اخبار و مطالب

طراحی و ساخت با دستگاه CNC در حوزه مدل سازی

طراحی و ساخت با دستگاه CNC در حوزه مدل سازی

استفاده از تکنولوژی های کامپیوتری و کمک گرفتن از ظرفیت های جدید حوزه فناوری باعث شده که طراحی و ساخت با دستگاه CNC بسیار حرفه ای و کامل انجام شود. امروزه دستگاه سی ان سی به عنوان یکی از اصلی ترین قسمت های خط تولید کارخانه ها برای تولید قطعات مختلف مانند قطعات خودرو به کار گرفته می شود. این در حالی است که می‌توانیم از ظرفیت این دستگاه ها در گام اول برای مدلسازی و سپس برای ساخت قطعات از طریق تراشکاری و فرزکاری کمک بگیریم.

برای کسانی که قصد خرید دستگاه سی ان سی را دارند در این مطلب می خواهیم روند طراحی و ساخت با دستگاه CNC را بررسی کنیم و متریال های مختلف را هم بررسی کنیم.

طراحی و ساخت با دستگاه CNC چوب

فقط کافی است که همین الان برای چند لحظه تجهیزات دفتر کار یا منزل خود را بررسی کنید و ببینید که چه تعداد از آنها با استفاده از دستگاه سی ان سی طراحی و ساخته شدند. از میز کاری که در محل کار یا در منزل خود دارید تا کمد و کابینت و سرویس مبلمان با کمک دستگاه سی ان سی چوب ساخته شدند و حتی طراحی اولیه آنها هم در نرم افزار این دستگاه انجام شده است.

دستگاه سی ان سی چوب برای ماکت سازی و مدل سازی یکی از بهترین انتخاب ها است که شاید معروفترین آن‌ها ماکت سازی در دنیای معماری و ساخت و ساز باشد. این در حالی است که با به کارگیری این دستگاه در صنعت مبلمان می‌توان کارهای مختلفی مانند منبت کاری، حکاکی و برش کاری را به کمک دستگاه سی ان سی انجام داد. طراحی و ساخت با دستگاه CNC چوب باعث بالا رفتن دقت در کار و تنوع بخشیدن به الگوهای تولید می شود.

طراحی و ساخت با دستگاه CNC فلزات

دنیای فلزات هم مملو از ایده‌هایی که شما می‌توانید با کمک دستگاه سی ان سی فلزات آنها را به منبع کسب درآمد خود تبدیل کنید. از کار روی جواهرات گرانبها و زیورآلات گرفته تا کار روی فلزات معمولی برای مدل سازی، مواردی هستند که شما می توانید با کمک ظرفیت دستگاه سی ان سی آنها را انجام دهید.

امروزه می بینیم که بسیاری از شرکت ها قبل از تولید یک محصول اقدام به تولید نمونه پایلوت یا اولیه از آن می‌کنند تا برآورد کلی از آن داشته باشند. بنابراین شما می توانید از توانایی و قابلیت طراحی و ساخت با دستگاه CNC فلزات کوچک برای این موارد استفاده کنید و از یک دستگاه سی ان سی فلزات صنعتی برای تولید قطعات و تراشکاری آنها کمک بگیرید.

طراحی و ساخت با دستگاه CNC سنگ

اگر چه استفاده از سنگ به عنوان ماده اولیه در حوزه طراحی و ساخت بسیار محدود است اما هنوز هم تابلوهای سنگی و مجسمه های سنگی در بسیاری از حوزه های شهری کاربرد دارند. این یعنی شما میتوانید از دستگاه سی ان سی سنگ برای تولید قطعات سنگی پیچیده مانند سردیس و تندیس استفاده کنید و از این طریق به کسب درآمد بپردازید.

البته محدودیتی که در مورد طراحی و ساخت با دستگاه CNC سنگ وجود دارد این است که معمولاً برای شهرهای کم جمعیت گزینه اقتصادی خوبی نیست. اگر هم به فکر کار روی سنگ های قیمتی هستید یا می خواهید یک کارگاه کوچک راه اندازی کنید بهتر است به فکر دستگاه سی ان سی رومیزی یا دستگاه سی ان سی کوچک باشید.

کاربرد مدل سازی به کمک دستگاه سی ان سی

دقت بالا و صحت در عملکرد باعث شده که دستگاه سی ان سی اصلی‌ترین انتخاب طراحان برای مدل سازی باشد. در واقع شما می توانید به کمک این دستگاه ها نمونه های کوچک و ماکت های اولیه از محصولات خود تولید کنید تا امکان قضاوت بر مبنای آن داشته باشید. شما به فکر طراحی و ساخت با دستگاه CNC هستید و می خواهید از آن در مدل سازی استفاده کنید می‌توانید ظرفیت های زیر را در نظر بگیرید:

مدل سازی به عنوان کاردستی

این یکی از بهترین روش ها برای کسب درآمد با دستگاه سی ان سی کوچک است. احتمالاً خود شما هم بارها وسوسه شده اید که ماکت های کوچک ساخته شده از جنس چوب یا از جنس فلز را به عنوان کار دستی از فروشگاه ها بخرید. اتفاقاً همین وسوسه شدن یکی از اصلی ترین بهانه ها برای تولید کاردستی با دستگاه سی ان سی است.

ظرفیت جالبی که طراحی و ساخت با دستگاه CNC در اختیار شما می گذارد این است که برای پیاده سازی هرگونه کاردستی محدودیت ندارید. بنابراین برای کسب درآمد راحت می توانید روی زمینه های مختلف کار کنید و به کسب درآمد بپردازید.

مدل سازی به عنوان کاردستی

مدل سازی به عنوان پروژه دانشگاهی

اگر در دانشگاه بوده اید و در نزدیکی شما دانشکده‌معماری بوده به احتمال زیاد در طول هفته چند بار آنها را می بینید که با ماکت های مختلفی در تردد هستند. همین وضعیت در مورد سایر رشته های مهندسی هم وجود دارد و آن ها به شکل های مختلف برای پروژه های دانشگاهی خود به دنبال تولید ماکت و مدل هستند.

اگرچه انتظار می رود که مدل سازی به عنوان پروژه دانشگاهی به کمک دست و با توجه به ظرفیت خود فرد انجام شود، اما نمی توانیم از ظرفیت دستگاه سی ان سی در این حوزه چشم پوشی کنیم. این ابزار به طور ویژه برای کسانی که به دنبال گرفتن پیمانکاری پروژه‌های مختلف هستند و در تولید ماکت زمان زیادی ندارند بسیار مهم است و می‌توانند از توانایی طراحی و ساخت با دستگاه CNC به بهترین شکل ممکن کمک بگیرند.

مدل سازی به عنوان نسخه پایلوت

برای کسانی که به فکر راه اندازی یک کسب و کار صنعتی هستند، دیدن نسخه پایلوت بسیار مهم است و برآورد کلی از شرایط پروژه در اختیار آن‌ها می‌گذارد. اگر شما به فکر تولید قطعات خودرو هستید می توانید به کمک دستگاه نمونه‌های پایلوت آنها را تولید کنید و بعد از گرفتن مجوز به فعالیت بپردازید.

قابلیت و ظرفیت دستگاه سی ان سی این اجازه را به شما می دهد که نمونه های پایلوت را کاملاً مشابه با نمونه های واقعی بسازید و این کار قضاوت در مورد محصولات شما را ساده تر می کند. این یعنی شما امکان استفاده از ظرفیت طراحی و ساخت با دستگاه CNC برای حوزه های مختلف دارید و نگران پیدا کردن سرمایه‌گذار نیستید.

مدل سازی به عنوان نسخه پایلوت

تولید ماکت های تبلیغاتی

ماکت های تبلیغاتی نمونه ای از کاربرد دستگاه سی ان سی در حوزه تبلیغات هستند. می‌توانید از ظرفیت این دستگاه برای تولید استند های تبلیغاتی از جنس پلاستیک یا حتی از جنس چوب یا فلز استفاده کنید. امروزه ماکتهای تبلیغاتی نقش مهمی در شناساندن و معرفی کسب و کارهای مختلف دارند و این باعث می شود که جذب پروژه برای کسب و کار شما آسان تر باشد.

این مطلب در مورد راهکارهای مختلفی معرفی کردیم تا شما بتوانید از توانایی طراحی و ساخت با دستگاه CNC برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید. خوشحال می شویم که اگر شما هم ایده ای دارید در بخش نظرات همین مطلب بنویسید تا کاربران هم از آن استفاده کنند.

مطالب تکمیلی

منبع: cnc-step

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =