اخبار و مطالب

دستگاه تراش cnc رومیزی – مزایا و معایب دستگاه سی ان سی رومیزی

دستگاه تراش cnc رومیزی - مزایا و معایب دستگاه سی ان سی رومیزی

نکته جالبی که در مورد دستگاه تراش cnc رومیزی توجه من را به خود جلب کرد این بود که اکثر شرکت ها و ایده پردازان آن را به عنوان یک گزینه مناسب برای کسب درآمد معرفی می‌کردند. پیشنهاد این افراد استفاده از دستگاه رومیزی به عنوان یک گزینه  ارزان قیمت برای کارگاه های خانگی بود. توانایی بالای دستگاه های سی ان سی این امکان را به وجود آورده که از آنها برای برش دادن و حکاکی مواد مختلف استفاده کنیم.

با این حالت طبیعی است که در دستگاه تراش cnc رومیزی ایراداتی وجود داشته باشد که در کنار مزایای آن خودنمایی می کنند. با توجه به این موارد در ادامه نحوه بکارگیری دستگاه و محدودیت های آن را به بحث خواهیم گذاشت تا با ظرفیت آن بیشتر آشنا شویم.

مزایای دستگاه تراش cnc رومیزی

اولین سوالی که در ذهن ما شکل می گیرد این است که چرا باید یک دستگاه تراش cnc رومیزی بخریم؟ واقعاً خرید چنین دستگاهی می‌تواند به توسعه یک کارگاه خانگی کمک کند و از لحاظ اقتصادی برای ما به صرفه باشد؟ با توجه به ظرفیت هایی که برای دستگاه های سی ان سی وجود دارد طبیعی است که مزایای دستگاه های رومیزی شامل موارد زیر شود:

قیمت پایین تر دستگاه تراش سی ان سی رومیزی

به طور کلی قیمت دستگاه تراش سی ان سی با اندازه آن نسبت مستقیم دارد. هرچه یک دستگاه بزرگتر باشد احتیاج به مصرف مواد اولیه بیشتری دارد و تجهیزات بیشتری هم در آن استفاده می شود. پس طبیعی است که انتظار داشته باشیم دستگاه تراش cnc رومیزی نسبت به سایر گزینه های موجود در بازار ارزان تر باشد. این بهترین خبر برای کسانی است که سرمایه کمی برای راه اندازی کارگاه دارند و اصطلاحاً با یک وام بانکی یا با رهن به فکر راه اندازی کارگاه هستند.

انعطاف پذیری در ماشین کاری

نه تنها در مورد دستگاه های رومیزی، تقریباً در مورد همه دستگاه های سی ان سی این قابلیت وجود دارد و از لحاظ ماشینکاری یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. دستگاه های تراش سی ان سی برای حرکت خود به اسپیندل و محور وابسته هستند. ضمن اینکه نرم افزار دستگاه سی ان سی هم این امکان را به آنها می دهد تا نقش نیروی انسانی به حداقل برسد و دستگاه خیلی بهتر نمونه‌های مختلف را برش دهد. پس شما چه به فکر تراشکاری انگشتر نقره باشید و چه به فکر طراحی یک کادویی چوبی باشید، دستگاه تراش cnc رومیزی این فرصت را به شما می دهد.

دقت بالا در تراشکاری حساس

باید اعتراف کنیم که دستگاه های سی ان سی بهترین انتخاب ممکن برای صنایع حساس هستند و شاگرد کاربرد آنها در حوزه‌های دیگر به این شدت ضرورت نداشته باشد. به هر حال صنایع حساس مانند صنایع هوافضا و صنایع پزشکی نیاز به تجهیزات و ابزارآلات ای دارند که هر دستگاهی توانایی برش آن ها ندارد. نرم افزار دستگاه سی ان سی قابلیت حرکت دستگاه در ابعاد میلیمتری را فراهم می کند و احتمال بروز خطا در این حرکت به حداقل می رسد. حالا شما یک دستگاه دقیق و با کیفیت در اختیار دارید. به نظر شما گزینه مناسبی برای تراشکاری قطعات ریز و حساس نیست؟!

مزایای دستگاه تراش cnc رومیزی

ماشینکاری و تراشکاری پیوسته

طراحی دستگاه های سی ان سی به شکلی است که شما در هفت روز هفته می توانید ۲۴ ساعته از آنها کار بکشید. این دستگاه‌ها از لحاظ پیوستگی و عملکرد، بهترین گزینه ممکن برای کارگاه های صنعتی هستند و طول عمر بالایی دارند. بنابراین شما می‌توانید ماشینکاری و تراشکاری قطعات مختلف را به صورت پیوسته انجام دهید و نیازی به خاموش کردن دستگاه نداشته باشید. بنابراین دستگاه تراش cnc رومیزی قطعاً یک انتخاب ایده آل برای قرار گرفتن در کنار خط تولید قطعات مختلف است. طبیعی است که زمان سرویس و نگهداری دستگاه سی ان سی توسط شرکت سازنده اعلام می‌شود و شما باید آنها را رعایت کنید.

هزینه نگهداری پایین

به همان اندازه ای که پول بدی خربزه میخوری! رفت این ضرب المثل به بحث ما این است که محدوده عملکرد تعیین شده برای دستگاه های سی ان سی کوچک و رومیزی به همان اندازه ای است که ظرفیت دستگاه به ما اجازه می دهد و طبیعتا شرایطی پیش نمی آید که ما فشار بیش از حدی به دستگاه وارد کنیم. مسلماً هیچ کدام از ما انتظار نداریم که یک قطعه فلز ۵۰۰ کیلویی با استفاده از یک دستگاه سی ان سی رومیزی برش داده شود! بنابراین طبیعی است انتظار داشته باشیم که هزینه نگهداری این دستگاه ها بسیار پایین باشد و بیشتر شامل سرویس و روغنکاری بخش‌های مختلف آن می شود.

ماشین کاری قطعات پیچیده سه بعدی

وقتی که از یک دستگاه تراش سی ان سی استفاده می کنیم در وهله اول باید از نرم افزار اتوکد برای طراحی کمک بگیریم و در گام دوم فرآیند تراشکاری و برشکاری را به نرم افزار دستگاه واگذار می کنیم. بنابراین بدون اینکه ما به عنوان تکنسین دستگاه تراش cnc دخالتی داشته باشیم همه موارد به کمک نرم افزارهای هوشمند انجام می شود. پس اگر عدم توانایی ما در برش های سه بعدی و پیچیده ثابت شود باز هم این دستگاه تراش cnc رومیزی است که به خوبی می‌تواند برش های پیچیده را برای ما انجام دهد.

کیفیت پایدار در تراشکاری

دستگاه سی ان سی دستگاهی نیست که تحت تاثیر احساسات انسانی قرار گیرد یا یک روند ناپایدار را دنبال کند. این دستگاهها از قطعات هماهنگ و به هم پیوسته تشکیل شده اند که با استفاده از یک نرم افزار پیشرفته و هوشمند هدایت و کنترل می شوند. حالا اگر به فکر راه اندازی خط تولید قطعه خودرو یا قطعات فلزی کادویی باشیم به راحتی می توانیم تعداد زیادی نمونه کار آماده کنیم و همه آنها را به صورت پیوسته و با کیفیت یکسان از دستگاه سی ان سی تحویل بگیریم.

معایب دستگاه تراش cnc رومیزی

علیرغم مزایای گفته شده در بندهای قبلی و طبیعی است که برای این دستگاه ها معایب و ایراداتی هم وجود دارد. البته این معایب هم به خواسته ها و انتظارات ما از دستگاه مربوط می شود و هم با خصوصیات ذاتی دستگاه در ارتباط است. با این تفاسیر معایب این دستگاه را می‌توان در گروههای زیر قرار داد:

محدودیت در برابر قطعه کار بزرگ

با یک دست نمی توان دو تا هندوانه بلند کرد! در مورد دستگاه تراش cnc رومیزی هم همین وضعیت وجود دارد. ما هیچوقت نباید انتظار داشته باشیم که این دستگاه برای کار روی قطعات بزرگ و سنگین به کار گرفته شود. ظرفیت و اندازه این دستگاه مشخص است و صرفاً بر روی برخی ابعاد خاص از قطعه کار عملکرد استاندارد دارد. پس به همین سادگی می توانیم محدوده کار بر روی قطعات را صرفاً به اندازه دستگاه ربط دهیم.

معایب دستگاه تراش cnc رومیزی

محدودیت در برابر مواد مختلف

همانطور که از لحاظ اندازه در کار با دستگاه تراش سی ان سی کوچک دچار محدودیت هستیم در زمینه کار بر روی مواد مختلف هم محدودیت داریم. به هرحال کوچک بودن اندازه این دستگاه‌ها به معنی استفاده از الکترو موتور کوچک تر و دامنه حرکتی کوچکتر برای آنهاست و به همین دلیل در برابر مواد مختلف عملکرد ضعیف تری از خود نشان می دهد. اما این دستگاهها در کار بر روی قطعات متناسب با خود بهترین کیفیت ممکن را نشان می‌دهد.

نیاز به حضور مداوم اپراتور دستگاه تراش cnc رومیزی

یکی از ایرادات بزرگی که به دستگاه تراش cnc رومیزی وجود دارد این است که اپراتور باید به صورت پیوسته و مداوم در کنار آن حضور داشته باشد. این به این دلیل است که کار بر روی قطعات بزرگ چندان زمانبر نیست و اپراتور باید شرایط دستگاه را تحت کنترل داشته باشد تا روند تراشکاری و ماشینکاری قطعات بعدی را تحت نظارت خود بگیرد.

وابسته بودن به استحکام میز

این مورد بیشتر برای کسانی سفر می کند که دستگاه را روی میز نصب می کنند. از آنجایی که این دستگاهها با فرآیند برشکاری و تراشکاری در ارتباط هستند طبیعی است که احتمال لرزش و تکان خوردن آنها وجود دارد و این تکانه ها را به میز دستگاه منتقل می‌کنند. پس عدم کنترل لرزش دستگاه می تواند کیفیت کار آنها را به شدت پایین بیاورد. به همین دلیل استفاده کنندگان از دستگاه تراش cnc رومیزی باید توجه ویژه‌ای به استحکام میز خود داشته باشند و از لرزش آن جلوگیری کنند.

با توجه به موارد گفته شده شکی نیست که در دستگاه تراش cnc رومیزی ابزار مناسب و فوق‌العاده‌ای برای کسب درآمد از کارگاه‌های خانگی و کارگاه های کوچک است. اما اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید و یا به فکر خرید دستگاه سی ان سی رومیزی هستید با ما در گروه تهران cnc تماس بگیرید.

مطالعه مطالب زیر می تواند به شما در این زمینه کمک کند:

منبع: sundary

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − سه =