اخبار و مطالب

مهمترین اصطلاحاتی که قبل از خرید دستگاه CNC باید بدانید

مهمترین اصطلاحاتی که قبل از خرید دستگاه CNC باید بدانید

شاید بارها و بارها در وب‌سایت‌های مختلف دیده باشید که خرید دستگاه CNC به شما کمک می کند یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید و به عنوان یک منبع کسب درآمد از آن استفاده کنید. اما هیچ کدام از این وبسایت ها به صورت تخصصی در زمینه فروش دستگاه کار نمیکنند و حقیقتاً حتی نمی‌دانند که این دستگاه ها به چه شکلی کار می کنند. دستگاه سی ان سی یک دستگاه معمولی نیست که شما خیلی راحت آن را نصب کنید و بلافاصله به کسب در آمد به کمک آن بپردازید.

بله! ما هم قبول داریم که خرید دستگاه CNC یک منبع کسب درآمد خوب است و اتفاقا احتمال شکست در آن بسیار کم است. اما به عنوان لازمه شروع کار باید چند اصطلاح در مورد این دستگاه ها بدانید تا در انتخاب بهترین دستگاه به شما کمک کند.

خرید دستگاه CNC چه مزیتی دارد؟

به نظر شما چرا باید به سمت استفاده از دستگاه سی ان سی برویم؟ چرا یک مشتری ترجیح می‌دهد که قطعه کار خود را به ما بدهد که ما آن را بسازیم؟ توانایی یک دستگاه تراش سی ان سی یا یک دستگاه فرز سی ان سی تا چه اندازه است که ما از آن به عنوان دستگاه اصلی کارگاه استفاده کنیم؟

خرید دستگاه CNC از این جهت مهم است که شما صاحب یک دستگاه با قابلیت کار پیچیده و پیشرفته می‌شوید. همه مراحل کار این دستگاه تحت کنترل یک نرم افزار هوشمند قرار دارد و شما بیشتر به عنوان یک ناظر در کنار آن هستید. دستگاه های سی ان سی برای مواد مختلف مانند فلزات، چوب، سنگ و شیشه تخصصی شده اند و در نتیجه کار آنها بسیار با کیفیت است.

در نهایت یک دستگاه سی ان سی از ساده ترین کارهای معمولی تا پیچیده ترین برش ها را به خوبی انجام می دهد و کیفیت برش آنها به شکلی است که شما هیچ نیازی به اضافه کاری و اصلاح کار آنها نخواهید داشت. بنابراین خرید دستگاه CNC بر این مبنا انجام می‌شود که شما با یک دستگاه قدرتمند مواجه هستید و توانایی ویژه‌ای به شما در تولید می دهد.

دستگاه تراش

اما شما وقتی که دستگاه را از مسافت دور یا نزدیک می بینید، یک کوه فلزی روبروی شماست که هیچ اطلاعاتی در مورد آن ندارید. پس از فروشنده در مورد اصطلاحات زیر بپرسید:

ابعاد دستگاه سی ان سی

ابعاد دستگاه سی ان سی یکی از مشخصه هایی است که در همان لحظات اول به شما گفته می شود. این ابعاد مشخص می کند که دستگاه برای چه کارگاهی مناسب تر است. به عنوان مثال خرید یک دستگاه فرز cnc کوچک بیشتر برای یک کارگاه خانگی مناسب است. اما شما برای یک کارگاه بزرگ نیاز به یک دستگاه با ابعاد بزرگ تر دارید. به عنوان مثال یک دستگاه سی ان سی ۱۲۰ در ۱۸۰ از یک میز با ابعاد ۱۲۰ سانتیمتر در ۱۸۰ سانتیمتر بهره می برد.

توجه به ابعاد در جریان خرید دستگاه CNC از این جهت اهمیت دارد که شما دستگاه را مطابق با نیاز خود انتخاب می کنید و ابعاد میز و دامنه حرکتی آن مشخص می کند که دقیقاً برای چه زمینه هایی می توانید از دستگاه کمک بگیرید.

قدرت موتور دستگاه

دومین فاکتوری که در جریان خرید دستگاه CNC باید به آن توجه کنید، قدرت موتور و الکتروموتور و همچنین نوع موتور استفاده شده در آنهاست. قدرت موتور ها بر مبنای اسب بخار سنجیده می شود و هرچه این قدرت بالاتر باشد شما صاحب یک دستگاه قوی تر خواهید شد. الکتروموتور استفاده شده در دستگاه های سی ان سی معمولاً از نوع استپر یا از نوع سروو است. تفاوت این دو نوع الکتروموتور را در مطالب بعدی بررسی خواهیم کرد.

اما در خرید خود حتماً به این موضوع توجه کنید که قدرت الکتروموتور و نوع آن با انتظاری که شما از دستگاه دارید همخوانی داشته باشد. مسلماً شما از یک دستگاه سی ان سی رومیزی انتظار زیادی ندارید و ضعیف بودن موتور آن مشکل ساز نیست. اما یک دستگاه فرز cnc چهار محور برای اهداف پیچیده تری استفاده می شود و این شما را باید نسبت به قدرت الکتروموتور حساس کند.

زبان برنامه نویسی G-Code

برنامه نویسی و عملکرد دستگاه سی ان سی بر مبنای استفاده از زبان برنامه نویسی G-Code صورت می گیرد. این زبان برنامه نویسی بر مبنای کدهای خاصی صورت گرفته که هر کدام از این کد ها یک دستور برای حرکت دستگاه محسوب می شود. بنابراین اگر ما به فکر طراحی و برش یک قطعه کار پیچیده باشیم لازم است که بخش های مختلف آن را به قطعات برنامه نویسی جداگانه تقسیم بندی کنیم تا دستگاه بتواند آنها را به صورت مجزا برش دهد.

زبان برنامه نویسی استفاده شده در این دستگاه ها چندان پیچیده نیست و شما به عنوان تکنسین باید کدهای آن را یاد بگیرید. البته طبیعی است که استفاده از این کد ها برای همه آسان نیست و نیاز به آموزش و تلاش زیادی دارد. این موضوع را در مطالب قبلی در یک عنوان تحت عنوان راهنمای برنامه نویسی دستگاه سی ان سی با زبان برنامه نویسی G-code بررسی کرده ایم که حتما مطالعه کنید.

نرم افزارهای گرافیکی

چه از لحاظ ظاهر و چه از لحاظ قطعات دستگاه به نظر هیچ ارتباطی بین نرم افزارهای گرافیکی و خرید دستگاه CNC وجود ندارد. اما نباید فراموش کرد که بخش ابتدایی و اولیه کار با این دستگاه ها از نرم افزارهای گرافیکی شروع می شود. این نرم افزار ها وظیفه طراحی اولیه برای برش دستگاه را بر عهده دارند و طرح آماده شده در نهایت تبدیل به زبان برنامه نویسی G-Code شده و توسط دستگاه اجرا می‌شود.

محبوب ترین نرم افزارهای گرافیکی مورد استفاده در دستگاه های سی ان سی شامل دو نرم افزار اتوکد و تری دی مکس می‌شود. این نرم افزار ها جزئیات طراحی را به خوبی نشان می دهند و می تواند دقیق ترین طراحی ها را به کمک آن انجام داد. البته برای کار با دستگاه سی ان سی نیاز به یک نرم افزار دیگر تحت عنوان کورل دراو دارید که طراحی صورت گرفته را بر مبنای زبان برنامه نویسی دستگاه آماده می کند.

اسپیندل و سرعت گردش آن

اسپیندل به عنوان پل ارتباطی بین محور های دستگاه سی ان سی و ابزار برشی شناخته می شود که با سرعت بالا در گردش بوده و امکان برش قطعه کار را فراهم می کند. اسپیندل وظیفه نگهداری قطعه نگهدارنده را برعهده دارد و سرعت آن مشخص می کند که ابزار برشی با چه سرعتی می چرخد. در دستگاه تراش سی ان سی از اسپیندل برای اتصال قطعه کار و به گردش درآوردن آن استفاده می شود. این در حالی است که در دستگاه فرز سی ان سی از اسپیندل برای به گردش درآوردن ابزار برشی استفاده می‌شود.

در هنگام خرید دستگاه CNC به این نکته توجه داشته باشید که سرعت گردش اسپیندل بر مبنای تعداد دور در دقیقه گزارش می شود. هرچه سرعت گردش اسپیندل بیشتر باشد از دستگاه برای برش مواد سخت تر و پیچیده تر استفاده می شود.

محورها و اهمیت تعداد آنها در خرید دستگاه CNC

بارها در مطالب قبلی اشاره کردیم که تعداد محور دستگاه مشخص می‌کند که ابزار برشی در چه جهت هایی حرکت کرده و قابلیت برش آن به چه صورت است. محورهای دستگاه برای حرکت در سه جهت اصلی طراحی شده‌اند و دستگاه‌های پیشرفته تر قادر به حرکت ترکیبی در جهت های مختلف هستند. بنابراین هر چه تعداد محورهای دستگاه بالاتر برود، خرید دستگاه CNC برای برش ها و صنایع پیچیده تر قابل توجیه بوده و می‌توان از دستگاه برای کارهای سخت تر استفاده کرد.

ما در مطالب قبلی مقایسه دستگاه فرز سی ان سی سه محور را با دستگاههای ۵ محور و ۴ محور انجام دادیم. شما هم سعی کنید اطلاعات این مطلب را مطالعه کنید و از اطلاعات آن به عنوان یک الگو در انتخاب دستگاه سی ان سی کمک بگیرید.

ابزارهای برشکاری و تراشکاری

یکی دیگر از مواردی که در خرید دستگاه CNC به شما کمک می‌کند، انتخاب نوع ابزار برشی و شکل آن است. وقتی که شما قصد استفاده از یک دستگاه سی ان سی چوب را دارید لازم است که ابزار برشی آن هم متناسب با نوع چوب شما باشد. همین وضعیت در مورد دستگاه سی ان سی فلزات و نوع آلیاژ های آن ها صدق می کند و گزینه انتخابی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین در زمان خرید دستگاه CNC در مورد هدف خود از راه اندازی کارگاه و کار روی مواد مختلف با فروشنده صحبت کنید و مطمئن شوید که بهترین دستگاه و بهترین ابزار برشی را متناسب با هدف خود انتخاب کرده اید.

حقیقتاً برخی از این اطلاعات تخصصی هستند و شما به عنوان یک خریدار عادی ممکن است قادر به تشخیص آنها نباشید. بنابراین می توانید سوالات احتمالی و ابهامات خود را در بخش نظرات مطرح کنید یا در مورد خرید دستگاه مستقیماً با ما در ارتباط باشید. می توانید از مطالب زیر هم به عنوان راهنما کمک بگیرید:

منبع: instructables

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 11 =