اخبار و مطالب

کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی به کمک پلاستیک و فوم

کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی به کمک پلاستیک و فوم

با توجه به این که تقریبا هر محصولی که می خریم دارای بسته‌بندی است می‌توانیم روی کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی هم حساب کنیم. با گذشت سالهای متوالی از تکنولوژی بسته بندی، امروزه شاهد طراحی های متفاوت با الگوهای هندسی متنوع هستیم که برش دادن و آماده سازی آن ها بدون دستگاه تراش cnc و دستگاه فرز cnc امکان پذیر نیست.

کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی به کمک پلاستیک و فوم می تواند هزینه تولید را کاهش دهد و با توجه به کاربرد وسیعی که در صنایع مختلف دارند در ادامه به بررسی جزئیات آن خواهیم پرداخت.

مزایای کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی

استفاده از دستگاه های مختلف مانند دستگاه تراش یا دستگاه فرز یا حتی روتور cnc دارای چند مزیت اساسی نسبت به سایر تکنولوژی هاست.

سرعت تولید بیشتر با وجود دستگاه cnc

از نظر تولید با سرعت بالا، دستگاه های cnc در مقایسه با روش تزریق قالب و تولید مواد افزودنی بسیار سریع‌تر است. اگرچه روش های تزریقی در موارد خاص ارزان‌تر هستند، اما نسبت به کاربرد دستگاه cnc در بسته‌بندی کندتر بوده و دقت آنها کمتر است. همچنین در مواردی که بسته بندی به صورت یکنواخت و یکپارچه باشد دستگاه های برش و تراش بهتر هستند.

نیاز به فضای کمتر

کارخانه هایی که در زمینه تولید با اندازه بزرگ و حجم زیاد فعال هستند، بهتر است که از روش قالبگیری تزریقی استفاده کنند که هزینه های کلی و غیر ضروری آنها را کمتر می‌کند. اما همان طور که از نام آن پیداست، در قالب گیری تزریقی باید از قالب استفاده شود که یک فرایند وقت گیر است. با این تفاسیر اگر چه روش قالب گیری تزریقی ارزان است اما باید قبول کنیم که هزینه قالب های آن می تواند از لحاظ اقتصادی کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی را توجیه پذیر کند.

امکان دیجیتالی کردن تولید با کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی

وقتی که شما از یک دستگاه فرز cnc یا دستگاه تراش سی ان سی استفاده می کنید این امکان به شما داده می شود تا از نرم افزارهای دیجیتالی برای برشکاری استفاده کنید و شکل دقیق محصول را تعیین کنید. این وضعیت برای شرکتهایی که به دنبال بسته بندی های پیچیده و متنوع هستند انتخاب ایده آلی است و شما به کمک برنامه نویسی محصولات در دستگاه cnc می توانید از کار پیچیده و خاص را پیاده سازی کنید.

ایرادات دستگاه cnc در بسته بندی

با وجود مزایای جالب توجهی که گفته شد، باید اعتراف کنیم که کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی همیشه مناسب ترین راهکار ممکن نیست. با توجه به اینکه بسته بندی محلی برای نگهداری محصول اصلی و محافظت از آن است، برای محصولات بزرگی که نیاز به برش عمیق دارند ممکن است منجر به مصرف بیش از حد ماده اولیه و هدر رفتن زمان شود که از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر نیست و بهتر است که از همان روش قالب گیری تزریقی انجام شود.

موضوع دیگر این است که همه دستگاه های cnc برای فرایند بسته‌بندی مناسب نیستند. در واقع شما ممکن است به دنبال کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی به کمک فوم یا پلاستیک باشید و امکان استفاده از آن برای چوب یا فلز نداشته باشید. این موضوع باعث می‌شود که استفاده از دستگاه در برخی موارد دچار محدودیت هایی شود و شما باید نیازهای بسته بندی خود را در نظر بگیرید.

ملاحظات استفاده از پلاستیک برای بسته بندی

اغلب شرکت‌ها از پلاستیک برای حمل وسایل عمومی‌تر خود استفاده می‌کنند و معمولاً شکل بسته‌بندی آنها به صورت مکعب است. انواع پالت های پلاستیکی برای حمل و نقل تجهیزات مختلف قابل استفاده است که ممکن است کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی را تحت تاثیر قرار دهد.

دستگاه‌هایی مانند روتور cnc برای تولید قطعات بسته بندی پیچیده مناسب است و زمان طولانی تری نسبت به فرآیندهای دیگر نیاز دارد. در این جور مواقع استفاده از پالت پلاستیک پیشنهاد بهتری است و به همین دلیل بیشتر شرکت های فعال در حوزه تولید وسایل کوچک از روتور cnc استفاده می کنند.

برخی از شرکت‌ها برای بسته‌بندی تجهیزات خود به سراغ استفاده از ظروف پلاستیکی می‌روند که به‌طور کامل سطح محصول را بپوشاند و یک محافظ برای آن باشد. در این حالت لازم است که ظروف انعطاف‌پذیری و دوام بالایی داشته باشند و در اشکال مختلفی پردازش شوند. بنابراین می‌توانیم کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی را به دستگاه های چند محور مانند دستگاه تراش محدود کنیم.

ملاحظات استفاده از پلاستیک برای بسته بندی

در برخی موارد برای بسته بندی و حمل و نقل کالا از هواپیما یا کشتی استفاده می شود که در این صورت پلاستیک با مقاومت بالا لازم است. با توجه به این که گزینه های متنوعی مانند پلی اتیلن یا پلاستیک های ترکیبی برای ساخت این بسته بندی ها استفاده می شود استفاده از یک دستگاه تراش ۵ محور می تواند ایده آل ترین گزینه ممکن باشد.

در نهایت باید به این نکته توجه داشته باشیم که در هنگام کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی باید به این موضوع توجه داشته باشید که با چه ماده ای سر و کار دارید و برای برش دادن آن باید سرعت گردش اسپیندل و نوع ابزار برشی استفاده شده در آن به چه شکلی باشد.

ملاحظات استفاده از فوم برای بسته بندی

بسته بندی صرفاً به جعبه بیرونی مربوط نمی شود و شرکت ها برای جدا کردن بخش های مختلف و محافظت از آنها به ویژه در مورد تجهیزات الکترونیک نیاز دارند که از فوم استفاده کنند. طیف وسیعی از دستگاه های cnc را می توان برای اجرای برنامه های مختلف به کار گرفته و با توجه به کاربرد تجهیزات بسته بندی می توان از بین آنها گزینه مناسب را انتخاب کرد.

بسته بندی پلاستیکی متداول ترین روش برای کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی است. این در حالی است که فوم بسته بندی معمولی بیشتر برای طراحی بخش داخلی جعبه ها انجام می شود تا از آسیب دیدن آنها در حین حمل و نقل جلوگیری شود. برای طراحی بخش داخلی می‌توان از فوم پلی اورتان یا فوم پلی اتیلن یا حتی سایر پلاستیک های معمولی استفاده کرد. با توجه به اینکه پلی اورتان نسبتاً سخت است و چگالی بالایی دارد و بهتر است که از روتر برای برش آن استفاده شود.

پلی اتیلن به عنوان یک ماده سبک و نسبتاً سفت شناخته می‌شود که برش دادن آن با استفاده از دستگاه روتور نتیجه مناسبی نمی دهد و احتمال پاره شدن آن وجود دارد. در این جور موارد دستگاه cnc مناسب دستگاه‌هایی هستند که سرعت گردش اسپیندل آنها بالا باشد و به راحتی قطعات نازک و سبک را برش دهند. معمولاً کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی به کمک فوم پلی اتیلن باید به شکلی باشد که بر شان مانند تیغه های چاقو باشد.

ملاحظات استفاده از فوم برای بسته بندی

مشکلاتی که در استفاده از فوم وجود دارد

استفاده از فوم برای بسته بندی چند محدودیت ایجاد می کند که ممکن است کار شما را پیچیده تر کند. در وهله اول استفاده از مته های معمولی برای فرز cnc امکان‌پذیر نیست و مواد را به سمت پایین سوق می‌دهد. ادامه پیدا کردن این روند می‌تواند قسمت بزرگتری از مواد فوم را برش دهد و کیفیت برشکاری در سطح مطلوبی نباشد.

مشکل دیگری که در رابطه با فوم ها وجود دارد نگهداشتن ایمن مواد است. با توجه به اینکه این مواد بسیار سبک و کاملاً متخلخل هستند، امکان حرکت کردن و جابجا شدن آنها در حین برشکاری وجود دارد. در ضمن اگر حرارت تولید شده در این دستگاه ها از حد مشخصی بالاتر برود می‌تواند منجر به سوختن فوم و جمع شدن آن شود.

 نقش خنک کننده در کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی فوم

در مطالب قبلی در مورد کولانت دستگاه cnc گفتیم که این دستگاه ها امکان استفاده از سیستم هوا خنک یا سیستم خنک کننده روغنی و آب و صابون را دارند. اگرچه امکان استفاده از این سیستم ها برای شما وجود دارد اما سیستم های خنک کننده هوا خنک بهتر هستند و فرایند پایدارتری ایجاد می کنند. البته متخلخل بودن و سبک بودن فوم باعث می شود که جریان هوا منجر به حرکت آنها شود و به همین دلیل توصیه می‌شود که شدت جریان باد در اینجا نسبتاً پایین باشد.

اهمیت طراحی در جریان کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی

یک بار دیگر در ذهنتان سازهای موسیقی یا کنسول های با ارزش بالا را مرور کنید که نیاز به حمل و نقل حساس و ظریف دارند. این تجهیزات باید بسیار محکم و با دقت بسته بندی شوند و در مورد حمل و نقل طولانی از یک شهر به شهر دیگر یا از یک کشور به کشور دیگر احتمال آسیب دیدگی آنها وجود دارد.

کاربرد دستگاه cnc در بسته بندی پلاستیک و فوم هزینه بر است اما یک دستگاه cnc این امکان را به شما میدهد تا شیارها و جزئیات را با دقت بالایی در بسته‌بندی ایجاد کنید. این سبک طراحی به ایمن نگه داشتن محصولات در بسته بندی کمک می‌کند و از لغزیدن و آسیب دیدگی آنها جلوگیری می‌کند.

مزیت جالب دیگری که در این طراحی وجود دارد این است که امکان بازیافت و استفاده مجدد برای پلاستیک های قوی تر با شکل دهی مناسب وجود دارد. این می تواند خبر خوبی برای شرکت ها در کاهش هزینه بسته بندی و ارسال محصولات باشد.

مطالب تکمیلی

منبع: 3erp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =