اخبار و مطالب

خرید فرز cnc – قبل از انتخاب دستگاه فرز cnc به این موارد توجه کنید

خرید فرز cnc - قبل از انتخاب دستگاه فرز cnc به این موارد توجه کنید

با وجود اینکه دستگاه فرز سی ان سی به عنوان یک دستگاه پیشرفته و پیچیده شناخته می‌شود اما با توجه به برخی جزئیات می‌توان خرید فرز cnc را بسیار راحت‌تر انجام داد. به طور کلی این دستگاه‌ها شامل یک موتور محرکه هستند که قسمت‌های حرکتی و مکانیکی را حرکت می‌دهد و در نتیجه آن یک ابزار برشی حرکت می‌کند. حرکت و چرخش ابزار برشی با سرعت بالا باعث برش دادن بخشی یا همه قطعه کار می‌شود و نهایتاً کار به پایان می‌رسد.

حالا ما به عنوان خریدار دستگاه فرز سی ان سی باید هر کدام از این مراحل را به قسمت‌های جزئی‌تر تقسیم کنیم تا در خرید فرز cnc کار راحت‌تری داشته باشیم. در ضمن توصیه می‌کنم که حتماً این مطلب مربوط به قطعات فرز سی ان سی را مطالعه کنید.

خرید فرز cnc برای کارگاه خانگی یا صنعتی؟

اولین انتخابی که شما باید انجام دهید این است که خرید فرز cnc برای یک کارگاه بزرگ است یا کوچک؟ شما به فکر راه اندازی یک کارگاه خانگی یا یک کارگاه در یک مغازه کوچک باشید اصولاً دستگاه فرز سی ان سی رومیزی یا دستگاه فرز سی ان سی خانگی انتخاب مناسبی است. اما برای کارگاه‌های صنعتی شما باید به سراغ دستگاه‌های با ابعاد بزرگ و با قابلیت بالا مانند تعداد محور بیشتر بروید. در ضمن باید بودجه راه اندازی کارگاه خود را در نظر بگیرید و با توجه به آن قیمت دستگاه فرز سی ان سی را هم از شرکتهای فروشنده بگیرید. در این صورت شانس شما برای خرید دستگاه فرز سی ان سی با کیفیت افزایش می‌یابد.

خرید فرز cnc برای کارگاه خانگی یا صنعتی؟

فرز cnc کارکرده یا نو؟

هیچ وقت خرید فرز cnc کارکرده را دست کم نگیرید. خوشبختانه بسیاری از دستگاه‌ها فقط به عنوان کارکرده و دست دوم هستند، اما از لحاظ عملکرد و از لحاظ طول عمر مفید در سطح بسیار خوبی هستند. البته برای خرید دستگاههای کارکرده دو مسیر پیش روی شماست. حالت اول این است که شما دستگاه را از شرکت‌ها بخرید. این شرکت‌ها وظیفه تعمیر دستگاه را بر عهده می‌گیرند و حتی محصول را گارانتی می‌کنند. اما در عوض قیمت دستگاه بالاتر است.

در حالت دوم، خرید دستگاه فرز سی ان سی دست دوم از خود شخص صورت می‌گیرد. این دستگاه‌ها معمولاً ارزانتر هستند، اما نگرانی‌هایی در مورد کیفیت کار و همچنین طول عمر مفید آنها وجود دارد که شما به عنوان متخصص باید آنها را بررسی کنید. البته در این مورد می‌توانید از افراد ماهر هم کمک بگیرید.

دستگاه فرز سی ان سی افقی یا عمودی؟

دستگاه فرز سی ان سی عمودی به حالتی گفته می‌شود که اسپیندل به شکل عمودی نسبت به میز دستگاه قرار می‌گیرد. در عین حال حرکت اسپیندل با توجه به نوع دستگاه به صورت عمودی یا بالا و پایین است و معمولاً از آنها برای سوراخکاری و حفاری و همچنین کالیبراسیون دقیق داخلی یک سوراخ استفاده می‌شود.

هنگامی که اسپیندل به موازات میز دستگاه قرار می‌گیرد، شما با یک دستگاه فرز سی ان سی افقی مواجه هستید. این دستگاه‌ها به طور ویژه برای ایجاد شیار همزمان در یک سطح یا برش دادن بحث مختلفی از سطح قطعه کار به کار برده می‌شوند. عملکرد این دستگاه‌ها برای برش دادن سطح قطعه کار نسبت به دستگاه‌های عمودی بهتر است. بنابراین در خرید فرز cnc حتماً باید به این موضوع توجه داشته باشید.

تعداد محور دستگاه فرز cnc

در مطالب قبل (دستگاه فرز cnc سه محور چهار محور پنج محور تفاوت آنها) به مقایسه دستگاه فرز سی ان سی سه محور با دستگاه‌های چهار محور و پنج محور پرداختیم و در آن مشخص کردیم که هر کدام از آنها چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارند. به طور کلی معمولاً دستگاه‌های سی ان سی ۳ محور دارند که به عنوان پایه‌ای‌ترین طراحی آنها محسوب می‌شود. حالا شما می‌توانید الگوهای زیر برای انتخاب بین آنها استفاده کنید:

  • دستگاه فرز سی ان سی سه محور طراحی ساده‌تری دارد و به عنوان ارزانترین دستگاه شناخته می‌شود.
  • دستگاه فرز سی ان سی پنج محور قطعات پیشرفته‌تری دارد و برای برش‌های پیچیده‌تر مناسب است.
  • دستگاه فرز سی ان سی چهار محور حالت بینابین دستگاه‌های سه محور و پنج محور است و قابلیت‌های جالب توجهی دارد.
  • دستگاه‌های سه محور برای کارگاه‌های کوچک بهترین انتخاب ممکن هستند و دستگاه‌های ۵ محور برای کارگاه‌های صنعتی مناسب هستند.
  • اگر به فکر کسب درآمد سریع هستید دستگاه‌های سه محور انتخاب بهتری هستند.
  • دستگاه‌های سه محور برش سریع‌تری دارند اما دقت و کیفیت برش در دستگاه‌های چهار محور به مراتب بهتر است.

به عنوان یک قاعده کلی در نظر داشته باشید که هرچه تعداد محور دستگاه بیشتر باشد کیفیت کار آن بهتر است و برای برش‌های پیچیده‌تر به کار برده می‌شود. در ضمن قیمت دستگاه فرز سی ان سی پنج محور از موارد دیگر بالاتر است.

خرید فرز cnc از کدام برند

قدرت الکتروموتور و تعداد فاز آن

قدرت الکتروموتور یکی از فاکتورهایی است که مستقیماً با اندازه دستگاه در ارتباط است. بنابراین وقتی که شما در مراحل اولیه اندازه دستگاه را مشخص کردید، در حقیقت قدرت الکتروموتور را هم مشخص کرده‌اید. قدرت الکتروموتور با توجه به تعداد واحد آن، ولتاژ دستگاه و همچنین تعداد فاز آن مشخص می‌شود. از آنجایی که شرکت‌های تولیدکننده سعی می‌کند که بین قطعات مختلف هماهنگی وجود داشته باشد، در خرید فرز cnc باید به فکر اندازه دستگاه و عملکرد الکتروموتور باشید.

تعداد اسب بخار اسپیندل

اسپیندل ابزار مهمی برای ارتباط بین الکتروموتور و ابزار برشی است. اسپیندل به نوعی برای کنترل سرعت و همچنین روند حرکتی ابزار برش نقشی حیاتی دارد. نحوه قرارگیری اسپیندل نسبت به میز دستگاه مشخص می‌کند که برای برش‌های عمودی مناسب است یا برای برش‌های افقی. همچنین اسپیندل مشخص می‌کند که سرعت گردش دستگاه و سرعت برش آن باید به چه صورت باشد. معمولاً برای انتخاب اسپیندل از معیار اسب بخار استفاده می‌شود که هر چه بیشتر باشد، عملکرد دستگاه هم بهتر است. پس سعی کنید که در خرید فرز cnc حتماً به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

خرید فرز cnc از کدام برند

برندهای مختلفی از دستگاه‌های سی ان سی در بازار ایران موجود هستند که برخی از آنها در قالب دستگاه‌های نو و جدید و برخی نیز در قالب دستگاه‌های استوک و کارکرده وارد ایران شده‌اند. اما سابقه هرکدام از این برندها و کیفیت برشی که در طول سالیان گذشته از خود نشان دادند باعث شده که برخی از آنها اعتبار بالاتری داشته باشند و با قیمت بالاتری به فروش برسند. در این مورد توصیه ما این است که حتماً به سراغ برندهای معتبر در بازار مانند mazak ، موريسيكي، هارتفورت، ميكرون، ليدول، bridegport بروید یا حداقل از دستگاه‌های چینی استفاده کنید که امکانات و خدمات پس از فروش آنها مناسب است.

نصب و تعمیر دستگاه cnc

نصب و تعمیر دستگاه cnc

اصولاً دستگاه‌های سی ان سی بسیار پیچیده هستند و نسبت به آنها نیاز به مهارت دارد. اگر روند نصب این دستگاه‌ها به شکل مناسب و استاندارد انجام نشود روند جابجایی محورها و در نتیجه آن روند حرکت ابزار برشی مختل شده و شما نمی‌توانید بالاترین کارایی و بازدهی را از آن دریافت کنید. به همین دلیل به هنگام خرید دستگاه سی ان سی حتماً از فروشنده بخواهید که نصب دستگاه فرز سی ان سی را هم انجام دهد یا یک نمایندگی معتبر به شما معرفی کند. همین وضعیت را در مورد تعمیر دستگاه فرز سی ان سی را هم دنبال کنید تا حداقل برای سال‌های بعد از گارانتی اطمینان کافی داشته باشید. در ضمن باید در مورد شرایط تعمیر دستگاه سی ان سی و همچنین وجود نمایندگی شرکت مورد نظر در شهر خودتان مطمئن باشید.

گارانتی و خدمات پس از فروش

آخرین موردی که شما در خرید فرز cnc باید در نظر بگیرید بحث گارانتی و خدمات پس از فروش است. گارانتی نشان دهنده کیفیت دستگاه است و شما برای مدت زمان مشخصی از پرداخت هزینه تعمیر دستگاه معاف می‌شوید. ضمن اینکه خدمات پس از فروش نشان می‌دهد که شرکت مورد نظر تا چه اندازه نسبت به تأمین قطعات و لوازم مصرفی برای دستگاه شما متعهد است. بنابراین اگرچه گارانتی و خدمات پس از فروش باعث افزایش قیمت دستگاه فرز سی ان سی می‌شوند اما حتماً آنها را از فروشنده بخواهید.

اگر شما بتوانید از این اطلاعات به شکل درست استفاده کنید، مطمئن باشید که در خرید فرز cnc دچار دردسر نمی‌شوید. اما اگر هنوز هم نگران هستید، ما در گروه تهران سی ان سی به شما کمک خواهیم کرد.

مطالعه مطالب زیر هم در این مورد به شما کمک می‌کند:

منبع: guide.directindustryhackaday

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هشت =