اخبار و مطالب

قطعات دستگاه پرس هیدرولیک و آشنایی با وظایف هر کدام

قطعات دستگاه پرس هیدرولیک و آشنایی با وظایف هر کدام

انواع مختلفی از دستگاه‌های پرس هیدرولیک در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها طراحی منحصر به فردی دارند، اما قطعات دستگاه پرس هیدرولیک تقریباً در همه آنها یکسان هستند. این قطعات هر کدام یک وظیفه خاص را بر عهده دارد که در همه دستگاهها یکسان است. البته طبیعی است که طراحی ستون یا استورک در یک دستگاه پرس هیدرولیک سی فریم با یک دستگاه چهار ستون تفاوت زیادی دارد.

بنابراین، در این مطلب به بررسی قطعات دستگاه پرس هیدرولیک و عملکرد هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت تا ببینیم که این دستگاه به چه شکلی عمل می‌کند و وظیفه هر کدام از آنها به چه صورت است.

معرفی قطعات دستگاه پرس هیدرولیک

در برخی منابع فارسی، دستگاه‌های پرس هیدرولیک به عنوان یک دستگاه بزرگ صنعتی معرفی شدند. اما امروزه نمونه‌های کوچک و کارگاهی این دستگاه‌ها در بازار وجود دارد که حتی برای متراکم کردن قرص و داروهای خوراکی هم استفاده می‌شوند. با این وجود، از لحاظ قطعات دستگاه پرس هیدرولیک تفاوت چندانی بین یک دستگاه ۶۰ تنی با یک دستگاه ۶۰۰ تنی وجود ندارد. اصلی‌ترین قطعات این دستگاه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

معرفی قطعات دستگاه پرس هیدرولیک

فریم دستگاه پرس هیدرولیک

فریم یا چارچوب به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین سازه دستگاه پرس هیدرولیک شناخته می‌شود که همه قطعات بر روی بدنه نصب می‌شوند. با توجه به این که مدل‌های مختلف این دستگاه‌ها از لحاظ طراحی با یکدیگر تفاوت دارند، طراحی فریم دستگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است. مثلاً طراحی این بخش در دستگاه پرس هیدرولیک c فریم تفاوت زیادی با دستگاه چهار ستون دارد.  این مورد از قطعات دستگاه پرس هیدرولیک عموماً از جنس فولاد است و استحکام بسیار بالایی دارد و با توجه به کارایی دستگاه تغییراتی در آن به وجود می‌آید.

میز دستگاه پرس هیدرولیک

یک قسمت تخت و بسیار محکم از دستگاه است که وظیفه آن نگهداری Bolster دستگاه و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تحمل فشار هیدرولیک است. این قطعه با توجه به نوع دستگاه و میزان فشار وارده ممکن است ضخامت متفاوتی داشته باشد و یا از یک ماده خاص تولید شده باشد. حرکت دادن قطعه کار و حتی ثابت نگه داشتن آن برای وارد آوردن فشار بر عهده این قسمت است و با استفاده از اهرم‌های خاص می‌توان آن را تنظیم کرد.

قسمت Bolster

این قسمت یک صفحه تخت و متصل شده به میز دستگاه است که به عنوان یک حامی برای میز دستگاه هم عمل می‌کند. این قطعه را به راحتی می‌توان تعویض کرد و به همین دلیل فشار آمدن بیش از حد به آن یا ضربه دیدن آن در اثر فاکتورهای مختلف مشکل چندانی برای شما ایجاد نمی‌کند و از جمله قطعات دستگاه پرس هیدرولیک ارزان قیمت محسوب می‌شود. حرکت این قسمت به حرکت میز دستگاه است و عموماً جابجایی چندانی ندارد.

استورک یا ستون دستگاه

استورک (Storke) ابزاری از دستگاه پرس هیدرولیک است که وظیفه آن هدایت پیستون و کنترل آن برای قرار گرفتن روی قطعه کار است. طراحی استورک یا ستون دستگاه با توجه به نوع دستگاه متغیر است و ممکن است در برخی از آنها از چهار ستون استفاده شده باشد. در هر صورت، این قسمت به عنوان یک قسمت مهم و حیاتی در هدایت پیستون دستگاه شناخته می‌شود. نکته امیدوار کننده در این مورد از قطعات دستگاه پرس هیدرولیک این است که احتمال شکستن یا کج شدن آن بسیار بسیار کم است و به همین دلیل هزینه چندانی برای صاحب دستگاه ندارد.

قطعات دستگاه پرس هیدرولیک – سیلندر دستگاه

استفاده از سیلندر ممکن است این دیدگاه را برای شما به وجود آورده باشد که طراحی این قسمت مانند طراحی سیلندر خودرو است. اما در حقیقت سیلندر مجموعه‌ای از یک سیلندر استوانه‌ای شکل، یک پیستون، رام و ابزارهای آب بندی و درزبندی هستند. قطر پیستون و همچنین فشار روغن تعیین کننده نیرو و گشتاور وارد شده از طرف دستگاه به سطح قطعه کار است. این قسمت از دستگاه به طور مستقیم با تناژ دستگاه در ارتباط است و با توجه به نوع دستگاه متغیر است.

قطعات دستگاه پرس هیدرولیک - سیلندر دستگاه

 هدایت کننده استورک

یکی از ویژگی‌هایی که در مورد استور که دستگاه پرس هیدرولیک وجود دارد این است که می‌توان ارتفاع آن را تغییر داد و از دستگاه‌های ترمزدار برای کنترل دستگاه کمک گرفت. هدایت کننده استوک این امکان را به شما می‌دهد تا از دستگاه با توجه به نیاز صنعتی خود استفاده کنید و بهترین بهره را از ظرفیت و پتانسیل دستگاه ببرید. کار کردن با این مورد از قطعات دستگاه پرس هیدرولیک نیاز به تجربه و مهارت دارد و بهتر است که دوره‌های ابتدایی آنها را بگذرانید.

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک به عنوان قلب دستگاه و موتور محرک آن عمل می‌کند. اگر مطالب قبل ما را در مورد دستگاه پرس هیدرولیک مطالعه کرده باشید، متوجه شده‌اید که منبع اصلی نیرو در این دستگاه‌ها ممکن است از نوع دستی، الکتریکی یا حتی به کمک فشار باد باشد. با توجه به مدل دستگاه، ممکن است پمپ هیدرولیک مدل متفاوتی داشته باشد. اما در هر صورت، وظیفه اصلی پمپ هیدرولیک این است که انرژی و نیروی کافی برای متراکم کردن سیال به وجود می‌آورند و این نیرو توسط دستگاه به سطح قطعه کار انتقال یابد.

قطعات دستگاه پرس هیدرولیک چگونه کار می‌کنند؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد قطعات دستگاه پرس هیدرولیک و عملکرد هر کدام از آنها داده شد، شروع کار دستگاه‌ها از روشن شدن موتور محرک شکل می‌گیرد که نیروی لازم برای به حرکت درآوردن قسمت هیدرولیک دستگاه را به وجود می‌آورد. این نیرو با استفاده از سیستم انتقالی، به یک پیستون بزرگ با اندازه مشخص وارد می‌شود که برای فشرده کردن و متراکم سازی قطعه کار به کار گرفته می‌شود.

در طرف مقابل، قطعه کار بر روی میز دستگاه قرار داده می‌شود و با کمک ابزارهای خاصی ثابت می‌شود. اپراتور با استفاده از هدایت کننده استورک، امکان حرکت دادن پیستون را دارد. پیستون دستگاه با توجه به فشار تولید شده به سمت قطعه کار حرکت داده می‌شود و در نهایت به آرامی فشار دلخواه دستگاه را وارد می‌کند. در برخی از مدلهای پیشرفته، امکان تنظیم فشار هیدرولیک وجود دارد، اما هیچ وقت این فشار بالاتر از ظرفیت دستگاه نمی‌رود. مثلاً یک دستگاه پرس هیدرولیک ۲۰ تنی توانایی تولید ۶۰ تنی نیرو ندارد. در نهایت پس از تخلیه انرژی، امکان بازگشت پیستون به محل اولیه وجود دارد.

حرکت قطعات دستگاه پرس هیدرولیک بسیار آرام است و نسبت به دستگاه فرز cnc یا دستگاه تراش cnc سرعت کمتری دارد. امیدواریم که این اطلاعات به تواند راهنمای خوبی در خرید قطعات دستگاه پرس هیدرولیک باشد و شما تا حدودی با کار این دستگاه آشنایی پیدا کرده باشید. اما در گروه تهران CNC آمادگی پاسخگویی به همه سؤالات و ابهامات شما را داریم و می‌توانید این سؤالات را در بخش نظرات یا از طریق تماس مستقیم از کارشناسان ما بپرسید.

مطالعه مطالب زیر به شما در این زمینه کمک می‌کند:

منبع: greenerd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =