اخبار و مطالب

اصول اولیه نگهداری از دستگاه cnc

اصول اولیه نگهداری از دستگاه cnc

با وجود اینکه دستگاه فرز سی ان سی و دستگاه تراش سی ان سی به عنوان ماشین های شگفت انگیز و فوق العاده شناخته می شوند، اما همه آنها نیاز به مراقبت دارند و نگهداری از دستگاه cnc باعث می شود که در شرایط مطلوب کار کنند. تعمیر و نگهداری یک دستگاه زمانبر است و دردسر زیادی دارد، اما برای جلوگیری از خراب شدن دستگاه سی ان سی و افزایش بازدهی آن لازم است که به طور مرتب دستگاه بررسی شود.

با توجه به نقش مهمی که نگهداری از دستگاه cnc در عملکرد کارگاه ها و بالا بردن نرخ بازدهی آنها دارد در این مطلب در مورد شیوه نگهداری دستگاه‌های مختلف صحبت خواهیم کرد.

نکته مهم در نگهداری از دستگاه cnc

قبل از اینکه این مطلب را بخوانید حتما محصولات ما را ببینید که مربوط به ده ها تولیدکننده مختلف هستند که شما می توانید دستگاه سی ان سی چینی یا دستگاه سی ان سی روسی را در بین آنها ببینید. طبیعتاً هر کدام از این شرکت‌ها دستورالعمل های مشخصی برای تعمیر و نگهداری دستگاه خود در نظر گرفتند که در قالب کاتالوگ به مشتری داده میشود و به هنگام خرید دستگاه سی ان سی هم به او گفته می شود که این برنامه ها باید به چه شکلی اجرا شود.

با این حال در این مطلب ما سعی کرده ایم که یک قاعده کلی مفید در مورد انواع مختلف ماشین آلات پیشنهاد دهیم تا شما برای نگهداری از دستگاه cnc خود مشکل خاصی نداشته باشید با خیال راحت بخش‌های مختلف آن را مدیریت کنید.

نکته مهم در نگهداری از دستگاه cnc

بررسی منظم روزانه و سرویس دستگاه

این مهم‌ترین برنامه‌ای است که شما می توانید برای نگهداری از دستگاه cnc خود در نظر بگیرید. صرف نظر از اینکه شما از دستگاه کدام شرکت استفاده میکنید لازم است که برنامه منظم نظافت و نگهداری از دستگاه را در نظر داشته باشید. شاید برنامه سرویس دستگاه سی ان سی به صورت هفتگی یا ماهانه در نظر بگیرید اما مهم ترین موضوع این است که به شکل روزانه دستگاه خود را بررسی کنید.

کارهای روزانه که برای اکثر دستگاه‌ها انجام می شود شامل بررسی منظم سیستم های فشار هیدرولیک و سیستم های خنک کننده است. به عنوان مثال در دستگاه سی ان سی اوکوما باید فشار سیستم هیدرولیک 4.5 مگا پاسکال باشد تا دستگاه تراش به شکل ایده آل و بتواند کار کند. همچنین بررسی قسمتهای مانند فشار سه نظام و همچنین سیستم خنک کننده هم برای نگهداری از دستگاه cnc ضروری است.

در بررسی روزانه چه کاری انجام می شود؟

از نظر فعالیت هایی که باید روزانه انجام شوند شامل پاک کردن قسمتهای مختلف دستگاه سی ان سی و گریسکاری آن است. گاهی شما به راحتی می توانید قسمتهای مختلف دستگاه را پاک کنید اما در برخی موارد لازم است که قسمت مورد نظر را باز کرده و آن را تمیز کنید.

برای تمیز کردن دستگاه سی ان سی استفاده از الکل یا مایعات الکلی و همچنین یک برس به اندازه مسواک معمولی کفایت میکند. مقدار زیادی پارچه داشته باشید و کمی آب و همراه یک لاستیک منعطف در کنار خود داشته باشید. هر کدام از این قسمت ها می تواند به تمیز کردن روزانه دستگاه سی ان سی کمک کند و قسمت های پیچیده مانند صفحه کلید یا سایر قسمتهای آن را به خوبی تمیز کنید

اداری از دستگاه سی ان سی جزئیات زیادی دارد که شما هم باید اجزای فلزی و هم قسمت های روغنی و گریس کاری شده را تمیز کنید و مجدداً تمامی قسمتهای آن را روغن کاری کنید. انجام این کار از این جهت اهمیت دارد که حرکت دستگاه را آسان تر کرده و طبیعتاً طول عمر دستگاه سی ان سی شما را بالاتر می برد.

یکی دیگر از کارهایی که در مورد دستگاه سی ان سی Okuma  باید انجام شود تمیز کردن فیلتر هوا برای سیستم هوا خنک است. در اینجا نیازی به استفاده از کولانت دستگاه سی ان سی نیست و به همین دلیل باید فیلتر هوا تمیز شود تا عملیات خنک کردن دستگاه سی ان سی و درنتیجه نگهداری از دستگاه cnc به شکل استاندارد انجام شود.

برنامه هفتگی سرویس و نگهداری از دستگاه های سی ان سی

شرکت های مختلف برنامه های فشرده تری برای بررسی و کنترل وضعیت دستگاه سی ان سی یه می‌کند که معمولاً توسط مهندسین حرفه‌ای هم این شرکت ها انجام می شود. معمولاً در چند هفته اولیه شما برای سرویس هفتگی دستگاه می توانید با نزدیکترین نمایندگی شرکت تماس بگیرید و از آنها بخواهید که وضعیت دستگاه شما را کنترل کنند.

متاسفانه همیشه این گزینه برای نگهداری از دستگاه cnc در دسترس نیست و شما باید به صورت هفتگی وظیفه نظافت و سرویس دستگاه را انجام دهید. توصیه اولیه این است که این سرویس هر ۵۰۰ ساعت انجام شود و در کنار آن هرگونه تراشه مخفی شده یا قطعات مواد یا هرگونه چربی ناشی از روغن پاک شود. همچنین در این دوره زمانی باید فیلتر های مخزن خنک کننده هم بررسی و تمیز شوند تا عملکرد آنها به شکل طبیعی باشد.

شرکت Haas به مشتریان خود توصیه می کند که سرویس و نگهداری هفتگی برای دستگاه فرز سی ان سی عمودی حتمی است. همچنین در این دوره زمانی باید تمامی قطعات خودکار دستگاه مورد بررسی قرار گیرد و مواردی مانند سوئیچ دستگاه از تراشه ها و گرد و خاک به طور کامل تمیز شود. در این صورت شما می‌توانید ادعا کنید که نگهداری از دستگاه cnc را به شکل درست انجام داده اید.

برنامه هفتگی سرویس و نگهداری از دستگاه های سی ان سی

برنامه های بلند مدت از نیم سال تا یک سال

هر شش ماه یا بیشتر لازم است که برنامه تمیز کردن ماشین آلات سی ان سی با دقت بیشتر و با ابعاد گسترده تری انجام شود. این برنامه شامل حذف هرگونه روغن و لایه چربی بوده و در کنار آن لازم است که تراشه ها و مواد خنک کننده هم به طور کامل تمیز شوند. در این مرحله باید چاک یک دستگاه و فک آن در قسمت ۳ نظام به طور کامل تمیز شود. در نهایت مخزن هیدرولیک هم به طور کامل تخلیه شده و علاوه بر تو تعویض روغن هیدرولیک باید فیلترهای آن هم تعویض شوند.

بخش دیگر از نگهداری از دستگاه cnc در برنامه سالیانه شامل تمیز کردن رادیاتور و اطمینان از عملکرد مناسب صافی و فیلترهای آن به صورت کامل است. علاوه بر تعویض‌روغن داخلی لازم است که واحد روانکاری و روغن کاری را تخلیه کنید و آن را هم به طور کامل تمیز کنید. اگر دستگاه شما واحد خنک کننده دارد لازم است که ماده کولانت دستگاه سی ان سی را تخلیه کرده و بعد از تمیز کردن دوباره پر کنید.

تراز کردن مجدد دستگاه از دیگر برنامه‌های بلندمدت شما به هنگام سرویس دستگاه سی ان سی است. ابتدا کف کارگاه را بررسی کنید و مطمئن شوید که در محل نصب دستگاه سی ان سی هیچ‌گونه فرورفتگی ندارد. با استفاده از ابزارهای لازم هر گونه خسارت و مشکل در کف کارگاه را برطرف کنید و بعد از اطمینان از وضعیت آن مجددا دستگاه را نصب کنید. یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که به هنگام سرویس سالانه دستگاه سی ان سی باید به آن توجه داشته باشید و در نظر گرفتن تجهیزات کارگاه و ابزارهای لازم برای کار با دستگاه سی ان سی است.

نگهداری از دستگاه cnc را خودمان انجام دهیم یا به شرکت‌ها واگذار کنیم؟

این انتخاب بیشتر به خود شما و مهارتی که داری بستگی دارد. معمولا برای سرویس روزانه نیازی به کمک گرفتن از شرکت ها و نمایندگی های آنها ندارید و تنها با چند ابزار ساده مانند یک برس کوچک و چند متر پارچه و همچنین روغن سالم می توانید دستگاه را به‌خوبی سرویس کنید.

سرویس دوره های هفتگی و سالیانه دستگاه معمولا توسط شرکت ها و نمایندگی آنها انجام می‌شود و جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می گیرد. در عین حال اگر شما به عنوان تکنسین دستگاه اطلاعات خوبی دارید و برای بررسی قسمتهای مختلف و نگهداری از دستگاه cnc مشکلی ندارید می توانید خودتان این کار را انجام دهید و از پرداخت هزینه اضافی به شرکت ها جلوگیری کنید.

مطالب تکمیلی

منبع: 3erp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =