اخبار و مطالب

آموزش کار با دستگاه cnc برای قطعه سازی خودرو

اهمیت استفاده از دستگاه تراش چند کاره - آموزش کار با دستگاه cnc برای قطعه سازی خودرو

آموزش کار با دستگاه cnc شامل مراحل مختلفی می شود که از یک مرحله نرم‌افزاری شروع شده و شامل کنترل بخش حرکتی و همچنین ابزار برشی آن می شود. از آنجایی که قطعه سازی خودرو نیاز به برش های پیچیده و چند بعدی دارد، در اینجا منظور ما دستگاه سی ان سی پنج محور است که می توان برای برش قطعات مختلفی مانند پیچ و مهره ساده یا حتی قطعات پیچیده تر مانند میل لنگ خودرو از آن استفاده کرد.

اگرچه ممکن است آموزش کار با دستگاه cnc برای برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت باشد، اما در اینجا به شما خواهیم گفت که به طور کلی باید چه کارهایی انجام دهید.

 آموزش کار با دستگاه cnc شامل چه مواردی می شود؟

در مطالب قبل در مورد طراحی برش دستگاه cnc صحبت کردیم و در جریان آن نشان دادیم که برای این دستگاه باید چه مراحلی انجام شود. یک نرم افزار هوشمند در این دستگاه ها اجازه کار پیچیده و پیشرفته را به ما می دهد و به همین دلیل در مورد قطعه سازی خودرو می‌توان این دستگاه را بهترین انتخاب ممکن معرفی کرد. بنابراین، اپراتور دستگاه سی ان سی باید این توانایی را داشته باشد که دستگاه را کنترل کند و به بخش‌های مختلف آن تسلط داشته باشد. این آموزش شامل موارد زیر می شود:

  • طراحی اولیه برای برشکاری قطعه کار
  • برنامه نویسی دستگاه سی ان سی بر مبنای زبان G-Code
  • انتخاب ابزار برشی مناسب با توجه به متریال به کار گرفته شده
  • روشن کردن دستگاه و نظارت بر عملکرد آن

طبیعی است که آموزش کار با دستگاه cnc شامل این چهار مورد می شود و هر کدام از این موارد زیر دسته هایی دارد که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

طراحی اولیه برای برشکاری قطعه کار

اولین کاری که شما باید انجام دهید، آماده سازی طرح اولیه برای ماشین کاری است. اگر شما قرار است روی یک قطعه پیچ و مهره خاص کار کنید، کار چندان پیچیده ای ندارید و حتی می توانید از طراحی های آماده در بستر اینترنت استفاده کنید. اما در برخی موارد، لازم است که طرح موردنظر را خودتان پیاده سازی کنید و برآوردهای لازم را برای آن داشته باشید. برای اینکه درک مناسبی از نحوه طراحی اولیه داشته باشید، در ادامه تصویر یک طراحی را برای شما آورده ایم.

طراحی اولیه برای برشکاری قطعه کار

 هر قطعه کار شامل قسمتهای مختلفی می شود که دستگاه سی ان سی برای هر کدام از آنها عملکرد متفاوتی دارد. بنابراین، اگر در تصویر هم ببینید، ما برای هر قسمت از کار، یک طرح جداگانه آماده کرده ایم و محاسبات دقیق از لحاظ اندازه گیری صورت گرفته است. اطلاعات به دست آمده از این طراحی در گام بعد و در جریان برنامه نویسی دستگاه به ما کمک می کند. تسلط به نرم افزار تری دی مکس و نرم افزار اتوکد در این مورد برای تکنسین دستگاه تراش cnc ضروری است.

برنامه نویسی دستگاه سی ان سی بر مبنای زبان G-Code

بخش دوم از آموزش کار با دستگاه cnc مربوط به حوزه نرم افزاری است. در حقیقت انتظار می‌رود که تکنسین دستگاه به این بخش هم تسلط کافی داشته باشد و بتواند از توانایی دستگاه به شکل مناسب بهره ببرد. برنامه نویسی دستگاه‌های cnc به دو صورت انجام می گیرد که روش سنتی آن شامل برنامه نویسی دستی بر مبنای زبان G-Code بوده و روش مدرن آن برنامه نویسی کامپیوتری و تبدیل فرمت است:

برنامه نویسی دستگاه سی ان سی به شیوه دستی

اگر مطلب قبلی ما را در مورد برنامه نویسی دستگاه سی ان سی دیده باشید، در جریان آن اشاره کردیم که زبان G-Code شامل استفاده از رمزهای خاصی است که به صورت بلوک برنامه نویسی روی هم قرار می‌گیرند و دستگاه آنها را به ترتیب انجام می دهد. هر کدام از این رمز ها معنی خاصی برای دستگاه دارد و اپراتور با وارد کردن آنها می تواند دستگاه را به فعالیت‌های مختلف وادار کند. روش سنتی برای برنامه نویسی دستگاه بسیار وقت گیر است و حتی احتمال بروز خطا هم در آن وجود دارد. به همین دلیل در دستگاههای مدرن شاهد استفاده از آن نیستیم.

تبدیل فرمت در برنامه نویسی

در بخش طراحی از آموزش کار با دستگاه cnc اشاره شد که می توان از نرم افزار اتوکد و تری دی مکس استفاده کرد. این نرم افزارها قابلیت تبدیل فرمت طراحی صورت گرفته به زبان G-Code را دارند. بنابراین هر طرحی که شما آماده کنید، با استفاده از این دو نرم افزار و همچنین نرم افزار کورل دراو، به راحتی می توان فرمت آن را تغییر داد و به نرم افزار دستگاه وارد کرد. در هر دو حالت، تسلط اپراتور به زبان برنامه نویسی G-Code لازم و ضروری است و کنترل دستگاه را راحت میکند.

دستورات ایمنی در برنامه نویسی دستگاه سی ان سی

انتخاب ابزار برشی مناسب با توجه به متریال به کار گرفته شده

اگرچه اکثر افراد، مرحله قبل را به عنوان سخت ترین بخش آموزش کار با دستگاه cnc معرفی می کنند، اما انتخاب ابزار برشی با توجه به متریال به کار گرفته شده یک بحث تخصصی است که به طور ویژه در مورد دستگاه سی ان سی فلزات حساسیت دارد. در بحث انتخاب ابزار برشی دو موضوع مهم مطرح است:

 شکل برش

ممکن است هدف شما از ماشینکاری، برش دادن قسمت داخلی یک قطعه کار به صورت دریل کاری باشد. در طرف مقابل برش دادن سطح یک نمونه کار و شکل دادن آن نیاز به ابزار دیگری دارد. اگر در طراحی نشان داده اولیه دیده باشید، برای هر قسمت اندازه هایی در نظر گرفته شده که بر مبنای میلیمتر هستند. بنابراین اندازه ابزار برشی و شکل آن در این طرح باید مشخص شوند و اپراتور دقیقاً با توجه به طرح مورد نظر آنها را انتخاب کند.

 نکته: هم در زبان برنامه نویسی G-Code و هم در صفحه کنترل دستگاه، محل مشخصی برای انتخاب و تعویض ابزار برشی در نظر گرفته شده که می توانید از آن کمک بگیرید. حتما مطلب انواع مته و کاربرد آنها در دستگاه سی ان سی را مطالعه کنید.

جنس متریال

موضوع بعدی که در آموزش کار با دستگاه cnc باید گنجانده شوند، انتخاب ابزار برشی با توجه به متریال قطعه کار است. خانواده چوب و خانواده سنگ شباهت بسیار زیادی دارند و به همین دلیل ابزار برشی آنها فقط از لحاظ شکل تغییر می کند. اما در مورد فلزات، با توجه به نوع فلزات آهنی و غیر آهنی و همچنین بر مبنای آلیاژ آن ها، تفاوت های زیادی در انتخاب ابزار برشی وجود دارد که کیفیت برش نهایی را تحت تاثیر قرار می دهد. کاربرد دستگاه سی ان سی فلزات در مورد فلزات غیر آهنی را مطالعه کنید تا بیشتر این موضوع را درک کنید.

شکل هندسی ابزار برشی

روشن کردن دستگاه و نظارت بر عملکرد آن

فاز نهایی آموزش کار با دستگاه cnc و شاید آسان ترین مرحله آن، روشن کردن دستگاه و نظارت بر عملکرد آن است. این مرحله از این جهت آسان است که شما تمامی محدوده های حرکتی و مختصات دستگاه را قبلاً مشخص کرده‌اید و آماده برش است. از دکمه مخصوص برای استارت دستگاه و شروع به کار الکتروموتور استفاده کنید و در صفحه کنترل سرعت گردش اسپیندل را مشخص کنید. از این مرحله به بعد شما فقط به عنوان ناظر در کنار دستگاه سی ان سی هستید تا قطعه مورد نظر را به طور کامل برش دهد.

در نهایت، این نکته را به خاطر داشته باشید که آموزش کار با دستگاه cnc برای هر مدل و برای هر برند تفاوت جزئی دارد و شما به هنگام خرید دستگاه باید این موارد را از فروشنده بپرسید. کاتالوگ دستگاه و اطلاعات آن کمک بسیار مهمی است و از طرف دیگر شرکت فروشنده هم اطلاعات خوبی در این باره در اختیار شما می گذارد. امیدواریم اطلاعات داده شده در این مطلب به شما کمک کند، اما اگر ابهامی دارید می توانید در بخش نظرات مطرح کنید یا مستقیما با ما تماس بگیرید.

از چهار مطلب زیر به عنوان راهنما کمک بگیرید:

منبع: MAZAK HASS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − پنج =