اخبار و مطالب

دستگاه تراش CNC

تراش   CNC به طور اجمالی در چوب‌کاری، فلزکاری، ریسندگی فلز، احیای قطعات و شیشه‌کاری استفاده می‌شود. معمولاً یک یا دو مرکز قطعه کار را نگه می دارند و حداقل یک مرکز را می توان به صورت افقی جابجا کرد تا قطعات کار با طول های مختلف را در خود جای دهد.

ماشین‌های تراش CNC به دلیل سهولت تنظیم، عملکرد، تکرارپذیری و دقت به سرعت جایگزین ماشین‌های تراش قدیمی می‌شوند.  تراش CNC فقط یکی از انواع ماشین های CNC  است.

اما تراش CNC چیست؟ اول   CNCمخفف Camputer Numerical Control و به ماشینی اشاره دارد که توسط یک سیستم کامپیوتری کار می‌کند. یک ماشین تراش CNC با دستورالعمل هاو مختصات دقیق  کار می کند.

تراش CNC ماشین ابزاری است که در آن مواد اولیه (سنگ . چوب ی. فلز یا پلاستیک) ثابت نگه داشته شده و توسط دوک اصلی چرخانده می شود، ولی تیغه یا ابزاری که وظیفه  تراش بر روی مواد اولیه ما را به عهده دارد درچند محور مختلف (X,Y,Z  ( می چرخد تا در نهایت طرح مورد نظر شکل بگیرد.

CNC

یک ماشین تراش ساده CNC روی دو محور با ابزار برش در یک موقعیت ثابت کار می کند.  زمانی که تعداد محور دستگاه  تراش ما بیشتر شود در حقیقت دستگاه ما قادر به فعالیت های دقیق تر و دشوار تری می باشد . که در این فرایند ما با تعریف جدیدی به نام چرخش سر و کار خواهیم داشت که منظور ; چرخش قطعه کار در حین عملیات می باشد.  تراش های CNC شکل های گرد دقیقی با قطر بیرونی (OD) و قطر داخلی (ID) تولید می کنند .

بسته به نیاز صنایع مختلف، انواع مختلفی از سازه ها را می توان با این ماشین ابزار ماشین کاری کرد. آنها معمولاً در صنایع نفت و گاز، خودروسازی، هوافضا، پزشکی، الکترونیک، معدن، نیروگاه، کارخانه های فولاد و کاغذ و صنایع کشتی سازی استفاده می شوند.

ماشین های تراش CNC مدرن معمولا با ابزارهایی عرضه می شوند که می توانند روی چندین محور کار کنند. انواع مختلف ماشین‌ها می‌توانند شامل هر دو محور X و Y باشند، برجک دوم را با ابزارهای دیگر ادغام کنند، یا شامل یک دوک دوم باشند. این بدان معناست که یک ماشین تراش CNC می تواند عملیات فرزکاری، سوراخ کاری و ضربه زدن اضافی را انجام دهد که در نتیجه فرآیند ساخت قطعه کامل و حتی پیچیده ای را به همراه دارد که نیازی به انتقال قطعه به ماشین دیگری برای عملیات دوم را از بین می برد. این مقاله به انواع مختلف تراش CNC، کاربردها ی آنها می پردازد.

انواع تراش CNC

ماشین های تراش CNC بر اساس تعداد محورهایی که دارند به انواع دسته بندی می شوند. آنها با محورهای مختلف در دسترس هستند، که اجازه می دهد تا قطعات پیچیده تر بدون تعویض دستی ماشین آلات یا ابزار تولید شوند. محورهای مختلف بر نحوه قرارگیری، چرخاندن و نزدیک شدن قطعه ماشینکاری شده یا ابزار در طول فرآیند ماشینکاری تأثیر می گذارد.

تراش CNC  دو محور

این ماشین تراش اصلی CNC دارای دو محور خطی است که می تواند قطر بیرونی/قطر داخلی، اساساً ماشین کاری استوانه ای یا سوراخ کاری و ضربه زدن در مرکز قطعه را انجام دهد. دارای محور X و Z بوده و اجازه فرزکاری را نمی دهد.

تراش CNC  سه محور

با تراش CNC  3 محوره، یک محور C اضافه می شود که به قطعه اجازه می دهد تا به گونه ای قرار گیرد که عملیات استاندارد فرز، حفاری و عملیات ضربه زدن انجام شود. عملیات آسیاب حلزونی که نیازمند چرخش آهسته همگام قطعه کار است امکان پذیر است.

تراش CNC  چهار محور

یک ماشین 4 محوره دارای یک محور Y اضافه شده است تا عملیات ماشینکاری خارج از مرکز انجام شود. محور چهارم برای تراشکاری های نامنظم و پیچیده تر به خوبی عمل می کند.

تراش CNC  پنج محور

در تراش های 5 محوره، به تراش 3 محوره برجک دوم اضافه می شود. درنتیجه چنین ماشین‌هایی دو محور در هر برجک بالا و پایین به‌علاوه محور C روی دوک چرخان خواهند داشت. این امکان استفاده همزمان از دو ابزار را در قطعه فراهم می کند که سرعت ماشینکاری را به شدت افزایش می دهد.

تراش CNC  6 محور یا بیشتر

با بیش از پنج محور، گردش درجا شامل موارد زیر می باشد: دو محور C با دوک اصلی و دوم. دو برجک، با یک برجک بالا و پایین، هر کدام با دو محور خطی. یک محور Y در برجک بالایی؛ و یک دوک دوم که می تواند به سمت دوک اصلی حرکت کند تا قطعه را بردارد. حتی ماشین هایی با بیش از هشت محور وجود دارد. با این حال، ماشین های تراش 8 محوره ماشین های بسیار پیچیده ای هستند که به طور کلی برای نیازهای تولید روزمره مورد نیاز نیستند.

کاربردهای تراش CNC

موادری که توسط دستگاه تراش CNC کار می شود به آرامی بریده می شود و  نتیجه یک محصول دقیق و با جزییات بالاست. از آنجایی که این ماشین‌ها بسیار متنوع هستند، بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی، الکترونیک، هوافضا، تولید سلاح گرم، ورزش و غیره از آن‌ها استفاده می‌کنند.

یک ماشین تراش CNC می تواند سطوح صاف و رزوه های پیچ و یا در مورد ماشین های تراش پرزرق و برق، محصولات سه بعدی کاملاً پیچیده تولید کند.

آنها را می توان در قطعات کوچک و بزرگ با دقت بسیار بالا استفاده کرد. قطعه کار معمولاً توسط یک یا دو مرکز محکم در جای خود ثابت می شود، اما می توان مواد را با کلت ها یا گیره ها نیز محکم کرد.

برخی از نمونه‌هایی که یک ماشین تراش CNC می‌تواند بسازد عبارتند از چوب بیسبال، میل بادامک، کاسه، میل لنگ، چوب‌های نشانه، تابلوهای علامت، آلات موسیقی، و پایه‌های میز و صندلی.

ایمنی استفاده از دستگاه

تراش CNC باید با احتیاط استفاده شود. اگرچه این فرآیند خودکار است، یک اپراتور باید پارامترهای برنامه نویسی کامپیوتر، استانداردهای ایمنی و سایر اطلاعات حیاتی را درک کند. با توجه به حساسیت ماشین تراش در جزئیات، یک متخصص واجد شرایط باید دستگاه را راه اندازی کند.

فرآیندهای تولید به دلیل اتوماسیون ، شامل دستورات پیچیده است که توسط کامپیوتر داخلی دستگاه دستور داده می‌شود و این فرایند آسان ترمیگردد ، اما یک اپراتور انسانی همچنان باید بر فرآیند کلی نظارت کند. این بدان معنی است که آموزشی حرفه ای,  برای توسعه مهارت اپراتور ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =