اخبار و مطالب

دستگاه فرز cnc سه محور – چهار محور – پنج محور – تفاوت آنها

دستگاه فرز CNC سه محور - چهار محور - پنج محور - تفاوت آنها

برای کسانی که به صورت حرفه‌ای با دستگاه فرز cnc کار می کنند و کسب درآمد آنها از راه فرزکاری است، دستگاه فرز cnc سه محور، تفاوت زیادی با دستگاه‌های چهار محور و پنج محور دارد. در حقیقت تعداد محورها مشخص می‌کند که دستگاه مورد نظر تا چه اندازه آزادی حرکت دارد و امکان استفاده از آن برای چه نوع برش‌هایی وجود دارد. به همین دلیل در جریان خرید دستگاه فرز cnc با توجه ویژه و کاملی به تعداد محورها و در نتیجه کاربرد دستگاه داشته باشیم.

از آنجایی که در بین محصولات گذاشته شده در سایت تهران سیان سی با انواع مختلف دستگاه فرز cnc سه محور، فرز cnc چهار محور و فرز سیان سی پنج محور مواجه هستیم، در این مطلب تصمیم گرفتیم که یک مقایسه کامل از آنها داشته باشیم.

دستگاه فرز cnc سه محور چیست؟

دستگاه فرز cnc سه محور به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که مبنای برش آن‌ها بر مبنای چرخش یک ابزار برشی بوده و حرکت آن در دو جهت محور X و Y است. در دستگاه‌های سه محور، قطعه کار ثابت باقی می‌ماند و ابزار برشی در امتداد سه محور دستگاه حرکت می‌کند. ماشین کاری با فرز سه محور هنوز هم یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای ساخت قطعات مکانیکی است و به همین دلیل به عنوان یک روش کسب درآمد مناسب شناخته می‌شود.

در حالی که دستگاه فرز cnc سه محور نسبت به گزینه‌های دیگر ساده‌تر است، برای بسیاری از پروژه‌ها کاربرد دارد و شما می‌توانید از آن برای فرزکاری به صورت شیاردار، سوراخکاری و همچنین برش‌های لبه تیز از آن استفاده کنید. این دستگاه‌ها امکان حرکت ابزار برشی به سمت جلو و به سمت طرفین را می‌دهد تا یک قطعه کار با کیفیت بالا برش داده شود. این دستگاه را می‌توان در بین دستگاه‌های فرز سیان سی ارزان قیمت قرار داد و برای کارگاه‌های کوچک بهترین انتخاب ممکن است.

دستگاه فرز cnc سه محور چیست؟

دستگاه فرز cnc چهار محور چیست؟

دستگاه فرز cnc چهار محور تا حدود زیادی همان فرآیند برش دستگاه فرز cnc سه محور را انجام می‌دهد و در آن از یک ابزار برش برای حذف قسمتی از یک قطعه کار و ایجاد شکل و مشخصات مورد نظر استفاده می‌شود. با این تفاوت که در دستگاه‌های چهار محور از یک محور اضافی استفاده شده است و بخشی از فرز کاری به کمک آن صورت می‌گیرد. به همین دلیل از دستگاه‌های فرز چهار محور برای برش در سه جهت X و Y و Z استفاده می‌شوند.

در ضمن در این دستگاه‌ها امکان چرخش در اطراف محور X هم فراهم می‌شود که تحت عنوان محور A شناخته می‌شود. بنابراین استفاده از دستگاه می‌تواند امکان برش‌های پیچیده‌تر به صورت سه بعدی را به ما بدهد. دستگاه فرز cnc چهار محور زمانی مفید است که ما به دنبال سوراخ کاری یا برشکاری در کنار یک قطعه یا در اطراف سیلندر ساخته شده باشیم. بنابراین دستگاه خیلی راحت‌تر می‌توانند ابزار برشی را در جهت‌های مختلف حرکت دهد و برش‌ها و سوراخکاری های پیچیده‌تر را انجام دهد.

دستگاه فرز cnc چهار محور چیست؟

دستگاه فرز cnc پنج محور چیست؟

دستگاه فرز cnc پنج محور در حقیقت تمامی محورها و قطعات فرز سیان سی چهار محور را دارد و در کنار آن یک محور چرخشی اضافی هم دارد. این دستگاه‌ها بهترین انتخاب ممکن در بازار هستند و به همین دلیل از لحاظ قیمت هم گرانتر از دستگاه فرز cnc سه محور و چهار محور هستند. این دستگاه برای برش قطعات دقیق و پیچیده برای استخوان مصنوعی، برای کار دقیق در حوزه هوافضا، کار بر روی قطعات تیتانیوم، قطعات ماشین آلات نفت و گاز، قالب و بدنه خودرو، تجهیزات پزشکی، صنعت معماری و حوزه نظامی به کار گرفته می‌شود.

محور پنجم در دستگاه فرز cnc پنج محور به صورت چرخش در اطراف محور B است که در حول محور Y گردش می‌کند. پس ما سه حرکت در سه جهت X-Y-Z داریم که در کنار آن یک محور چرخشی به عنوان محور A برای محور ایکس، و یک محور چرخشی دیگر به عنوان محور B برای محور Y داریم. این وضعیت طراحی باعث می‌شود که دستگاه یک انتخاب محبوب و ایده آل برای کارگاه‌های بزرگ و پیچیده باشد.

دستگاه فرز cnc پنج محور چیست؟

مقایسه سریع دستگاه های فرز سی ان سی

در مطالب قبل (دستگاه فرز CNC دستگاه فرز cnc را بهتر بشناسیم) یک بررسی کلی و دقیق از دستگاه‌ها داشتیم و در انتهای آن در مورد سه گزینه موجود در بازار صحبت کردیم. اما حالا با توجه به توصیفی که برای هر کدام از این دستگاه‌ها داشتیم، می‌توانیم بر مبنای زیر آنها را مقایسه کنیم:

قیمت دستگاه فرز سی ان سی

اگر ما معیار قیمت را برای مقایسه این سه دستگاه در نظر بگیریم، دستگاه فرز cnc سه محور به عنوان ارزان‌ترین گزینه موجود در بازار شناخته می‌شود. این در حالی است که قیمت دستگاه فرز سی ان سی چهار محور نسبت به گزینه‌های دیگر گران‌تر است و برای کارگاههای صنعتی و بزرگ انتخاب می‌شود.

عملکرد و کارایی دستگاه

وقتی که شرایط مختلف در طراحی دستگاه فرز cnc را در نظر می‌گیریم، متوجه می‌شویم که هرچه تعداد محورها بالاتر بروند امکان گرفتن کارایی بیشتر و همچنین پیاده سازی الگوهای پیچیده‌تر برای ما فراهم است. بنابراین، اگر به فکر انتخاب یک دستگاه پیشرفته هستید، دستگاه فرز cnc پنج محور بهترین انتخاب ممکن است. اما در کنار آن هم دستگاه فرز cnc چهار محور می‌تواند بخشی از مشکلات شما را برطرف کند.

سرعت عمل دستگاه فرز سی ان سی

اگرچه برخلاف انتظار ماست، اما دستگاه‌های ۵ محور برای برش‌های پیچیده طراحی شده‌اند و به همین دلیل سرعت عمل آنها کمتر است. این در حالی است که دستگاه فرز cnc سه محور و دستگاه چهار محور سرعت بالاتری در برش نمونه‌های مختلف دارند.

 الگوهای دو بعدی و سه بعدی

اگر بحث برش الگوهای پیچیده پیش بیاید، بدون شک این دستگاه‌های ۵ محور هستند که از توانایی حرکت خود در جهت‌های مختلف استفاده می‌کنند و شرایط را برای برش‌های ساده و پیچیده فراهم می‌کنند. البته طبیعی است که قطعات فرز سی ان سی در دستگاههای ۵ محور پیچیده‌تر هستند.

همانطور که می‌بینید، دستگاه فرز cnc سه محور می‌تواند حداقل‌های لازم را برای ما فراهم کند، اما این دستگاه‌های ۵ محور هستند که توانایی و قابلیت بالاتری دارند. ضمن اینکه دستگاههای چهار محور هم در برخی موارد انتخاب مطلوب‌تری به شمار می‌آیند. حالا اگر شما در بین انتخاب گزینه نهایی مانده‌اید، با ما تماس بگیرید تا اطلاعات کامل را در اختیار شما قرار دهیم.

توصیه می‌کنم که مطالب زیر را هم مطالعه کنید:

منبع: inversesolutionsinc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + یک =