اخبار و مطالب

نحوه بررسی برنامه دستگاه سی ان سی

نحوه بررسی برنامه دستگاه سی ان سی

یکی از نکات جالبی که در مورد برنامه نویسی دستگاه CNC وجود دارد این است که تقریباً همه تکنسین ها در نوشتن برنامه دستگاه سی ان سی دچار اشتباه می شوند. این اشتباهات ممکن است در برخی موارد کوچک باشند و با انجام برخی تغییرات به راحتی آن‌ها را برطرف کرد. اما حقیقتاً برخی از این اشتباهات بسیار خطرناک است و در بهترین حالت ممکن به دستگاه لطمه زده و ممکن است برای مدت زمان طولانی امکان استفاده از آن را نداشته باشید.

پس در این مطلب به شما خواهیم گفت که برای بررسی برنامه دستگاه سی ان سی از کجا شروع کنید و چه چیزهایی را در نظر داشته باشید.

مواردی که قبل از بررسی برنامه دستگاه سی ان سی باید انجام دهید

برنامه نویسی دستگاه CNC شامل استفاده از کدهای مختلفی است که در آموزش برنامه نویسی دستگاه سی ان سی با زبان برنامه نویسی G-Code به آن اشاره کردیم. در این شیوه از کدهایی استفاده شده که هرکدام معنی خاص خود را دارد و می تواند دستگاه را به شکل های مختلفی هدایت کند. پس وقتی که قصد بررسی برنامه دستگاه سی ان سی را دارید حتماً موارد زیر را کنترل کنید:

  • به هیچ کس اجازه ندهید که کنار شما بایستد، به خصوص کسانی که شما را عصبانی می‌کنند
  • هرگز در انجام این کار عجله نکنید
  • قبل از تایید کردن برنامه حتماً تمام قسمت‌های آن را چک کنید
  • مراقب گوشه های متنی و کد های کناری باشید
  • از نظر رعایت نکات ایمنی و کلید های اضطراری دستگاه غافل نشوید

مواردی که قبل از بررسی برنامه دستگاه سی ان سی باید انجام دهید

برنامه مشخصی داشته باشید

شاید این سوال احمقانه به نظر برسد که هنگام متوجه شدن اشتباه در برنامه دستگاه سی ان سی چه کاری انجام می دهید؟

شاید بهتر باشد که شما را به یاد اولین روزی که سوار ماشین شده اید بیاندازیم و از شما بپرسیم که برای توقف کردن اضطراری خودرو چه کاری انجام داده اید؟ به احتمال زیاد و بدون هیچ گونه فکر کردنی به سراغ فشار دادن ترمزها و کلاچ رفته‌اید و همه مسیرها را برای متوقف کردن خود را امتحان کرده اید.

این یک روال عادی است و تنها مسیری که به طور دائمی در مغز شما وجود دارد و به صورت غیر ارادی انجام می‌شود این است که کار دستگاه را بلافاصله متوقف کنید. پس وقتی که قصد بررسی برنامه دستگاه سی ان سی را دارید، باید به شکل واضح و مشخص بدانید که چگونه کار دستگاه را متوقف کنید و چه مسیری برای خاموش کردن اضطراری آن دارید.

نحوه بررسی برنامه دستگاه سی ان سی

برای کسانی که تازه کار هستند بهترین کار این است که به سراغ دکمه توقف اضطراری دستگاه بروند. نگران نباشید و هیچ مشکل خاصی پیش نمی آید و با فشردن این دکمه شما می توانید همه چیز را متوقف کنید.

اما اگر می توانیم شما را به عنوان تکنسین دستگاه تراش سی ان سی معرفی کنیم و مهارت شما بالا است باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا از بروز مشکل خودداری کنید.

  1. بلافاصله دکمه توقف اضطراری دستگاه را فشار دهید

هیچ توصیف دیگری وجود ندارد و شما بلافاصله باید سراغ برنامه بروید و ببینید که در برنامه دستگاه چه ایرادی وجود دارد. حالا در بررسی برنامه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا از قسمت هدر دستگاه شروع کنید و مطمئن شوید که کدهای دستوری به شکل مناسب کنار هم چیده شده اند
  • نحوه شروع دستور و نحوه بستن دستور را در برنامه نویسی دستگاه ببینید و مطمئن شوید که قرار گرفتن آنها پشت سر یکدیگر مشکل ساز نیست.
  • شعاع حرکتی تعریف شده برای هر کدام از حرکات طولی و عرضی را مشخص کنید و مطمئن شوید که با طراحی اولیه شما همخوانی دارد
  • دستوراتی که برای بازگشت به حالت اولیه دارید مطالعه کنید
  • در مورد زمان تعویض ابزار برشی و نحوه بکارگیری آن برنامه را بررسی کنید
  • پس از انتخاب نوع ابزار برشی و نحوه تعویض آن در جریان برنامه نویسی مطمئن شوید

برای بررسی برنامه دستگاه سی ان سی چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

وقتی که شما قرار است به عنوان اپراتور دستگاه سی ان سی عمل کنید شاید از شما انتظار نرود که همه کدها مانند G-Codes و M-Codes را به شکل ایده‌آل بلد باشید و آنها را در برنامه نویسی به کار ببرید. اما انتظاری که از شما می رود این است که همه کدها را بلد باشید و بدانید که استفاده از هر کدام از آنها به چه معنی است.

حالا ممکن است شما یک برنامه برای کار با دستگاه CNC نوشته باشید یا این برنامه را از شرکت فروشنده گرفته باشید تا فاز ابتدایی کار خود را به کمک آن انجام دهید. در هر دو حالت اگر متوجه شدید که کار دستگاه مناسب نیست، لازم است که بلافاصله دستگاه را خاموش کنید و به سراغ بررسی برنامه دستگاه سی ان سی بروید.

اگر مهارت شما به شکلی باشد که بتوانید کدهای دستوری مختلف را ترجمه کنید و نحوه استفاده از هر کدام از آنها را در برنامه پیدا کنید، خیلی راحت می‌توانید اشتباهات دستوری را پیدا کنید. در غیر این صورت باید کار با دستگاه را متوقف کنید و از یک متخصص بخواهید که برنامه شما را بررسی کند.

برای بررسی برنامه دستگاه سی ان سی چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

دستورالعمل ساده برای مبتدی ها

اگر تازه کار هستید و تا حدودی با برنامه نویسی دستگاه سی ان سی آشنایی دارید، شاید بد نباشد که کمی جرأت به خرج دهید و خودتان به بررسی برنامه دستگاه سی ان سی بپردازد. البته چیزی که در اینجا باید به خاطر داشته باشید این است که خود را برای متوقف کردن کار دستگاه در هر لحظه آماده کنید.

  • ابتدا برنامه را به طور کلی مرور کنید و مطمئن شوید که اشتباه فاحشی در آن وجود ندارد
  • حالا می توانید دستورات نوشته شده در برنامه را به صورت بند به بند اجرا کنید. مطلب تحلیل یک نمونه برنامه نویسی دستگاه سی ان سی را بخوانید.
  • اگر مطمئن شدید که برنامه به شکل درست اجرا شده همان بند را اجرا کنید.
  • بلافاصله دستگاه را متوقف کنید و مطمئن شوید که بند قبلی و بند بعدی با همدیگر همخوانی دارند
  • دستور بعدی را اجرا کنید و مرتبا با متوقف کردن دستگاه مطمئن شوید که برنامه دستگاه در حال درست پیش روی است.
  • این روند را تا زمانی ادامه دهید که به انتهای برنامه رسیده‌اید و از این مرحله می توانید دستگاه را از برنامه خارج کنید.

اگر خودمان بلد نباشیم

یکی از سخت‌ترین مشکلاتی که اپراتورهای دستگاه های سی ان سی با آنها مواجه می شوند این است که مجبور هستند اصول برنامه نویسی دستگاه سی ان سی را یاد بگیرند. این موضوع برای کسانی که در این زمینه آموزش چندانی ندیده و بیشتر به فکر راه اندازی کسب و کار هستند نگران کننده و سخت است. ممکن است برای این افراد پیشنهادی از طرف دوستان یا آشنایان برای استفاده از یک برنامه خاص توصیه می شود یا حتی مجبور شوند که این برنامه را از اینترنت دانلود کنند.

اگر شما از این افراد هستید و نسبت به زبان برنامه نویسی دستگاه CNC آشنایی چندانی ندارید، بهتر است که کار با دستگاه را متوقف کنید و ابتدا مطمئن شوید که برنامه دستگاه درست است. در اینجا پیشنهاد ما کمک گرفتن از شرکت‌های فروشنده برای بررسی برنامه دستگاه سی ان سی است. اما اگر به شرکتهای فروشنده دسترسی ندارید بهتر است از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید و از آنها بخواهید که برنامه شما را بررسی کنند.

مطالعه مطالب زیر هم می تواند به شما در این زمینه کمک کند

منبع: millrightcnc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =