اخبار و مطالب

دستگاه CNC در جواهرسازی و قابلیت های آن

دستگاه CNC در جواهرسازی

اگرچه صنعت جواهرسازی قرن‌ها سابقه دارد، اما به کارگیری دستگاه CNC در جواهرسازی می‌تواند ما را به محصولات منحصر به فرد و هنری برساند. ابزارهای مختلفی در حوزه جواهرسازی به کار گرفته شده‌اند که تاکنون به خوبی از انجام این وظیفه بر آمده اند. اما به نظر می‌رسد که استفاده از تکنولوژی سی ان سی می تواند جواهر سازی را وارد یک مسیر جدید و پیشرفته کند که احتمال موفقیت جواهرساز ها در این زمینه هم بالاست.

برای درک بهتر کاربرد دستگاه CNC در جواهرسازی می توانیم حوزه‌های مختلفی را بررسی کنیم:

  • دستگاه CNC در جواهرسازی چگونه به ساخت حلقه کمک می کند؟
  • ماشین های سی ان سی در قالب گیری چه نقشی دارند؟
  • یک دستگاه سی ان سی چگونه آماده سازی جواهرات را تکمیل می کند؟
  • نقش ماشین های cnc در حکاکی جواهرات به چه صورت است؟
  • نقش دستگاه CNC در جواهرسازی با توجه به کار روی فلزات مختلف
  • توانایی دستگاههای سی ان سی در کار بر روی مواد مختلف
  • ماشین آلات cnc در صیقل دادن جواهرات
  • جمع بندی کاربرد دستگاه CNC در جواهرسازی

برای درک بهتر این موضوع هر کدام از این بخش ها را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد تا ببینیم که آیا خرید یک دستگاه سی ان سی برای جواهرسازی توجیه پذیر است یا خیر؟

دستگاه CNC در جواهرسازی چگونه به ساخت حلقه کمک می کند؟

روش متداول برای تولید جواهراتی مانند حلقه ها و گوشواره ها، ریخته گری فلزات مانند طلا و موارد مشابه است. در این شیوه ابتدا قالب ریخته‌گری آماده شده و پس از ذوب فلز فرآیند ریخته گری انجام میشود. بعد از خنک شدن و سخت شدن فلز، امکان جدا کردن آن از قالب وجود دارد و در فاز بعدی مرحله پردازش انجام می شود.

اما وقتی که بحث استفاده از دستگاه CNC در جواهرسازی مطرح می شود، نیازی به قالب گیری یا ذوب کردن فلز نیست و بلافاصله با استفاده از ماشینکاری می‌توان آن را در سریع‌ترین زمان ممکن آماده کرد. آماده کردن یک حلقه عروسی با استفاده از روش‌های سنتی معمولاً 2 تا 4 هفته زمان می‌برد و برخی از شرکت‌ها حداقل ۶ تا ۸ هفته زمان صرف می کنند. این در حالی است که ماشینکاری دستگاه سی ان سی منجر به صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه های سخت یک قطعه جواهر میشود.

دستگاه CNC در جواهرسازی چگونه به ساخت حلقه کمک می کند؟

ماشین های سی ان سی در قالب گیری چه نقشی دارند؟

اگر فرض بگیریم که ریخته گری هنوز هم محبوب ترین روش ساخت جواهرات باشد، باز هم جواهر سازی ها به دنبال یک روش فوق العاده دقیق و حساس برای ساخت مدل‌های اصلی هستند. حالا این افراد به جای ساخت قطعات از مدل هایی مانند موم می‌توانند از دستگاه سی ان سی استفاده کنند. در حقیقت تکنولوژی سی ان سی جزئیات حکاکی قبل از ریخته گری را به صورت دقیق و پیچیده در اختیار جواهرساز ها قرار می دهد.

دستگاه CNC در جواهرسازی امکان استفاده از بخش‌های مختلفی مانند ابزارهای چرخشی و جت آب را به جواهرساز ها می دهد. بنابراین اگر برای یک قالب خاص نیاز به برش دادن سطوح مختلف باشد یا اندازه ها و زوایای مختلفی مدنظر باشد، بسته به تعداد محور دستگاه سی ان سی می توان تغییرات لازم را به وجود آورد و قالبهای متنوع و جذابی در حوزه جواهر تولید کرد. در اینجا توصیه می‌کنم که مطلب به ما را در مورد مقایسه دستگاه فرز سی ان سی سه محور با دستگاه های چهار محور و پنج محور مطالعه کنید.

یک دستگاه سی ان سی چگونه آماده سازی جواهرات را تکمیل می کند؟

یکی از مهمترین دلایل کاربرد دستگاه CNC در جواهرسازی به دلیل عدم نیاز به هرگونه فرآیند ریخته گری یا مونتاژ مجدد است. در دستگاه های سی ان سی امکان استفاده از ابزارهای مختلفی برای فرزکاری وجود دارد که می‌توان از آن برای تولید جواهراتی مانند حلقه، دستبند ها، گوشواره‌ها و گردنبندها استفاده کرد. در ضمن این دستگاه ها امکان انجام کار روی فلزات گرانبها مانند طلا و نقره را هم به ما می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های برجسته ماشین آلات سی ان سی این است که حداقل فلزات را با سرعت ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار دور در دقیقه می چرخانند که فلزات نرم را به خوبی برش دهد. به همین دلیل عملاً دستگاه قادر به برش دادن های بسیار دقیق و حساس است که فلز مورد نظر نیاز به پردازش مجدد ندارد و زیبایی اولیه خود را حفظ می کند.

در ضمن در دستگاه سی ان سی ابزار های مختلفی مانند پولیش و حکاکی به کار گرفته شده تا بلافاصله قطعه خارج شده امکان تحویل به مشتری را داشته باشد. به کارگیری دستگاه CNC در جواهرسازی و کار روی مواد گران قیمت از لحاظ سرعت و هزینه توجیه‌پذیر بوده و مقرون به صرفه است

نقش ماشین های cnc در حکاکی جواهرات به چه صورت است؟

حکاکی روی فلزات یک موضوع خاص است که با جدا شدن قطعات از سطح فلز همراه است. حالا اگر فلزات مورد نظر ما فلزات گرانبهایی مانند طلا و نقره باشند، در وهله اول میزان ضایعات بسیار کم و در وهله دوم بازیافت ضایعات در اولویت است. حکاکی کلمات و حروف مختلف روی فلزاتی مانند طلا و نقره از طریق کاربرد دستگاه CNC در جواهرسازی امکان‌پذیر است. اما فعالیت این دستگاه ها را می توان به چند بخش تقسیم کرد:

  • حکاکی یک عبارت ساده: این یک قابلیت معمولی از دستگاه سی ان سی است و می‌توان از آن برای یک مدل جواهر خاص یا یک قالب جواهرسازی خاص استفاده کرد. دستگاه سی ان سی حکاکی های تیز، قابل مشاهده و دقیق انجام می‌دهد.
  • حکاکی مات و الگوهای مختلف: برخی از دستگاه های حکاکی لیزری می توانند سطح یک فلز را حک کنند و جلوه های مات به آن ببخشند. با توجه به اینکه حرکت دادن نازل دستگاه لیزر برای برش دادن جواهرات بسیار سخت و پیچیده است، در آنها از دستگاه سی ان سی استفاده می‌شود تا خطوط ریز و درشت و همچنین سایه های مختلف در جواهرسازی ایجاد شود.
  • حکاکی عمیق: این نوع حکاکی برای دادن یک جلوه خاص روی اشیا مناسب است و می تواند توجیه کننده خرید دستگاه CNC در جواهرسازی باشد. در واقع دستگاه اجازه برش دادن بخش‌های عمقی تر و حتی سوراخکاری روی جواهرات را به ما می‌دهد.

نقش دستگاه CNC در جواهرسازی با توجه به کار روی فلزات مختلف

فلزات به عنوان رایج ترین مواد مورد استفاده در جواهرسازی هستند و استادان می دانند که چگونه از یک ورق فلزی ساده برای ساخت یک قطعه جواهر استفاده کنند. استفاده از این فلزات می‌تواند به یک مرحله از پیش ساخت جواهر یا به یک مرحله از بخش تزیین آنها اختصاص یابد. ایده اصلی ایجاد یک چیز خاص و جالب از یک ورقه فلزی است که امکان استفاده از آن در جواهرات وجود داشته باشد.

معمولاً فلزات با استفاده از روش هایی مانند چکش کاری و یا ریخته گری برای جواهر سازی استفاده می شوند. اما کاربرد دستگاه CNC در جواهرسازی به اساتید اجازه می‌دهد که فلزات را به شکل‌های مختلف تغییر دهند و از آن در جریان جواهر سازی خود استفاده کنند. البته استفاده از این دستگاه ها در مورد فلزات نیاز به بررسی آلیاژهای مختلف دارد که ما در مطالب قبلی کاربرد دستگاه سی ان سی در فلزات غیر آهنی و آهنی را توصیف کردیم.

نقش دستگاه CNC در جواهرسازی با توجه به کار روی فلزات مختلف

توانایی دستگاههای سی ان سی در کار بر روی مواد مختلف

نمونه های مختلفی از دستگاه های سی ان سی در بازار موجود است که از برش دادن سنگ تا برش دادن فلزات و آلیاژها انجام می دهند. به عنوان یک مزیت، ماشین آلات سی ان سی توانایی بالایی در برش دادن مواد منعطف مانند پلاستیک ها و چرم ها دارند و می‌توان از آنها برای فلزات بسیار سخت و قوی هم استفاده کرد. بنابراین عملاً کاربرد دستگاه CNC در جواهرسازی این توانایی را به ما می‌دهد که نمونه های متحیر کننده و دیوانه کننده از جواهرات را تولید کنیم که از مواد غیرمنتظره‌ای مانند شهاب سنگ، فیبر کربن، مواد با رسانایی خاص و حتی تلفن های هوشمند قدیمی ساخته شده اند.

ماشین آلات cnc در صیقل دادن جواهرات

پس از تولید یک قطعه جواهر، برای رسیدن به شکل ظاهری مطلوب باید پردازش هایی روی آن انجام شود. یکی از تغییراتی که باعث می‌شود جواهرات درخشش فوق‌العاده‌ای داشته باشند پولیش کردن است. پولیش دادن جواهرات قبلاً به صورت دستی انجام می‌شد و معمولاً از چرخ های تراش برای چرخاندن ماده پولیش استفاده می شود.

اما به کارگیری دستگاه CNC در جواهرسازی یک قدم رو به جلو بوده و امکان استفاده از ابزارهای مختلف برای صیقل دادن جواهرات را فراهم می کند. این دستگاه‌ها به صورت همزمان امکان چرخاندن جواهرات و در کنار آن امکان صیقل دادن آنها را فراهم می‌کنند و حتی می‌تواند شرایطی را به وجود بیاورند که برخی از قسمت‌های جواهر به صورت دست نخورده باقی بماند. در ضمن در این دستگاه ها امکان استفاده از برس های خاص و متفاوت وجود دارد که کار جواهر سازی را متنوع و جذاب تر می کند.

جمع بندی کاربرد دستگاه CNC در جواهرسازی

به طور کلی مزایای متداول استفاده از دستگاه CNC در جواهرسازی عبارتند از:

  • دقت بالا: این قابلیت در صورت کار با مواد گرانقیمت و سنگهای قیمتی بسیار مهم است
  • امکانات فوق العاده: باعث تقویت طراحی و خلاقیت در حوزه جواهر سازی می شود
  • تولید سریع تر: با وجود این دستگاه می توان مراحل تولید را کوتاه‌تر کرد و در زمان مشخص قطعه مورد نظر را آماده سازی کرد
  • نیروی انسانی کمتر: در این شیوه نیروی انسانی کمتری دخالت میکند و جواهر فروشان می توانند بخش مهمی از وقت خود را صرف طراحی کنند
  • کارکرد بسیار آسان: این دستگاه ها دارای واحدهای مدرن نرم افزاری هوشمند هستند که بعد از دریافت طرح برشی بلافاصله کار را انجام داده و با بهترین کیفیت تحویل می دهند.

برای درک درست از کاربرد دستگاه CNC در جواهرسازی لازم است که ابتدا نحوه به کارگیری آن در مراحل مختلف را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید که در چه حالتی شما وقت و هزینه بیشتری صرف می کنید. این که شما از یک دستگاه هوشمند و فوق العاده کمک بگیرید می تواند یک مزیت فوق‌العاده باشد، اما در هر صورت باید به خاطر داشته باشید که دستگاه با نیاز شما همخوانی داشته باشد.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند:

منبع: treatstock

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − شش =