اخبار و مطالب

تحلیل یک نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC بر اساس G-Code همراه با تصویر

دستگاه تراشCNC Turning Center Lathe Okuma Multus B400 W

آشنایی با زبان برنامه نویسی G-Code نیاز به آشنایی با کدهای مختلف دارد و معمولاً مهارت زیادی می طلبد، اما مطالعه نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC این امکان را به ما می دهد که از آن به عنوان الگو استفاده کنید. پیدا کردن کد های مختلف در مورد دستگاه های سی ان سی چندان پیچیده و سخت نیست، اما این که شما بتوانید آنها را به عنوان تکنسین در کنار یکدیگر قرار دهید و کار لازم را از آنها دریافت کنید، نیاز به مهارت بالایی دارد.

با توجه به درخواست کاربران، در این مطلب نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC بر اساس زبان برنامه نویسی G-Code را آورده ایم تا شما هم به عنوان یک الگو از آن استفاده کنید.

 تعریف طرح کلی در نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC

در مطالب قبلی راهنمای برنامه نویسی دستگاه سی ان سی با زبان برنامه نویسی G-code را آوردیم و در جریان آن تلاش کردیم که حداقل یک نمونه داشته باشیم تا بتوانید تحلیل مناسبی از آن داشته باشید. اما در این مطلب یک روال متفاوت در نظر گرفته ایم تا هم الگوی طراحی شده را ببینید و هم بلوک برنامه نویسی شده برای آن را هم در اختیار داشته باشیم. در ابتدا تصویر نمونه کار مورد نظر را  آورده‌ایم که انواع برش به صورت افقی، عمودی، مورب و منحنی را دارد.

 تعریف طرح کلی در نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC

اگر به تصویر نشان داده شده برای نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC توجه کنید، فاکتورهای مختلفی مانند ابعاد قطعه کار، فاصله بخش‌های مختلف، زاویه برش و همچنین جهت حرکت دستگاه آورده شده است. بنابراین شما برای نوشتن برنامه نویسی دستگاه بر مبنای زبان برنامه نویسی G-Code می توانید طبق همین طراحی عمل کنید. برای این قطعه کار ما یک برنامه نویسی جداگانه نوشته ایم که شامل یک بلوک از کد های مختلف است و شما هم می توانید بر مبنای آن تحلیل کنید:

N5 G90 G71

N10 T1 M6

N15 G92 X-100 Y86 Z95

N20 G0 X0 Y0 S2500 M3

N25 Z12.5

N30 G1 Z-12.5 F150

N35 X-20 Y30

N40 G2 X10 Y100 R80

N45 G1 X140 Y60

N50 G2 X150 Y0 R50

N55 G1 X0 Y0

N60 G0 Z12.5

N65 G91 G28 Z0 M5

N70 G91 G28 X0 Y0

N75 M30

حالا با توجه به همین برنامه نویسی صورت گرفته برای نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC به تحلیل آن خواهیم پرداخت و نشان می دهیم که هر کدام از این دستور ها چه معنی دارد.

تحلیل کد های مختلف بر مبنای زبان برنامه نویسی

حالا برای اینکه درک شما از نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC بهتر شود، در ادامه به صورت جزء به جزء هر کدام از این قسمت ها را تحلیل خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که دستگاه سی ان سی بر مبنای این کدها چه کاری را انجام خواهد داد:

  • کد N5: دستور داده شده در این قسمت مربوط به تعیین موقعیت مطلق ابزار برشی است. در قسمت دوم این دستور هم مشخص شده که دستگاه باید از واحد متریک برای اندازه گیری و حرکت ابزار برشی استفاده کند.
  • کد N10: این کد مربوط به کد تغییر ابزار برشی دستگاه است که طبیعتاً با توجه به نوع ماده قطعه کار تغییر می‌کند. طبق این دستور، دستگاه سی ان سی باید قطعه کار را به نوع T1 تغییر دهد. (کاربرد دستگاه سی ان سی در آلیاژهای فلزی غیر آهنی)
  • کد N15: انجام این دستور از نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC برای مشخص کردن نقطه صفر در نقطه A از تصویر نشان داده شده در بند قبلی است. با توجه به اینکه الگوی برشی به صورت بسته و دایره‌ای بوده، لازم است که با این دستور نقطه شروع به کار دستگاه مشخص شود.
  • کد N20: این بخش از برنامه نویسی دستگاه سی ان سی عبور سریع از نقطه را نشان می دهد و در جریان آن مشخص می‌کند که اسپیندل دستگاه باید با سرعت ۲۵۰۰ دور در دقیقه به گردش درآید. در حقیقت این دستور از این جهت صادر شده که دستگاه ماندگاری چندانی در نقطه شروع کار نداشته باشد.
  • کد N25: این بخش از دستور شامل پلانژ سریع به نقطه 12.5 میلی متر است باید بالاتر از نقطه Z0 قرار گیرد.
  • کد N30: با انجام این دستور، دستگاه سی ان سی بلافاصله دور بعدی حرکت خود را از نقطه 12.5 میلی متر شروع کرده و با سرعت ۱۵۰ میلیمتر در هر دقیقه پیشروی می کند.
  • کد N35: این بخش از نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC تقریبا آسان بوده و شما با توجه به محورهای داده شده به راحتی می توانید آن را تحلیل کنید. در حقیقت این دستور به دستگاه سی ان سی می گوید که خط بین دو نقطه AB تا B را با توجه به ابعاد داده شده برش بزند.
  • کد N40: کد مربوط به این قسمت برای برش دادن خط فاصله بین دو نقطه BC تا C بوده و دستگاه بلافاصله برش آن را انجام میدهد.
  • کد N45: این دستور برای آماده‌سازی دستگاه برای برش بین دو نقطه CD تا D نوشته شده است. اگر به تصویر یا نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC توجه کنید، در این کد مشخص شده که دستگاه باید به اندازه ۱۴۰ میلیمتر در جهت محور X و به اندازه ۶۰ میلیمتر در جهت محور Y حرکت کند.
  • کد N50: این دستور برای حرکت و برش دستگاه از نقطه DE تا E نوشته شده و دستگاه بر مبنای مختصات داده شده در دستور اولیه حرکت می کند.
  • کد N55: در اینجا مشخص شده که دستگاه باید بین دو نقطه EA تا A را برش بزند.
  • کد N60: مطابق با این دستور دستگاه باید بلافاصله خود را به نقطه ای تحت عنوان 5 برساند و این روند برش قطعه کار را متوقف کند.
  • کد N65: این دستور به دستگاه سی ان سی می گوید که باید به نقطه مرجع در جهت محور Z برگردد و مطابق با بخش دوم دستور هم اسپیندل دستگاه خاموش میشود.
  • کد N70: این بخش از نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC بازگشت دستگاه به نقطه مرجع در دو جهت محور X و Y را نشان می دهد.
  • کد N75: این دستور به دستگاه سی ان سی می گوید که روند کار را متوقف کرده و پایان برنامه را نشان می دهد.

نکته مهمی که در اینجا باید به خاطر داشته باشید این است که دستورات داده شده به دستگاه سی ان سی باید کاملاً قابل تعریف باشد و برای بخش دوم آن ها از زبان برنامه نویسی M-Code استفاده شود. ترکیب این دستور ها برای دادن برنامه مشخص به دستگاه سی ان سی بسیار مهم است و هر گونه اشتباه در آن می‌تواند روند برش قطعه کار را تحت تاثیر قرار دهد.

تحلیل کلی نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC

فرض بگیرید که شما یک دانش آموز دوره ابتدایی و کلاس اول هستید و قرار است که اصول اولیه را یاد بگیرید. معمولاً در چند ماه اول صرفاً الگوهایی به شما داده می‌شود که آن‌ها را طراحی کنید تا یک پیش زمینه نسبت به آموزش داشته باشید. برنامه نویسی دستگاه فرز سی ان سی و برنامه نویسی دستگاه تراش سی ان سی هم به همین صورت است. شما در برنامه نویسی خود ابتدای یک مسیر طراحی مشخص می کنید و در آن کلیه ابعاد را تعیین می کنید. حالا با توجه به این ابعاد و نحوه برش در جهت محورهای مختلف و همچنین تعداد محور دستگاه، به راحتی می توان برنامه نویسی دستگاه سی ان سی را انجام داد و دستگاه را به شکل دلخواه حرکت داد.

شروع کار برنامه نویسی بر مبنای زبان G-Code در فاز اولیه برای شما سخت خواهد بود. اما با دیدن نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC و تحلیل برنامه های نوشته شده برای آن به مرور زمان با اصول اولیه طراحی آشنا خواهید شد و خودتان می توانید به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای عمل کنید. ما هم در کنار شما هستیم تا به سوالات و ابهامات شما پاسخ دهیم و در خرید بهترین دستگاه سی ان سی به شما کمک کنیم. این مطالعه چهار مطلب زیر به شما کمک می کند:

منبع: HAAS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − چهارده =