اخبار و مطالب

خرید دستگاه تراش CNC – راهنمایی برای بهترین انتخاب دستگاه تراش

خرید دستگاه تراش CNC - راهنمایی برای بهترین انتخاب دستگاه تراش

خرید دستگاه تراش CNC یکی از جذاب‌ترین راهکارهای راه اندازی کسب و کار است که می‌توان در حوزه‌های مختلف با تنوع بالا فعالیت کرد. این دستگاه‌ها برای برشکاری، سوراخکاری، تراشکاری و حکاکی بر روی مواد مختلف مانند چوب، سنگ، پلاستیک، آکریلیک، شیشه، مس، برنز، آلومینیوم، پی وی سی و مواد مشابه آنها به کار گرفته می‌شوند. ضمن اینکه دستگاه تراش CNC قابلیت برش به صورت دو بعدی و سه بعدی در سه جهت x و y و z را دارد که نشان دهنده توانایی آنهاست.

حالا اگر شما به فکر خرید دستگاه تراش CNC هستید باید چند فاکتور مهم را در کنار یکدیگر قرار دهید تا به گزینه نهایی برسید. با این تفاسیر شما باید به سؤالات زیر پاسخ دهید.

 خرید دستگاه تراش CNC برای کار بر روی چه موادی؟!

شما زمانی که برای خرید دستگاه تراش CNC برنامه ریزی می‌کنید، باید مشخص کنید که به شکل دقیق می‌خواهید بر روی چه موادی کار کنید یا حداقل کدام یک از خانواده آنها را انتخاب کرده‌اید. همانطور که اشاره شد این دستگاهها برای کار بر روی موادی مانند چوب، سنگ، پلاستیک، آکریلیک، شیشه، مس، برنز، آلومینیوم، پی وی سی و ام دی اف کاربرد دارند. بنابراین شما در گام اول باید مشخص کنید که به دنبال دستگاه سی ان سی چوب، دستگاه سی ان سی سنگ، دستگاه سی ان سی فلزی یا هر گزینه دیگری هستید.

 خرید دستگاه تراش CNC برای کار بر روی چه موادی؟!

 از دستگاه برای چه زمینه‌ای کار استفاده می‌کنید؟

در مطلب (دستگاه تراش –  همه آنچه باید در مورد دستگاه های تراش بدانید)  اشاره کردیم که از این دستگاه‌ها برای برش‌های دو بعدی و سه بعدی استفاده می‌شود. وجود یک نرم افزار پیشرفته در دستگاه‌های سی ان سی این امکان را به ما می‌دهد که محورها در جهات مختلف حرکت کنند و ابزار برشی برای پیاده‌سازی الگوهای مختلف به کار گرفته شود. حالا شما می‌توانید دستگاه خود را با توجه به کاربردهایی مانند حکاکی 2D، حکاکی 3D، ساخت آکریلیک، ساخت آلومینیوم، میلگرد معماری، هوافضا و کابینت انتخاب کنید.

نحوه کارکرده دستگاه به چه صورت باشد؟

در بندهای قبلی اشاره کردیم که دستگاه تراش CNC توسط یک کامپیوتر کنترل می‌شود که در آن یک نرم افزار هوشمند با سیستم برنامه نویسی G-Code به کار گرفته شده است. حرف G در این قسمت نشان دهنده تعداد و نوع کار فرز است که با توجه به تعداد استاندارد مشخص می‌شود. بنابراین شما در خرید دستگاه تراش CNC باید به این اصطلاحات توجه کنید و دستگاه خود را با توجه به نیاز خود انتخاب کنیم. البته طبیعی است که ممکن است شما در این زمینه اطلاعات کامل نداشته باشید و بهتر است که در این مورد با کارشناسان ما مشورت کنید.

قیمت دستگاه تراش CNC

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در خرید دستگاه تراش CNC این است که به قیمت دستگاه‌ها توجه کنید. در مطالب بعدی به شما خواهیم گفت که قیمت این دستگاه‌ها تحت تأثیر چه فاکتورهایی قرار دارد، اما به طور کلی اندازه دستگاه و نحوه حرکت آن و همچنین فاکتورهایی مانند گارانتی و خدمات پس از فروش در این قیمت گذاری تاثیرگذار است. البته در حال حاضر قیمت دستگاه تراش CNC کوچک بین ۲۵۰۰ تا ۵ هزار دلار، قیمت دستگاه‌های استاندارد از سه هزار تا ده هزار دلار، دستگاه‌های نیمه صنعتی از ۱۶ هزار تا ۲۵ هزار دلار و دستگاه تراش CNC پنج محوره از ۹۵ هزار دلار تا ۱۸۰ هزار دلار متغیر است.

بنابراین این شما باید به شکل دقیق مشخص کنید که چه بودجه‌ای برای خرید دستگاه در نظر گرفته‌اید و به کدام دستگاه نیاز دارید.

انتخاب بین انواع مختلف دستگاه‌ها

اگر از فاکتورهایی مانند برند تولید کننده دستگاه وسایل فاکتورهای جانبی چشم پوشی کنیم، اندازه دستگاه‌های سی ان سی می‌تواند معیار خوبی در انتخاب آنها باشد. در حال حاضر ما این دستگاه‌ها را می‌توانیم به گزینه‌هایی مانند دستگاه تراش CNC کوچک، دستگاه تراش CNC رومیزی، دستگاه تراش CNC استاندارد، دستگاه تراش CNC ATC، دستگاه تراش CNC سه محوره، دستگاه تراش CNC چهار محور و دستگاه تراش CNC پنج محوره تقسیم‌بندی می‌کنیم که پیشرفته‌ترین آنها در دستگاههای ۵ محور هستند. طبیعتاً شما برای خرید دستگاه تراش CNC پنج محوره باید مبلغ بیشتری در نظر بگیرید.

از چه نرم افزارهایی در دستگاه استفاده شده است؟

انتخاب بین انواع مختلف دستگاه‌ها

اگرچه تنوع نرم افزار دستگاه‌های موجود در بازار ایران نسبت به بازارهای جهانی کمتر است، اما در هر صورت ما با مدلهای مختلفی از این نرم افزارها مواجه هستیم که نقش محوری و مهم در کنترل دستگاه دارند. در حال حاضر معروفترین و پرکاربردترین نرم افزار در دستگاههای تراش CNC، نرم افزار آرت کم (Artcam) است. اما در بازار گزینه‌های دیگری مانند،Type3، Ucanam، Alphacam، Cabinet Vision و موارد مشابه آنها در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها نقش متفاوتی در خرید دستگاه تراش CNC دارند.

برخی از اطلاعات فنی مهم تأثیر گذار در خرید دستگاه تراش CNC

با وجود مواردی که در بندهای قبلی گفته شد، برخی از اطلاعات فنی مهم دیگری هم وجود دارد که بر خرید دستگاه تراش CNC تأثیر مستقیم دارند و به نوعی تضمین کننده کیفیت دستگاه هستند. پس به هنگام انتخاب دستگاه موارد زیر را هم در نظر بگیرید:

  • سیستم موتور: موتورهای سروو (Servo Motors) برای برنامه‌های با سرعت بالا و گشتاور بالا شامل تغییر بار پیوسته مناسب هستند. این در حالی است که موتورهای استپر (Stepper Motors) ارزان‌تر هستند و برای سرعت‌های کم تا متوسط و گشتاور بالا مناسب هستند.
  • سیستم کنترل: به طور معمول سه نوع سیستم درایو یا کنترل بر روی دستگاه‌های تراش CNC وجود دارد که شامل سه گزینه Rack and Pinion, Lead Screw و Ballscrew می‌شوند. سیستم کنترل Ballscrew گران‌ترین گزینه ممکن است و مقاومت آن در برابر اندازه مواد بزرگتر و همچنین دقت بهتر زبانزد است.
  • سیستم تغییر خودکار ابزار (ATC): اگر کار شما نیاز به استفاده از بیش از یک ابزار داشته باشد، سیستم ATC به کارآیی تغییر ابزار، کاهش خطای اپراتور و کاهش زمان کار کمک می‌کند.
  • اسپیندل: اسپیندل موتورهایی هستند که برش واقعی با استفاده از یک ابزار برش انجام می‌دهد. نگاهی به توانایی‌های اسپیندل از جمله RPM، گشتاور، نیازهای برق، رتبه بندی بار، نوع و اندازه کول، نوع موتور اسپیندل، و غیره به شما در خرید دستگاه تراش CNC مناسب کمک می‌کند.
  • وزن دستگاه: اصولاً هرچه دستگاه تراش سنگین‌تر باشد، بهتر است و عملکرد بهتری دارد. با این وجود اگر کسب و کار شما نیاز به حمل و نقل و جابجایی دستگاه باشد، در این صورت شما بهتر است به سراغ یک دستگاه قوی و محکم با وزن کم بروید.
  • اندازه میز دستگاه: اصولاً یک دستگاه تراش CNC با اندازه میز بزرگ می‌توانند مواد معمولی با اندازه‌های متوسط را برش دهد. اما برای برش مواد کوچک به سراغ میز لانه زنبوری بروید که فضای بهتری در اختیار شما قرار می‌دهند.
  • بیت یا ابزار برش: ابزار برش می‌توانند به طور مستقیم بر کارایی دستگاه و کاهش هزینه‌های شما تاثیرگذار باشد. اگر شما از یک بیت تیز استفاده کنید هم کیفیت کار شما بالا خواهد بود و هم کمتر نیاز به تعویض آن دارید.

برخی از اطلاعات فنی مهم تأثیر گذار در خرید دستگاه تراش CNC

برند تولید کننده، گارانتی و خدمات پس از فروش در خرید دستگاه تراش CNC

از جمله موارد مهم دیگری که در جریان خرید دستگاه تراش CNC باید به آن توجه کنید، برند تولید کننده و هم چنین مواردی مانند گارانتی و خدمات پس از فروش است. اصولاً برندهای معتبر دستگاه‌های با کیفیت‌تری تولید می‌کند و شما در مورد کیفیت دستگاه آنها نگران نیستید. این نکته را به خاطر داشته باشید که یک برند معتبر هیچوقت اعتبار خود را به خاطر تولید یک دستگاه مخدوش نمی‌کند. اما در هر صورت قیمت دستگاه تراش CNC برندهای معتبر مانند برند ماکینو Makino بالاتر است.

در خرید دستگاه تراش CNC حتماً تقاضای گارانتی و خدمات پس از فروش کنید. در هر صورت این دستگاه‌ها برای برش طراحی شده‌اند و احتمال ضربه خوردن به آنها وجود دارد. در ضمن قیمت آنها به حدی بالاست که صدمه دیدن دستگاه می‌تواند هزینه بالایی برای شما داشته باشد. پس شما می‌توانید از گارانتی و خدمات پس از فروش برای کاهش هزینه نگهداری دستگاه کمک بگیرید.

ما در بخش‌های مختلف وب سایت خود محصولات زیادی داریم که شما می‌توانید در بخش تراش CNC آن‌ها را ببینید. با این وجود توصیه می‌کنم که قبل از خرید دستگاه تراش CNC حتماً با کارشناسان ما مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − دو =