اخبار و مطالب

دستگاه تراش چند کاره چیست و چرا انتخاب می شود؟

دستگاه تراش چند کاره چیست و چرا انتخاب می شود؟

در بین دستگاه های تراشکاری و فرزکاری صنعتی، دستگاه تراش چند کاره یکی از ابزار هایی است که می تواند به خوبی نقش دستگاه‌های مختلف را در کنار یکدیگر ایفا کند. با وجود این که این دستگاه نهایی ترین انتخاب برای برخی از کارگاه ها محسوب می‌شود، اما هنوز هم برخی دیگر در مورد کاربرد آن تردید دارند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که این دستگاه را به شکل کامل معرفی کنیم و در مورد مزایا و معایب با آن صحبت کنیم.

در نهایت شما می توانید با توجه به نقاط قوت و ضعف دستگاه تراش چند کاره برای خرید آن اقدام کنید یا از دستگاه های تخصصی در یک حوزه خاص استفاده کنید.

دستگاه تراش چند کاره چیست؟

دستگاه تراش چند کاره (Multi-purpose lathe machine) یک دستگاه پیشرفته و مدرن با قابلیت انجام چند کار به صورت همزمان است. اگرچه برای این دستگاه از لفظ دستگاه تراش استفاده شده، اما در کنار آن می‌تواند فرآیند فرزکاری و دریل کاری را هم انجام دهد و برای هر کدام از این وظایف، بخش های جداگانه ای در دستگاه در نظر گرفته شده است. این دستگاه چندکاره برای کارگاه هایی که با فضای محدود مواجه هستند و نمی‌توانند جابجایی زیادی روی قطعه کار انجام دهند، مطلوب ترین گزینه ممکن است.

دستگاه چند کاره چگونه کار می کند؟

دستگاه تراش چند کاره با وجود اینکه روی یک بدنه اصلی و یک چارچوب اصلی قرار گرفته، اما برای هر کدام از وظایف آن محل مشخصی تعریف شده و به همین دلیل قسمتهای مختلف آن با یکدیگر متفاوت هستند. البته در این دستگاه یک موتور محرک، یک اسپیندل، تعداد محور های مشابه و همچنین یک اندازه میز استفاده شده است. جالب است بدانید که محدوده حرکتی دستگاه هم در همه قسمت ها با یکدیگر متفاوت نیست و در حقیقت، شکل ظاهری دستگاه ثابت است.

نکته‌ای که دستگاه چند کاره را برای اهداف مختلف مناسب می کند، بکارگیری بخش حرکتی و ابزار برشی متفاوت است. در واقع زمانی که ابزار برشی دستگاه تغییر میکند، دستگاه می تواند از وضعیت تراشکاری به وضعیت فرز کاری یا به وضعیت دریل کاری تغییر وضعیت دهد. حالا اگر شما به دنبال ماشین کاری روی یک قطعه خاص باشید و نیاز داشته باشید که هر سه فرایند را روی آن انجام دهید، می توانید به ترتیب از قسمتهای دستگاه چند کاره استفاده کنید و در همان لحظه کار مورد نظر را تحویل دهید.

دستگاه چند کاره چگونه کار می کند؟

انواع دستگاه تراش چند کاره

دستگاههای تراش چند کاره بر مبنای فاکتورهای مختلفی دسته بندی می شوند. اگر مطالب قبلی ما را در مورد دستگاه تراش مطالعه کرده باشید، متوجه هستید که فاکتورهایی مانند برند تولید کننده دستگاه، تعداد محورهای دستگاه، قدرت الکتروموتور، اندازه میز دستگاه، سرعت گردش اسپیندل و مشخصات فیزیکی و حرکتی دستگاه در این دسته بندی نقش دارند و معیار اصلی ما برای خرید دستگاه تراش محسوب می شوند.

اما مهمترین فاکتوری که در دسته بندی این دستگاه ها استفاده می‌شود، اندازه دستگاه است. به عنوان مثال دستگاه تراش چند کاره 10030 به دستگاهی گفته می شود که فاصله بین مرکز های آن 1000 میلی متر و فاصله کارگیر تا روی بستر 300 میلی متر است. مدل های دیگری از این دستگاه ها مانند دستگاه های تراش چند کاره 7533، دستگاه های تراش چند کاره 7025،  دستگاه های تراش چند کاره 5042 و دستگاه تراش چند کاره 4042 هم در بازار وجود دارد. عدد اول در این مدل ها نشان دهنده فاصله بین مرکز های دستگاه بوده و عدد دوم هم معیار نشان دهنده فاصله کارگیر تا روی بستر است.

در این دستگاه‌ها مشخصات فنی دیگری هم وجود دارد که در خرید آن ها به شما کمک می‌کند. به عنوان مثال در بخش فرز و دریل، شما می توانید به فاکتورهایی مانند ماکزیموم ظرفیت دریل، ماکزیموم ظرفیت کف تراشی یا سطح تراشی، ماکزیموم ظرفیت بغل تراشی یا ته تراشی، سرعت اسپیندل، سایز مخروطی اسپیندل، حداکثر جابجایی عمودی اسپیندل، و فاصله بین دماغی اسپیندل تا روی میز توجه کنید.

انواع دستگاه تراش چند کاره

مزایای دستگاه های تراش چند کاره

طبیعتا قرار گرفتن چند ویژگی در کنار یکدیگر باعث می‌شود که دستگاه از لحاظ قابلیت های فنی در سطح مطلوبی قرار گیرد و امکان استفاده از آن در حوزه های مختلف وجود داشته باشد. بنابراین مزایای دستگاه چند کاره را میتوان به موارد زیر ربط داد:

  • انجام چند کار روی یک دستگاه: این فلسفه اولیه ساخت دستگاه های چند کاره است که اپراتور نیاز به جابجایی آنها نداشته باشد و همه آنها را روی یک دستگاه و در شرایط زمانی متفاوت انجام دهد.
  • مناسب برای فضاهای محدود: دستگاههای تراش چند کاره در ابعاد مختلفی ساخته شده اند و حتی نمونه رومیزی آنها هم وجود دارد. تکنسین دستگاه تراش می‌تواند به ترتیب همه نیاز های خود را با استفاده از این دستگاه بر آورده کند.
  • صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی: اینکه شما مجبور به جابجایی قطعه کار نباشید به خودی خود می تواند سرعت کار شما را بالا ببرد. اما وقتی که شما به عنوان تکنسین با هر سه قسمت دستگاه کار می کنید، نیاز به استخدام نیروی ماهر جدید نیست.
  • کار روی مواد مختلف: دستگاه های تراش چند کاره قابلیت تراشکاری، فرزکاری و دریل کاری روی مواد مختلف مانند آهن، فولاد، استیل، برنج، آلومینیوم، و سایر فلزات را دارند. ضمن اینکه میتوان تفلون و پلکسی گلاس را هم به کمک آن‌ها ماشین کاری کرد.

مزایای دستگاه های تراش چند کاره

معایب دستگاه های چند کاره

با وجود اینکه دستگاه تراش چند کاره قابلیت‌های متعددی دارد و در حوزه‌های متفاوتی به کار گرفته می‌شود، اما هنوز هم متخصصین حوزه ماشینکاری در مورد استفاده از آنها به قطعیت نرسیده اند. از جمله توجیه این افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال استهلاک بالا: استفاده از بخش های مختلف برای اهداف متفاوت همچنین نیاز به نیروی متفاوت برای هر وظیفه باعث می‌شود که استهلاک دستگاه بالا باشد.
  • نیاز به مهارت چندگانه: وقتی که شما تکنسین دستگاه تراش cnc باشید، نیازی به مهارت کار با دستگاه فرز یا دستگاه دریل کاری ندارید. این در حالی است که شما برای کار با دستگاه های چند کاره نیاز به تسلط به دستگاه فرز و دستگاه دریل دارید تا بتوانید به شکل مناسب از دستگاه استفاده کنید.
  • مشخصات فنی یکسان: دربند های قبلی گفتیم که برای این دستگاه ها یک الکتروموتور، یک اسپیندل و تعداد محور های یکسان استفاده شده است. است این در حالی است که ممکن است برای دریل کاری نیروی متفاوتی نسبت به تراشکاری نیاز باشد. به همین دلیل، شدت نیروی متفاوتی به الکتروموتور وارد می شود که ممکن است کارایی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

نکته مهم: به خاطر داشته باشید که شرکت‌های تولید کننده دستگاه تراش برای هر کدام از این ایرادات تمهیداتی چیده اند و اگر تکنسین مهارت کامل داشته باشد، می تواند به شکل ایده آل از این دستگاه استفاده کند.

نکات مهم در خرید دستگاه تراش چند کاره

موارد مختلفی وجود دارد که شما به هنگام انتخاب دستگاه تراش چند کاره باید آنها را در نظر بگیرید. مهم ترین و اصلی ترین فاکتور، ابعاد دستگاه و محدوده حرکتی آن است. در حقیقت شرایط محورها و سرعت گردش اسپیندل و همچنین اندازه میز مشخص می‌کند که امکان استفاده از این دستگاه در چه حوزه هایی وجود دارد. اینکه شما انتظار انجام چند کار همزمان از دستگاه را داشته باشید و از لحاظ فضای کارگاه محدود باشید، دلیل خوبی برای انتخاب دستگاه نیست و حتما ابعاد آن را در نظر بگیرید.

اگر توجه کرده باشید دستگاه های سی ان سی تخصصی هستند. مثلاً دستگاه سی ان سی فلزات صرفاً برای کار روی فلزات و سی ان سی چوب تنها برای کار بر روی چوب طراحی شده است. بنابراین شما نمی توانید دستگاه های چند کاره را برای کار بر روی مواد متفاوت به کار ببرید و باید انتخاب مواد را با توجه به توانایی و ظرفیت دستگاه انجام دهید.

امیدواریم اطلاعات داده شده در این مطلب در رابطه با دستگاه تراش چند کاره کافی باشد، اما برای پاسخ به ابهامات و سوالات شما می توانید از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید یا از طریق شماره های سایت با ما تماس بگیرید.

مطالعه مطالب زیر می تواند به شما در این زمینه کمک کند:

منبع: bhavyamachinetools

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =