اخبار و مطالب

عوامل موفقیت خود را در کار با دستگاه تراش CNC بشناسید

کار با دستگاه تراش CNC

کار با دستگاه تراش CNC می تواند یک روش کسب درامد خوب برای جوانان بیکار در قالب یک کارگاه خانگی یا یک روش خوب برای راه اندازی یک کارگاه صنعتی باشد. خوشبختانه این دستگاه ها قابلیت های جالب توجه و مهمی دارند که به راحتی میتوان از آنها برای کسب درآمد استفاده کرد. نکته مهم این است که کسب درآمد با دستگاه تراش سی ان سی نیاز به آشنایی با چند اصل اولیه دارد.

حالا برای کمک به شما در شروع به راه اندازی کارگاه سی ان سی و همچنین برای شروع به کار با دستگاه تراش CNC در ادامه به ذکر چند نکته می پردازیم که می تواند به موفقیت شما کمک کند.

شناخت کلی از کار با دستگاه تراش CNC

به عنوان اولین اصل از شما انتظار می‌رود که حداقل با دستگاه تراش سی ان سی و کلیات آن آشنا باشید و بدانید که این دستگاه ها بر چه مبنایی تولید شده اند. در دستگاههای سی ان سی شاهد استفاده از یک نرم افزار هوشمند هستیم که همه قابلیت های دستگاه تحت کنترل آن است. بنابراین شما برای شروع کار با دستگاه تراش CNC باید این حقیقت را درک کنید که با یک دستگاه مکانیکی معمولی مواجه نیستید و بخش مهمی از کار دستگاه توسط نرم افزار و به صورت هوشمند انجام می‌شود.

دستگاه تراش 2 Axis CNC Lathe DMG MORI CTX 510 V1 Eco - شناخت کلی از کار با دستگاه تراش CNC

مهارت در برنامه نویسی دستگاه سی ان سی

یکی دیگر از مهارت هایی که برای کار با دستگاه تراش CNC نیاز دارید این است که با اصول برنامه نویسی این دستگاه ها آشنا باشید. در هر صورت برای این دستگاه ها نیاز به یک نرم افزار هوشمند هست که از قبل نحوه انجام کار در آن برنامه نویسی شده باشد و شما به عنوان تکنسین یا اپراتور در کنار آن حضور داشته باشید.

در مطالب قبلی تحلیل نمونه برنامه نویسی دستگاه سی ان سی را آوردیم که هم در مورد دستگاه فرز سی ان سی و هم در مورد دستگاه تراش سی ان سی کاربرد دارد. برنامه نویس این دستگاه ها باید به زبان برنامه نویسی جی کد تسلط داشته باشید تا بتوانید آنها را در کنار یکدیگر قرار دهید و یک دستور مشخص و واضح برای برشکاری و ماشینکاری به دستگاه بدهید. اگرچه این بخش از کار با دستگاه تراش CNC کمی پیچیده به نظر می‌رسد اما با یاد گرفتن معنی هر کد به راحتی امکان پیاده کردن الگو های مختلف را دارید.

شناخت قطعات مختلف دستگاه مانند الکتروموتور و اسپیندل

وقتی که شما قرار است با یک دستگاه کار کنید مطمئناً باید با قطعات و بخش‌های مختلف آن آشنایی کامل داشته باشید تا همه آنها را برای به دست آوردن بیشترین بازدهی به کار ببرید. دستگاه تراش سی ان سی و دستگاه فرز سی ان سی از جمله دستگاه های پیچیده صنعتی محسوب می شوند که جزئیات زیادی دارند، اما به طور کلی عملکرد این دستگاه ها در وهله اول به الکتروموتور و اسپیندل وابسته بوده و در کنار آن تعداد محور ها هم اهمیت ویژه‌ای دارند.

برای درک تأثیر الکتروموتور دستگاه سی ان سی می توانید مطالب قبلی ما را مطالعه کنید. اما برای سنجش اسپیندل از سرعت گردش آن استفاده می شود و تعداد محور هم معیار خوبی برای سنجش توانایی دستگاه در برش دادن الگوهای دو بعدی و سه بعدی است. اگر از هر کدام از این موارد اطلاعات کاملی داشته باشید مطمئن باشید که در کار با دستگاه تراش CNC به موفقیت جالب توجه خواهید رسید.

درک تأثیر ابزار برشی در کار با دستگاه تراش CNC

اگرچه در دستگاه های سی ان سی و به طور ویژه در دستگاههای صنعتی ما با حجم وسیعی از قطعات پیچیده مواجه هستیم اما همه آنها برای به چرخش درآوردن یک ابزار برشی هستند که قرار است در فرایند ماشینکاری و برشکاری نهایی به کمک آن انجام شود. حتی جالب است بدانید که نوع ابزار برشی روی مدل دستگاه هم تاثیر گذار است و این به عامل تمایز بین دستگاه سی ان سی سنگ با دستگاه سی ان سی چوب تبدیل شده است.

در مطالب قبلی در مورد دستگاه سی ان سی چوب و انواع مته پر کاربرد آنها صحبت کردیم. این در حالی است که شما برای کار روی فلزات و آلیاژهای مختلف آنها باید بدانید که کدام ابزار برشی مناسب تر است. حتی برای برش انتخابی روی یک ماده مثل چوب می توانید مدل های مختلفی از مته ها را انتخاب کنید که تاثیر خود را روی عملکرد کلی کارگاه و کار با دستگاه تراش CNC می گذارد.

اهمیت کنترل روانکارها و کولانت دستگاه سی ان سی

وجود روانکار برای عملکرد طبیعی دستگاه با استهلاک پایین ضروری است. در ضمن کولانت دستگاه سی ان سی یا خنک کننده دستگاه سی ان سی برای کاهش دما در حین برش و کار ابزار برشی ضروری است. از یک تکنسین دستگاه تراش سی ان سی انتظار می‌رود که هم در انتخاب ماده روانکار و هم در انتخاب و خنک کننده دستگاه سی ان سی توانایی بالایی داشته باشد و مناسب ترین گزینه را برای دستگاه خود انتخاب کند.

در حقیقت نادیده گرفتن نقش روانکارها و خنک کننده ها در عملکرد دستگاه به حدی مهم است که می تواند به طور مستقیم طول عمر دستگاه را پایین بیاورد یا باعث کاهش بازدهی کار با دستگاه تراش CNC باشد.

توانایی و مهارت در کار با نرم افزارهای طراحی

یکی از مهمترین عواملی که به موفقیت کارگاه شما در حوزه‌های مختلف و به ویژه در بازارهای رقابتی کمک می‌کند، خلاقیت در پیاده سازی الگوهای خاص و متفاوت است. وقتی که شما اقدام به خرید دستگاه تراش سی ان سی می کنید از طرف شرکت فروشنده یک نوع برنامه برشکاری به شما داده می شود تا کارهای معمولی خود را به کمک آن انجام دهید. ضمن اینکه می توانید این برنامه ها را از اینترنت هم به صورت رایگان دانلود کنید و در برش کاری خود استفاده کنید.

اما اگر شما از قبل توانایی کار با نرم افزارهای طراحی مانند تری‌دی‌مکس و کورل دراو را داشته باشید در کار با دستگاه تراش سیاسی محدود نمی شوید و خلاقیتهای فردی را به یک عامل موفقیت تبدیل می کنید. بنابراین توصیه ما این است که حتماً نرم‌افزارهای طراحی را یاد بگیرید و اصول کار با آن ها را به خوبی بشناسید.

شناخت مواد اولیه و خصوصیات ذاتی

همانطور که ابزار برشی را متناسب با کار و نیاز کارگاه خود انتخاب می کنید باید این توانایی را هم داشته باشید که مواد اولیه مختلف را بشناسید و شرایط ایده‌آل تراش دادن آنها را هم بدانید. یک تکنسین ماهر انواع چوب مورد استفاده در کارگاه خود را می شناسد و متناسب با آن نوع ابزار برشی را انتخاب می کند. همین طور کسانی که به فکر کار با دستگاه تراش CNC فلزات هستند باید انواع فلزات و آلیاژها را بشناسند و با توجه به حوزه فعالیت خود تغییراتی در شرایط دستگاه به وجود بیاورند.

 توانایی سرویس و تعمیر برای کار با دستگاه تراش CNC

احتمالاً هیچ وقت از شما به عنوان صاحب یک دستگاه تراش سی ان سی انتظار نمی‌رود که تعمیر دستگاه را خودتان انجام دهید. اما اگر می خواهید در کار با دستگاه تراش CNC موفق عمل کنید حتما به این موضوع توجه کنید و سعی کنید که قطعات مختلف دستگاه و وظیفه های آن را به خوبی بشناسید. در حقیقت هر چه شناخت شما نسبت به دستگاه بیشتر باشد برای سرویس و نگهداری آن کار ساده‌تری خواهی داشته و به بهترین شکل ممکن از ظرفیت دستگاه استفاده می کنید. البته ما هم قبول داریم که برای تعمیر این دستگاه ها باید اطلاعات فنی بیشتری داشته باشید که معمولاً توسط شرکت‌ها انجام می‌شود.

دستگاه تراش STAR CNC SWISS TYPE AUTOMATIC LATHE STAR MICRONICS Co., Ltd. SR-32J

بازاریابی و تبلیغات برای فروش محصول

یکی از عواملی که به طور مستقیم موفقیت شما را در کار با دستگاه تراش CNC تحت تاثیر قرار می دهد و به رونق کارگاه شما کمک می‌کند این است که به اصول بازاریابی و فروش محصول تسلط داشته باشید. در حقیقت به هر اندازه ای که شما در تولید محصول مهارت داشته باشید باز هم باید مسیرهای مختلف را برای شناساندن محصول خود به مشتریان امتحان کنید تا راحت تر آنها را بفروشید. بنابراین در کنار مسائل فنی حتماً روی بحث بازاریابی و تبلیغ محصولات کار کنید تا از این طریق آمار فروش بیشتری برای کارگاه خود ثبت کنید.

در نهایت مطالعه مطالب زیر به شما در درک این موضوع کمک می کند:

منبع: markforged

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =