اخبار و مطالب

قطعات فرز CNC – آشنایی با بخش‌های مختلف فرز سی ان سی

قطعات فرز CNC - آشنایی با بخش‌های مختلف فرز سی ان سی

روش‌های مختلفی برای آشنایی با دستگاه فرز سی ان سی وجود دارد که هر کسی با توجه به شرایط خود می‌تواند یکی از آنها را انتخاب کند، اما مسلماً شناخت قطعات فرز CNC راهکار بسیار خوب و مناسبی است. شما وقتی که با بخش‌های مختلف دستگاه فرز آشنا می‌شوید، در حقیقت می دانید که روال کار دستگاه به چه صورت است و در نهایت نتیجه کار به چه صورت خواهد بود. این به طور ویژه برای تکنسین‌ها و اپراتورها بسیار مهم و تعیین کننده است.

به همین دلیل، در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا قطعات فرز CNC را به ترتیب معرفی کنیم و در نهایت نحوه انجام فرزکاری در یک دستگاه را توضیح خواهیم داد.

صفحه کنترل به عنوان ورودی قطعات فرز CNC

صفحه کنترل یا رابط دستگاه (Machine interface) اشاره به قسمتی از قطعات فرز CNC دارد که اپراتور به طور مستقیم با آن در ارتباط است و در جریان آن امکان برنامه‌ریزی کار دستگاه و نحوه اجرای آن وجود دارد. این صفحه ممکن است به صورت لمسی یا به صورت دکمه دار باشد. اما در کنار آن یک صفحه نمایشگر وجود دارد تا اپراتور بتوانند به کمک دکمه‌ها، مختصات و مشخصات حرکتی دستگاه فرز را وارد کند.

ستون دستگاه

ستون (Column) یکی از قطعات پشتیبانی و ساختاری دستگاه است که به نوعی وظیفه نگهداری و حمایت از تمامی قطعات فرز CNC را بر عهده دارد. این قسمت شامل یک پایه ثابت است که بخش‌های مختلف دستگاه به آن وصل می‌شوند. در حقیقت وظیفه ستون  کمک به فرایند فرزکاری و همچنین نگهداری سیستم‌های خنک کننده و مخزن روغن است. با توجه به نوع دستگاه فرز سی ان سی افقی و عمودی، طراحی ستون دستگاه متغیر بوده و امکان استفاده از الگوهای مختلف برای آن وجود دارد.

زانویی

زانوئی (Knee) یک قسمت متحرک و قابل تنظیم است که به ستون دستگاه متصل شده و وظیفه آن حمایت و پشتیبانی از زین دستگاه و همچنین میز دستگاه فرز سی ان سی است. این قسمت از دستگاه در امتداد محور Z قابل تنظیم است و اپراتور می‌تواند به کمک آن ارتفاع میز دستگاه را برای برش‌های سه بعدی تغییر دهد. این ابزار ممکن است به صورت فشاری و به‌صورت رزوه‌ای ارتفاع را تنظیم کند و در دستگاه‌های مختلف طراحی متفاوتی دارد.

زانویی

زین فرز سی ان سی

زین (Saddle) به قسمتی گفته می‌شود که بالای زانویی نصب شده و به عنوان پشتیبان میز کار عمل می‌کند. این  بخش از قطعات فرز CNC قادر است که به موازات محور چرخش حرکت کند و به همین دلیل شرایط کار را به شکلی آماده می‌کند که امکان تنظیم افقی نمونه کار وجود داشته باشد. بنابراین عملکرد همزمان زین و زانویی در این دستگاه‌ها باعث ایجاد حرکت در ابعاد مختلف می‌شود تا برش‌های پیچیده‌تری انجام گیرد.

 میز کار

میز کار (Worktable) به قسمتی از دستگاه فرز سی ان سی اشاره دارد که در بالای زین نصب می‌شود و وظیفه نگه داشتن قطعه کار یا وسیله نگهدارنده را بر عهده دارد. بسته به نوع دستگاه استفاده شده، این قسمت قابل تنظیم در جهت افقی و عمودی و یا به صورت ترکیبی است. در حقیقت بیشتر کار این قطعه تابع حرکت دو قسمت زیرین آن یعنی زین و زانوئی است. البته طراحی و ابعاد آن‌ها با توجه به اندازه فرز سی ان سی متغیر است و شما می‌توانید با توجه به کارایی آن، تغییراتی در اندازه میز به وجود بیاورید.

 میز کار

 الکتروموتور قلب الکتریکی قطعات فرز CNC

الکتروموتور به عنوان قلب تپنده بخش الکتریکی دستگاه عمل می‌کند. الکتروموتورها با توجه به اندازه دستگاه و همچنین نحوه استفاده از آنها، تغییر می‌کنند. معیار انتخاب الکتروموتور بر مبنای تعداد وات و ولتاژ آنهاست که توانایی آنها را به رخ می‌کشد. الکتروموتور به یک کلید در صفحه کنترل وصل است و امکان چرخش با سرعت ثابت را فراهم می‌کند.

اسپیندل

اسپیندل (Spindle) از جمله قطعات فرز CNC متصل شده به ستون دستگاه است که وظیفه آن نگه داشتن آربور (Arbor) است. اسپیندل در حقیقت به نوعی وظیفه تنظیم سرعت دستگاه را بر عهده دارد و به عنوان یک پل رابط بین الکتروموتور و ابزار برشی قرار می‌گیرد. محل قرارگیری اسپیندل در فرز سی ان سی عمودی و سی ان سی افقی با یکدیگر متفاوت هستند، اما از لحاظ کارایی تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد.

آربور

آربور (Arbor) یکی از قطعات به کار گرفته شده بر روی شفت دستگاه است که در ماشینهای فرزکاری افقی در داخل اسپیندل قرار می‌گیرد و شرایط نصب ابزارهای ماشینکاری مختلف و متعدد را فراهم می‌کند. این قطعه در ابعاد مختلف و همچنین در قطرهای متفاوت به کار گرفته می‌شود که تغییر آنها بیشتر با توجه به نوع دستگاه فرز صورت می‌گیرد. در حال حاضر انواع کاربر در دسترس شامل دستگاه فرز کاری استاندارد، دستگاه فرزکاری پیچ، دستگاه فرز کاری چوب و همچنین دستگاه فرزکاری برش است که طراحی هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت است.

رام

رام (Ram) به یکی از قطعات فرز CNC اشاره دارد که معمولاً در دستگاه‌های عمودی به کار گرفته می‌شود و محل آن قرارگیری در بالای ستون به صورت ثابت است. این ابزار به عنوان نگهدارنده و پشتیبان اسپیندل عمل می‌کند. با توجه به تغییراتی که در فرایند فرزکاری صورت می‌گیرند، امکان تغییر وضعیت رام از لحاظ طول و شرایط حرکت وجود دارد.

ابزار فرزکاری

ابزار فرزکاری (Machine tool) به قطعه‌ای از دستگاه گفته می‌شود که توسط اسپیندل نگهداری شده و از آن برای برش و برداشتن قسمتی از ماده استفاده می‌شود. در مطالب قبل در مورد دستگاه فرز CNC صحبت کردیم. همانطور که گفته شد، برای این دستگاه‌ها از مدل‌های مختلفی از ابزار فرزکاری استفاده می‌شود که ممکن است برای کف تراشی یا برش ساده به صورت افقی یا عمودی یا حتی برش زاویه‌ای به کار گرفته شود. به همین دلیل انتخاب ابزار فرزکاری به فاکتورهای دیگری مانند جنس قطعه کار و همچنین شرایط هندسی برش بستگی دارد. اما به طور کلی، این ابزارها توانایی بالایی در برش دادن مواد مختلف با شرایط فیزیکی و شیمیایی متفاوت دارند.

ابزار فرزکاری

وظیفه قطعات فرز CNC در کنار یکدیگر

در کار با دستگاه فرز سی ان سی شما باید چند مرحله را انجام دهید. مرحله اول طراحی فرایند فرزکاری است. در این مرحله شما باید طرح مورد نظر را در نرم افزار اتوکد به صورت دو بعدی و سه بعدی آماده کنید. این طرح آماده شده باید در قالب فرمت G-Cod به نرم افزار سی ان سی انتقال داده شود. در گام دوم، تکنسین باید اطلاعات و مشخصات دستگاه را در قسمت ورودی وارد کند و شرایط را برای کار دستگاه آماده کند.

از قسمت صفحه کنترل، امکان راه اندازی الکتروموتور وجود دارد که نتیجه حرکت آن باعث چرخش محور دستگاه و در نتیجه چرخش اسپیندل و ابزار برشی می‌شود. در طرف مقابل هم قطعه کار بر روی میز کار نصب می‌شود که با استفاده از زین و زانوئی می‌توان جهت حرکت آن را در سه محور X، Y و Z تغییر داد. برنامه ریزی صورت گرفته در نرم افزار سی ان سی کمک می‌کند که قطعات فرز CNC به ترتیب کار خود را انجام دهند و برش به طور کامل انجام شود.

امیدواریم که اطلاعات گفته شده در مورد قطعات فرز CNC بتواند ابهامات شما را در کار با این دستگاه برطرف کند و از طرف دیگر در خرید دستگاه به شما کمک کند. اما اگر هنوز هم ابهام دارید، با ما در گروه تهران CNC تماس بگیرید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما قرار دهیم.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند:

منبع: thomasnet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 1 =