اخبار و مطالب

دستگاه cnc مینیاتوری – اعجوبه پرکاربرد و شگفت انگیز

دستگاه cnc مینیاتوری - اعجوبه پرکاربرد و شگفت انگیز

وقتی که در بازار به دنبال یک دستگاه سی ان سی ارزان برای کارگاه کوچک خود هستید، بدون شک دستگاه cnc مینیاتوری یکی از اصلی ترین گزینه های شماست. همانطور که از اسم دستگاه پیداست این دستگاه ها برای کارهای در ابعاد کوچک مناسب ترین گزینه هستند و سرمایه اولیه کمتری برای خرید نیاز دارند. البته طبیعی است که در برخی قسمت ها دارای محدودیت هایی هستند که برای تولید در حجم وسیع نمی تواند انتخاب ایده آلی باشد.

به منظور آشنایی بیشتر شما در اینجا به معرفی دستگاه cnc مینیاتوری خواهیم پرداخت و در مورد مشخصات فنی و همچنین قیمت آن صحبت می کنیم.

دستگاه cnc مینیاتوری چیست؟

دستگاه cnc مینیاتوری یک نوع دستگاه کوچک فانتزی و ارزان قیمت است که به عنوان نسخه کوچک دستگاه اصلی شناخته می‌شود و از لحاظ کارایی و نحوه عملکرد تفاوت چندانی با دستگاه های اصلی ندارد. اصلی ترین تفاوت این دستگاه به وزن آن و همچنین ابعاد میز دستگاه برمی‌گردد که طبیعتاً قابلیت های دیگری مانند اندازه محورها و سرعت گردش الکتروموتور را هم تحت تاثیر قرار می دهد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که دستگاه سی ان سی رومیزی انتخاب مطلوبی برای کارگاه های کوچک و کارگاه های خانگی باشد.

ابعاد دستگاه سی ان سی مینیاتوری

مهمترین چیزی که در دستگاه cnc مینیاتوری تغییر کرده ابعاد میز دستگاه است که طبیعتا سایر قسمتهای دستگاه هم با توجه به آن تغییر کرده است. در حال حاضر نمونه های مختلفی از این دستگاه ها در بازار وجود دارد که کوچکترین آنها دستگاه سی ان سی رومیزی  ۱۰ * ۱۰ سانتی متر است. معمولاً بزرگترین دستگاهی مینیاتوری در بازار دستگاه سی ان سی رومیزی ۱۲۰ * ۱۲۰ سانتی متر است و در این حد فاصل دستگاه هایی با ابعاد ۳۰ سانتی متر و ۵۰ سانتیمتر هم وجود دارد.

این ویژگی ها و قابلیت ها نشان می دهد که علیرغم کوچک بودن اندازه دستگاه cnc مینیاتوری می توانیم انتظار داشته باشیم که از لحاظ کاربرد و طراحی تنوع بالایی داشته باشد و امکان استفاده از آن در حوزه های مختلف فراهم باشد. نکته مهمی که در مورد ابعاد دستگاه سی ان سی کوچک مطرح می شود این است که قطعه کار باید متناسب با اندازه دستگاه باشد.

تعداد محورهای دستگاه فرز cnc کوچک

دیدگاه اشتباهی که در برخورد با دستگاه های سی ان سی کوچک وجود دارد این است که کوچک بودن ابعاد دستگاه نشان دهنده محدودیت در عملکرد آن است، اما این یک دیدگاه کاملاً غلط است و دستگاه cnc مینیاتوری از بسیاری از جهات و عملکرد به دستگاه‌های بزرگ و صنعتی شباهت دارد.

به عنوان مثال می توانیم به دستگاه فرز سی ان سی کوچک اشاره کنیم که در مدل‌های سه محور و ۴ محور در بازار موجود هستند. دستگاه فرز سی ان سی سه محور دارای سه محور اصلی برای پوشش دادن xyz است که معمولاً برای نمونه کار های دو بعدی بهترین انتخاب ممکن است. البته لازم به ذکر است که محور z با توجه به ارتفاع تنظیم می‌شود و دو محور دیگر مربوط به میز کار هستند.

این در حالی است که دستگاه فرز سی ان سی چهار محور علاوه بر محور اصلی دارای یک محور ترکیبی هم هست که برای پوشش دادن برش های عمقی اهمیت دارد و در ایجاد نمونه کار های سه بعدی استفاده می شود. این موضوع نشان می دهد که علیرغم کوچک بودن دستگاه cnc مینیاتوری می‌توانیم از لحاظ عملکرد و کارایی آن را با دستگاه‌های بزرگ مقایسه کنیم.

مزایای دستگاه سی ان سی رومیزی

طبیعتاً کوچک بودن دستگاه از جهات مختلف می تواند محدودیت هایی برای آن ایجاد کند که بزرگترین محدودیت آن عدم توانایی در کار روی قطعه کارهای بزرگ است. اما در عین حال برای یک دستگاه cnc مینیاتوری چند مزیت بزرگ وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب و راه اندازی آسان در هر لحظه و در هر مکان
  • امکان استفاده در یک فضای محدود حتی به اندازه سطح یک میز کوچک
  • قدرت مانور بالا در کار روی قطعات کوچک
  • قیمت ارزان و میزان استهلاک پایین
  • دقت بالا در حد یک میکرومتر

کاربرد دستگاه سی ان سی مینیاتوری

باید قبول کنیم که در ابعاد کوچک و در مقیاس های مینیاتوری دستگاه های رومیزی انتخاب مطلوبی هستند و از لحاظ اقتصادی هم کارگاه‌های کوچک را به خوبی حمایت می‌کنند. کسانی که به فکر کسب درآمد از طریق راه اندازی کارگاه سی ان سی هستند و سرمایه آنها برای یک کارگاه کوچک کفایت می‌کند می‌تواند در حوزه‌های زیر به کسب درآمد بپردازند

  • برشکاری و حکاکی انواع تابلو های کوچک در ابعاد فانتزی
  • امکان حکاکی روی جواهرات و سنگ به خصوص در کارگاههای جواهر سازی
  • امکان برش کاری و منبت کاری روی انواع تخته های چوب
  • امکان حکاکی های دو بعدی و سه بعدی روی انواع چوب
  • امکان استفاده از دستگاه برای کار روی فلزات

قیمت دستگاه cnc مینیاتوری

در مطالب قبلی اشاره کردیم که قیمت دستگاه های سی ان سی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که مهمترین فاکتور ویژگی‌ها و خصوصیات ذاتی آنهاست. بنابراین طبیعی است که این دستگاه ها را به عنوان یک دستگاه ارزان‌قیمت معرفی کنیم که قیمت آنها در برخی موارد به چند در صد دستگاه های اصلی میرسد. چیزی که در بازار وجود دارد این است که قیمت این دستگاه ها از ۱۰ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است که با توجه به شرایط فنی و ویژگی های ساختاری آنها تغییر می کند.

البته باید قبول کنیم که قیمت دستگاه cnc مینیاتوری به ویژگی های دیگری مانند تعداد محور و شرایط فنی دستگاه بستگی دارد که امکان اشاره به همه آنها در اینجا نیست. بنابراین توصیه ما این است که برای دریافت لیست قیمت دستگاه های سی ان سی با کارشناسان ما تماس بگیرید تا هم اطلاعات کامل و دقیق را در اختیار شما قرار دهند و هم شما بتوانید دستگاه مطلوب خود را انتخاب کنید.

قیمت دستگاه cnc مینیاتوری

خرید دستگاه سی ان سی رومیزی

با وجود همه مواردی که گفته شد باید بپذیریم که انتخاب دستگاه cnc مینیاتوری به این سادگی ها نیست و تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. شاید در نگاه اول برای شما فقط ابعاد دستگاه و اندازه میز اهمیت پیدا کند. اما باید قبول کنیم که کارکرد این دستگاه ها صرفاً به اندازه میز دستگاه محدود نمی شود و همین تغییر ابعاد می‌تواند اندازه محورها و در کنار آن قدرت الکترو موتور دستگاه سی ان سی را هم تحت تاثیر قرار دهد.

این نشان می‌دهد که در خرید دستگاه cnc مینیاتوری باید فاکتورهای مختلف مانند سنجش قدرت الکتروموتور، سرعت گردش اسپیندل، تعداد محور دستگاه و اندازه محورها، نوع ابزار برشی استفاده شده در دستگاه و همچنین شرایط نصب و راه اندازی آن در نظر گرفته شود. ضمن اینکه در بازار دستگاه فرز سی ان سی دست دوم و دستگاه فرز سی ان سی اقساطی هم وجود دارد که شرایط آنها هم خاص بوده و برای بخشی از کارگاه ها بهترین انتخاب ممکن هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید دستگاه cnc مینیاتوری با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مطالب زیر هم به عنوان راهنما استفاده کنید:

منبع: MAZAK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سه =