اخبار و مطالب

راهکارهای افزایش طول عمر ابزار برش فرز CNC

اهمیت ماشینکاری با دستگاه cnc آلومینیوم - راهکارهای افزایش طول عمر ابزار برش فرز CNC

خراب شدن ابزار برش فرز CNC و کاهش طول عمر آن یکی از معضلاتی است که معمولاً کارگاه ها به شکل های مختلفی آن را تجربه می کنند. باید اعتراف کنیم که بخش مهمی از این مشکلات مربوط به عدم آشنایی تکنسین دستگاه سی ان سی با انتخاب ابزار برشی مناسب است. در حقیقت انتخاب شرایط مناسب و استاندارد برای ماشینکاری اصلی‌ترین فاکتوری است که در کیفیت کار و عملکرد ابزارهای برشی تاثیرگذار است و طول عمر آنها را هم افزایش می دهد.

حالا اگر شما می‌خواهید طول عمر ابزار برش فرز CNC خود را افزایش دهید و برای مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

انتخاب ابزار برش فرز CNC مناسب با توجه به کاربرد آن

اولین قدم برای هر نوع ماشین کاری، انتخاب ابزار برشی مناسب با توجه به متریال ها و هدف ماشینکاری است. با این حال این بدان معنا نیست که برای اطمینان از تصمیم گیری صحیح نباید مقادیر کافی را از قبل در نظر گرفت. ماشینکاری فقط یک سبک خاص نیست و هر کسی ممکن است از دستگاه خود برای حکاکی یا نشانه گذاری یا حتی برش استفاده کند. بنابراین از قبل باید ابزار برش فرز CNC مناسب را با توجه به اهداف خود پیدا کنید و موارد زیر را در نظر بگیرید:

الزامات اولیه برای استفاده از ابزار

درک این نکته مهم است که شما نه تنها به ابزار برش فرز CNC نیاز دارید، بلکه باید بهترین شیوه ممکن برای استفاده از آن و جلوگیری از اشتباهات رایج ماشینکاری بشناسید. به عنوان مثال استفاده از ابزار با طول برش بالا هم در زمان ماشینکاری تاثیر گذار است و هم می تواند کیفیت چرخش ابزار را تحت تاثیر قرار دهد. این فاکتور احتمال انحراف و خم شدن ابزار را بیشتر می‌کنند و در نتیجه طول عمر آن را هم کاهش می‌دهند.

نوع پوشش استفاده شده در ابزار برشی

عامل دیگری که هنگام انتخاب ابزار برش فرز CNC باید در نظر گرفته شود نوع پوشش استفاده شده در این ابزار است. برخی از این پوشش ها برای افزایش روانکاری و کاهش میزان ساییدگی ابزار به کار گرفته می شوند، در حالی که برخی دیگر برای بالا بردن میزان سختی و مقاومت سایشی آن استفاده می‌شوند.

با این حال همه پوشش ها عمر ابزار شما را افزایش نمی دهند و اینکه شما از چه روکشی برای ابزار خود استفاده کنید می‌تواند در کاهش یا افزایش طول عمر آن در حین ماشینکاری تاثیر گذار باشد.

 انتخاب پوشش نادرست

در نظر گرفتن سه نظام استاندارد برای نگهداری ابزار برش فرز CNC

از دیگر عواملی که منجر به افزایش طول عمر ابزار برشی در دستگاه های سی ان سی می شود به کارگیری یک سیستم نگهدارنده مناسب برای ابزار است. اگر سیستم نگهدارنده به شکل مناسب عمل نکند در وهله اول احتمال خروج ابزار برشی وجود دارد و در نتیجه احتمال شکسته شدن آن هم افزایش می یابد. به طور کلی ایمن ترین سه نظام برای نگهداری ابزار برشی شامل مواردی می شود که بیشترین تماس را با ابزار برشی ایجاد کنند. البته در این بین استفاده از سیستم های هیدرولیکی برای نگهداری ابزار برشی هم تاثیر گذار است.

به پارامتر های در حال اجرا توجه کنید

بعد از انتخاب ابزار برشی مناسب با توجه به نوع متریال و شرایط عملیات خود، مرحله بعدی انتخاب سرعت مناسب برای گردش اسپیندل و در کنار آن در نظر گرفتن فید مناسب است. تاثیر هر کدام از این موارد در افزایش طول عمر ابزار برش فرز CNC به شکل زیر هستند:

در نظر گرفتن سرعت صحیح برای گردش اسپیندل

دانستن سرعت ایده آل برای اجرای دستگاه سی ان سی در طولانی تر کردن طول عمر ابزار برشی اهمیت دارد. اگر ابزار خود را با سرعت خیلی بالا بچرخانید، احتمال بزرگتر شدن اندازه تراشه و تخلیه نامناسب تراشه وجود دارد که منجر به خرابی کامل ابزار می شود. اما اگر سرعت گردش اسپیندل خود را در حد پایین نگه دارید چرخش ابزار بسیار آهسته تر بوده و منجر به انحراف ابزار برشی و شکل ظاهری نامناسب برش نهایی می شود.

در نظر گرفتن بهترین نرخ فید

یکی دیگر از پارامتر های مهم و تاثیرگذار در طول عمر ابزار برش فرز CNC انتخاب بهترین نرخ فید ممکن برای دستیابی به حداکثر بازدهی و بهبود طول عمر ابزار است. در نظر گرفتن فید بیش از حد منجر به فشار بیش از حد به ابزار برشی شده و احتمال شکستن آن افزایش می‌یابد. اما اگر در طرف مقابل نرخ فید را در سطح بسیار پایینی نگه دارید احتمالاً منجر به بازگشت تراشه ها و تولید گرمای اضافی می شود که طبیعتاً مقدار ساییدگی سطح ابزار برشی را افزایش می دهد.

بکار بردن طول برش مناسب برای جلوگیری از شکست مته فرز CNC

از دستورالعمل سازنده ابزار برشی کمک بگیرید

بحث انتخاب سرعت و فید مناسب در هر ابزار برشی موضوع پیچیده ای است که حتی حرفه ای ترین تکنسین ها هم به طور کامل به آنها تسلط ندارند و به همین دلیل شرکت های سازنده همیشه به همراه محصولات خود یک کاتالوگ به خریداران می دهند. بنابراین یکی از حربه هایی که می توانید برای افزایش طول عمر ابزار برش فرز CNC خود به کار ببرید این است که به پارامترهای گفته شده توسط شرکت‌های سازنده اعتماد کنید و آنها را به صورت یک فهرست یا نمودار در محل کار خود داشته باشید. این نمودار هم به شما و هم به سایر افراد حاضر در کارگاه کمک می کند تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند.

انتخاب استراتژی مناسب برای فرزکاری

به طور کلی دو روش برای فرز کاری وجود دارد که شامل فرزکاری صعودی و فرزکاری معمولی و یکنواخت می شود. در روش فرزکاری معمولی، ابزار برشی تحت تاثیر سرعت اولیه و فید در نظر گرفته شده و به طور یکسان می چرخد و سرعت آن تغییر نمی کند. معمولاً در این شیوه باید از ابزار هایی با درجه سختی بالا استفاده شود.

در روش فرزکاری صعودی به مرور زمان سرعت چرخش ابزار برشی دچار تغییر شده و افزایش می یابد. گرمای ایجاد شده در این شیوه به تراشه ها انتقال داده شده و در نتیجه میزان گرمای تولید شده کاهش می‌یابد و طول عمر ابزار برش فرز CNC افزایش می یابد.

اهمیت خنک کننده دستگاه سی ان سی و سیستم تحویل آن

خنک کننده دستگاه سی ان سی یا کولانت سی ان سی یک روش موثر برای محافظت از ابزار برش فرز CNC در برابر ساییدگی و شکستگی احتمالی است. انواع مختلفی از این سیالات خنک کننده در بازار وجود دارد که روش ارائه آنها هم با یکدیگر متفاوت است. خنک کننده ها ممکن است به صورت هوای فشرده، سیالات مبتنی بر آب، روغن تصفیه شده یا حتی خنک کننده های مصنوعی و نیمه مصنوعی باشند که شرایط هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است.

نوع و شیوه تحویل کولانت سی ان یب با توجه به کاربرد و نوع ابزار برش فرز CNC متفاوت است. به عنوان مثال استفاده از مایع خنک کننده با فشار بالا به هنگام استفاده از یک ابزار کوچک و ضعیف به دلیل ماهیت شکننده آنها به احتمال زیاد منجر به شکستن ابزار می شود. در کاربرد هایی که ظریف هستند مایع خنک کننده باید به شکلی باشد که رشته های بلند تراشه را از بین ببرد و از تاثیر روی لبه های داخلی جلوگیری کند.

به خاطر داشته باشید که طول عمر ابزار برش فرز CNC به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که در این مطلب به آنها پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر در این زمینه می توانید مطالب زیر را هم دنبال کنید.

منبع: harveyperformance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + چهار =