اخبار و مطالب

دستگاه پرس هیدرولیک دستی چیست و نحوه عملکرد آن

دستگاه پرس هیدرولیک دستی چیست و نحوه عملکرد آن

دستگاه پرس هیدرولیک دستی از لحاظ تنوع در طراحی یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است که می‌توان دستگاه‌های بسیار کوچک برای اهداف کوچک و دستگاه‌های بزرگ با اهداف صنعتی از آنها انتظار داشت. این دستگاه‌ها برای تولید فشار اولیه دارای یک اهرم دستی هستند که رفت و برگشت آن باعث ایجاد فشار اولیه روی مایع و سیال هیدرولیک می‌شود. وارد آمدن فشار به این سیال و پیروی آن از قانون پاسکال منجر به ایجاد فشار مشخص و قابل اندازه گیری می‌شود.

در ادامه مطالب معرفی دستگاه پرس هیدرولیک، در این مطلب به سراغ معرفی دستگاه پرس هیدرولیک دستی خواهیم رفت و نحوه استفاده از آن برای کارهای مختلف را آموزش خواهیم داد.

دستگاه پرس هیدرولیک دستی چیست؟

دستگاه پرس هیدرولیک دستی (Manual Hydraulic Press) یک دستگاه با طراحی خاص است که منبع اصلی ایجاد نیرو در آن، نیروی انسانی و دست است. این دستگاه‌ها از لحاظ طراحی کلی و مبنای عملکردی تفاوت چندانی با سایر دستگاه‌ها ندارند، اما برای ایجاد نیرو و انتقال آن از طریق سیال، از یک اهرم دستی استفاده می‌شود. شما اگر از دستگاه تلمبه باد استفاده کرده باشید، تا حدود زیادی با نحوه عملکرد این دستگاه‌ها آشنایی دارید.

در واقع شروع به کار دستگاه پرس هیدرولیک دستی از حرکت یک اهرم آغاز می‌شود. جابجایی اهرم منجر به ایجاد نیروی ذخیره شده و متمرکز شده در دستگاه می‌شود که توسط سیال هیدرولیک به قسمت دیگر دستگاه انتقال داده می‌شود. در کنار این دستگاه‌ها، یک فشار سنج برای اندازه گیری فشار و همچنین یک اهرم برای تخلیه نیرو در نظر گرفته شده که شرایط دستگاه را تحت کنترل قرار می‌دهد. به همین دلیل عملکرد دستگاه‌های پرس هیدرولیک دستی تا حدود زیادی در اختیار اپراتور قرار دارد و در واقع آنها هستند که فشار عملکرد دستگاه و نحوه فشرده کردن قطعات را کنترل می‌کنند.

دستگاه پرس هیدرولیک دستی چیست؟ 

نحوه استفاده از پرس هیدرولیک دستی

برای استفاده از دستگاه پرس هیدرولیک دستی نیازی به آماده سازی یا انجام کارهای مقدماتی خاصی نیست. در واقع شما یک دستگاه در اختیار دارید که همه ابزارهای آن تحت کنترل شما هستند و فاکتورهای پیش‌بینی نشده تأثیر چندانی روی آن ندارند. بنابراین عملکرد این دستگاه‌ها را می‌توان در چند مرحله زیر خلاصه کرد:

کنار زدن گارد حفاظتی دستگاه و قرار دادن نمونه کار

دستگاه‌های پرس هیدرولیک برای ایمنی بالاتر، دارای یک گارد حفاظتی هستند که به صورت متحرک بوده و امکان برداشتن آن وجود دارد. برای قرار دادن نمونه کار بر روی Bolster دستگاه، ابتدا شما باید این گارد حفاظتی را کنار بزنید و نمونه کار را بر روی سطح آن قرار دهید. در مطالب قبل و در معرفی قطعات دستگاه پرس هیدرولیک گفتیم که عملکرد پیستون دستگاه تا حدود زیادی به طول استورک یا ستون دستگاه وابسته است.

بنابراین هنگام قرار دادن قطعه کار و انتخاب اندازه آن، باید اندازه دستگاه را در نظر بگیرید و مشخص کنید که اندازه حرکت پیستون دستگاه به چه صورت است. استانداردترین حالت ممکن برای قرار دادن قطعه کار در دستگاه پرس هیدرولیک دستی این است که پیستون دستگاه آزادی عمل بالایی داشته باشد و به راحتی عمل رفت و برگشت را انجام دهد.

کنار زدن گارد حفاظتی دستگاه و قرار دادن نمونه کار

پایین آوردن پیستون و قرار دادن آن بر روی قطعه کار

در این مرحله شما باید پیستون دستگاه را قبل از شروع فشار بر روی قطعه کار قرار دهید و مطمئن شوید که تمام اجزای آن تحت فشار قرار می‌گیرد. این کار به شما کمک می‌کند که کنترل بهتری به قطعه کار داشته باشید و به نوعی از جابجایی آن جلوگیری کنیم. اما توصیه ما این است که فاصله بین پیستون و سطح قطعه کار حداقل یک میلیمتر باشد تا شما بتوانید در صورت لزوم قطعه کار را حرکت دهید و بهترین شرایط ممکن را برای پرسکاری فراهم کنید.

دسته پمپ هیدرولیک را حرکت دهید تا فشار به وجود بیاید

هنگامی که به قطعه کار را در داخل دستگاه پرس هیدرولیک دستی قرار دادید و همه شرایط فراهم بود، می‌توانید از اهرم دستگاه یا همان دسته پمپ هیدرولیک کمک بگیرید و فشار لازم را به وجود بیاورید. در این دستگاه‌ها یک فشارسنج عقربه‌ای به کار گرفته شده که ظرفیت آن ظرفیت دستگاه را نشان می‌دهد. در این فشار سنج‌ها ممکن است عباراتی به صورت ضریب هزارتن یا ضریب تن باشند که شما باید به این موضوع توجه داشته باشید.

قبل از شروع حرکت دسته پمپ مطمئن شوید که گارد ایمنی دستگاه را به طور کامل بسته‌اید و با توجه به آن اهرم دستگاه را حرکت دهید. برای ایجاد فشار در روغن هیدرولیک این دستگاه‌ها فقط باید چند ضربه بزنید. حداکثر جابجایی پیستون با توجه به طول استورک متغیر است، اما در اطراف آن یک حلقه قرمز رنگ گذاشته شده که نباید از این محدوده بیشتر خارج شود. هنگامی که فرایند ایجاد فشار و پمپاژ دستگاه را انجام می‌دهید، اگر این حلقه قرمز رنگ را دیدید عملیات پمپاژ را متوقف کنید.

دسته پمپ هیدرولیک را حرکت دهید تا فشار به وجود بیاید

اتمام فرآیند پرسکاری و آزاد کردن فشار

تا اینجای کار شما فشار دلخواه را به سطح قطعه کار وارد کرده‌اید و احتمالاً تغییری که مد نظر شما بود انجام گرفته است. این تغییر ممکن است فشرده کردن یک قرص، گرفتن روغن چربی دانه کاکائو یا علامت گذاری روی قطعات فلزی باشد. برای آزاد کردن فشار در دستگاه پرس هیدرولیک دستی یک اهرم یا یک دسته در اختیار شما قرار گرفته که باید آن را به صورت خلاف جهت بچرخانیم. اگر اهرم آزاد کننده در جک بالابر هیدرولیک را دیده باشید، عملکرد این قسمت به همان شکل است و بعد از اتمام کار عقربه فشارسنج به حالت اولیه خود برمیگردد.

حالا شما می‌توانید گارد محافظتی جلوی دستگاه را بردارید و قطعه کار را خارج کنید. اصولاً دستگاه‌های پرس هیدرولیک نیازی به بازگشت به حالت اولیه ندارند و نسبت به موقعیت اهرم دستی دستگاه حساسیت نداشته باشید. این اهرم در هر موقعیتی که باشد و شما به هر شکلی که آن را حرکت دهید باعث ایجاد فشار در سیال هیدرولیک شده و شما می‌توانید این فشار را در دستگاه به کار ببرید.

اتمام فرآیند پرسکاری و آزاد کردن فشار

مزایای دستگاه پرس هیدرولیک دستی

دستگاه‌های پرس هیدرولیک به اندازه ظرفیتی که برای آنها در نظر گرفته شده فشار وارد می‌کنند و به همین دلیل از لحاظ سطح ایمنی در سطح مطلوبی قرار دارند. ضمن اینکه این دستگاه‌ها با توجه به ظرفیت خود، میزان استهلاک بسیار کمی دارند و به همین دلیل هزینه نگهداری آنها پایین است. در مورد دستگاه پرس هیدرولیک دستی چند نکته جالب وجود دارد.

  • فرایند ایجاد فشار در این دستگاه‌ها کاملاً دستی بوده و فرد کاملاً اختیار آن را دارد
  • وجود فشارسنج به اپراتور کمک می‌کند تا فشار ایجاد شده در دستگاه را در اختیار داشته باشد
  • وجود یک نشانگر قرمز رنگ روی پیستون اجازه می‌دهد که اپراتور کنترل بیشتری روی حرکت دستگاه داشته باشد.
  • عدم استفاده از موتور باعث شده که سر و صدای این دستگاه‌ها نسبت به سایر گزینه‌ها کمتر باشد.
  • طراحی ساده دستگاههای دستی به کارخانجات اجازه می‌دهد که مدل‌های مختلف و متنوعی از این دستگاه‌ها داشته باشند.
  • سرعت دستگاه‌های پرس هیدرولیک تعریف چندانی ندارد، اما فشار وارد از طرف آنها کاملاً پیوسته و یکپارچه است.

دستگاه پرس هیدرولیک دستی می‌تواند بهترین انتخاب برای کارگاه‌های کوچک باشد که به دنبال یک دستگاه پرس هیدرولیک ارزان هستند. اما نمونه‌های سنگین و قوی‌تر از این دستگاه‌ها هم در بازار وجود دارد تا زمینه استفاده از آن‌ها در حوزه‌های مختلف فراهم شود. بنابراین این ممکن است شما هم برای نیاز خود به سراغ این دستگاه‌ها بروید. پس اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می‌توانید با ما در تماس باشید یا از مقالات زیر به عنوان اطلاعات تکمیلی کمک بگیرید.

منبع: specac

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هفده =