اخبار و مطالب

فاکتور مهمی که هنگام انتخاب ابزار برش دستگاه سی ان سی باید به آن توجه کنید

فرزکاری پلکسی، پلی کربنات و پلی استایرن- فاکتور مهمی که هنگام انتخاب ابزار برش دستگاه سی ان سی باید به آن توجه کنید - مقایسه فرزکاری صعودی با فرزکاری معمولی و انتخاب بهترین شیوه ماشینکاری

با توجه به اینکه سفارش های مختلفی از لحاظ شکل و اندازه و همچنین سرعت برشکاری به یک کارگاه می رسد، انتخاب ابزار برش دستگاه سی ان سی موضوع بسیار مهمی است. اگرچه ممکن است برخی از تکنسین ها این موضوع را جدا از مشخصات فنی دستگاه بدانند، اما باید قبول کنیم که بازدهی دستگاه سی ان سی به این ابزار وابسته است. این یعنی مهارت تکنسین در انتخاب ابزار برشی و مطابقت آن با شرایط قطعه کار یک هنر واقعی است.

حالا در ادامه به شما خواهیم گفت که برای انتخاب ابزار برش دستگاه سی ان سی خود به چه مواردی توجه کنید و هر کدام از آنها به چه شکلی گزینه انتخابی شما را تغییر می دهند.

 شرایط فعلی دستگاه و تجربه تکنسین در انتخاب ابزار برش دستگاه سی ان سی

قبل از هر چیزی مشخص کنید که کارخانه تولید کننده دستگاه سی ان سی و مهندسان آنها استفاده از چه ابزاری را برای این دستگاه پیشنهاد داده اند. معمولاً تولیدکنندگان به همراه هر دستگاه یک کاتالوگ یا آموزش نحوه استفاده در اختیار شما قرار می دهند که هم در مورد انتخاب ابزار برش دستگاه سی ان سی و هم در مورد سایر قسمت‌ها مانند کولانت دستگاه سی ان سی به شما اطلاعات کافی و مستند می‌دهند.

اما در طرف مقابل از تجربه خودتان هم چشم پوشی نکنید و باید ارزیابی کنید که کدام یک از ابزارهای برشی با اهداف تولیدی شما همخوانی دارد. حتی شما به عنوان یک تکنسین مجرب می‌توانید به طول عمر دستگاه و ابزار برش را ارزیابی کنید و به فکر گزینه هایی با بازدهی بالا تر باشید. در مطالب قبلی اشاره کردیم که مهارت های تکنسین دستگاه تراش سی ان سی تا چه اندازه اهمیت دارد و طبیعتاً بخشی از این مهارت به انتخاب ابزار برش دستگاه سی ان سی کمک می کند.

نیاز به مهارت بیشتر در دستگاههای CNC

پیچیدگی قطعات و نمونه کار

یکی از بزرگترین چالش هایی که هنگام به ماشینکاری سی ان سی با آن مواجه می‌شوید، پیچیدگی قطعات و سخت بودن برش‌های آن است. قطعات مورد استفاده در صنایع خودروسازی، صنایع دفاع، هوافضا و صنایع پزشکی به ماشین های پیشرفته سی ان سی نیاز دارند. بنابراین طبیعی است که در آنها انتخاب سرعت گردش اسپیندل یا انتخاب تعداد محور ها برای شکل دادن به قطعات بسیار مهم است. در این جور مواقع معمولاً برای تولید انبوه باید از یک دستگاه سی ان سی پنج محور استفاده شود.

اما در مورد قطعات پیچیده طبیعی است که بحث دقت و صحت هم اهمیت پیدا می‌کند و در اینجا باید ابزار برش دستگاه سی ان سی متناسب با کاربرد دستگاه باشد. در برخی از صنایع مانند تولید انبوه وسایل اسباب بازی دقت اهمیت چندانی ندارد. اما در صنایع پیشرفته پرداختن به جزئیات بسیار مهم است و به همین دلیل ابزار برشی باید دقت بالایی داشته باشند.

مواد و متریال هایی که باید ماشینکاری شوند

ابزارهای استفاده شده در دستگاه های سی ان سی تقریباً قادر به کار روی اغلب مواد از جمله آلومینیوم، مس و فولاد هستند و حتی می توان از آنها برای موادی مانند سنگ و چوب یا حتی آلیاژهای تیتانیومی هم استفاده کرد. بنابراین طبیعی است که نوع متریال مورد نظر برای ماشینکاری در طراحی کلی دستگاه و اسپیندل آن تاثیرگذار باشد. حالا بر همین مبنا باید مواردی مانند دوام و تحمل بار هم در نظر گرفته شود تا در انتخاب ابزار برش دستگاه سی ان سی به ما کمک کند.

مثلاً ما کاربرد دستگاه سی ان سی فلزات در مورد فلزات آهنی را بررسی کردیم و در آن نشان دادیم که آلیاژهای مختلف آهن را می توان به چه شکلی برش داد. با این تفاسیر خصوصیات کلی دستگاه و شرایط برش مطلوب مواد مختلف در کنار فاکتورهایی مانند حداکثر سرعت گردش اسپیندل و تعداد اسب بخار الکتروموتور معیارهای دیگری هستند که باید در انتخاب خود به آنها توجه کنیم.

دستگاه های با حرکت خطی یا حرکت جعبه ای

یکی دیگر از معیارهایی که هنگام انتخاب ابزار برش دستگاه سی ان سی باید در نظر بگیرید این است که دستگاه شما از سیستم کنترل خطی بهره می برد یا دارای سیستم حرکت جعبه ای است. در حقیقت در این انتخاب چهار عامل تاثیر گذار است که مربوط به سرعت، استحکام، توانایی تحمل بار و عمر ابزار هستند.

دستگاه هایی که از روش هدایت خطی بهره می برند سریع تر بوده اما در عین حال برای کاربردهای سبک تر طراحی شده اند. این در حالی است که دستگاه‌های با سیستم کاربری جعبه ای بیشتر برای کارهای سنگین تر استفاده می شوند و لرزش آنها کمتر بوده و برای کار روی قطعات بزرگ مناسب هستند. با این تفاسیر شما باید از قبل در مورد نحوه حرکت دستگاه و برش آن اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید ابزار بارشی را هم بر مبنای این اطلاعات انتخاب کنید.

 بودجه کارگاه

اگر همین الان سری به بازار بزنید و قیمت ابزار برش دستگاه سی ان سی را بپرسید متوجه می‌شوید که از لحاظ قیمتی با یکدیگر متفاوت هستند و با توجه به کیفیت آنها قیمت‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود. این یعنی شما برای انتخاب ابزار برش انتخاب های وسیعی داریم که مهمترین اصل در انتخاب شما در نظر گرفتن شرایط مالی و بودجه کارگاه است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که برای پروژه های خود ابزارهای ارزان قیمت را انتخاب کنند و ترجیحاً برای مدت زمان محدود انجام یک پروژه آنها را به کار ببرند.

اما در طرف مقابل افرادی هستند که ابزار برشی دستگاه را به صورت یک مجموعه کامل تهیه می کنند و سعی می کنند که آنها را برای مدت زمان طولانی استفاده کنند. معمولاً کسانی که پروژه‌های بلند مدت دارند و در کارگاههای بزرگ کار می کنند گزینه دوم را انتخاب می کنند تا حداقل هزینه کمتری بابت انتخاب ابزار برشی بپردازند.

نوع و شکل برشی که قرار است انجام شود

ابزارهای برش دستگاه سی ان سی بسیار متنوع هستند و با توجه به اینکه شما از یک دستگاه فرز سی ان سی استفاده کنید یا از یک دستگاه تراش سی ان سی، شکل ظاهری و مشخصات فنی آنها هم تغییر می کند. به عنوان مثال در مطالب قبلی در مورد انواع مته پرکاربرد در دستگاه سی ان سی صحبت کردیم و نشان دادیم که برای برش دادن بخش های مختلف یک چوب یا کنده کاری روی آن می توان از چه ابزارهایی استفاده کرد.

حالا شما احتمالاً یک مجموعه کامل از انواع ابزار برش دستگاه سی ان سی در اختیار دارید که هم از لحاظ جنس ماده اولیه و هم از لحاظ طراحی کلی بدنه با یکدیگر متفاوت هستند. در این حالت شرایط هر کدام از پروژه های شما با دیگری متفاوت است و طبیعتاً شما را به سمت انتخاب گزینه های مختلف می برد. پس در اینجا توصیه ما این است که نوع ابزار برشی خود را بر مبنای شرایط برشی که قرار است انجام دهید انتخاب کنید.

در فرزکاری پلاستیک با تنوع بالایی مواجه هستیم - کار با فرز سی ان سی

به خاطر داشته باشید که شرایط هر پروژه با پروژه دیگر متفاوت است و این یعنی شما باید همیشه این آمادگی را داشته باشید که از ابزارهای برشی مختلف استفاده کنید و نحوه کار با آنها را بشناسید. در ضمن به عنوان یک تکنولوژی ان از شما انتظار می رود که انواع متریال قابل برش با دستگاه سی ان سی را بشناسید و بر مبنای آن ابزارهای برشی را انتخاب کنید.

استفاده از مطالب زیر به شما در این زمینه کمک می کند:

منبع: kentusa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − شش =