اخبار و مطالب

مراحل بکارگیری دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی

مراحل بکارگیری دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی

یکی از پردرآمدترین حوزه هایی که امکان استفاده از دستگاه سی ان سی چوب در آن وجود دارد بحث تولید وسایل و تجهیزات چوبی است که به کارگیری دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی رایج ترین آن است. با توجه به توانایی ها و قابلیت هایی که در این دستگاه‌ها وجود دارد مطمئناً انعطاف‌پذیری در بکارگیری دستگاه و طراحی آنها بسیار بالاتر از سطح تصور ما بوده و امکان کسب درآمد در آن وجود دارد.

حالا اگر شما به فکر راه اندازی یک کارگاه هستید و میخواهید بدانید که دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی به چه شکلی انتخاب می شود در ادامه با ما همراه باشید

توجیه پذیر بودن کاربرد دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی

قبل از هر چیزی شما به عنوان یک فعال صنعتی باید مشخص کنید که آیا استفاده از دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی توجیه پذیر است یا خیر. این موضوع نیاز به بررسی‌های مالی کاملی دارد و شما به عنوان صاحب کارگاه باید از نتایج آن مطمئن شوید. می توانیم کارگاه های مبلمان سازی را در دو گروه قرار دهیم که یک گروه آنها تمام صفر تا صد کار را انجام می دهند و گروه دوم به عنوان یک کارگاه جانبی فقط برخی از قطعات مانند قطعات منبت را تولید می کنند.

حالا اگر شما به دنبال کسب درآمد از دستگاه سی ان سی چوب هستید باید ببینید که آیا اندازه و قابلیت دستگاه با کارگاه شما همخوانی دارد یا خیر؟ اگر به فکر راه اندازی یک کارگاه کوچک در یک انباری یا حتی راه اندازی مشاغل خانگی هستید، دستگاه سی ان سی چوب کوچک یا رومیزی بهترین انتخاب است. اما برای کارگاههای بزرگ می توانید به سراغ دستگاه های پیشرفته ای مانند دستگاه سی ان سی چند کاره بروید.

توجیه پذیر بودن کاربرد دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی

انتخاب بهترین دستگاه سی ان سی چوب

موضوع دومی که در به کارگیری دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی اهمیت دارد، انتخاب نوع دستگاه متناسب با کارگاه است. دستگاه های سی ان سی از لحاظ اندازه با یکدیگر متفاوت هستند، اما در بحث فنی قدرت الکتروموتور و سرعت گردش اسپیندل و همچنین توانایی حرکتی دستگاه با توجه به تعداد محور ها مشخص کننده میزان بازدهی و کارایی دستگاه در کارگاه شما است.

بهترین دستگاه سی ان سی چوب برای یک کارگاه به دستگاهی گفته می‌شود که کاملاً متناسب با هدف گذاری اولیه انتخاب شده باشد. یک دستگاه سی ان سی گرانقیمت لزوماً بهترین دستگاه برای کارگاه شما نیست و ممکن است نیاز شما با یک دستگاه ارزان مرتفع شود. فاکتور های کوچک دیگری مانند گارانتی و خدمات پس از فروش و همچنین محبوبیت برند در بازار را در نظر بگیرید تا دستگاهی را برای کارگاه خود انتخاب کنید که درآمد عالی و کارایی فوق العاده داشته باشد.

استخدام اپراتور دستگاه CNC

اگر خودتان قبلاً به عنوان تکنسین دستگاه تراش سی ان سی فعالیت کرده اید کار شما برای گذراندن دوره های آموزش کار با دستگاه سی ان سی و حتی استفاده از دستگاه برای اهداف مختلف ساده است. اما به طور کلی شما یا قبلا آموزش کار با دستگاه را دیده اید یا به فکر استخدام اپراتور هستید. اگر قبلاً تجربه کار با این دستگاه ها را دارید بهتر است آموزش اختصاصی دستگاه جدید خود را هم ببینید تا در کار با آن مشکل خاصی نداشته باشید.

اما در طرف مقابل یک اپراتور باید توانایی‌های ویژه‌ای داشته باشد. به عنوان مثال از یک اپراتور انتظار می‌رود که:

  • دستگاه سی ان سی را به طور کامل بشناسد و در کار با آن مشکل خاصی نداشته باشد
  • به بهترین شکل ممکن از دستگاه کار بکشد و با اطلاعات کافی در مورد سرویس و نگهداری آن آشنایی داشته باشد
  • اصول برنامه نویسی دستگاه سی ان سی را بداند و از آن برای طراحی های پیچیده و خلاقانه استفاده کند
  • در صورت نیاز تعمیر دستگاه سی ان سی را برای مشکلات کوچک انجام دهد و نیازی به استفاده مداوم از گارانتی نباشد

البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که استخدام اپراتور دستگاه سی ان سی با این سطح مهارت نیاز به پرداخت حقوق هنگفت دارد و طبیعتا خود را باید از لحاظ مالی برای کاربرد دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی آماده کنید.

برنامه نویسی دستگاه برای هر ابزار

در مطالب قبلی نمونه برنامه نویسی دستگاه سی ان سی به همراه تحلیل آن را آوردیم. یک اپراتور حرفه ای یا یک صاحب کارگاه حرفه‌ای می‌داند که چگونه از زبان های برنامه نویسی برای الگوهای مختلف استفاده کند. یادگیری الگو های خلاقانه می‌تواند رمز موفقیت یک کارگاه و ابزار مهمی برای پیشی گرفتن از رقبا باشد.

بنابراین اگر به فکر استفاده از دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی هستید حتماً به این موضوع توجه کنید که با برنامه نویسی آنها آشنایی کافی داشته باشید و در شرایط مختلف از آنها استفاده کنید. شاید در بسیاری از کارگاه های موجود در منطقه خود دیده باشید که اطلاعات چندانی در مورد برنامه‌نویسی دستگاه ندارند و صرفاً از الگوهای ذخیره شده استفاده می کنند. اما در طرف مقابل شما می توانید برای هر کدام از ابزارها و بخشهای مبلمان سازی خود برنامه نویسی جداگانه‌ای داشته باشیم و آن را در حافظه دستگاه ذخیره کنید تا در شرایط مبادا از آنها کمک بگیرید.

اختصاص دستگاه و ابزار برای هر برش خاص

اگرچه به طور کلی برنامه کارگاههای مبلمان سازی عمدتاً تکراری بوده و منبت کاری با استفاده از دستگاه سی ان سی چوب انجام میشود، اما باید بپذیریم که در کنار آن احتمال کار با انواع چوب وجود دارد و حتی ممکن است نیاز شود که برش های خاص و اختصاصی صورت گیرد. اینکه شما با انواع ابزار برشی آشنایی داشته باشید و از دستگاه به صورت اختصاصی برای برخی اهداف خاص استفاده کنید مطمئناً شانس شما را برای موفقیت در به کارگیری دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی افزایش می دهد.

در مطالب قبلی در مورد دستگاه سی ان سی چوب و انواع مته پرکاربرد در آنها صحبت کردیم. اما شما هم سعی کنید به عنوان تکنسین یا صاحب کارگاه با موارد مهم در انتخاب ابزار و دستگاه آشنایی داشته باشید تا مشکلی از این لحاظ احساس نکنید.

اختصاص دستگاه و ابزار برای هر برش خاص

نقش یک دستگاه CNC چند کاره در کارگاه

بارها به توانایی و قابلیت های دستگاه سی ان سی چند کاره و دستگاه تراش چند کاره اشاره کردیم که می‌تواند نقش چندین دستگاه را به صورت همزمان انجام دهد. دستگاه های چند کاره از این جهت اهمیت دارند که محدودیت فضایی کارگاه را از بین برده و امکان مانور بیشتری به شما می دهند. اگر کارگاه مبلمان سازی شما فضای بزرگی دارد و می توانید چند دستگاه را به صورت زنجیره قرار دهید، بهتر است برای انجام هر بخش کار از یک دستگاه استفاده کنید.

اما کاربرد دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی کوچک و کارگاه‌هایی که از لحاظ فضایی محدود هستند دردسر زیادی به همراه دارد. در این مورد توصیه ما این است که یک دستگاه سی ان سی چند کاره را انتخاب کنید و اهداف اصلی کارگاه را به کمک آن انجام دهید. در این صورت هم سرعت تولید شما افزایش می یابد و هم در فضای کارگاه صرفه جویی صورت می گیرد.

برآورد هزینه راه اندازی کارگاه سی ان سی

آخرین فاکتوری که می تواند کاربرد دستگاه CNC در کارگاه مبلمان سازی را تحت تاثیر قرار دهد، بحث برآورد هزینه کلی راه اندازی کارگاه و در کنار آن در نظر گرفتن قیمت دستگاه سی ان سی است. خوشبختانه قیمت این دستگاه ها از تنوع بالایی برخوردار است و این گزینه های انتخابی زیادی را در اختیار شما می گذارد. اما در کنار آن شما برای کارگاه خود می توانید از دستگاه سی ان سی کارکرده یا دستگاه سی ان سی اقساطی استفاده کنید تا سرمایه اولیه کمتری نیاز داشته باشید و بعد از پیشرفت به سراغ دستگاه های بهتر بروید.

فعالیت کارگاه های مبلمان سازی به بخش های مختلفی تقسیم می شود که بخش اصلی آن با استفاده از دستگاه سی ان سی انجام میشود. در این مطلب تلاش کردیم به اطلاعاتی اشاره کنیم که شما در جریان راه اندازی کارگاه خود باید به آنها توجه داشته باشید تا سریعتر بتوانید به منبع درآمد برسید.

در ضمن مطالعه مطالب زیر هم می تواند به شما در این مسیر کمک کند:

منبع: MAZAK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + یک =