اخبار و مطالب

چه عواملی در بهبود کار تراش سی ان سی تاثیر گذار هستند

دستگاه تراش Swiss type cnc lathe CITIZEN M20 - تراش سی ان سی

وقتی که یک دستگاه تراش سی ان سی را برای کارگاه خود انتخاب میکنید، مطمئناً انتظار دارید که این دستگاه تبدیل به منبع اصلی کسب درآمد شما شود. بسیاری از ما شنیده‌ایم که دستگاههای سی ان سی توانایی قابل توجهی دارند و به عنوان یک دستگاه شگفت‌انگیز معرفی می‌شوند. اما واقعیت در مورد این دستگاه ها چیز دیگری است و تراشکاری سی ان سی نیاز به مهارت هایی دارد که در انتخاب های ما تاثیر گذار هستند.

اگر شما به عنوان یک تکنسین دستگاه تراش سی ان سی می خواهید بدانید که چه عواملی در بهبود کار دستگاه تاثیرگذار است و به چه شرایطی توجه کنید حتماً موارد گفته شده در این مطلب را رعایت کنید.

طراحی اولیه برای تراش سی ان سی

دستگاه های سی ان سی همیشه نیاز به یک طرح اولیه دارند تا به عنوان الگوی اصلی روند تراشکاری بر مبنای آن انجام شود. بیشتر کارگاه‌های فعال در ایران از الگوهای تکراری خود شرکت‌های فروشنده دستگاه سی ان سی استفاده می‌کنند و توانایی چندانی در طراحی ندارند. این موضوع باعث شده که اضافه کردن چاشنی خلاقیت به روند تراشکاری سی ان سی باعث شود که کسب درآمد از این حوزه بسیار راحت باشد.

بنابراین قبل از اینکه به فکر خرید دستگاه تراش سی ان سی باشید روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنید که در چه ابزارهایی می‌توانید طراحی گرافیکی انجام دهید. به عنوان مثال، شما می توانید از نرم افزار اتوکد یا نرم افزار کورل دراو به عنوان نرم افزار طراحی استفاده کنید که با دستگاه های سی ان سی هم همخوانی دارد. حتی این نرم افزار ها امکان گرفتن خروجی مطابق با نرم افزارهای دستگاه های سی ان سی را هم به شما می دهد که طبیعتاً کار شما را آسان تر می کند.

دستگاه تراش CNC lathe DMG CTX 200 Serie 2

پیاده سازی طرح اولیه در قالب برنامه نویسی

اگر توانایی خروجی از نرم افزار طراحی را داشته باشید می توانید بلافاصله آن را به دستگاه تراش سی ان سی انتقال دهید و کار تراشکاری را انجام دهید. اما در برخی موارد ممکن است شما این توانایی را نداشته باشید یا این قابلیت در نرم افزار طراحی در نظر گرفته نشده باشد.

در این وضعیت از شما انتظار می رود که برنامه نویسی دستگاه سی ان سی زبان برنامه نویسی G-code را بلد باشید و بتوانید این الگو را پیاده سازی کنید. این زبان برنامه نویسی به شما اجازه می دهد که مختصات حرکتی دستگاه را به شکل های مختلف وارد کنید و دستگاه را به آن صورتی که می‌خواهید هدایت کنید. به همین دلیل از تکنسین دستگاه انتظار می رود که تسلط کاملی به این زبان برنامه نویسی داشته باشد و هر چه مهارت او در پیاده‌سازی این زبان بیشتر باشد مطمئناً کار برای او راحت تر خواهد بود.

انتخاب ابزار برشی متناسب با متریال تراشکاری سی ان سی

یک کارگاه هیچ وقت با یک ماده با شرایط یکسان مواجه نیست و طبیعتاً متریالهای مختلفی به او سفارش داده می شود. حتی اگر شما دستگاه سی ان سی فلزات را داشته باشید باز هم امکان کار بر روی آلیاژهای مختلفی برای شما به وجود می‌آید که ممکن است آنها را به فلزات آهنی و فلزات غیر آهنی تقسیم‌بندی کنید.

در مطالب قبلی گفتیم که چگونه از دستگاه سی ان سی فلزات برای فلزات آهنی و غیر آهنی استفاده کنید. حالا شما برای کار با دستگاه تراش سی ان سی باید این مهارت را داشته باشید که بهترین ابزار برشی را متناسب با متریال انتخاب کنید. برخی از فلزات نرم تر هستند و طبیعتاً تراشه‌ها آنها چسبنده تر و بزرگتر می شود. این در حالی است که تراشه برخی دیگر از فلزات سخت و شکننده بوده و طبیعتا این روند برشکاری و تراشکاری را تحت تاثیر قرار می دهد.

انتخاب سرعت گردش اسپیندل و سرعت فید متناسب با آن

شاید در بسیاری از موارد به شما پیشنهاد شده باشد که سرعت گردش اسپیندل باعث می شود که سرعت ماشین کاری کارگاه هم افزایش یابد و این شما را به درآمد بیشتری برساند. همین توصیه در مورد سرعت فید هم وجود دارد و به همین دلیل کار انتخاب سرعت را پیچیده تر می کند. اما چیزی که در جریان ماشینکاری اهمیت دارد این است که سرعت عمل در کنار کیفیت کار حفظ شود.

این یکی از مهارت های جالب توجه اپراتور دستگاه تراش سی ان سی است و باید این توانایی را داشته باشد که سرعت مناسب را در کنار کیفیت برش در نظر داشته باشد. در مورد برخی متریال ها بالا بردن سرعت برش به معنی تولید حرارت بیشتر است و این باعث می شود که طول عمر ابزار برشی کاهش یافته و در طرف مقابل احتمال کج شدن قطعه کار وجود دارد.

انتخاب تکنیک تراشکاری در جریان تراش سی ان سی

تکنیکهای مختلفی برای تراشکاری و ماشینکاری وجود دارد که هر کسی با توجه به سبک کاری خود ممکن است یکی از آنها را انتخاب کنند. به عنوان مثال، برخی از این افراد بیشتر قسمت جلوی ابزار برشی را درگیر می‌کنند و با کمک آن بیشتر برشکاری را انجام می دهند. این در حالی است که گروه دیگر تمام طول بدنه ابزار برشی را درگیر می‌کند و از این طریق به دنبال جذب حرارت از روند ماشینکاری و بالا بردن کیفیت کار هستند.

شما هم باید نحوه کار با دستگاه تراش سی ان سی را یاد بگیرید و با توجه به متریال های مختلف و سفارش هایی که دریافت می کنید توانایی تغییر در روش ماشینکاری را داشته باشید.

دستگاه تراش CNC Lathe Scherer Feinbau SNC80

اهمیت استفاده از کولانت دستگاه سی ان سی

کولانت دستگاه سی ان سی برای کاهش حرارت تولید شده در جریان ماشین کاری بسیار مهم است. این ماده در وهله اول حرارت تولید شده را جذب می‌کند و در کنار آن وظیفه دور کردن تراشه‌ها از محل ماشین کاری را برعهده دارد. در ضمن کاهش حرارت در محل ماشینکاری شرایطی را به وجود می آورد که طول عمر ابزار برشی افزایش می یابد و حفظ کیفیت برش هم حفظ می شود.

البته نباید این نکته را فراموش کنیم که انواع مختلفی از خنک کننده دستگاه سی ان سی در بازار وجود دارد و سیستم های انتقال آن هم در دستگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت است. برخی از این خنک کننده ها بر پایه مواد روغنی بوده و برخی هم مواد صابونی هستند. اینکه کدام یک از این خنک کننده ها برای برش کاری شما مناسب باشد و از طرف دیگر شدت پاشش آن به چه صورت باشد می‌تواند روی کیفیت کار دستگاه تراش سی ان سی تاثیرگذار باشد.

جزئیاتی در مورد تراش سی ان سی

دستگاه تراش سی ان سی نقاط قوت زیادی دارد و با در نظر گرفتن اصول اولیه کار با آن می توان تقریبا هر نوع برشکاری و تراشکاری را به کمک آنها انجام داد. در این دستگاه ها هم باید مسئله سرعت گردش اسپیندل و هم توانایی الکتروموتور در نظر گرفته شود و هم باید در کنار آن به فاکتورهای دیگری مانند سرعت گردش ابزار توجه شود. در نهایت در نظر گرفتن مهارت تکنسین و کیفیت دستگاه می تواند تضمین کننده کیفیت کار آن باشد.

توصیه می کنم که حتما مطالب زیر را هم به عنوان مطالب تکمیلی مطالعه کنید:

منبع: mmsonline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =