اخبار و مطالب

تکنسین دستگاه تراش cnc به چه مهارت‌هایی نیاز دارد

تکنسین دستگاه تراش cnc به چه مهارت‌هایی نیاز دارد

به همان اندازه‌ای که قابلیت‌های دستگاه تراش سی ان سی و دستگاه فرز سی ان سی می‌تواند برای یک کارگاه تعیین کننده باشد، مهارت تکنسین دستگاه تراش cnc در به کارگیری آن‌ها بسیار مهم است. یک تکنسین یا اپراتور تنها کسی است که به طور مستقیم با دستگاه در ارتباط است و مشخص می‌کند که زمان کار دستگاه و زمان سرویس آن به چه صورت است. این تکنسین‌ها هستند که مسئولیت نگهداری و نظافت دستگاه را بر عهده دارند و به عنوان ناظر به طور کامل در کنار دستگاه هستند.

حالا اگر شما تصمیم دارید که به عنوان تکنسین دستگاه تراش cnc فعالیت کنید و دقیقاً نمی‌دانید که به چه مهارت‌هایی نیاز دارید در این مطلب با ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

چه انتظاراتی از یک تکنسین دستگاه تراش cnc می‌رود؟

قبل از هر چیزی و حتی قبل از اقدام برای آموزش کار با دستگاه‌های سی ان سی، شما باید به شکل دقیق بدانید که از یک تکنسین دستگاه تراش cnc چه انتظاراتی وجود دارد. معمولاً اکثر کسانی که برای خرید دستگاه تراش سی ان سی اقدام می‌کنند خودشان هم به عنوان تکنسین دستگاه هستند. در برخی موارد هم ممکن است شرایط کارگاه به شکلی باشد که نیاز به استخدام اپراتور داشته باشند. در این حال و از کارفرما از اپراتور دستگاه سی ان سی انتظار دارد که:

  • با قطعات دستگاه سی ان سی به طور کامل آشنایی داشته باشد
  • نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ و تری دی مکس را بشناسد
  • نرم افزار cnc اختصاصی دستگاه را بشناسد و با آن کار کند
  • با نقش محورها در عملکرد دستگاه و همچنین مهم بودن تعداد آنها آشنایی داشته باشد
  • مواد مختلف را بشناسد و نحوه برش دادن آنها را درک کند
  • روش‌های نظافت و نگهداری از دستگاه را بشناسد و در دوره‌های زمانی مشخص این کارها را انجام دهد
  • با اصول ایمنی در کار با دستگاه‌های سی ان سی آشنایی کامل داشته باشد.

حالا اگر شما تصمیم خود را برای فعالیت به عنوان تکنسین دستگاه تراش cnc گرفته‌اید لازم است که موارد زیر را یاد بگیرید.

آشنایی کامل با قطعات دستگاه تراش سی ان سی

اولین چیزی که از یک اپراتور دستگاه تراش سی ان سی انتظار می‌رود این است که با قطعات دستگاه به طور کامل آشنایی داشته باشد. ما در یک مطلب به معرفی قطعات دستگاه تراش سی ان سی پرداخته‌ایم که می‌توانید از آن به عنوان یک الگو استفاده کنید. یک اپراتور باید به شکل دقیق و مناسب درک کند که هر کدام از این قطعات چه وظیفه‌ای بر عهده دارند و شرایط بهینه برای عملکرد هر کدام از آنها به چه صورت است. به عنوان مثال در مورد ولتاژ ورودی الکتروموتور اطلاعات کافی داشته باشد و بداند که کدام یک از ابزارهای برشی برای چه ماده‌ای مناسب هستند.

آشنایی کامل با قطعات دستگاه تراش سی ان سی

آشنایی در کار با نرم افزارهای گرافیکی

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که به هنگام کار با دستگاه‌های سی ان سی باید انجام شود آماده سازی الگوی برش کاری و تراشکاری است. آماده‌سازی این الگوها باید در یک نرم افزار گرافیکی انجام شود که مناسب‌ترین گزینه‌ها اتوکد و تری دی مکس هستند و در کنار آن امکان استفاده از فتوشاپ هم وجود دارد. وقتی که سفارش تراشکاری به یک کارگاه داده می‌شود تکنسین دستگاه تراش cnc باید توانایی طراحی این الگو در نرم افزارهای گرافیکی را داشته باشد. البته در برخی موارد امکان دانلود این طرح‌ها از اینترنت وجود دارد که کار ما را ساده‌تر می‌کند.

آشنایی در کار با نرم افزار cnc

نرم افزارهای دستگاه سی ان سی متفاوت هستند و هر کدام از آنها فضای کاربری متفاوتی دارند. به عنوان مثال در برخی از آنها از نرم افزار کد کم (CAD-Cam) و در برخی موارد هم از آرتکم (ART-Cam) استفاده می‌شود. کاربری این نرم افزارها و وارد کردن فایل به آنها با یکدیگر متفاوت است. از آنجایی که کاربر باید اطلاعات خود را در این نرم افزار وارد کند آشنایی تکنسین دستگاه تراش cnc با این نرم افزار یک امر لازم و ضروری است.

در حقیقت اگرچه تکنسین نیاز به مهارت بالایی برای تراش کاری ندارد اما در عوض باید با بخش نرم افزاری دستگاه آشنایی کاملی داشته باشد.

آشنایی با تعداد محورها و تأثیر آنها در کار دستگاه

محورها در دستگاه‌های سی ان سی نقش مهم و حیاتی دارند. در حقیقت تعداد محورها مشخص می‌کند که نرم افزار برای برش‌های دو بعدی و سه بعدی به چه شکل به کار گرفته می‌شود و ما می‌توانیم چه برش‌هایی انجام دهیم. اگر مطالب قبلی ما را دنبال کرده باشید در آن به مقایسه دستگاه فرز سی ان سی سه محور با دستگاه های چهار محور و پنج محور پرداختیم. آشنایی تکنسین دستگاه تراش cnc با تعداد محورها این امکان را به او می‌دهد که سفارش‌های دو بعدی و سه بعدی را به بهترین شکل ممکن اجرا کند و این در کسب درآمد کارگاه و دستگاه تأثیر مستقیم دارد.

شناخت مواد مختلف و تأثیر دستگاه تراش بر روی آنها

یکی دیگر از توانایی‌هایی که از تکنسین دستگاه تراش cnc انتظار می‌رود این است که با مواد مختلف و خصوصیات آنها آشنایی کامل داشته باشند. کسانی که قبلاً در این زمینه فعالیت داشته‌اند می‌دانند که دستگاه تراش سنگ با دستگاه تراش چوب یا دستگاه تراش فلز متفاوت است و ابزار برشی متفاوتی در آنها به کار گرفته می‌شود. به همین دلیل وقتی که تکنسین به دنبال کار بر روی موادی خاص است، باید بداند که شرایط کار دستگاه در چه صورت بهینه بوده و در چه حالتی می‌تواند بیشترین بازدهی را دریافت کند. حتی این موضوع می‌تواند به شدت جریان ورودی و نوع الکترو موتور را هم تحت تأثیر قرار دهد.

آشنایی با نگهداری و نظافت دستگاه تراش سی ان سی

یکی از مهمترین فاکتورهای مؤثر در طول عمر دستگاه‌های سی ان سی، نگهداری و نظافت آنها و روغن کاری دستگاه است. این دستگاه‌ها برای کار سخت و کار بر روی مواد مختلفی طراحی شدند. از طرف دیگر کار آنها برش دادن قسمتی از یک قطعه کار است که مطمئناً این پسماندها در اطراف دستگاه جمع می‌شوند. عدم توجه به نظافت دستگاه و نگهداری آن می‌تواند طول عمر آن را به شدت کاهش دهد. معمولاً شرکت‌های تولید کننده این دستگاه‌ها برنامه مشخصی برای سرویس دستگاه در اختیار خریداران قرار می‌دهند. بنابراین تکنسین دستگاه تراش cnc باید بتواند نظافت و نگهداری دستگاه را با توجه به این زمان بندی انجام دهد.

آشنایی با نگهداری و نظافت دستگاه تراش سی ان سی

آشنایی با ایمنی لازمه کار تکنسین دستگاه تراش cnc

آخرین و شاید مهمترین انتظاری که از اپراتور دستگاه تراش سی ان سی می‌رود این است که با دستورالعمل‌های ایمنی در کارگاه آشنایی داشته باشد. دستگاه‌های تراش بشدت خطرناک هستند و هرگونه کوتاهی در کار با آنها خطر جسمی و جانی شدید دارد. یک تکنسین باید این خطرات را به طور کامل بشناسد و حتی تأثیر آن بر روی سایر افراد حاضر در کارگاه را هم بداند. در این صورت احتمال بروز حادثه به حداقل می‌رسد و خطای انسانی هم در نتیجه کار تاثیرگذار نخواهد بود.

اگرچه وظیفه ما در گروه تهران CNC این است که شما را به دستگاه‌های مطلوب و با کیفیت برسانیم، اما در این مطلب تلاش کردیم که لازمه‌های کار یک تکنسین دستگاه تراش cnc را هم ذکر کنیم.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند:

منبع: clubtechnical technologystudent

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 8 =