اخبار و مطالب

ماشینکاری قطعات سفارشی با دستگاه cnc و محدودیت های آن

ماشینکاری فلزات نرم و اصولی که باید رعایت کنید - اهمیت زاویه شیار مته در فرزکاری سی ان سی - کاربرد فرز سی ان سی عمودی و فرز سی ان سی افقی - ماشینکاری قطعات سفارشی با دستگاه cnc و محدودیت های آن

قطعه سازی در حال حرکت به سمت تولید و ماشینکاری قطعات سفارشی با دستگاه سی ان سی است که برای برخی از مشتریان خاص و مطابق با نیاز دقیق آنها انجام می‌شود. این خدمات به مشتریان وسیله یا ابزاری می دهد که دقیقاً مطابق با سفارش آنهاست و ممکن است در جای دیگری تولید انبوه نداشته باشد.

در سفارشی سازی قطعات با استفاده از دستگاه سی ان سی بحث سرعت تولید چندان مهم نیست و برای مشتریان قابلیت شخصی سازی و دقت بالا در اولویت است که در دستگاه سی ان سی به آن توجه شده است. اگرچه ماشینکاری قطعات سفارشی گرانتر است و از لحاظ اقتصادی به مانند تولید قطعات انبوه نیست، اما شما به عنوان صاحب کارگاه می توانید از آن به عنوان ابزار مهمی برای کسب درآمد استفاده کنید.

ماشینکاری قطعات سفارشی به چه معنی است؟

در این شیوه نقشه و مشخصات قطعه کار باید توسط مشتری تهیه شود. از طرف دیگر یک کارگاه سی ان سی هم باید مسیر ورودی جداگانه ای برای تهیه مشخصات کلی ماشینکاری قطعات سفارشی تعریف کند. در حقیقت سفارشی سازی روند تولید دستگاه سی ان سی برای یک قطعه خاص نیاز به چند ابزار جانبی دیگر دارد که عبارتند از:

نقش مهم مشتری

در اینجا شما به عنوان صاحب کارگاه یا تکنسین اطلاعات چندانی در مورد قطعه مورد نظر ندارید و این اطلاعات مشتری است که شما را به سمت الگو سازی سه بعدی یا ترسیم آن می برد. حتی در ماشینکاری قطعات سفارشی از مشتری انتظار می‌رود که الگوی آن را به صورت پیش طراحی آماده کند و توضیحات تکمیلی را در اختیار اپراتور قرار دهد.

مشارکت بین مشتری و تکنسین

همانطور که از نام آن پیداست، همکاری تیمی در انجام این کار بسیار مهم است. در این شیوه مشتری و خریدار ابتدا ایده های خود را به عنوان طرح سفارشی یا قطعات ماشین کاری ارائه می‌دهد و تنها مشکلی که دارد درباره طرح و چشم انداز نهایی این دیدگاه چندانی ندارد. از این مرحله به بعد تکنسین دستگاه سی ان سی وارد می شود و این دو نفر با مشارکت همدیگر می توانند ماشینکاری قطعات سفارشی را انجام دهند.

شخصی سازی تطبیقی

این یکی از حربه هایی است که تکنسین دستگاه تراش سی ان سی یا تکنسین دستگاه فرز سی ان سی می تواند از آن به عنوان قسمت پایه یا به عنوان نقطه شروع از آن استفاده کند و طبق خواسته مشتری اصلاحات لازم را روی آن انجام دهد. فرض بگیرید که شما به فکر تراشکاری میل لنگ هستید و یک الگوی اولیه دارید. الگوی اولیه خود را به مشتری نشان می دهید و با توجه به نیاز او تغییراتی از لحاظ سفارشی سازی روی آن انجام می دهید.

مزیت این شیوه در ماشینکاری قطعات سفارشی این است که شما زمان زیادی برای تنظیم مجدد فرآیند تولید از دست نمی دهید و بسیاری از محدودیت هایی که در سایر شیوه های طراحی دارید را از بین می برید.

اصلاحات جزئی روی قطعات استاندارد

این می تواند خبر خوبی برای کارگاه های تولید قطعه خودرو باشد و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. در واقع شما به عنوان اپراتور محصولات استاندارد را در نظر می گیرید و با توجه به نیاز مشتری تغییرات کوچکی روی آن به وجود می آورید. این تغییرات بسیار ریز هستند و حتی این احتمال وجود دارد که شامل تغییر رنگ هم شوند.

معمولا این شیوه از ماشینکاری قطعات سفارشی در شرکت‌های بزرگ بیشتر دیده می‌شود و کارایی آنها را بسیار بالا می برد.

انواع سیستم نگهداری قطعه کار در دستگاه سی ان سی

الزامات و محدودیت ها در ماشینکاری قطعات سفارشی

خبر نگران کننده در مورد تنظیمات مربوط به ماشینکاری قطعات سفارشی این است که تنظیمات اولیه آن نیاز به مقدمات کاملی دارد. شما به عنوان یک کارگاه سی ان سی باید طیف وسیعی از گزینه ها برای رفع نیاز مشتری ارائه دهید و این مستلزم داشتن مهارت بالا در کار با سی ان سی و انتخاب گزینه های متنوع است. بدیهی است که این موضوع می‌تواند استفاده از برخی ماشین آلات و ابزارهای برشی و حتی تجهیزات جانبی برای کار با دستگاه سی ان سی را محدود می‌کند و حتی ممکن است شما در استفاده از آنها دچار مشکل شوید.

از آنجا که هر قطعه کاملاً سفارشی و متناسب با نیاز مشتری است، باید سبک کاملاً متفاوتی برای طراحی آن در نظر گرفته شود و طراحی خاصی برای برش آن صورت گیرد. این امر مستلزم آن است که هر کارگاه سی ان سی طیف وسیعی از گزینه های مختلف را داشته باشد تا به نیاز مشتری پاسخ دهد. حتی دسترسی به تولید کنندگان مواد اولیه برای تامین اصلی ترین نیازهای قطعه کار هم ضروری است.

به طور مشابه، هر مشتری نیاز به یک قطعه خاص دارد و هر قطعه می‌تواند یک شغل به وظایف کارگاه شما اضافه کند و حتی یک دستگاه جدید با مدل سازی های جدید نیاز داشته باشد. شما به عنوان صاحب کارگاه سی ان سی می توانید سفارش ماشینکاری قطعات سفارشی را رد کنید، اما شاید بد نباشد که از آن به عنوان یک ظرفیت جدید برای جذب مشتری و یادگیری بیشتر استفاده کنید و بر روی مسیر های کسب درآمد هم برنامه ریزی کنید.

ماشینکاری قطعات سفارشی حجم تولید را پایین می آورد

تولید قطعات سفارشی باید با حجم پایین انجام شود که دلایل آن کاملاً واضح است. در واقع تولید انبوه به هیچ وجه مطابق با نیاز مشتری نیست و اگر چنین نیازی داشته باشد می تواند از قطعات آماده استفاده کند. پس به عنوان یک کارگاه سی ان سی نیاز به دستگاه‌های کارآمدتری دارد که به کمک آن شخصی سازی را به شکل بهتری انجام دهید و از ظرفیت آن به شکل مناسبی برای کار تولید قطعات کمک ببرید.

در درجه اول، سیستم های CAM و اتوماسیون CNC باعث می شود همه این عملیات کمی راحت تر انجام شود و به ماشینها اجازه دهد با طیف گسترده ای از کارها و هندسه ها سازگار شوند. مکانیسم های ابزار مدرن همچنین به سازندگان این امکان را می دهند که تعداد زیادی ابزار را روی دستگاه تراش نصب کنند تا زمان لازم برای تغییر آنها در طی مراحل ماشینکاری حداقل باشد.

ابزارهای دیگر مانند قطعات دستگاه سی ان سی بخش بزرگی از نیازهای فعلی ماشینکاری معمولی را پوشش می دهند. خوشبختانه به هر اندازه که ماشینکاری قطعات سفارشی پیچیده باشد باز هم اسپیندل دستگاه سی ان سی و سه نظام برای نگهداری ابزار برشی محدودیت چندانی ندارند و این کار ماشین کاری را ساده تر می کنند. اما موضوعی که باید به آن توجه داشته باشیم که ایمنی دستگاه است که شما در حال کار روی یک قطعه تخصصی هستید و به عنوان تکنسین باید تاثیر آن روی دستگاه را در نظر بگیرید.

نحوه بررسی برنامه دستگاه سی ان سی

با پیچیده بودن برنامه نویسی دستگاه کنار بیایید

وقتی که از نمای دور به روند شخصی سازی قطعات توجه کنیم متوجه می شویم که بخشی از آن وظیفه دستگاه و بخشی هم وظیفه تکنسین و اپراتور است. از مشتری انتظار می رود که طراحی اولیه و سه بعدی قطعه سفارشی خود را در اختیار شما بگذارد. از این مرحله به بعد شما وظیفه برنامه نویسی ماشینکاری قطعات سفارشی را بر عهده دارید.

به عنوان راهنما سعی کنید که قطعات کاری استانداردی که قبلاً برای کار خود طراحی کرده اید و با قطعه سفارشی مشتری شباهت دارد به عنوان الگو در نظر بگیرید و تغییرات جزئی روی آن انجام دهید. این کار از این جهت اهمیت دارد که از یک قالب استاندارد برای طراحی و برنامه نویسی دستگاه سی ان سی استفاده کرده اید و از طرف دیگر احتمال بروز خطا در حین ماشینکاری قطعات سفارشی کمتر می‌شود.

مطالب تکمیلی

منبع: 3erp

کلید واژه کانونی ماشینکاری قطعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − پنج =