اخبار و مطالب

هنگام خرید دستگاه cnc کارکرده به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟

دستگاه تراش CNC Lathe AxisY/Monotorized Tools Mori Seiki NL 2000 SY/500 - هنگام خرید دستگاه cnc کارکرده به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟

وقتی که به فکر خرید دستگاه cnc کارکرده برای کارگاه خود هستید به احتمال زیاد کار شما بسیار سخت‌تر از خرید یک دستگاه جدید از کارخانه یا شرکت است. شما وقتی که یک دستگاه سی ان سی اقساطی یا دستگاه سی ان سی جدید می‌خرید، تمامی قسمت‌های آن تست شده و از طرف شرکت هم گارانتی و خدمات پس از فروش به شما داده می‌شود تا از کیفیت کار دستگاه مطمئن شوید. اما در مورد دستگاه سی ان سی دست دوم خبری از این موارد نیست و این خود شما هستید که باید تضمین‌کننده همه آنها باشید.

بنابراین در اینجا به شما خواهیم گفت که برای خرید دستگاه cnc کارکرده سراغ کدام‌قسمت ها بروید و چه چیزی را بررسی کنید.

قبل از خرید دستگاه cnc کارکرده مطمئن شوید که با برنامه شما همخوانی دارد

این موضوعی است که شما در همه موارد و قبل از خرید هر دستگاهی باید آن را بررسی کنید. در واقع در وهله اول شما باید مشخص کنید که به دنبال دستگاه سی ان سی چوب هستید یا دستگاه سی ان سی فلزات یا احیاناً دستگاه سی ان سی سنگ.

از طرف دیگر باید مشخص کنید که ویژگی‌های فنی آن کاملاً با برنامه‌های شما همخوانی دارد. اینکه شما یک دستگاه فرز سی ان سی پنج محور را برای اهداف کوچکتر و ابتدایی‌تر انتخاب کنید نه منطقی است و نه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه. در حالت عکس هم برای دستگاه فرز سی ان سی سه محور وجود دارد و باید نسبت به این موضوع حساس باشید.

اما در مورد خرید دستگاه سی ان سی کار کرده باید مطمئن شوید که شرایط فنی آن با برنامه کاری شما همخوانی دارد.

  • ممکن است طول عمر مفید باقی مانده دستگاه خیلی کم باشد
  • ممکن است امکان به روز رسانی سیستم نرم افزار دستگاه وجود نداشته باشد
  • ممکن است دستگاه از لحاظ کیفیت ساختاری در سطح مطلوبی نباشد
  • ممکن است صاحب قبلی تغییراتی روی دستگاه انجام داده باشد و کارایی آن را پایین آورده باشد
  • ممکن است نسبت به دستگاه‌های رایج در بازار تفاوت‌هایی داشته باشد و دلیل اصلی فروش دستگاه به همین موضوع ربط داشته باشد.

دستگاه تراش cnc lathe Hurco TM8

مطمئن شوید که توانایی کار با دستگاه را دارید

نمی‌دانم که شما به فکر استخدام تکنسین دستگاه تراش CNC هستید یا خودتان می‌خواهید با آن کار کنید. در هر دو حالت باید مطمئن شوید که شخص حرفه‌ای و ماهر برای کار با این دستگاه را دارید.

یک بار ما قرار بود برای کارگاه خود دستگاه سی ان سی دست دوم انتخاب کنیم که در اینترنت با یک دستگاه خیلی پیشرفته مواجه شدیم. اتفاقاً وقتی مشخصات دستگاه را دیدم تعجب کردم که چرا صاحب دستگاه اقدام به فروش آن می‌کند؟!

اما وقتی که به کارگاه طرف رسیدیم و دستگاه را دیدیم متوجه شدیم که فروشنده هیچ گونه اطلاعاتی در مورد کار با دستگاه نداشته و این اصلی‌ترین دلیل او برای فروش دستگاه است. شما هم اگر قصد خرید دستگاه cnc کارکرده را دارید حتماً مطمئن شوید که خودتان یا اپراتور کارگاهتان توانایی کار با آن را دارد و می‌تواند از آن استفاده کند.

اول الکتروموتور دستگاه را ببینید

در مطالب قبلی در مورد اهمیت الکتروموتور دستگاه CNC صحبت کردیم و گفتیم که در انتخاب آن به چه فاکتورهایی توجه کنید. موتورهای دستگاه‌های سی ان سی در دو گروه سروو و استپر هستند. اگرچه قیمت بالاتر الکترو موتور سروو باعث می‌شود که قیمت دستگاه سی ان سی هم بالاتر برود اما دقت آن به شکلی است که ارزش این هزینه کردن را دارد. الکتروموتورهای استپر برای کارهای حرفه‌ای و سه‌بعدی انتخاب خوبی نیستند و به عنوان یک موتور قدیمی شناخته می‌شوند.

ویژگی مهم دیگری که در الکتروموتورها به هنگام خرید دستگاه cnc کارکرده باید به آن توجه کنید، توان الکتروموتور است که به صورت اسب بخار یا به صورت وات اعلام می‌شود. اصولاً هر چه تعداد وات الکتروموتور بالاتر باشد برای اهداف پیچیده‌تری استفاده می‌شود. مثلاً شما برای دستگاه سی ان سی ۸۰ × ۱۲۰ می‌توانید الکتروموتور با قدرت ۴۰۰ وات را انتخاب کنید.

راستی برند الکتروموتورها را هم در ذهن خود داشته باشید که در حال حاضر الکتروموتورهای دلتا، پاناسونیک و مکاپیون انتخاب‌های بهتری هستند و می‌توان برای بیشتر اهداف کارگاه‌ها از آنها استفاده کرد.

سرعت گردش اسپیندل و نوع سه نظام

هنگامی که در حال مذاکره برای خرید دستگاه cnc کارکرده هستید، مطمئن شوید که سرعت گردش اسپیندل با اهداف و برنامه ریزی شما همخوانی دارد. معمولاً هرچه سرعت گردش اسپیندل بالاتر باشد از آن برای اهداف پیچیده‌تری استفاده کرده و امکان کار روی مواد سخت‌تر و حساس‌تر را دارد. مثلاً اگر شما به فکر استفاده از دستگاه سی ان سی فلزات برای کار در حوزه جواهرات هستید لازم است که سرعت گردش آن ۳۶ هزار دور در دقیقه باشد. اما برای یک دستگاه سی سی چوب سرعت گردش اسپیندل در حدود ۲۴۰۰۰ دور در دقیقه کفایت می‌کند.

در مطالب قبلی در مورد انواع سه نظام دستگاه تراش از لحاظ نحوه بسته شدن صحبت کردیم. ابزار سه نظام برای نگهداری ابزار برشی بسیار مهم است مشخص می‌کند که امکان استفاده از دستگاه برای چه حوزه‌هایی وجود دارد. در اینجا سعی کنید که نوع قطعه انتخاب شده با نوع برنامه‌ریزی شما همخوانی کاملی داشته باشد و شما مطمئن باشید که فشار وارده از طرف اسپیندل توسط این ابزار مهار می‌شود.

دستگاه تراش cnc lathe Haas TL-2

نوع سیستم خنک کننده دستگاه سی ان سی

کولانت دستگاه سی ان سی هم برای جذب حرارت تولید شده در جریان ماشینکاری ضروری است و هم ابزاری برای دور کردن تراشه‌ها از محل کار است. ماده خنک کننده انواع مختلفی دارد که بر پایه روغن و بر پایه آب هستند. معمولاً در طراحی دستگاه مشخص می‌شود که امکان استفاده از کدام یک از این مواد وجود دارد و این می‌تواند در خرید دستگاه cnc کارکرده تاثیرگذار باشد.

موضوع دیگر مربوط به نوع سیستم خنک کننده است. برخی از این دستگاه‌ها از نوع آب خنک هستند که صدای کمتری دارند و توانایی آنها در دور کردن تراشه‌ها هم بیشتر است. اما در طرف مقابل سیستم‌های هوا خنک صدای بیشتری تولید می‌کنند و میزان استهلاک آنها پایین‌تر است. حالا شما با توجه به نوع کارگاه خود و شرایط استفاده از دستگاه می‌توانید مطمئن شوید که با برنامه‌ریزی شما همخوانی دارد.

تعداد محورها در خرید دستگاه cnc کارکرده

اگر مطلب ما را در مورد مقایسه دستگاه فرز سی ان سی سه محور با دستگاه‌های چهار محور و پنج محور مطالعه کرده باشید، تا حدود زیادی با اهمیت محورها در کار دستگاه‌ها آشنا هستید. در حقیقت محورها به عنوان اصلی‌ترین ابزارهای حرکتی در دستگاه‌های سی ان سی شناخته می‌شوند که محدوده حرکتی آنها را تعیین می‌کنند و مشخص می‌کند که امکان استفاده از دستگاه برای چه برنامه‌هایی وجود دارد.

هنگام خرید دستگاه cnc کارکرده حتماً این موضوع را از صاحب دستگاه بپرسید و از او اجازه بگیرید که چند نمونه برش را با دستگاه تست کنید. معمولاً هرچه تعداد محور دستگاه افزایش یابد قیمت دستگاه سی ان سی هم بالاتر می‌رود اما این قیمت بالاتر برای شما با مزایای زیادی همراه است. به عنوان یک توضیح هیچ وقت از قیمت بالای دستگاه نترسید و مطمئن شوید که می‌توانید از دستگاه به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

حتماً قطعات مصرفی و حرکتی دستگاه را بررسی کنید

بررسی قطعات مصرفی و قطعات حرکتی از دو جهت اهمیت دارد. در واقع شما با کنترل قسمت‌هایی مانند بلبرینگ‌ها و قسمت اتصالات دستگاه می‌توانید مطمئن شوید که استفاده از آن در شرایط مناسبی بوده و فشار زیادی به آن وارد نشده است. در واقع در خرید دستگاه cnc کارکرده باید به این نکته توجه داشته باشید که صاحب قبلی در کیفیت دستگاه بسیار تاثیرگذار است.

اما موضوع مهم‌تر این است که شما از تأمین قطعات هم مطمئن شوید. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل فروش دستگاه سی ان سی مربوط به همین موضوع باشد. قبل از اینکه قرارداد خرید را ببندید در بازار تحقیق کنید و مطمئن شوید که قطعات مصرفی و قطعات حرکتی برای دستگاه پیدا می‌شود و در صورت بروز مشکل می‌توانید آنها را تعویض کنید.

امیدواریم که در این جا راهنمای کاملی برای خرید دستگاه cnc کارکرده در اختیار شما گذاشته باشیم. اما می‌توانید از طریق شماره‌های سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید تا بیشتر به شما کمک کنند یا از مطالب زیر به عنوان راهنما کمک بگیرید:

منبع: precisetool

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 20 =