اخبار و مطالب

بهترین جایگزین های آلومینیوم برای کار با دستگاه cnc فلزات

انواع سیستم نگهداری قطعه کار در دستگاه سی ان سی - بهترین جایگزین های آلومینیوم برای کار با دستگاه cnc فلزات
  1. برای کار با دستگاه cnc فلزات به احتمال زیاد اولین انتخاب شما آلومینیوم باشد که هم امکان بازیافت آن وجود دارد و هم در مدل سازی و نمونه سازی انتخاب ایده آلی محسوب می شود. اما اگر قابلیت های دستگاه تراش فلزات را در نظر بگیریم، امکان انتخاب جایگزین برای آلومینیوم وجود دارد و ما می‌توانیم فلزات مختلف را به کمک آنها تراش دهیم. در واقع ما باید شناخت کافی از دستگاه تراش سی ان سی داشته باشیم و مشخصات مشترک فلزات را در اولویت کار خود بگذاریم.

حالا اگر تصمیم شما برای کار با دستگاه cnc فلزات قطعی است و به دنبال بهترین فلزات به عنوان جایگزین آلومینیوم هستید در ادامه با ما همراه باشید تا معروف ترین آنها را معرفی کنیم و در مورد مشخصات آنها صحبت کنیم.

چرا آلومینیوم بهترین انتخاب برای کار با دستگاه cnc فلزات است؟

آلومینیوم یک نوع فلز معدنی با استحکام مکانیکی پایین و نسبتاً نرم است که ماندگاری بالایی در برابر شرایط خورنده دارد و با تغییر در ساختار آن می‌توان در شرایط مختلف از آن استفاده کرد. امروزه آلومینیوم ها از کاربرد های ساده و معمولی در منازل تا کاربرد های پیشرفته در صنعت هوافضا و بدنه فضاپیما و هواپیما کاربرد دارد.

اما اگر می خواهید بدانید که چرا آلومینیوم بهترین انتخاب ممکن برای کار با دستگاه cnc فلزات است، فقط به ویژگی‌های زیر توجه کنید:

  • ماشینکاری آلومینیوم با دستگاه تراش سی ان سی بسیار راحت است و شما می توانید از آن برای ساخت قطعات مختلف استفاده کنید
  • آلومینیوم در برابر خوردگی و شرایط خورنده بسیار مقاوم است و با توجه به تشکیل لایه سطحی می توان از آن در فضای بیرون یا داخل استفاده کرد.
  • نسبت استحکام به وزن در آلومینیوم بسیار بالاست و این باعث می‌شود که نسبت به برخی آلیاژهای دیگر مانند آهن معمولی یا استنلس استیل انتخاب بهتری باشد
  • رسانایی الکتریکی بالا باعث می‌شود که آلومینیوم در بسیاری از پروژه های الکتریکی و نیروگاهی به کار برده شود
  • آلومینیوم از پتانسیل اندیزاسیون بالایی برخوردارند و این در واکنش‌های الکتروشیمیایی باعث می‌شود که به عنوان آند فداشونده به کار گرفته شود.
  • آلومینیوم از جمله فلزاتی است که امکان بازیافت آن بسیار زیاد است و این در کارگاه های سی ان سی و شرکت هایی که کار با دستگاه cnc فلزات را انتخاب می کنند بسیار مهم است.

ماشینکاری فلزات نرم و اصولی که باید رعایت کنید - اهمیت زاویه شیار مته در فرزکاری سی ان سی - کاربرد فرز سی ان سی عمودی و فرز سی ان سی افقی - ماشینکاری قطعات سفارشی با دستگاه cnc و محدودیت های آن

جایگزین های آلومینیوم در کار با دستگاه cnc فلزات

حالا اگر ما در کارگاه خود از یک دستگاه تراش سی ان سی یا دستگاه فرز سی ان سی بهره می‌بریم و می‌خواهیم برای آلومینیوم یک جایگزین انتخاب کنیم، لازم است که این جایگزین حداقل شرایط برای جایگزینی بالا را داشته باشد. این شرایط هم از لحاظ خوردگی و هم از لحاظ استحکام در سطح خوبی باشد که می‌توانیم به معروف‌ترین آنها اشاره کنیم:

استیل و استنلس استیل

این دو فلز به عنوان آلیاژ آهن شناخته می‌شوند و از لحاظ استحکام و قدرت و همچنین مقاومت حرارتی نسبت به آلومینیوم بهتر هستند. البته این دو فلز بسیار سنگین تر از آلومینیوم بوده و ماشین کاری آنها هم سخت تر است.

فولاد و فولاد زنگ نزن به طور گسترده در کار با دستگاه سی ان سی استفاده می شوند. این آلیاژها به لطف استحکام بالا در برنامه‌های پرفشار و مواردی که نیاز به جوشکاری قوی دارند استفاده می‌شوند. فولادها در برابر درجه حرارت بالا بسیار مقاوم هستند و فولاد زنگ نزن هم را می توان در محیط های داغ برای تقویت مقاومت در برابر خوردگی به کار گرفت.

با این حال باید قبول کنیم که فولاد ها برای کار با دستگاه cnc فلزات، محدودیت هایی از لحاظ سخت بودن ماشینکاری و سنگین تر بودن نسبت به آلومینیوم را دارند و به همین دلیل در انتخاب آن‌ها باید شرایط پروژه در نظر گرفته شود. اگر در ماشین کاری شما مقاومت در برابر حرارت نکته اصلی باشد و وزن اهمیت چندانی پیدا نکند بدون شک استیل و استنلس استیل جایگزین بهتری برای آلومینیوم هستند.

تیتانیوم

تیتانیوم از جمله فلزات گرانبها و گران قیمت در بازار محسوب می‌شود که از لحاظ نسبت استحکام و قدرت نسبت به وزن از آلومینیوم بهتر است. البته تیتانیوم به عنوان یک آلیاژ گرانقیمت شناخته می شود و به همین دلیل در کاربرد های معمولی انتخاب خوبی نیست.

تیتانیوم در کار با دستگاه cnc فلزات جایگزین مشابهی با آلومینیوم محسوب می‌شود و مزیت اصلی آن نسبت استحکام به وزن استثنایی آن است. در حالیکه تیتانیوم وزنی مشابه با آلومینیوم دارد اما تقریباً دو برابر محکم تر است و در برابر خوردگی هم مانند آلومینیوم بسیار مقاوم است.

البته در انتخاب تیتانیوم باید به قیمت بسیار بالاتر آن توجه داشته باشیم و به همین دلیل در برخی موارد خاص مانند تولید قطعات هواپیما و ساخت وسایل پزشکی انتخاب بهتری محسوب می شود. اگر در پروژه شما وزن سبک مهم‌ترین دغدغه باشد، تیتانیوم انتخاب خوبی است اما اگر بودجه در اولویت باشد بهتر است که آلومینیوم انتخاب شود.

منیزیم

منیزیم در کار با دستگاه cnc فلزات نسبت به آلومینیوم از لحاظ ماشینکاری و وزن در شرایط بهتری است. این در حالی است که اگر برای کارگاه ایمنی ماشینکاری و مقاومت در برابر خوردگی در اولویت باشد، منیزیوم نمی تواند انتخاب بهتری باشد.

اگرچه ماشینکاری منیزیم چندان رایج نیست، اما بسیاری از ویژگی های برجسته و متداول آلومینیوم را داشته و وزن آن سبک تر است. منیزیم یکی از فلزات قابل پردازش در فضای معمولی است که روند ماشینکاری سی ان سی را سریع تر و کارآمد تر می کند.

یکی از نکات منفی کار روی منیزیم این است که تراشهای منیزیم بسیار قابل اشتعال هستند و برخورد آنها با آب می تواند وضعیت آنها را تشدید کند. بنابراین اگر انتخاب شما برای کار با دستگاه cnc فلزات منیزیم باشد باید هنگام کار کردن با آنها بسیار احتیاط کنید.

برنج

برنج یکی از گزینه های اصلی انتخاب تکنسین های دستگاه های سی ان سی برای کاربردهای زیبایی شناسی است. این آلیاژ اگر چه از لحاظ هزینه گران تر از آلومینیوم است، اما از ظرفیت آن می‌توان برای اهداف مختلف از جمله زیباتر کردن تولیدات و قطعات استفاده کرد.

برنج به عنوان یک فلز با ظاهر طلایی با قابلیت ماشین کاری بالا انتخاب فوق العاده ای در کار با دستگاه cnc فلزات محسوب می شود. این آلیاژ انتخاب خوبی برای شیر ها و نازل ها و همچنین اجزای سازه که دیده می شوند محسوب می شود. همچنین در مواردی که سفارشات با حجم بالا به کارگاه می‌رسد می‌توان از ظرفیت ماشین پذیری برنج نهایت بهره را برد و قطعات مورد نظر را سریعتر تولید کرد.

مس

فلز مس به عنوان اصلی ترین آلیاژ برای انتقال جریان الکتریسیته به کار گرفته می‌شود و بخش مهمی از سیم پیچی دستگاه های مختلف با این فلز انجام می شود. این آلیاژ از لحاظ قدرت ماشینکاری در سطح پایین تری نسبت به آلومینیوم قرار می‌گیرد و به همین دلیل برای کار با دستگاه cnc فلزات ممکن است محدودیت بیشتری داشته باشد.

فلز مس چندین خاصیت مشترک با فلز آلومینیوم دارد. با این حال هدایت الکتریکی برتر مس باعث شده که در کاربردهای مختلف الکتریکی ترجیح داده شود. در حالی که ماشینکاری مس خالص دشوار است، بسیاری از آلیاژهای مس از لحاظ شرایط ماشینکاری مشابه با آلومینیوم هستند و این محدودیت آنها را کمتر کرده است.

جمع بندی

با توجه به شرایطی که برای آلومینیوم و جایگزین‌های آن گفتیم باز هم باید اعتراف کنیم که بهترین انتخاب ممکن برای کار با دستگاه cnc فلزات است. در عین حال باید این حقیقت را هم بپذیریم که در برخی موارد آلومینیوم نسبت به فلزات دیگر ضعف هایی از خود نشان می‌دهد که تکنسین ها نمی توانند از آنها چشم‌پوشی کنند. این ظرف ممکن است بحث زیبایی شناختی و مقایسه آن با برنج یا مس باشد یا حتی بحث مقاومت حرارتی نسبت به استنلس استیل یا فولاد را شامل شود. در واقع به هنگام انتخاب فلزات برای کار با دستگاه cnc فلزات باید شرایط پروژه در نظر گرفته شود.

مطالب تکمیلی

منبع: 3erp

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =