اخبار و مطالب

کاربرد دستگاه cnc در نجاری و نقش آن در تولید محصولات چوبی

یکی از مواردی که احتمالاً در صنعت بسیار با آن مواجه می‌شوید، کاربرد دستگاه cnc در نجاری و در نتیجه تولید مصنوعات چوبی است. اگرچه به کارگیری دستگاه سی ان سی فلزات در بسیاری از حوزه‌ها به یک موضوع قطعی تبدیل شده، اما هنوز هم این دستگاه ها محبوب ترین انتخاب برای تولید سرویس مبلمان و منبت کاری روی قطعات چوبی هستند. به همین دلیل حتی دستگاه سی ان سی چوب رومیزی و دستگاه سی ان سی چوب کوچک هم طرفدار دارند.

اما اگر به فکر راه اندازی کارگاه هستید و می خواهید از کاربرد دستگاه cnc در نجاری بهره ببرید در ادامه به شما خواهیم گفت که این کار برد به چه صورت است و می‌تواند چه نقشی در اهداف شما داشته باشد.

 کاربرد دستگاه cnc در نجاری به چه صورت است؟

دستگاه های سی ان سی قابلیت های جالب توجهی دارند که از برش های معمولی گرفته تا حکاکی و پیاده‌سازی طرح روی چوب را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. بنابراین استفاده از یک دستگاه سی ان سی در کارگاه نجاری، فارغ از نوع محصولات تولیدی آنها می‌تواند بسیار متنوع و کارآمد باشد. مثلاً از یک دستگاه سی ان سی می توان برای اهداف زیر استفاده کرد:

  • برش دادن چوب در اندازه‌های مختلف با دقت بسیار بالا
  • آماده سازی قطعات چوبی به صورت منبت آماده برای کار در سرویس های چوبی
  • حکاکی روی چوب و پیاده سازی طرح‌های مختلف
  • تراش دادن سطح چوب به منظور برداشتن یک لایه از آن به صورت یکنواخت
  • به کارگیری دقت دستگاه برای ظرافت در طراحی به ویژه در تولید سرویس مبلمان

در مطالب قبلی در مورد به کارگیری دستگاه سی ان سی در تولید سرویس مبلمان صحبت کردیم. اما این فقط بخشی از کاربرد دستگاه cnc در نجاری است و کاربردهای آن بسیار متنوع و در عین حال جذاب هستند.

 کاربرد دستگاه cnc در نجاری به چه صورت است؟

مبنای خرید دستگاه سی ان سی برای نجاری

حالا فرض بگیرید که شما یک کارگاه نجاری دارید و به فکر انتخاب یک دستگاه دقیق برای بهبود کیفیت تولیدات خود هستید. اینکه کارگاه شما در چه زمینه ای فعالیت کند و اندازه کارگاه به چه صورت باشد فاکتور مهمی در انتخاب نوع دستگاه و اندازه آن محسوب می شود. حالا شما می‌توانید بر مبنای فاکتورهای زیر دستگاه خود را انتخاب کنید:

  • شرکت های بزرگ نیاز به یک دستگاه سی ان سی چوب تخصصی با ابعاد بزرگ دارند
  • در یک کارگاه کوچک یا یک کارگاه خانگی دستگاه سی ان سی چوب کوچک و دستگاه سی ان سی چوب رومیزی انتخاب بهتری است
  • در کارگاه تولید سرویس مبلمان و کارگاه تولید سیسمونی نوزاد، دستگاه سی ان سی چند کاره انتخاب بهتری است.
  • در کارگاههای منبت کاری به ویژه در سرویس مبلمان استفاده از دستگاه سی ان سی پنج محور پیشنهاد میشود
  • در یک کارگاه کوچک با تولید محدود دستگاه فرز سی ان سی دو محور و سه محور انتخاب ارزان‌تری است.

حتماً مطلب قبلی ما را در مقایسه دستگاه فرز سی ان سی سه محور با دستگاه‌های چهار محور و پنج محور مطالعه کنید که می‌تواند در انتخاب گزینه مناسب به شما کمک کند. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که کاربرد دستگاه cnc در نجاری در وهله اول به هدف‌گذاری شما بستگی دارد.

اهداف به کارگیری دستگاه سی ان سی در نجاری

حالا برگردیم به بحث اصلی و ببینیم که کاربرد دستگاه cnc در نجاری می‌تواند چه منفعتی برای ما به دنبال داشته باشد؟ با خرید این دستگاه ها، صاحب یک دستگاه پیشرفته می‌شویم که امکان برنامه نویسی حرفه ای آن وجود دارد و کنترل دستگاه به کمک نرم افزار انجام می‌شود. با توجه به اینکه قبلا در محاسبات دقیقی برای برنامه نویسی دستگاه سی ان سی انجام گرفته، کیفیت دستگاه در سطح عالی و برش های آن با دقت میلی متری انجام میشود. اما از یک دستگاه در کارگاه نجاری میتوان برای اهداف زیر استفاده کرد:

ابزار زنی لبه چوب با دستگاه سی ان سی

وجود ابزار در لبه های چوب به عنوان یکی از اصلی ترین شیوه های زیبا کردن مصنوعات چوبی محسوب می شود. امروزه دیگر صرفاً به صاف کردن و صیقلی کردن سطح چوب بسنده نمی شود و طراحان محصولات چوبی سعی می‌کند که لبه‌های آن را با شیوه های مختلف ابزار زنی کنند. با توجه به اینکه دستگاه تراش سی ان سی به خوبی می تواند لایه‌های زیرین را پوشش دهد، امکان استفاده از آنها برای ابزار زنی لبه چوب مطابق با الگوهای مختلف وجود دارد و نرم افزار هم وظیفه کنترل آن را بر عهده می گیرد.

باربرداری سطح چوب به صورت یکنواخت

یکی دیگر از وظایفی که در جریان کاربرد دستگاه cnc در نجاری انتظار می‌رود، باربرداری یکنواخت سطح چوب و در حقیقت برداشتن یک لایه از سطح آن است. این کار معمولاً توسط دستگاه فرز و به طور ویژه توسط دستگاه روتور انجام می گیرد. نحوه انجام کار به این صورت است که تولیدکنندگان برای ایجاد ضخامت کافی و همچنین ایجاد یک سطح یکنواخت و یک پارچه نیاز دارد که یک لایه از سطح چوب را بردارند.

با توجه به هزینه بالایی که کاربرد دستگاه cnc در نجاری دارد کارگاه‌ها ترجیح می‌دهند که برای برداشتن یک لایه یکنواخت از سطح چوب از ابزارهای ساده تری مانند اره یا دستگاه های مکانیکی استفاده کنند و دستگاه سی ان سی را بیشتر برای کاربردهای حساس و پیچیده به کار ببرند. در عین حال برای برداشتن لایه های ظریف و دقیق می توان دستگاه سی ان سی را استفاده کرد.

حکاکی و ایجاد شیار در جریان کاربرد دستگاه cnc در نجاری

یکی دیگر از مواردی که اتفاقاً در مجاری ها و به طور ویژه در کارگاههای تولید محصولات چوبی کاربرد دارد، حکاکی سطح چوب و ایجاد شیار به شیوه های مختلف است. در حقیقت حرکت ابزار برشی با استفاده از دستگاه فرز سی ان سی یا حرکت قطعه کار در دستگاه تراش سی ان سی منجر به برش هایی روی چوب می شود که ممکن است یک طرح خاص یا حتی یک نوشته باشد.

بنابراین کاربرد دستگاه cnc در نجاری این امکان را به ما می‌دهد که در بحث تولید تجهیزات و محصولات چوبی مختلف فعالیت کنیم و مسیر های بسیار متنوعی برای کسب درآمد داشته باشیم. حتی این امکان برای ما وجود دارد که برش های خود را به صورت قطعه کار و در قالب منبت انجام دهیم تا برای تعمیر سرویس مبلمان به کار گرفته شوند و یک منبع تصویب درآمد برای کارگاه ما باشد.

حکاکی و ایجاد شیار در جریان کاربرد دستگاه cnc در نجاری

ایجاد طرح های گل نقطه ای

این به طور ویژه در مورد دستگاه فرز سی ان سی صدق میکند. در دستگاه فرز سی ان سی قطعه کار بر روی میز دستگاه یا برروی یک ابزار نگهدارنده گرفته می شود و ابزار برشی با استفاده از اسپیندل و به کمک محورها در اطراف آن چرخانده می شود. از طرف دیگر ابزار برشی می تواند برای سوراخ کاری و حفاری های مختلفی انجام می شود که ممکن است به صورت طرح‌های گل نقطه‌ای باشد و برای زیبا سازی سطح چوب به کار گرفته شود.

بنابراین دستگاه سی ان سی می تواند ابزار خوبی برای پیاده سازی الگوهای ظریف و زیبا روی سطح چوب بوده و به کارگاه های نجاری اجازه می دهد که قدرت مانور بیشتری برای پیشی گرفتن از رقبا و مواجهه با تولیدات آنها داشته باشند.

برش معمولی چوب یا برش های سه بعدی

آخرین موردی که کاربرد دستگاه cnc را در نجاری توجیه می کند، استفاده از دستگاه برای انجام برش های معمولی و برش های سه بعدی است. معمولاً نجاری ها برای برش های معمولی تمایل چندانی به استفاده از دستگاه سی ان سی ندارند و ترجیح می دهند که از دستگاه های ارزان تری استفاده کنند. اما وقتی که بحث انجام برش های سه بعدی و اصطلاحاً برش های دقیق و پیچیده می شود، این دستگاه سی ان سی است که خودنمایی می کند و می تواند ما را به برش های فوق العاده دقیق و باکیفیت برساند.

اگر شما به فکر راه اندازی یک کارگاه نجاری هستید و می خواهید از کاربرد دستگاه cnc در نجاری بهره ببرید، حتماً نوع و مدل دستگاه را مطابق با نیاز کارگاه خود انتخاب کنید تا نسبت به هزینه هایی که انجام می دهید منفعت خوبی ببرید. برای مشاوره در مورد خرید دستگاه سی ان سی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصولات از طریق شماره های سایت با ما در تماس باشید.

مطالعه مطالب زیر هم به درک بیشتر شما از این موضوع کمک می‌کند:

منبع: 3dhubs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =