اخبار و مطالب

فرز cnc دست دوم را کجای کارگاه به کار ببریم؟

فرز cnc افقی - معرفی دستگاه فرز سی ان سی افقی نحوه عملکرد آن - فرز cnc دست دوم

وقتی که از لحاظ تامین بودجه برای راه اندازی کارگاه دچار مشکل هستید به احتمال زیاد چاره‌ای جز به کارگیری دستگاه فرز cnc دست دوم یا دستگاه تراش سی ان سی کارکرده ندارید. این یعنی باید خودتان و کارگاه را برای یک سری محدودیت ها آماده کنید و از طرف دیگر این آمادگی را داشته باشید تا از دستگاه در نقش های متفاوت خارج از برنامه ریزی اولیه استفاده کنید.

اما در کدام قسمت از کارگاه می توانیم فرز cnc دست دوم را به کار ببریم؟ این موضوعی است که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت و در ادامه به شما نشان می دهیم که یک دستگاه سی ان سی کار کرده میتواند در چه قسمت هایی مفید باشد.

توصیفی کلی از فرز cnc دست دوم

دستگاه فرز cnc دست دوم به دستگاه های گفته می شود که در قالب دستگاه استوک و توسط شرکت‌های فعال در این حوزه به ایران وارد شده‌اند یا قبلاً توسط یک کارگاه استفاده شده و در حال حاضر به صورت کارکرده فروخته می‌شوند. شرایط دستگاه های شرکتی با دستگاه های شخصی با یکدیگر متفاوت است و این باعث می شود که ما در هنگام انتخاب دستگاههای کارکرده حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

درمورد دستگاههای کارکرده چند نکته اهمیت دارد که می تواند به ما در به کارگیری آنها کمک کند:

  • این دستگاه ها بخشی از عمر مفید خود را از دست داده‌اند و به همین دلیل نمی‌توان روی برنامه بلندمدت آنها استفاده کرد.
  • معمولاً از لحاظ سطح نرم افزاری نسبت به دستگاه‌های جدید عقب هستند و این ممکن است برای کارهای پیشرفته و حرفه ای چالش برانگیز باشد.
  • فرد استفاده کننده قبلی در اینجا یک موضوع مهم در خرید دستگاه فرز cnc محسوب می شود و مهارت آن در کار با دستگاه بسیار مهم است.
  • سلامت قطعات حساس دستگاه مانند محورها و اسپیندل و همچنین سرعت گردش الکتروموتور در انتخاب دستگاه بسیار مهم است.
  • دستگاه های شرکتی معمولاً گارانتی و خدمات پس از فروش دارند و این باعث شده که گزینه انتخابی مطلوب می باشند.

طبیعتاً انتخاب دستگاه فرز cnc کارکرده با چالش هایی همراه است که موضوع بحث ما نیست. اما شما در هنگام انتخاب دستگاه باید به عملکرد استاندارد و بدون خطای آن توجه ویژه ای داشته باشید. اما از هر کدام از زمینه های زیر می توانید برای این دستگاه ها استفاده کنید:

حتماً مقدمات لازم برای کار دستگاه فرز CNC را فراهم کنید

دستگاه اصلی کارگاه در کارگاه‌های کوچک

به کارگیری فرز cnc دست دوم در کارگاههای بزرگ و کارگاه‌های صنعتی توصیه نمی‌شود و معمولاً ارزش سرمایه گذاری ندارد. اما از این دستگاه‌ها می‌توان به عنوان دستگاه اصلی کارگاه‌های کوچک یا حتی کارگاه های خانگی استفاده کرده و از توانایی آنها برای چندین سال بهره برد.

نکته مهمی که در مورد دستگاههای کارکرده وجود دارد این است که هنوز بخشی از طول عمر مفید آنها باقی مانده و می‌توان از این مدت زمان کوتاه برای تولید کارگاه های کوچک با حجم کار پایین استفاده کرد. پس اگر یک کارگاه کوچک و خانگی دارید و سرمایه شما کم است نسبت به خرید فرز cnc دست دوم نترسید.

دستگاه آموزشی در کارگاه های آموزش

برخی از شرکت‌ها و موسسات در زمینه آموزش کار با دستگاه سی ان سی فعالیت می‌کنند و کار آنها آموزش تکنسین دستگاه در دوره های سالانه یا چند ماهه است. این موسسات اگر از دستگاه فرز cnc نو استفاده کنند از لحاظ اقتصادی برای آنها مقرون به صرفه نیست و سرمایه اولیه آنها باید زیاد باشد. از طرف دیگر باید قبول کنیم که به کارگیری یک دستگاه نو و پیشرفته در یک موسسه برای آموزش چندان اقتصادی نیست.

بنابراین اگر روی بحث کسب درآمد از دستگاه سی ان سی برنامه ریزی کرده اید میتوانید از دستگاه فرز cnc دست دوم به عنوان دستگاه آموزشی استفاده کنید و اصول اولیه را به تکنسین ها آموزش دهید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از دستگاه‌های قدیمی برای آموزش منطقی نیست و دستگاه آموزش شما باید با دستگاه های عادی موجود در بازار در یک سطح باشند.

دستگاه آموزش پرسنل جدید و تازه کار

از دیگر بخش‌های کارگاه خود که میتوانید دستگاه فرز cnc دست دوم را به کار ببرید، می توانیم به بخش آموزش پرسنل جدید و تازه کار اشاره کنیم که طبیعتاً می‌تواند در سرمایه گذاری های بلندمدت کارگاه تاثیر گذار باشد. یک کارگاه در کنار برنامه‌های بلندمدت خود باید برنامه‌های کوتاه مدت هم داشته باشد که بخشی از آن شامل پرسنل برای بالا بردن آمار تولید و بازدهی کارگاه است.

احتمالاً خود شما به عنوان تکنسین دستگاه سی ان سی عمل می کنید یا یک تکنسین آموزش دیده و ماهر دارید. اما به عنوان نیروی جایگزین باید افراد جدید را آموزش دهید تا بتوانید از توانایی آنها هم در شرایط مختلف استفاده کنید. بنابراین دستگاه فرز cnc کارکرده برای کارگاه های بزرگ و صنعتی انتخاب فوق العاده ای است تا از آن به عنوان ابزار آموزش پرسنل جدید استفاده کنند و از مهارت آنها بهره ببرند.

 دستگاه  فرز cnc دست دوم به عنوان دستگاه جانبی

معمولاً کارگاههای بزرگ و صنعتی در کنار دستگاه اصلی خود چند دستگاه جانبی با ظرفیت تولید محدود هم دارند تا از آنها به‌عنوان گزینه‌های جایگزین استفاده کنند. این قابلیت برای کارگاه های بزرگ که سفارش پیوسته دارند راهکار بسیار خوبی است و از خاموش شدن دستگاه ها و غیر فعال شدن کارگاه جلوگیری می کنند. ضمن اینکه دستگاه فرز cnc اصلی آنها هم زمان کافی برای استراحت در اختیار خواهد داشت و طول عمر آن افزایش می یابد.

به همین دلیل شما می‌توانید از فرز cnc دست دوم به عنوان یک دستگاه جانبی در کارگاه خود استفاده کنید و تنها در موارد خاص آن را به کار ببرید. با این کار کارگاههای بزرگ می توانند این بخش را به حوزه آموزش نیروهای جدید و تازه کار هم اختصاص دهند که هزینه آموزش کارکنان آنها را به حداقل می رساند.

 دستگاه اصلی شرکتهای زیر مجموعه

برخی از شرکت های بزرگ فعال در حوزه خودروسازی و قطعه‌سازی معمولاً چند شرکت زیرمجموعه هم دارند که بخشی از تولیدات آنها را بر عهده می گیرند. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری اصلی این شرکت ها بر روی کارگاه اصلی انجام می‌شود، برای کاهش هزینه‌های خود به سراغ خرید فرز cnc دست دوم می‌رود که هم ارزان تر بوده و هم برای تولید در حجم کمتر مناسب است.

البته در برخی موارد این کارگاه های بزرگ هستند که دستگاه کارکرده خود را در اختیار مجموعه ها و زیر مجموعه های کوچکتر قرار می دهند و خود آنها به سراغ دستگاه های پیشرفته و جدید می روند.

خطاهای بزرگ و نابخشودنی به عنوان ریشه مشکل دستگاه CNC

نکات مهم در هنگام خرید فرز cnc دست دوم

حالا فرض بگیرید که شما قصد خرید فرز cnc کارکرده از گروه تهران سی ان سی را دارید یا حتی می خواهید از دستگاههای کارکرده موجود در بازار یا در برخی وب سایت ها مانند سایت دیوار استفاده کنید. حضور بی محابا در بازار و بدون دانش قبلی می تواند به شدت انتخاب شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابر این چند توصیه کلی را در مورد آنها رعایت کنید:

  • حتماً خودتان شخصاً دستگاه مورد نظر را ببینید و نحوه عملکرد آن را به طور واقعی بسنجید
  • قطعات حرکتی دستگاه مانند بلبرینگ ها و محور ها را ببینید و مطمئن شوید که مستهلک نشده اند
  • اگر قابلیت نرم افزار دستگاه از بین رفته، آن را نخرید
  • ترجیحاً به سراغ دستگاههای کارکرده شرکتی بروید که خدمات پس از فروش و گارانتی دارند
  • از دستگاه سی ان سی ارزان بترسید و با دقت دستگاه را بررسی کنید
  • ترجیحاً یک مشاور فنی و با تجربه در کنار خود داشته باشید تا در انتخاب به شما کمک کند.
  • دستگاهی را انتخاب کنید که با برنامه‌ریزی شما همخوانی داشته باشد و شما را به اهداف اولیه برساند

سایر موارد در مورد سی ان سی کارکرده بر عهده خودتان است و می‌توانید جزئیات را به دقت بررسی کنید. اگر هم به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می‌توانید از طریق شماره های سایت با ما در ارتباط باشید یا مطالب زیر را به عنوان راهنما مطالعه کنی:

منبع: theengineerspost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 12 =