اخبار و مطالب

افزایش سرعت دستگاه CNC با چند تکنیک ساده

الزامات برقی و منبع تغذیه را برای نصب و راه اندازی دستگاه سی ان سی در نظر بگیرید - افزایش سرعت دستگاه CNC با چند تکنیک ساده تراش cnc دست دوم

شاید به منظور افزایش درآمد کارگاه و به هدف بالا بردن میزان تولید آن به فکر افزایش سرعت دستگاه CNC خود افتاده باشید و اطلاعات چندانی در مورد آن نداشته باشید. متاسفانه بالا بودن قیمت دستگاه سی ان سی باعث می شود که اکثر تکنسین ها و صاحبین کارگاه ها نسبت به آنها بسیار محتاط باشند و به اندازه کافی از ظرفیت دستگاه استفاده نکنند. اما تجربه نشان داده که توانایی این دستگاه ها بسیار بیشتر از حد تصور ماست و می توان برای اهداف مختلف از آنها استفاده کرد.

در این مطلب می خواهیم بررسی کنیم ببینیم که آیا افزایش سرعت دستگاه CNC امکان پذیر است و در صورت امکان پذیر بودن چه راهکارهایی وجود دارد.

آیا افزایش سرعت دستگاه CNC امکان پذیر است؟

اگر از دستگاه های کوچک و رومیزی چشم پوشی کنیم، برای خرید دستگاه سی ان سی باید مبلغ هنگفت چند صد میلیون تومانی سرمایه گذاری کنید تا بتوانید قطعات سخت و پیچیده را برش دهید. این موضوع باعث شده که تکنسین ها بسیار محتاط باشند. اگر چه سرویس مناسب دستگاه و دنبال کردن دستورالعمل شرکت فروشنده برای حفظ کارایی دستگاه ضروری است، اما تجربه نشان داده که با تغییر برخی از قسمت ها یا شیوه های استفاده از دستگاه سی ان سی می‌توان به افزایش سرعت دستگاه امیدوار بود.

نکته مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که در تولید دستگاه سی ان سی روی تناسب عملکرد بخش های مختلف حساب شده و به همین دلیل شما بدون دانش کافی نباید دستگاه را تغییر دهید. اما به طور کلی روش های افزایش سرعت دستگاه CNC شامل موارد زیر می شوند:

تقویت قدرت الکتروموتور

الکتروموتور دستگاه سی ان سی به عنوان قلب تپنده آن شناخته می شود و عملکرد کلیه دستگاه تابع این قسمت است. در مطالب قبلی در مورد مقایسه موتور سروو و موتور استپر در دستگاه های سی ان سی صحبت کردیم. با توجه به اطلاعات گفته شده در این مطلب شما می توانید مطابق با نیاز خود نوع الکتروموتور دستگاه را انتخاب کنید و تغییراتی در کارایی و عملکرد آن به وجود بیاورید.

نکته مهم دیگری که در افزایش سرعت دستگاه CNC وجود دارد این است که تعداد اسب بخار و تعداد دور در دقیقه الکتروموتور مشخص کننده سرعت دستگاه هستند. با استناد به این اطلاعات می توان تغییراتی در الکتروموتور به وجود آورد. شما هم می توانید با مجوز شرکت تولید کننده و بر مبنای استاندارد دستگاه تغییراتی در الکتروموتور آن به وجود بیاورید.

نقش اسب بخار در ارزیابی الکتروموتور دستگاه cnc

بالا بردن سرعت گردش اسپیندل

تغییر اسپیندل بهانه خوب دیگری برای افزایش سرعت دستگاه CNC است. در حقیقت اسپیندل به طور مستقیم با سرعت دستگاه در ارتباط است و وظیفه آن انتقال قدرت از الکتروموتور به ابزار برشی است. بین الکتروموتور و اسپیندل ارتباط مستقیم وجود دارد و توانایی آنها باید متناسب و هماهنگ باشد.

حالا اگر شما قصد تغییر در دستگاه خود دارید و اصطلاحاً می خواهید دستگاه خود را تقویت کنید می‌توانید از یک اسپیندل با سرعت گردش بالاتر استفاده کنید. این انتخاب شما باید بر مبنای توانمندی الکتروموتور دستگاه سی ان سی باشد تا هم فشار کمتری به آن وارد شده و هم متناسب با هدف سرعت مناسب را ایجاد کند.

انتخاب ابزار برشی مناسب

شاید تصور تاثیر ابزار برشی در بالا بردن سرعت دستگاه سی ان سی برای شما سخت باشد. اما جالب است بدانید که حتی نحوه حرکت ابزار برشی به هنگام برشکاری قطعه کار یا حفاری آن روی این سرعت تأثیرگذار است. اگر نمونه های مختلف ابزارهای برشی را دیده باشید که هر کدام از آنها برای اهداف خاصی طراحی شده اند و این طراحی برای کار دستگاه بهینه شده است.

شما هم برای افزایش سرعت دستگاه CNC در برش برخی مواد خاص یا در برخی شیوه‌های برشکاری می‌توانید ابزار برشی را متناسب با آن تغییر دهید. البته باید قبول کنیم که مهارت تکنسین در انتخاب ابزار برشی بسیار مهم و تعیین کننده است. در مطالب قبلی به دستگاه سی ان سی چوب و انواع مته پر کاربرد در آن پرداختیم که حتما آن را مطالعه کنید.

آموزش اصول اولیه برنامه نویسی برای افزایش سرعت دستگاه CNC

برنامه نویسی دستگاه سی ان سی یعنی استفاده از دستورات جداگانه در قالب حروف مختلف برای پیاده سازی یک طرح خاص روی یک قطعه کار. برنامه نویسی از این جهت اهمیت دارد که شما می توانید مقادیر را به شکل ایده آل و مناسب به دستگاه بدهید و صرفاً منتظر دستگاه برای برش دقیق بمانید.

هرچه مهارت شما در برنامه نویسی دستگاه سی ان سی با زبان برنامه نویسی G-Code بهتر باشد، یعنی می‌توانید اصول برنامه نویسی را به شکل بهتری پیاده سازی کنید و الگوهای مختلف را برش دهید. اگرچه آشنایی با زبان برنامه نویسی دستگاه سی ان سی پیچیده است و فرد باید با اصول اولیه آن آشنایی داشته باشد، اما تجربه ما نشان می‌دهد که تسلط به اصول اولیه کار با دستگاه و به کار گیری ریزه کاری ها تا حدود زیادی در بالا بردن سرعت دستگاه نقش دارد.

دستگاه فرزmachining centers YEONG CHIN MACHINERY TAIWAN VMC-60 A

چگونه سرعت تولید یک کارگاه را افزایش دهیم؟

معمولاً کارگاه های سی ان سی بعد از گذر از فاز اولیه توانایی به دست آوردن مشتری و انجام سفارش های پیچیده را دارند. این موضوع باعث می‌شود که در بلند مدت نیاز به آمار تولید بالاتری دارند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشند. معمولاً کارگاه‌های کوچک ترجیح می‌دهند که سفارش ها را به کارگاه‌های دیگر واگذار کنند یا زمان کار دستگاه خود را بالا ببرند. حالت اول برای یک کارگاه مناسب نیست و اعتبار او را خدشه‌دار می‌کند. حالت دوم هم طول عمر مفید دستگاه را پایین می‌آورد و بازدهی آن کمتر می شود.

در این وضعیت دو مسیر متفاوت برای کارگاه باقی می‌ماند.

  • افزایش سرعت دستگاه CNC: در این وضعیت کارگاه و تکنسین باید دستگاه خود را با توجه به موارد گفته شده در بند قبلی تقویت کنند. این برای کسانی که سرمایه کافی برای خرید چند دستگاه ندارند بهتر است و سرمایه اولیه کمی هزینه می‌کند. اما در طرف مقابل باید بپذیریم که ارتقاء دستگاه به منظور بالا بردن آمار تولید آن نیاز به مهارت ویژه ای دارد که شاید شما چنین مهارتی را نداشته باشید.
  • استفاده از دستگاه سی ان سی چند کاره: دستگاه های سی ان سی چند کاره امکان انجام چند کار برشی را به صورت همزمان فراهم می‌کنند و به همین دلیل امکان استفاده از آنها در کارگاه های بزرگ و کوچک وجود دارد. معمولا این دستگاه ها قیمت بالاتری نسبت به دستگاه های معمولی دارند، ولی در هر صورت از جابجا کردن قطعه کار بین چند دستگاه و تلف شدن زمان جلوگیری می کنند و به طور مستقیم در افزایش سرعت دستگاه CNC تاثیر گذار هستند.

خرید دستگاه سی ان سی کارکرده به عنوان یک راه فرار منطقی

توصیه ما برای کسانی که توانایی مالی کافی برای خرید دستگاه سی ان سی چند کاره ندارند یا برای کسانی که قادر به تغییر دستگاه خود نیستند، استفاده از دستگاه سی ان سی کار کرده است. این دستگاه ها با توجه به رفتاری که کارگاه قبلی با آنها داشته شرایط متفاوتی دارند. با این وجود شما با خرید یک دستگاه سی ان سی دست دوم این شانس را برای خود به وجود می آورید که برای مدت زمان کوتاهی از دستگاه استفاده کنید و بعد از پاسخگویی به سفارش های مختلف و رفع نیاز کارگاه، برای خرید دستگاه جدید اقدام کنید. البته به خاطر داشته باشید که دستگاه های کارکرده گزینه خوبی برای افزایش سرعت دستگاه CNC نیستند و بهتر است روی این موضوع حساب نکنید.

دستگاه سی ان سی اقساطی

یکی دیگر از راهکارهایی که شما می توانید با سرمایه کم صاحب دستگاه شوید، خرید دستگاه سی ان سی به صورت اقساطی است. در شیوه خرید اقساطی شما صرفاً بخشی از هزینه دستگاه را می پردازید و بخش دیگر آن را در قالب چک و به صورت قسط به شرکت پس می دهید. اگر فضای کارگاهی شما برای کار کردن همزمان چند دستگاه طراحی شده استفاده از این ایده بد نیست و می تواند به رونق کارگاه شما کمک کند.

تمامی راهکارهایی که منجر به افزایش تولید کارگاه یا افزایش سرعت دستگاه CNC شوند در اینجا بررسی کردیم. شما هم برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید یا سوالات احتمالی خود را در بخش نظرات مطرح کنید.

استفاده از مطالب زیر به شما در درک بهتر این موضوع کمک می کند:

منبع: multicam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =