اخبار و مطالب

انواع سه نظام دستگاه تراش از لحاظ نحوه بسته شدن

انواع سه نظام دستگاه تراش و چهار نظام در دستگاه تراش و مقایسه آنها با یکدیگر

وقتی که از سه نظام دستگاه تراش صحبت می کنیم، منظور ما قطعه ای از دستگاه سی ان سی است که برای نگه داشتن و چرخاندن قطعه کار استفاده شده و به کمک آن می توان انواع برش ها را پیاده سازی کرد. در حال حاضر در دستگاه های تراش سه نظام و چهار نظام محبوبیت بیشتری دارند و پرکاربردترین نوع چوک دستگاه سی ان سی هستند. اما در عین حال برای نحوه دسته شدن هر کدام از آنها می توان دسته بندی های متفاوتی در نظر گرفته و طبیعتاً منبع نیرو در آن اهمیت دارد.

حالا انواع سه نظام دستگاه تراش را از لحاظ نحوه بسته شدن در این مطلب معرفی خواهیم کرد و اشاره می‌کنیم که هر کدام از آنها برای چه مواردی مناسب است و نحوه عملکرد آنها به چه صورت است.

سه نظام دستگاه تراش دستی

در این ابزار فک ها به صورت دستی یا با استفاده از یک پیچ باز و بسته می شوند. در این دستگاه‌ها یک آچار مخصوص شبیه به حرف T انگلیسی در نظر گرفته شده که وارد سوراخ های دسترسی به پیچ ها شده و امکان سفت کردن و شل کردن آنها وجود دارد. ابزار سه نظام دستگاه تراش دستی در دو مدل یک تکه و دو تکه طراحی شده اند که امکان جابجایی آنها را بهبود می بخشد.

سه نظام دستگاه تراش دستی

البته امروزه اکثر شرکت‌ها برای سه نظام دستی یک سیستم واکنش سریع هم در نظر گرفته اند که تغییر وضعیت فکر را در چند ثانیه انجام می دهد و شما بلافاصله می توانید فایل را به محل مورد نظر هدایت کنید. سه نظام تراش دستی به دلیل طراحی سنتی خود چندان محبوب نیست و معمولاً در دستگاه‌های قدیمی کاربرد دارد. به همین دلیل احتمال آن کار شما برای پیدا کردن این قطعه در بازار سخت خواهد بود.

سه نظام الکتریکی واکنش سریع

در سه نظام دستگاه تراش الکتریکی واکنش سریع دو ویژگی مهم وجود دارد. مهم ترین ویژگی این ابزار استفاده از جریان الکتریکی است که دخالت دست را به حداقل می رساند. در ضمن جریان الکتریکی باعث حرکت سریعتر فک دستگاه شده و زمان لازم برای تغییر وضعیت آنها را به کمترین حالت ممکن می رساند. در ضمن در برخی موارد اضطراری هم امکان استفاده از ابزارهای دستی برای کنترل سه نظام وجود دارد.

سه نظام الکتریکی واکنش سریع

ویژگی مهم دیگری که در سه نظام الکتریکی دیده می شود این است که موقعیت آن کاملا پیش بینی شده و قابل تنظیم است. این ویژگی به تولیدکنندگان امکان کاهش زمان انتقال فک برای گرفتن قطعه کار می دهد و این باعث می شود که سرعت عمل دستگاه افزایش یابد. سه نظام تراش الکتریکی واکنش سریع برای بالا بردن بازدهی کارگاه و کاهش زمان تولید در خطوط تولید قطعات خودرو بسیار مهم است.

سه نظام دستگاه تراش حفره دار

این قطعه کار از لحاظ عملکرد تحت کنترل جریان الکتریکی است و اتفاقاً حرکت فک آن هم بسیار سریع و ایده آل است. اما نکته جالبی که در طراحی آن استفاده شده وجود حفره برای حرکت قطعه کار است که تنظیم کردن آن را روی دستگاه سریعتر کرده و باعث می‌شود که کار کردن روی نمونه کارهای مختلف با سرعت بیشتری انجام شود. در ضمن در این مورد قطعه کار خیلی سخت تر و محکم تر از همه طرف گرفته می شود و این کار ما را برای روان بودن و تکرار پذیری ساده‌تر می‌کند.

سه نظام دستگاه تراش حفره دار

نکته‌ای که در مورد سه نظام دستگاه تراش حفره دار وجود دارد این است که باید طراحی قطعه کار متناسب با طراحی بدنه آن باشد که در این مورد ممکن است برخی محدودیت ها به وجود می آورد.

سه نظام دستگاه تراش بدون حفره

عملکرد این قطعه به همان سه نظام حفره دار شباهت دارد و در حقیقت به تکنسین دستگاه تراش اجازه می‌دهد که قطعه کار را با هم مانند استحکام نگه دارند و تکرار پذیری در کار را افزایش دهد. اما نقطه قوتی که برای این قطعه در نظر گرفته شده این است که در سطح آن هیچ حفره یا سوراخی وجود ندارد و به همین دلیل در برابر کثیفی و تراشه محافظت می شود. این نوع سه نظام برای دستگاه های افقی و عمودی مناسب است و یکی از نمونه های پر کاربرد در صنایع مختلف محسوب می شود.

سه نظام دستگاه تراش بدون حفره

 سه نظام پنوماتیک

این قطعه از دستگاه تراش برای کار روی لوله ها و قطعات مشابه آنها که معمولاً در صنعت نفت و گاز وجود دارند مناسب است. عملکرد این ابزار شباهت بسیار زیادی به پمپ پنوماتیک دارند و منبع انرژی حرکت فک از طریق یک سیلندر و پیستون ایجاد میشود. بزرگترین مزیت این قطعه این است که نیازی به واحد هیدرولیک در یک فضای جدید ندارند و در نتیجه حرکت آنها بسیار سریع بوده و بستن قطعه کار را با سرعت بالا انجام می دهد. سه نظام دستگاه تراش پنوماتیک از لحاظ نحوه نگهداری قطعه کار و همچنین توازن در فشار وارد به آن در بهترین سطح ممکن است و کسانی که به دنبال برشکاری هماهنگ و متوازن هستند می‌توانند این ابزار را به کار ببرند.

 سه نظام پنوماتیک

تفاوت سه نظام دستگاه تراش سه نظام دریل

احتمالاً در بسیاری از منابع و به طور ویژه در فروشگاه ها دیده اید که هم برای دستگاه تراش و هم برای دریل از اصطلاح سه نظام و چهار نظام استفاده می شود. اگرچه عملکرد این دو قطعه در دو دستگاه شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند، اما از بسیاری از جهات تفاوت هایی بین آنها وجود دارد.

ساده ترین تفاوتی که بین این دو قطعه دیده می‌شود این است که در دستگاه تراش برای گرفتن قطعه کار و گردش آن به کار گرفته می شود. این در حالی است که در دستگاه دریل از سه نظام برای نگهداری ابزار برشی و چرخاندن آن استفاده می شود. بنابراین عملاً وظیفه انجام کار آنها با یکدیگر متفاوت است.

اما تفاوت دیگری که بین سه نظام دستگاه تراش و سه نظام دریل وجود دارد مربوط به تنوع آنهاست. در حقیقت برای دستگاه تراش چندین طراحی متفاوت و متنوع در نظر گرفته شده که با کاربرد دستگاه در حوزه های مختلف هم خوانی دارد. این در حالی است که برای دریل ها معمولاً از سه نظام دستی استفاده می‌شود و در کارهای پیشرفته و حرفه ای ممکن است نمونه های برقی آنها هم به کار گرفته شود.

راهنمای انتخاب سه نظام برای دستگاه تراش

احتمالاً زمانی که شما دستگاه تراش خریده‌اید، یک نوع سه نظام خاص روی آن نصب شده که شما هم در خریدهای بعدی یا به هنگام تعمیر دستگاه به سراغ همان مدل می روید. اما اگر احیانا به فکر تغییر دستگاه تراش سی ان سی یا ارتقاء آن باشید، می توانید نوع سه نظام دستگاه تراش خود را هم تغییر دهید. برای این کار در وهله اول مشخص کنید که اندازه و ابعاد قطعه کار شما به چه صورت از مقررات است که روی چه موادی کار کنید. در هر صورت  نوع قطعه کار و میزان فشار تولید شده از طرف آن با نوع متریالی که قرار است روی آن کار کنید در این انتخاب تاثیر گذار است.

در ضمن به هنگام انتخاب سه نظام دستگاه تراش باید بین نحوه بستن فک‌ها و همچنین سرعت تولید خود به هنگام استفاده از دستگاه توجه کنید که طبیعتاً می‌تواند معیار انتخاب خوبی باشد. در نهایت از فروشنده هم به عنوان مشاور کمک بگیرید تا انتخاب مناسب و متناسب با نیاز خود داشته باشید.

می توانید از مطالب زیر به عنوان راهنما کمک بگیرید:

منبع: theengineerspost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 8 =