اخبار و مطالب

مقایسه نحوه عملکرد دستگاه فرز سی ان سی و دستگاه تراش سی ان سی

مقایسه نحوه عملکرد دستگاه فرز سی ان سی و دستگاه تراش سی ان سی - آموزش کار با دستگاه فرز cnc راه اندازی دستگاه فرز cnc

به کارگیری یک نرم افزار فوق پیشرفته در دستگاه فرز سی ان سی و دستگاه تراش سی ان سی باعث شده که در بسیاری از کاربردهای صنعتی از آنها استفاده شود. از طرف دیگر نمونه های مختلفی از دستگاه سی ان سی رومیزی و کوچک در بازار وجود دارد که برای کارگاه های کوچک مناسب هستند. با این وجود انتخاب بین یکی از آنها و به کارگیری دستگاه در حوزه تراشکاری و ماشینکاری، به فعالیت کارگاه و انتظاری که از دستگاه داریم بستگی دارد.

بنابراین در این مطلب ابتدا نحوه عملکرد دستگاه فرز سی ان سی و سپس دستگاه تراش سی ان سی را به صورت مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد و در نهایت پارامترهای تاثیرگذار در عملکرد آنها را هم معرفی خواهیم کرد.

دستگاه فرز سی ان سی چگونه کار میکند؟

دستگاه فرز سی ان سی به عنوان محبوب ترین دستگاه سی ان سی در حوزه طراحی و معماری قطعه است. در اغلب منابع از این لفظ برای همه دستگاه ها استفاده می شود. در این دستگاه، ابتدا قطعه کار روی میز دستگاه قرار داده می شود و با استفاده از ابزارهای برشی چرخشی و دوار برداشته می شود. اما اگر بخواهیم روند کار فرزکاری سی ان سی را به صورت مرحله به مرحله بیاوریم، مطابق روند زیر است:

مرحله اول طرح برش کاری که به صورت CAD و در نرم افزار اتوکد در تری دی مکس آماده سازی شده، باید به زبان برنامه نویسی G-Code تغییر داده شود که برای دستگاه قابل تفسیر باشد. این کار معمولاً بر مبنای نقشه های فنی ارائه شده به تکنسین دستگاه انجام می شود.

در گام دوم قطعه کار مورد نظر باید به اندازه هدف نهایی بریده شده و بر روی سکوی اختصاصی قرار گیرد. در میز دستگاه سی ان سی محل مخصوصی برای قرارگیری قطعه کار وجود دارد که موقعیت دقیق و همچنین تراز بودن آن را تضمین می کند. همچنین این قطعه غالباً برای اندازه‌گیری هم قابل استفاده بوده و می توان ابعاد قطعه کار را به کمک آن تعیین کرد. (دستگاه cnc فلزات برای کار بر روی کدام فلزات آهنی مناسب است؟)

در گام سوم، قطعه کار مورد نظر با استفاده از ابزار برشی مخصوص که با سرعت بسیار زیادی می چرخد و تراشیده می شود. در این مرحله تغییرات مختلفی با توجه به نوع طراحی باید صورت گیرد تا با دستگاه فرز سی ان سی بتواند قطعه کار را خیلی سریع و با دقت بالایی برش دهد. در نهایت و پس از اتمام برش، قطعه کار از لحاظ فنی مورد بازبینی قرار می گیرد و برای بسته بندی از خط تولید خارج می شود.

دستگاه فرز سی ان سی چگونه کار میکند؟

 کار با دستگاه فرز سی ان سی روی مدل های غیرتکراری

ویژگی جالب دستگاه های سی ان سی این است که الگوی داده شده به آن‌ها را می‌توان ذخیره کرد و بارها و بارها به کمک آنها فرآیند ماشینکاری را انجام داد. اگر به دنبال ماشینکاری یک الگوی تکراری باشید، نیازی به تغییر تنظیمات دستگاه نیست و مجدداً از همان الگوی ذخیره شده استفاده می کنید. اما اگر باید روی قطعه کار دیگری با شرایط متفاوت کار کنید، لازم است که مجدداً همان مراحل را تکرار کنید و فرآیند برش را انجام دهید.

 کنترل قطعه کار

پس از ماشین کاری، قسمت مورد نیاز باید بازپرداخت شود و در صورتی که در آن نقایص کوچکی وجود دارد، باید برطرف شود. معمولاً کار دستگاه فرز سی ان سی به شکلی است که نیاز به اصلاح ندارد، اما ممکن است در مورد لبه های تیز یا سایر قسمتهای حساس آن تغییراتی وجود داشته باشد که نیاز به کنترل بیشتری دارد. همچنین اگر در مرحله طراحی فنی، تغییرات خاصی لازم باشد و معیارهایی برای سنجش تعریف شده باشد، لازم است که از لحاظ فنی هم مورد آنالیز قرار گیرد.

لازم است بدانید که اغلب دستگاههای موجود در بازار از نوع فرز سی ان سی سه محور هستند که در سه جهت X و Y و Z حرکت می کنند. این در حالی است که نمونه‌های چهار محور و پنج محور آنها هم در بازار وجود دارد و توصیه می‌کنم که مقایسه دستگاه فرز سی ان سی سه محور با دستگاه‌های ۵ محور و ۴ محور را مطالعه کنید.

 کنترل قطعه کار

دستگاه تراش سی ان سی چگونه کار میکند؟

در دستگاه تراش سی ان سی قطعه کار روی یک محور یا چاک (chuck) در حال چرخش قرار می گیرد و با استفاده از یک ابزار برش ثابت تراشکاری می شود. به همین ترتیب می توان ادعا کرد که این دستگاه برای قطعات با تقارن در امتداد محور مرکزی مناسب هستند. معمولاً قطعات تولید شده در این دستگاه ها بسیار سریعتر و با هزینه کمتری نسبت به دستگاه های فرز سی ان سی برش کاری می شوند. اما به طور کلی مراحل دنبال شده در برش قطعات باید طبق روال زیر باشد:

در مرحله اول الگوی آماده شده در نرم افزار اتوکد باید به سیستم برنامه نویسی G-Code تغییر داده شود و در نهایت با توجه به سیستم مناسب به نرم افزار دستگاه داده شود. این سیستم در هر دو نوع دستگاه یکسان است و در حقیقت برای همه دستگاه های سی ان سی باید روند برنامه نویسی به شکل استاندارد و مناسب انجام گیرد.

در گام دوم باید قطعه کار بر روی اسپیندل دستگاه نصب شود که با سرعت بالایی در حال چرخش بوده و یک ابزار برشی ثابت در کنار آن قرار می‌گیرد. حرکت ابزار برشی به سمت قطعه کار و چرخاندن قطعه کار به کمک اسپیندل، امکان حذف مواد را فراهم می کند تا طرح هندسی نهایی ایجاد شود. همچنین در این دستگاهها امکان استفاده از مته یا سایر ابزارهای برشی داخلی وجود دارد که در ایجاد سوراخ در امتداد محور در مرکز قطعه کار تاثیرگذار هستند. در اینجا توصیه می کنم که حتما انواع مته پرکاربرد در دستگاه سی ان سی را مطالعه کنید.

اگر لازم باشد که روند برش در سایر قسمتها به شکل دیگری دنبال شود، لازم است که مجدداً قطعه کار جابجا شده و از آن برای تراشکاری سطح استفاده شود. در این صورت باید همهٔ مراحل قبلی مجددا انجام شود.

دستگاه تراش سی ان سی چگونه کار میکند؟ 

 اهمیت کار دستگاه تراش سی ان سی

با توجه به تعداد محورهایی که در دستگاه تراش سی ان سی به کار گرفته شده، امکان برش نمونه کارهای مختلف حتی به صورت استوانه های توخالی هم وجود دارد. معمولا سیستم چرخان این دستگاه ها برای قطعات استوانه ای در الگو های مختلف به کار گرفته می شود و به کارگیری محور بیشتر باعث می شود که جزئیات بیشتری در تراشکاری مشخص شده و کیفیت آن بهتر شود. امکان نصب ابزارهای برشی متنوع در این دستگاه ها به تکنسین دستگاه تراش cnc کمک می کند که انعطاف پذیری بیشتری در کار خود داشته باشند و راه برای کسب درآمد آنها بیشتر باشد.

اهمیت استفاده از دستگاه تراش چند کاره

اگر مطالب قبلی ما را دنبال کرده باشید، به دستگاه تراش چند کاره اشاره کرده ایم که می تواند چند وظیفه متفاوت و متنوع را به صورت همزمان انجام داده و به عنوان یک دستگاه پرکاربرد استفاده شود. این دستگاه ها تنوع بالایی دارند و برای کسانی که امکان استفاده از چند دستگاه برای آنها فراهم نیست، بهترین انتخاب ممکن است. مثلاً فرض بگیرید که شما یک کارگاه نسبتاً کوچک در مرکز شهر دارید و به دنبال انجام وظایف مختلف مانند تراشکاری، فرزکاری، دریل کاری، و سایر حوزه های ماشینکاری را دارید.

اهمیت استفاده از دستگاه تراش چند کاره

 در این صورت استفاده از یک دستگاه تراش چند کاره نسبت به داشتن یک دستگاه فرز سی ان سی تخصصی یا یک دستگاه تراش سی ان سی تخصصی بهتر است. البته نباید فراموش کنیم که دستگاه های تخصصی برای اهداف خاص و ویژه گزینه بهتری بوده و هیچ دستگاه ترکیبی نمی تواند کارایی آنها را داشته باشد (دستگاه تراش چند کاره چیست و چرا انتخاب می شود؟)

امیدواریم این مطلب اطلاعات خوب و کاملی در مورد دستگاه فرز سی ان سی و دستگاه تراش سی ان سی در اختیار شما گذاشته باشد. اما اگر احیاناً سوالی دارید می توانید در بخش نظرات مطرح کنید یا برای مشاوره بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

البته مطالعه مطالب زیر هم می تواند به شما کمک کند:

منبع: 3dhubs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + چهارده =