اخبار و مطالب

کاربرد فرز سی ان سی عمودی و فرز سی ان سی افقی

ماشینکاری فلزات نرم و اصولی که باید رعایت کنید - اهمیت زاویه شیار مته در فرزکاری سی ان سی - کاربرد فرز سی ان سی عمودی و فرز سی ان سی افقی - ماشینکاری قطعات سفارشی با دستگاه cnc و محدودیت های آن

با توجه به اینکه انواع مختلف و سبک های متفاوتی از دستگاه های فرز سی ان سی در بازار وجود دارد می توان کاربرد فرز سی ان سی عمودی و کاربرد فرز سی ان سی افقی را در گروه های مختلفی دسته بندی کرد. برخی از این ماشین آلات برای تولید قطعات عمومی طراحی شده اند، این در حالی است که برخی از آنها برای قطعات تخصصی و با توجه با الگوهای منحصر به فرد برش داده می شود.

اکثر قریب به اتفاق ماشین آلات فرز کاری برای کار روی مصالح سنگین و برش های پیچیده طراحی شده اند. به عنوان مثال می‌توان از این دستگاه ها برای کار روی آلیاژهای مس یا تیتانیوم یا حتی فولاد ضد زنگ استفاده کرد. بنابراین در این مطلب تعیین می‌کنیم که کاربرد فرز سی ان سی عمودی و کاربرد فرز سی ان سی افقی را با توجه به نحوه عملکرد آنها را توصیف کنیم.

دستگاه فرز سی ان سی عمودی چگونه کار می‌کند؟

وقتی که به فکر توصیف دستگاههای فرز هستیم استفاده از اصطلاحات افقی و عمودی و به طور کلی نشان دهنده جهت گیری اسپیندل یا همان ابزار برشی است. اسپیندل که با عنوان حد برش هم شناخته می شود، در دستگاه فرز سی ان سی عمودی به صورت عمودی نسبت به سطح میز قرار می گیرد. با توجه به اینکه اسپیندل در جهت عمودی ثابت است از قسمت‌های دیگری مانند میز دستگاه برای حرکت دادن قطعه کار استفاده می‌شود و به همین دلیل یکی از بهترین ابزارها برای فرصت کاری محسوب می شود.

دستگاه های فرز سی ان سی عمودی در دو گروه دستگاه‌های تخت و دستگاه‌های تارت قرار می‌گیرند که از لحاظ عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند:

فرز سی ان سی تارت (Turret)

در این دستگاهها اسپیندل در یک مکان ثابت باقی می‌ماند و قسمت میز دستگاه به عنوان نگهدارنده قطعه کار عمل کرده و به صورت افقی یا عمودی حرکت می کند. نحوه حرکت در دستگاه به ما اجازه می‌دهد که تنوع بالایی در روند فرزکاری داشته باشیم. البته دستگاه فرز سی ان سی تارت بیشتر برای قطعات کوچک تر مناسب است زیرا حرکت دو محور با قطعات بزرگ و سنگین می تواند چالش برانگیز باشد.

فرز سی ان سی تخت (Bed)

در این دستگاه‌ها میز دستگاه به عنوان عامل اصلی نگهداری قطعه کار و حرکت آن در امتداد محور افقی در نظر گرفته می شود. وظیفه حرکت عمودی در اینجا بر عهده اسپیندل است و در صورت نیاز می تواند حرکت بالا و پایین را هم انجام دهد. هماهنگ کردن این حرکات با یکدیگر امکان تراشکاری و فرزکاری اشکال و طرحهای مختلف را به ما می دهد. به همین دلیل است که دستگاه فرز سی ان سی تخت برای پروژه هایی با قطعات سنگین و بزرگ مناسب است و انتخاب بهتری نسبت به فرز تارت محسوب می شود.

دستگاه cnc کوچک برای چه اهدافی بهترین انتخاب است؟

کاربرد فرز سی ان سی عمودی

کاربرد فرز سی ان سی عمودی با توجه به طراحی خاص بدنه آن بسیار متنوع است. در حقیقت هم دستگاه های افقی و هم دستگاه های عمودی بیشتر تابع مشخصات فنی خود هستند. به طور کلی دستگاه فرز عمودی یک انتخاب و عالی برای پروژه هایی محسوب می شود که بیشتر در یک طرف کار می‌کنند مانند کار روی صفحات فلزی بزرگ.

دستگاه فرز سی ان سی عمودی نسبت به دستگاه‌های افقی از لحاظ طراحی بسیار پیچیده تر است، زیرا در این دستگاه ها لازم است که اسپیندل برای حرکت در دو جهت آماده سازی شود و حرکت آن باید با میز دستگاه هماهنگ باشد. به همین دلیل در برخی از پروژه ها کاربرد فرز سی ان سی عمودی نسبت به دستگاه های افقی مقرون به صرفه تر است.

نحوه استفاده از دستگاه فرز افقی

برخلاف فرز سی ان سی عمودی، در دستگاه های افقی خبری از اسپیندل ثابت نیست. در اینجا قسمت حد دستگاه به شکل اره‌های مدور کوچک حرکت می‌کنند و حرکت آنها به صورت افقی انجام می شود. بنابراین ابزار برشی در تمام طول میز دستگاه حرکت می کند و می توان از آن برای برش های چندگانه و چند بعدی استفاده کرد. در حالی که برخی از فرزهای افقی برای حرکت میز دستگاه محدودیت ایجاد کردند، در برخی از آنها امکان چرخش میز دستگاه به وجود آمده که کاربرد فرز سی ان سی افقی را بسیار بیشتر می کند.

مزایای فرز سی ان سی افقی

اگرچه به نظر می‌رسد که کاربرد فرز سی ان سی عمودی نسبت به دستگاه های افقی بیشتر باشد اما برای برخی از اهداف خاص دستگاه های افقی بهترین انتخاب هستند. در واقع در پروژه های زیر بهتر است که دستگاه فرز سی ان سی افقی به کار گرفته شود:

  • برش یک یا چند شیار در سطح یک قطعه کار ثابت
  • ایجاد اصلاحات روی قطعه کار
  • برشکاری و فلزکاری در پروژه هایی که باید در چند طرف انجام شوند
  • کار روی تجهیزات و قطعه کار های بسیار سنگین

اصولاً فرزکاری افقی نسبت به دستگاه فرز عمودی انتخاب بهتری برای پروژه های پیچیده محسوب می شود. این ماشین آلات اغلب می توانند کار فرز کاری را با سرعت بیشتری انجام دهند. البته در پروژه هایی که به کار دقیق و پیچیده نیاز هست شما مجبورید برای خرید فرز سی ان سی سرمایه بیشتری فراهم کنید که از یک دستگاه فرز سی ان سی عمودی بهتر استفاده کنید.

ماشینکاری قطعات بزرگ و سنگین

اصولاً پروژه‌هایی که شامل قطعات بسیار بزرگ و سنگین هستند نیاز به دستگاه های بزرگ فرزکاری دارند که به طور ویژه برای این اهداف طراحی شدند. مثلاً ممکن است شما برای تولید یکی از قطعات بدنه هواپیما نیاز به کارهای بزرگ و سنگینی داشته باشد که طبیعتاً با دستگاه فرز سی ان سی رومیزی یا دستگاه فرز سی ان سی کوچک انجام نمی شود. دستگاه های موجود در بازار به شکلی است که می توان قطعه کار هایی با اندازه ۴۰ فوت طول و ۶۰ تن وزن را به راحتی فرز کاری کنند و از قابلیت آنها برای ساخت قطعات پیچیده استفاده کرد.

دستگاه تراش cnc lathe Haas TL-2

راهنمای خرید دستگاه فرز سی ان سی

وقتی که شما برای کارگاه خود به دنبال یک دستگاه سی ان سی هستید باید ببینید که فرز سی ان سی می تواند شما را به اهدافتان برساند یا تراش سی ان سی.اگر تصمیم گرفتید که کارگاه خود را با فرز سی ان سی تجهیز کنید، باید مشخص کنید که بیشتر پروژه های شما با استفاده از دستگاه فرز سی ان سی عمودی انجام میشود یا دستگاه فرز سی ان سی افقی.

از این مرحله به بعد شما باید برای کارگاه خود هدف گذاری کنید و به شکل دقیق مشخص کنید که در چه حوزه‌ای فعالیت دارید و برای چه قطعاتی به دنبال دستگاه هستید. اصولاً دستگاه فرز سی ان سی افقی ارزان تر است و برای اهدافی که در کوتاه مدت انجام می شوند انتخاب بهتری محسوب می شود. این در حالی است که کاربرد فرز سی ان سی عمودی بیشتر مربوط به پروژه‌های سنگین است و از طرف دیگر نیاز به سرمایه مالی بیشتری دارند. در نظر گرفتن همه این موارد و برنامه ریزی برای کسب و کار مشخص می کند که کدام دستگاه را باید انتخاب کنیم.

پیشنهاد می کنم که مطالب زیر را هم به عنوان مطالب تکمیلی مطالعه کنید

منبع: precisetool

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =