اخبار و مطالب

بهترین دستگاه تراش cnc را با توجه به فاکتورهای زیر انتخاب کنید

بهترین دستگاه تراش cnc را با توجه به فاکتورهای زیر انتخاب کنید - در طراحی برش دستگاه CNC به چه مواردی توجه کنیم؟

تنوع بالا از نظر شکل، اندازه، سرعت و ابعاد مختلف باعث شده که انتخاب بهترین دستگاه تراش cnc نسبتاً سخت باشد و اکثر شرکت‌ها به دنبال مناسب‌ترین دستگاه تراش سی ان سی هستند. این یک واقعیت در صنعت محسوب می‌شود که ممکن است بهترین گزینه برای یک صنعت خاص، کاربرد چندانی در حوزه‌های دیگر نداشته باشد. مسلماً استفاده از یک دستگاه تراش سی ان سی پنج محور گزینه فوق‌العاده‌ای برای حوزه‌های پزشکی و هوا و فضا محسوب می‌شود، اما در مورد کاربردهای ساده‌تر، دستگاه‌های سه محور انتخاب بهتری هستند.

حالا برای اینکه بتوانیم به شما در انتخاب بهترین دستگاه تراش cnc کمک کنیم، فاکتورهای مختلفی را آورده‌ایم که شما می‌توانید در ۷ مرحله آنها را در نظر بگیرید و مناسبترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

بهترین دستگاه تراش cnc ماشینی است که شما با آن تجربه کار دارید

قبل از خرید دستگاه تراش سی ان سی، باید در نظر بگیرید که هدف شما از راه اندازی کارگاه چیست و چه انتظاری از دستگاه مورد نظر دارید. اگر قبلاً به عنوان تکنسین دستگاه تراش سی ان سی فعالیت داشته‌اید، علاوه بر مهارت‌های عمومی برای کار با این دستگاه‌ها، اصول اولیه کار با یک مدل خاص از دستگاه را می دانید و اصطلاحاً با فوت کوزه گری آن آشنایی دارید.

مهارت اپراتور در کار با دستگاه‌های سی ان سی چیزی نیست که به راحتی بخواهیم از آن چشم پوشی کنیم. به طور کلی، ماشین‌های هوشمند و اتوماتیک نیاز به مداخله انسانی ندارند و بیشتر فعالیت آنها تحت کنترل نرم افزار انجام می‌شود. حالا اگر شما به عنوان اپراتور با نرم افزار دستگاه و نحوه بکارگیری آن آشنایی کامل داشته باشید، می‌توانید یک مدل خاص را به عنوان بهترین دستگاه تراش cnc برای کارگاه خود انتخاب کنید.

میزان سختی و پیچیدگی برش

در مطالب قبل، دستگاه تراش سی ان سی 3 محور را با دستگاه تراش سی ان سی چهار محور و 5 محور مقایسه کردیم. هر کدام از این دستگاهها با توجه به پیچیدگی برش می‌توانند کارایی متفاوتی داشته باشند. به طور کلی، تولید قطعات خودرو، تولید تجهیزات دفاعی، حوزه هوافضا و صنایع پزشکی نیاز به ماشین‌های پیشرفته سی ان سی دارند. در این حوزه‌ها باید اسپیندل گزینه‌های مختلفی در اختیار ما قرار دهد و از طرف دیگر تعداد محورها کمک کند تا بتوانیم برش‌های پیچیده و مناسبی داشته باشیم.

حالا برای صنایع ساده‌تر، ممکن است یک دستگاه تراش سه محور بهترین دستگاه تراش cnc به شمار بیاید. فاکتورهایی مانند پیچیدگی برش قطعات و همچنین نوع برش صورت گرفته در آن‌ها مشخص می‌کند که ما به کدام یک از دستگاه‌های سی ان سی نیاز داریم و سیستم راه‌اندازی آنها به چه صورت است. معمولاً دستگاه‌های چند محوره انتخاب مناسبی برای حوزه‌های پیشرفته به شمار می‌آیند.

بهترین دستگاه تراش cnc ماشینی است که شما با آن تجربه کار دارید

موادی که باید دستگاه تراش سی ان سی روی آنها کار کند

دستگاه‌های سی ان سی توانایی کار روی بیشتر مواد از جمله آلومینیوم، مس، فولاد ریخته گری شده، تیتانیوم، آلیاژ اینکونل و موارد مشابه را دارند. نوع متریال مورد نظر برای ماشین کاری، در طراحی دستگاه و همچنین در اسپیندل به کار گرفته شده در آن تأثیر گذار است. همچنین این فاکتورها می‌تواند سطح بازدهی، تحمل بار و شرایط کار دستگاه را تعیین کنند و به نوعی در انتخاب بهترین دستگاه تراش cnc نقش داشته باشند.

وقتی که شما به فکر خرید مناسب‌ترین دستگاه تراش سی ان سی برای کارگاه خود هستید، خصوصیات بدنه و شرایط بهینه برش مواد، فاکتورهای عملیاتی دستگاه مانند حداکثر سرعت اسپیندل، حداکثر توان خروجی الکتروموتور و همچنین حداکثر گشتاور اسپیندل روی انتخاب شما تأثیر گذار هستند. هرچه دوام و استحکام مکانیکی دستگاه بیشتر باشد، به این معنی است که می‌توان دستگاه را در شرایط سخت کاری به کار برد و آن را به عنوان یک گزینه مناسب انتخاب کرد.

سیستم حرکتی خطی یا سیستم حرکتی باکس

در مرحله بعد از انتخاب بهترین دستگاه تراش cnc باید به سراغ سیستم حرکتی دستگاه بروید. برخی از این دستگاه‌ها از سیستم حرکتی خطی یا لاینیر (Linear Motion) بهره می‌برند و در طرف مقابل برخی دیگر از دستگاه‌ها سیستم باکس یا جعبه‌ای (Box Guide) دارند. در این انتخاب شما باید چهار فاکتور سرعت، استحکام، ظرفیت حمل بار و طول عمر ابزار را در نظر بگیرید.

به طور کلی دستگاه‌های سی ان سی که با روش سختی حرکت می‌کنند، سریع‌تر هستند و برای کاربردهای سبک‌تر استفاده می‌شود. این در حالی است که دستگاه‌های با سیستم حرکتی باکس لرزش کمتری دارند و قادر به برش قطعه کار با اندازه بزرگ‌تر هستند. البته طبیعی است که سرعت عمل آن‌ها پایین‌تر است. به همین دلیل شما باید از انتخاب بهترین دستگاه تراش cnc به سیستم حرکتی آنها توجه کنید که کاملاً با نیاز و خواسته شما همخوانی داشته باشد.

تأثیر سیستم کنترل در انتخاب بهترین دستگاه تراش cnc

هنگام انتخاب دستگاه مناسب، باید به سراغ دستگاه‌هایی بروید که از لحاظ کنترل دستگاه در سطح مطلوبی باشند. این انتخاب نه تنها به نرم افزار و سطح اتوماسیون دستگاه بستگی دارد، بلکه تعداد محورهایی با که باید کنترل شوند و همچنین مداخلات دستی لازم در طول فرآیند برش و تولید را هم شامل می‌شود.

توصیه ما در گروه تهران cnc برای انتخاب بهترین دستگاه تراش cnc از لحاظ عملکرد کنترلی، رفتن به سراغ دستگاه‌هایی است که صفحه کنترل آنها بزرگ و قابل رویت باشد و یک صفحه نمایش بزرگ در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید اطلاعات دلخواه خود را به شکل مناسب در آن وارد کنید. آشنایی شما با صفحه کنترل و حتی با زبان انگلیسی این امتیاز را برای شما به وجود می‌آورد که کنترل دستگاه را بر مبنای فاکتورهای مختلف انجام دهید و کیفیت نهایی کار شما بالاتر برود.

تأثیر سیستم کنترل در انتخاب بهترین دستگاه تراش cnc

هزینه‌ها و بودجه‌ها برای خرید دستگاه

برای تعیین این موضوع و تأثیر آن روی انتخاب بهترین دستگاه تراش cnc باید هم هزینه‌های ثابت و هم هزینه‌های متغیر را در نظر بگیرید. هزینه‌های ثابت شامل سرمایه گذاری اولیه برای خرید دستگاه، هزینه استهلاک دستگاه و همچنین بهره وام یا احیاناً گران بودن ناشی از خرید دستگاه تراش سی ان سی اقساطی است.

هزینه‌های متغیر شامل هزینه خرید مواد اولیه، هزینه استخدام نیروی انسانی، هزینه تأمین ابزار آلات جانبی، هزینه نگهداری و سرویس دهی دستگاه و هزینه‌های مربوط به خرید قطعات یدکی است. توجه داشته باشید که انتخاب دستگاه تراش سی ان سی ارزان لزوماً استفاده بلند مدت از دستگاه یا تأثیر در سودآوری کارگاه را تضمین نمی‌کند و ممکن است هزینه‌های جانبی شما را بسیار بالاتر ببرد. پس برای انتخاب بهترین دستگاه تراش cnc هیچ وقت قیمت را به عنوان اولویت قرار ندهید.

فضای موجود در کارگاه

مطمئناً این موضوع هم کم اهمیت نیست و شما باید در نظر بگیرید که چقدر فضا در کف کارگاه خود دارید تا بتوانید یک دستگاه جدید نصب کنید. طبیعتاً این اندازه از یک صنعت به صنعت دیگر و از یک کارگاه به کارگاه دیگر متغیر است. اما شما برای انتخاب بهترین دستگاه‌تراش سی ان سی می‌توانید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

  • حداکثر امکان استفاده از فضای کف موجود
  • شرایط فضای کارگاه برای جابجایی کارگران
  • فراهم آمدن شرایط مناسب برای حرکت آزادانه مواد اولیه
  • افزایش بهره وری و بازدهی کارگاه
  • فضا برای دفع تراشه‌های احتمالی
  • ایجاد شرایط ایمنی برای کارگران
  • ایجاد فضا برای پیشرفت‌های احتمالی آینده
  • نقاط تأمین منبع جریان برای راه اندازی کارگاه

اگر همه این موارد را در نظر بگیرید و به این نتیجه برسید که فضای کافی در کارگاه خود برای نصب یک دستگاه سی ان سی جدید را دارید، راحت‌تر می‌توانید دستگاه دلخواه خود را انتخاب کنید و سایر فاکتورهای ذکر شده در بندهای قبلی را در نظر بگیرید.

به عنوان جمع بندی، باید به این نکته اشاره کنیم که انتخاب بهترین دستگاه تراش cnc به صورت مستقل امکان پذیر نیست و در حقیقت خریداران باید به دنبال مناسب‌ترین گزینه با توجه به شرایط کارگاه خود باشند. گاهی ممکن است برای یک کارگاه، دستگاه تراش سی ان سی رومیزی گزینه بسیار بهتر و کارآمدترین نسبت به سایر دستگاههای صنعتی باشد. البته کارشناسان ما در گروه تهران cnc در کنار شما خواهند بود تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند:

منبع: hwacheonasia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − شش =