اخبار و مطالب

چند نکته مهم در مورد انتخاب و بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc

ویژگی ها و خصوصیات ماده خنک کننده دستگاه cnc - بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc

بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc برای بالابردن طول عمر ابزار برشی و همچنین حفظ کیفیت برش در صنایع دقیق و حساس بسیار مهم و ضروری است. از طرف دیگر انتخاب یک غلظت مناسب برای کولانت دستگاه سی ان سی و تغییر ویژگی‌ها و خصوصیات آنها در طول کار دستگاه می‌تواند روی انتخاب نهایی ما تاثیر گذار باشد. در حقیقت برای کنترل حرارت دستگاه سی ان سی باید بحث استفاده از مواد خنک کننده و روان کار به طور جدی و دقیق دنبال شود.

در مطالب قبلی در مورد شرایط بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc صحبت کردیم، اما در این مطلب به طور ویژه می‌خواهیم به برخی از پرتکرارترین سوالات در این حوزه پاسخ دهیم تا شما هم کیفیت کار خود را در سطح مطلوب حفظ کنید.

غلظت مناسب برای بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc

خنک کننده ها و مواد شیمیایی که برای ماشین کاری دستگاه سی ان سی طراحی می شوند تنوع بالایی دارند و غلظت آنها با یکدیگر متفاوت است. شرکت های تولید کننده برای هر محصول و هر نوع کاربرد غلظت مناسبی پیشنهاد می‌دهند که مستقیماً در عمر مفید دستگاه و همچنین عمر ابزار برشی تاثیرگذار است. بنابراین در وهله اول این اطلاعات را به طور مستقیم از شرکت تولید کننده کولانت دستگاه سی ان سی بگیرید و سعی کنید که غلظت مناسب آنها را پیدا کنید.

اما نکته بسیار مهمی که در مورد بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc باید رعایت شود این است که غلظت استفاده شده باید ۸۰ درصد غلظت پیشنهادی توسط شرکت تولید کننده باشد و در هنگام مخلوط کردن روانکارهای پایه آبی باید به این موضوع توجه داشته باشید و از تبخیر خنک کننده جلوگیری کنید.

انواع خنک کننده دستگاه cnc

غلظت توصیه شده در مورد کولانت دستگاه سی ان سی چیست؟

هنگامی که از یک خنک کننده پایه آبی در عملیات ماشینکاری و فلزکاری استفاده می‌شود، حجم مایع خنک کننده در دستگاه به دلیل تاثیر شرایط محیطی و همچنین بالا رفتن دمای دستگاه کمتر شده و بخش مهمی از آب موجود در آن تبخیر می شود. این در حالی است که غلظت توصیه شده توسط شرکت‌ها برای بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc و همچنین حجم آن در مخزن اصلی باید روی یک عدد استاندارد حفظ شود تا کیفیت و کارایی محلول مورد نظر در سطح استاندارد باشد.

بنابراین طبیعی است که به مرور زمان میزان سیال کولانت دستگاه سی ان سی در مخزن کمتر شده و شما باید آن را با مایع جدید جایگزین کنید. در ضمن ممکن است متوجه شوید که تنها آب موجود در ساختار خنک کننده تبخیر شده و بخواهید که آن را با آب مقطر جدید جایگزین کنید. در این صورت شما باید غلظت توصیه شده و همچنین حجم استاندارد سیال را به عنوان مبنای استاندارد خود قرار دهید و با توجه به آن آب یا محلول جدید اضافه کنید.

چرا مایع کولانت بوی بد میدهد؟

به طور کلی بوی‌بد سیالات و مایعات به دلیل رشد باکتریهای غیر هوازی در محیط آن است. این باکتری ها در محیط های بسته موادی تولید می‌کند که غالباً حاوی گوگرد هستند و بوی بدی مانند تخم مرغ گندیده میدهند. متاسفانه تکثیر باکتری ها نقش مهمی در عدم موفقیت کولانت دستگاه سی ان سی دارد. در حقیقت این باکتری ها ویژگی های شیمیایی و فیزیکی سیال را تغییر داده و در حقیقت روان کننده و خنک کننده ممکن است تبدیل به یک سیال با ساختار متفاوت شوند. همچنین فعالیت باکتری ها منجر به تولید اسید و نمک های خورنده در درون مایع شده که هم برای ابزار برشی و هم برای سایر قسمتهای دستگاه مشکل ساز است. حالا اگر شما در حین بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc متوجه رشد باکتری و بوی بد آن شدید می توانید راهکارهای زیر را به عنوان پیشگیری انجام دهید:

  • غلظت ماده خنک کننده را در سطح مناسبی حفظ کنید
  • روش های سرویس و نگهداری دستگاه را به شکل مناسب انجام دهید
  • میزان آلودگی در مخزن نگهداری کولانت دستگاه سی ان سی را به حداقل برسانید
  • به طور مداوم تراشه های فلزی یا غیر فلزی موجود در مایع خنک کننده را جدا کنید و آن را به خوبی تصفیه کنید
  • مواد دور ریختنی را به خوبی از داخل مخزن پاک کنید

متاسفانه برخی از اپراتور ها و تکنسین ها از مواد معطر استفاده می کند تا بوی بد کولانت را از بین ببرند. اما این یک راهکار موقتی است و بهتر است که سیال دستگاه را با یک سیال جدید جایگزین کنید.

هدف از بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc یا کولانت دستگاه cnc

 چرا رنگ خنک کننده ها با یکدیگر متفاوت است؟

رنگ و بوی بیشتر سیالات خنک کننده ناشی از ترکیبات شیمیایی به کار گرفته شده در آن هاست. اما در عین حال برخی از کارخانه ها ممکن است مواد شیمیایی یا مواد رنگی به این ترکیبات اضافه کند که به منظور تغییر رنگ فلز بوده و زیبایی آنها را بیشتر میکند. همچنین برخی از شرکت‌ها از ترکیبات متفاوتی در ساخت ماده خنک کننده استفاده می‌کنند که رنگ محصول هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است.

اما نکته مهم دیگر این که تغییر رنگ شاخص خوبی از تغییر غلظت نیست و ممکن است این تغییر رنگ منشاء متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل هنگام بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc صرفاً تابع دستورالعمل و شرایط استفاده گفته شده توسط کارخانه باشید تا در استفاده از آن دچار مشکل نشوید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که ممکن است تغییرات شیمیایی به وجود آمده در حین کار دستگاه یا به دلیل وجود ضایعات مختلف، تغییر رنگ به دنبال دارد و به همین دلیل نمی توانیم چندان به رنگ سیال اعتماد کنیم.

باقیمانده بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc روی فلزات چیست؟

وقتی که کولانت دستگاه سی ان سی به هنگام کار دستگاه به کار گرفته می‌شود، بخش مهمی از آن تبخیر می شود که مهمترین آنها آب محلول در ساختار سیال است. اما در طرف مقابل بخش مهمی از این ترکیب روی قطعات مختلف باقی می‌ماند و یک لایه نازک ایجاد می کند. باقیمانده سیال خنک کننده هرگز نباید در عملکرد دستگاه و شیوه برشکاری آن اختلال ایجاد کند. به همین دلیل معمولا شرکت های تولیدکننده این سیالات اطلاعاتی در مورد باقی مانده ها در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

برای عملکرد بهینه ابزار برشی دستگاه سی ان سی، باقی مانده های روغنی نسبت به سایر باقیمانده ها ترجیح داده می شوند. در حقیقت باقی مانده های روغنی ساختار خنک کننده برای حفظ عملکرد بهینه ابزار برشی ضروری هستند، این در حالی است که سایر باقیمانده ها به شکل سخت روی قطعات متحرک دستگاه باقی می مانند و حتی در شرایط مختلف احتمال خوردگی آن ها را افزایش می دهند. در ضمن ممکن است ظاهر بدی برای قطعه کار به وجود بیاورند که طبیعتاً کیفیت کار شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

خنک کننده دستگاه cnc - همه آنچه باید در مورد کولانت دستگاه cnc بدانید

در انتخاب بهترین کولانت به چه مواردی توجه کنیم؟

طبیعتاً همه ما به هنگام کار با دستگاه سی ان سی به دنبال بهترین ماده خنک کننده هستیم تا هم ابزار برشی طول عمر بیشتری داشته باشد و هم سطح قطعه کار به شکل بهتری برش داده شود. اینکه ما یک نوع خنک کننده را به عنوان بهترین گزینه معرفی کنیم چندان درست نیست و انتخاب بهترین خنک کننده به معیار شما بستگی دارد. این که شما قرار است بر روی چه متریالی کار کنید و شدت عمل ماشینکاری شما به چه شکلی باشد در انتخاب بهترین گزینه تاثیر گذار است.

اما در عین حال به هنگام خرید دستگاه سی ان سی اطلاعاتی در مورد بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc به شما داده می شود که می توانید آن را به عنوان معیار و مبنای اصلی خود در انتخاب محصول به کار ببرید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

در ضمن مطالب زیر هم در انتخاب گزینه مناسب به شما کمک می کند:

منبع: industr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + چهارده =