اخبار و مطالب

اگر در کار با فرز سی ان سی تازه کار هستید این موارد را باید رعایت کنید

در فرزکاری پلاستیک با تنوع بالایی مواجه هستیم - کار با فرز سی ان سی

وقتی که اخیراً یک دستگاه فرز سی ان سی را برای کارگاه خود خریده اید به احتمال زیاد در کار با فرز سی ان سی تازه کار هستید و نیاز به دانش و تجربه دارید. برای اولین پروژه خود مانند ساخت یک ماکت دوچرخه یا حتی ساخت یک گیتار چوبی احتمالاً بسیار هیجان زده هستید. اما این فقط شروع کار است و شما به مرور زمان تبدیل به یک تکنسین حرفه ای خواهید شد که انواع مدل های دو بعدی و سه بعدی را به کمک آن پیاده سازی می کنید.

حالا اگر به عنوان یک تازه کار به فکر کار با فرز سی ان سی هستید و میخواهید پروژه های بزرگتر و پیچیده را انجام دهید در ادامه ۱۰ نکته مفید را به شما خواهیم گفت که موفقیت را به دنبال دارد.

به دنبال ابزارهای برش با کیفیت برای کار با فرز سی ان سی باشید

به همان اندازه ای که میکارید درو می کنید! از خرید ارزان و برش های کم کیفیت خودداری کنید. اگرچه شما تازه کار هستید اما این دلیلی نمی شود که از قطعات بی کیفیت برای دستگاه خود استفاده کنید و آن را در معرض مشکلات مختلف قرار دهید.

اگر به قطعات باکیفیت دسترسی ندارید یا در مورد انتخاب ابزارهای برشی اطلاعات شما کم است می توانید صرفاً به سراغ مارک های معروف و با قیمت مناسب بروید. البته پیشنهاد ما این است که به هنگام خرید دستگاه فرز سی ان سی حتماً از فروشنده در این مورد مشورت بگیرید و ترجیحاً برای کار با فرز سی ان سی به دنبال یک مجموعه کامل از مته های مختلف بگردید. مطلب دستگاه سی ان سی چوب و انواع مته های پرکاربرد را مطالعه کنید.

نیاز به مهارت بیشتر در دستگاههای CNC

 خرید کیت نگهدارنده با کیفیت

نحوه نگهداری قطعه کار در کار با فرز سی ان سی بسیار مهم است و به همین دلیل شما در شروع کار باید از یک سیستم کلمپینگ فوق‌العاده استفاده کنید تا بتواند نمونه کار را به بهترین شکل ممکن نگه دارد. به کارگیری کیت کلمپینگ یا کیت نگهدارنده با کیفیت به شما اجازه می دهد که از دستگاه برای برش های دقیق و حساس استفاده کنید و از طرف دیگر نگران حرکت کردن قطعه کار خود نباشید.

کار کردن با دستگاه سی ان سی پلاستیک تا حدود زیادی به کیفیت ابزار نگهدارنده بستگی دارد و باید متناسب با ابزار برشی و سرعت گردش اسپیندل باشد.

تنظیم درست سیستم خنک کننده برای جلوگیری از ایجاد تراشه

در مطالب قبلی در مورد کولانت دستگاه سی ان سی صحبت کردیم و نشان دادیم که وجود آن تا چه اندازه اهمیت دارد. اما سیستم های خنک کننده این دستگاه ها را می توان در دو گروه سیفونی و میکرو قطره قرارداد. در سیستم قطره ای ماده خنک کننده با شدت بسیار زیاد و به صورت قطره ها و اسپری به محل برش کاری در نوک ابزار برشی تخلیه می شود. این در حالی است که در سیستم سیفونی انتقال ماده خنک کننده با حجم بیشتری انجام می شود و در نتیجه روند خنک کاری هم با سرعت بالاتری انجام می شود.

این یعنی اینکه شما به هنگام کار با فرز سی ان سی باید مشخص کنید که میزان حرارت ایجاد شده به چه شکل است و به چه اندازه ای از ماده خنک کننده نیاز دارد. اگر انتخاب خود را بر این مبنا انجام دهید به احتمال زیاد برش نهایی شما کیفیت بالایی خواهد داشت.

در کار با فرز سی ان سی نحوه ورود دستی اطلاعات را یاد بگیرید

استفاده از سیستم ورود دستی اطلاعات با استفاده از صفحه کنترل دستگاه سی ان سی امکان پذیر است. استفاده از این سیستم در زمان شما صرفه جویی می کند و بهره وری خود را هم افزایش می دهید. در ضمن اگر شما نحوه کار با این دستگاه را بلد باشید به شکل راحت‌تری می توانید اطلاعات دلخواه در مورد طرح‌های مختلف را وارد کنید و این خلاقیت کار شما را افزایش می دهد.

البته استفاده از نرم افزارهایی مانند کورل دراو یا تری‌دی‌مکس به شما اجازه می دهد که طرح های مختلف را از قبل آماده کنید و سپس در قالب فرمت برنامه نویسی دستگاه خروجی بگیرید. اما اینکه شما در کار با فرز سی ان سی نحوه ورود دستی اطلاعات را یاد بگیرید بسیار مهم است و به کیفیت کار شما کمک می کند.

سیستم محاسبه فید و سرعت دستگاه بخرید

دقت در روند برشکاری و کار با فرز سی ان سی در اولویت است. برای اطمینان از این امر باید یک سیستم محاسبه فید و سرعت دستگاه استفاده کنید تا مطمئن شوید که سرعت حرکت قطعه کار و سرعت گردش اسپیندل بسیار دقیق است. در واقع هرچه دقت شما در اندازه گیری این پارامترها بالاتر باشد یعنی کار شما با دقت بهتری انجام می شود.

استفاده از دستگاه سی ان سی تفاوت برجسته این نسبت به ماشین کاری دستی دارد و آن هم انتخاب درست فید و سرعت در همان ابتدا و قبل از شروع به کار است. بنابراین اگر می خواهید به شکل دقیق و مناسب از دستگاه فرز سی ان سی استفاده کنید مطمئن باشید که یک سیستم ایده آل برای محاسبه فید و سرعت دستگاه در اختیار دارید.

ابزاری برای اندازه گیری دقیق ارتفاع داشته باشید

در دستگاههای سی ان سی محل مشخصی برای اندازه گیری حرکت میز دستگاه در جهت محور Z وجود دارد که طبیعتاً روی عملکرد کلی دستگاه تاثیر گذار است. اما ما برای تازه کار ها پیشنهاد جالبی در کار با فرز سی ان سی داریم که آن هم استفاده از یک دستگاه برای تعیین موقعیت محور هاست.

این ابزارها انواع مختلفی دارند و به کمک آن می‌توان به اندازه همه محورها و میزان حرکت دستگاه را تعیین کرد. بنابراین اگرچه شما تازه کار هستید و اطلاعات دقیقی در مورد نحوه استفاده از دستگاه فرز سی ان سی را ندارید اما با کمک این ابزار ها می توانید ضعف خود را پوشش دهید.

کار با فرز سی ان سی را با آلومینیوم، برنج و فولاد نرم شروع کنید

احتمالاً بعد از مدتی به این نتیجه رسیده اید که آماده گرفتن سفارش هستید و می توانید نمونه کارهای مختلف را انجام دهید. اگر موارد گفته شده در بند های قبلی را رعایت کرده باشید و الان شما تا حدودی می توانید کنترل دستگاه را در اختیار بگیرید. در اینجا پیشنهاد ما این است که از رفتن به سراغ فولاد ضد زنگ یا همان استنلس استیل برای اولین بار خودداری کنید و ترجیحا کار خود را با فلزات نرم تر شروع کنید.

استفاده از مواد نرم تر به شما اجازه می‌دهد که تسلط بیشتری بر ابزارهای برشی و نحوه گردش محورها و اسپیندل داشته باشید. البته در مطالب قبلی در مورد استفاده از دستگاه سی ان سی فلزات برای فلزات غیر آهنی اشاره کردیم که به کمک آن می‌توانید انتخاب های مطلوبی داشته باشید.

دستگاه cnc آلومینیوم و حقایقی که احتمالاً در مورد آن نمی دانستید

یک قطعه آلومینیومی پیدا کنید و کار خود را با برش های ساده مربعی شکل پیش ببرید

برای اینکه از تسلط خود در کار با فرز سی ان سی مطمئن شوید حتماً چند بلوک مکعبی شکل آلومینیومی در اندازه های مختلف تهیه کنید و مطمئن شوید که نوع ابزار برشی و دامنه حرکتی دستگاه را متناسب با هر کدام از آن ها انتخاب می کنید. حتی می توانید برای شروع کار قطعات بزرگتر را به مکعب های کوچکتر برش دهید و برای آنها ساختار پلکانی تعریف کنید.

در اینجا هدف شما پیاده سازی الگوهای سه بعدی پیچیده نیست و در حقیقت می خواهید مواردی مانند برنامه نویسی دستگاه سی ان سی یا نحوه کار با قسمتهای مختلف دستگاه را فرا بگیرید. البته طبیعی است که در این بین مشکلاتی هم برای شما پیش می آید و احتمالاً با موارد ناشناخته هم مواجه می شوید که باید به مرور زمان آنها را مرتفع کنید.

استفاده از مطالب زیر به عنوان راهنما به شما کمک می کند تا نسبت به موارد مختلفی عکس العمل مناسب انجام دهید:

منبع: kentusa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهار =