اخبار و مطالب

هنگام خرابی دستگاه سی ان سی پنج محور چکار کنیم؟

چیزهایی که لازم است برای دستگاه سی ان سی داشته باشید - هنگام خرابی دستگاه سی ان سی پنج محور چکار کنیم؟

خرابی دستگاه سی ان سی پنج محور اگرچه ممکن است به اندازه یک تصادف جاده ای وحشتناک نباشد، با این حال می‌تواند برای نرخ بازدهی کارگاه شما بسیار فاجعه بار باشد. ما به چشم دیده ایم که تعمیر و نگهداری دستگاه سی ان سی بسیار پرهزینه است و این در مورد دستگاه سی ان سی پنج محور بالاتر هم میرود. پس اولین توصیه ای که می تواند کارساز باشد این است که از خرابی دستگاه و آسیب دیدن آن پیشگیری کنید.

در گام بعدی می توانید به سراغ راهکارهای تعمیر و نگهداری دستگاه سی ان سی پنج محور بروید تا هم خرابی دستگاه را جبران کرده باشید و هم سریع‌تر آن را در کارگاه خود به کار ببرید.

چگونه از خرابی دستگاه سی ان سی پنج محور جلوگیری کنیم؟

به هر اندازه که قضاوت های متفاوتی نسبت به تولیدات شرکت‌های مختلف در سطح دنیا داشته باشیم، باز هم باید قبول کنیم که بازدهی دستگاه سی ان سی بیش از هر چیزی به مهارت تکنسین دستگاه بستگی دارد.

وقتی که شما تکنسین آموزش دیده و ماهر برای دستگاه خود به کار می برید:

  • نحوه برنامه نویسی دستگاه سی ان سی با زبان برنامه نویسی G-Code را می شناسد
  • میداند که برای هر کدام از متریال کدام نوع ابزار برشی را به کار ببرد
  • سرعت گردش بهینه و نرخ فید بهینه را به خوبی می شناسد
  • شرایط استفاده از کولانت دستگاه سی ان سی و دور کردن تراشه ها را می داند
  • بهترین و استاندارد ترین شیوه برای ماشینکاری قطعه کار را انتخاب می کند
  • سرویس و نگهداری دستگاه سی ان سی را مطابق با دستورالعمل کارخانه تولید کننده انجام می دهد.

رعایت این موارد یعنی استفاده از دستگاه کاملا مطابق با شرایطی که برای آن تولید شده است. بنابراین به شکل عملی آمار خرابی دستگاه سی ان سی پنج محور پایین می آید و شما می توانید برای مدت زمان طولانی تری از دستگاه استفاده کنید.

دستگاه تراش CNC Precision chucker lathe HARDINGE CHNC 1

چه چیزی می تواند منجر به آسیب دیدگی دستگاه سی ان سی پنج محور شود؟

تنظیمات دستگاه های پنج محور و به طور کلی دستگاه های سی ان سی پیچیده است و فرد باید تنظیمات متعددی روی آنها انجام دهد. با این حال تجربه ثابت کرده که منبع اصلی خرابی دستگاه سی ان سی خطاهای انسانی هستند تا خطاهای دستگاه. می توانیم علت آسیب دیدگی دستگاه های سی ان سی را به یکی از موارد زیر ربط دهیم:

  • خطا در برنامه نویسی دستگاه سی ان سی
  • اشتباه در انتخاب ابزار برشی مناسب با توجه به جنس قطعه کار
  • تنظیم اشتباه دستگاه برای انجام کار
  • انتخاب نرخ فید اشتباه که اکثراً نرخ فید سریع انتخاب می‌شود
  • تنظیم اشتباه ابزار در قسمت سه نظام
  • انتخاب طول نامناسب ابزار برشی هنگام تنظیم کردن آن برای برش در ابعاد مختلف
  • تعمیر و نگهداری نامناسب دستگاه سی ان سی

اطمینان از مهارت تکنسین دستگاه سی ان سی یکی از مهمترین موارد در به حداقل رساندن خرابی دستگاه سی ان سی پنج محور است. به همین دلیل به شرکت‌ها توصیه می شود که حتماً آموزش اپراتور ها و برنامه نویسان خود را در سریع ترین زمان ممکن به روز رسانی کنند و همیشه از آنها بخواهند که به شکل هوشیار و با تجربه با دستگاه کار کنند.

چه تفاوتی بین خرابی دستگاه سی ان سی ۵ محور با دستگاه سی ان سی سه محور وجود دارد؟

همانطور که مقایسه دستگاه فرز سی ان سی پنج محور با دستگاه‌های سه محور و چهار محور نشان داد، تفاوت زیادی بین عملکرد این دستگاه ها وجود دارد و به همین دلیل می توانیم انتظار داشته باشیم که نوع آسیب دیدگی و خرابی آنها هم با یکدیگر متفاوت باشد. در واقع ما باید درک درستی از عملکرد و شرایط دستگاه ها داشته باشیم تا بتوانیم خرابی آنها را مقایسه کنیم.

در یک دستگاه سه محور عمودی، معمولاً اصلی‌ترین خرابیها در محور عمودی یا همان محور Z اتفاق می افتد. این خرابی بیشتر به دلیل ضربه مستقیم دستگاه به سمت پایین است که به طور عمده روی اسپیندل و یاتاقان های دوقلوی دستگاه تاثیر میگذارد و منجر به خرابی آنها می‌شود. یکی دیگر از خرابی هایی که در دستگاه سی ان سی سه محور رخ می دهد، برهم خوردن تراز محور Z و در نتیجه خارج شدن اسپیندل از محل استاندارد است. برای تشخیص این خرابی می توانید به صدای دستگاه به هنگام کار با سرعت بالا گوش کنید که اگر از تنظیم خارج شده باشد صدای بسیار نامناسبی دارد.

عوارض آسیب دیدگی دستگاه سی ان سی پنج محور

همانطور که در مورد دستگاه های سی ان سی گفتیم، خرابی دستگاه سی ان سی پنج محور هم به طور مستقیم روی محور ها تاثیر گذار است و تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که اینجا به تنظیم کردن بیش از یک محور نیاز دارید.

مثلاً اگر شما از یک دستگاه روتاری با دو محور حرکتی استفاده می کنید، تنها محور Z دستگاه نیست که تحت تاثیر قرار می گیرد و باید محور های چرخشی دیگر مانند محور C  و B هم در نظر گرفته شود. این موضوع به طور ویژه باعث می شود که محور های چرخشی دستگاه تحت تاثیر قرار گیرند و موقعیت یابی برشکاری در یک محل مشخص سخت شود.

این نحوه آسیب دیدگی روی عملکرد دستگاه های ۵ محور تاثیر مستقیم می‌گذارد و کسانی که از این دستگاه ها برای پروژه های حساس و پیچیده استفاده می کنند، احتمالاً با خطا های چشمگیری مواجه می شوند که کیفیت کار آنها پایین می آید.

دستگاه تراش CNC Lathes CNC Lathe SPR 100 NEW

تعمیر خرابی دستگاه سی ان سی پنج محور

تعمیر دستگاه های سی ان سی پنج محور به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین شما باید هزینه بیشتری برای این دستگاه‌ها در نظر بگیرید و احتمالاً مجبور هستید که از شرکت های تخصصی و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. در ضمن باید مطمئن شوید که شرکت‌های تعمیرکار اطلاعات فنی برای تعمیر دستگاه را دارند.

اولین کسی که می‌تواند در تعمیر خرابی دستگاه سی ان سی پنج محور به شما کمک کند، شرکت های فروشنده دستگاه یا نمایندگی آنها هستند. این شرکت ها اطلاعات دقیقی در مورد نحوه کار دستگاه و عملکرد صحیح آن دارند و می توانند به شکل مناسبی دستگاه شما را تعمیر کند.

اگر خودتان مهارت کافی دارید و دستگاه را می شناسید برای کاهش هزینه ها می توانید قسمت های ساده تر را انجام دهید. اگر احساس می کنید که محور ها سالم هستند و تنها نیاز به کالیبره کردن دارند، استفاده از چند متریال و استاندارد سازی عملکرد دستگاه بهتر از پرداخت هزینه به شرکت های سرویس دهنده است.

از کجا بفهمیم که مشکل در برنامه دستگاه سی ان سی نیست؟

در مطالب قبلی در مورد بررسی برنامه دستگاه سی ان سی صحبت کردیم و به شما گفتیم که برای بررسی آن به چه قسمتهایی توجه کنید. برنامه دستگاه های سی ان سی جزئیات زیادی دارد و عملکرد دستگاه کاملاً وابسته به این برنامه است. استفاده بردن از ظرفیت برنامه‌هایی مانند کورل دراو و تری‌دی‌مکس این امکان را به شما میدهد تا طراحی های انجام گرفته را به زبان برنامه نویسی جی کد تبدیل کنید و آنها را در دستگاه خود اجرا کنید.

حالا در برخی موارد شما تمامی قسمتهای دستگاه مانند محورها و ابزار برشی را بررسی می کنید و از انتخاب فید مناسب و سرعت گردش اسپیندل هم مطمئن هستید. اینجاست که باید به صحت برنامه‌نویسی دستگاه شک کنید و یکبار دیگر بخش‌های مختلف آن را بررسی کنید. اگر سرعت دستگاه برای برشکاری پایین است یا کار دستگاه با سر و صدای زیادی همراه است به احتمال زیاد ابزار برشی دچار مشکل شده یا برنامه نویسی دستگاه مشکل دارد.

خرابی دستگاه سی ان سی پنج محور ریشه در مشکلات مختلفی دارد که ممکن است از لحاظ ساختاری دستگاه یا از لحاظ برنامه نویسی آن باشد. اگر خودتان توانایی سرویس و بررسی دستگاه را دارید دست به کار شوید و ایراد آن را پیدا کنید، اما اگر در این زمینه اطلاعات چندانی ندارید بهتر است از خدمات پس از فروش و گارانتی شرکت های فروشنده کمک بگیرید.

مطالب تکمیلی

منبع: hwacheonasia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + ده =