اخبار و مطالب

موارد مهمی که قبل از فرزکاری پلاستیک باید بدانید

موارد مهمی که قبل از فرزکاری پلاستیک باید بدانید - چگونه نهایت استفاده را از قابلیت دستگاه فرز سی ان سی ببریم؟

فرزکاری پلاستیک بخشی از خدمات کارگاه‌های سی ان سی را به خود اختصاص داده و در حقیقت بخشی از درآمد کارگاه ها به همین حوزه مربوط می شود. اگرچه در مورد فلزات ما با آلیاژ های مختلفی مواجه هستیم، اما میزان ناخالصی آنها کم است و تقریباً یک ساختار یکپارچه داریم. این در حالی است که پلاستیک ها انواع مختلفی دارند و معمولاً در نمونه‌های مختلف آنها ناخالصی‌های وجود دارد که می‌تواند کار دستگاه سی ان سی پلاستیک را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین برای کسانی که قصد شروع فعالیت در حوزه فرزکاری پلاستیک دارند در ادامه به برخی نکات مهم و تعیین‌کننده اشاره خواهیم کرد که می تواند کیفیت کلی کار شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در فرزکاری پلاستیک با تنوع بالایی مواجه هستیم

علاوه بر کار بر روی چوب و آلومینیوم، فرزکاری پلاستیک یکی از زمینه‌های مهم در کاربرد دستگاه cnc در بخش‌های مختلف است که تنوع آن می‌تواند بسیار مهم و تعیین کننده باشد. موضوع بسیار مهم این است که ما پلاستیک ها را می توانیم در گروه پلاستیک های نرم یا گرمانرم قرار دهیم که تحت تاثیر گرما تغییر حالت می دهند. پلاستیک های جامد شامل پلاستیک های ترموست می‌شود که میزان سختی بالاتری دارند. در نهایت با گروه پلیمرها و الاستومرها مواجه هستیم که گروهی از پلاستیک های انعطاف پذیر بوده و استحکام مکانیکی آنها کمتر است.

بنابراین از یک اپراتور دستگاه فرز سی ان سی پلاستیک انتظار می رود که همه پلاستیک ها و خصوصیات فنی آنها را بشناسد و با توجه به نیازی که هست تغییراتی در دستگاه خود به وجود بیاورد. این تغییرات هم در زمینه انتخاب و ابزار برشی بوده و هم مواردی مانند سرعت گردش اسپیندل و قدرت الکتروموتور را هم شامل می شود.

در فرزکاری پلاستیک با تنوع بالایی مواجه هستیم

حوزه های کاربرد پلاستیک

پلاستیک از جمله موادی است که خصوصیات منحصر به فردی دارد و این ویژگی های فنی به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد که قالب‌های ویژه و خاص را به کمک آنها پیاده کنند. امروزه از پلاستیک ها در مدل سازی و حکاکی استفاده می‌شود که ترموفرمینگ یکی از روشهای ماشینکاری است. این در حالی است که از فرزکاری پلاستیک می‌توان برای سوراخکاری یا حتی شکل دهی پلاستیک ها برای تجهیزات مختلف استفاده کرد. ضمن اینکه باید قبول کنیم که پلاستیک ها در حوزه‌های مختلفی مانند تولید عروسک، تولید بخش داخلی و ظاهری خودرو، تولید تجهیزات خانگی و موارد مشابه کاربرد وسیعی دارد.

دستگاه سی ان سی یا دستگاه پرینت سه بعدی

در مطالب قبلی در مورد مقایسه دستگاه سی ان سی با دستگاه چاپ سه بعدی صحبت کردیم و به مزایا و معایب هر کدام از آنها پرداختیم. ویژگی جالبی که در مورد پلاستیک ها وجود دارد این است که هم با دستگاه‌های سی ان سی و هم با دستگاه چاپ سه بعدی می توان نمونه های مختلف را به کمک آنها پیاده کرد. نکته مهمی که در اینجا باید در ذهن داشته باشید این است که دستگاه چاپ سه بعدی نیاز به حرارت برای ذوب پلاستیک دارد و به همین دلیل در مناطقی که احتمال اشتعال و انفجار وجود دارند کاربرد ندارد.

این در حالی است که در دستگاه سی ان سی ما با یک قالب کامل پلاستیکی مواجه هستیم که می توان به راحتی بخش‌های مختلف آن را برش داد و الگوهای سه بعدی را پیاده سازی کرد. معمولاً قطعه کار به دست آمده از این دستگاه ها نیاز به اصلاح و ویرایش ندارد و مستقیماً می توان از آن استفاده کرد. نکته مهم این است که قطعه کار برش داده شده در جریان فرزکاری پلاستیک باید درصد خلوص بالایی داشته باشد تا احتمال شکستن ابزار برشی به حداقل برسد.

 نکات مهم در فرزکاری پلاستیک

در هنگام فرزکاری پلاستیک و به طور کلی ماشین کاری روی پلاستیک ها باید برخی از معیارها در نظر گرفته شوند که دستیابی به نتیجه مناسب و ایده آل تحت تاثیر آنها قرار دارد. اگر می‌خواهید کار نهایی شما کیفیت مطلوبی داشته باشد حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • نگهداری پلاستیک با کمترین تنش و فشار: پلاستیک ها میزان نرمی بیشتری نسبت به فلز و چوب دارد و به همین دلیل هنگام بستن یا کلمپینگ آنها باید تنش را به حداقل برسانیم تا نتیجه کار بدون هیچ گونه اعوجاج یا مشکل به دست بیاید.
  • استفاده از ابزار برشی بسیار تیز: استفاده از پلاستیک نرم و سبک در فرزکاری پلاستیک کار ما را بسیار سخت می کند. از طرف دیگر کسانی که به دنبال برش‌های صیقلی و صاف هستند حتماً باید از ابزارهای برشی بسیار تیز استفاده کنند. بنابراین تا حد ممکن ابزار برشی را تیز نگه دارید و در زمان کمتری آن را تعویض کنید.
  • اعمال مستقیم کولانت دستگاه سی ان سی به ابزار برش: در اغلب پلاستیک ها لازم است که مایع خنک کننده مستقیماً روی ابزار برش اعمال شود. در اغلب موارد می‌توان از آب به عنوان خنک کننده برای فرزکاری پلاستیک استفاده کرد اما در مطلبی به بررسی کولانت دستگاه سی ان سی پرداخته ایم که این مطلب هم می تواند به شما کمک کند.
  • سرعت چرخش کم: یکی از حربه هایی که هنگام کار روی پلاستیک می توانید انجام دهید این است که سرعت گردش اسپیندل و در نتیجه سرعت چرخش ابزار برشی را در کمترین حد ممکن انتخاب کنید تا از داغ شدن احتمالی آن جلوگیری کنید.
  • در نظر گرفتن مرحله بازبینی: با توجه به اینکه رفتار پلاستیک ها در برابر ابزارهای برشی غیر قابل پیش بینی است توصیه ما این است که هنگام ماشینکاری پلاستیک حتماً یک مرحله بازبینی اضافی در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که محصول مورد نظر کیفیت مطلوب شما را دارد.

فرزکاری پلکسی، پلی کربنات و پلی استایرن

معمولاً کسانی که در حوزه پلاستیک ها کار می کنند با این سه دسته از مواد هم مواجه هستند و طبیعی است که دستگاه سی ان سی آنها باید توانایی کار روی این تجهیزات را داشته باشد. این مواد خاص معمولاً برای ساخت ماکت یا صنعت تبلیغات یا حتی دکوراسیون داخلی و بخش داخلی اتومبیل قابل استفاده هستند.

معمولا دستگاه های سی ان سی توانایی برش دادن انواع پلکسی و پلی کربنات با ضخامت حدود ۳ میلی متر و بیشتر را دارند. حتی می‌توان از ظرفیت آنها برای صیقل دادن سطح مواد هم استفاده کرد. در ضمن مدل های پیشرفته این دستگاه ها برای کار روی پلی استایرن و پلکسی بهینه سازی شده اند و لازم است که هنگام استفاده از آنها یک خنک کننده دائمی داشته باشند تا ساختار مواد اولیه تحت تاثیر ابزار برشی قرار نگیرد.

فرزکاری پلکسی، پلی کربنات و پلی استایرن

نکته مهم در انتخاب پلاستیک و دستگاه فرز

مهم‌ترین چیزی که به هنگام فرزکاری پلاستیک باید در نظر بگیرید پایداری دستگاه و حفظ ساختار اولیه پلاستیک است. معمولا دستگاه های فرز شامل استفاده از یک ابزار برشی بسیار تیز هستند که فعالیت آنها با تولید حرارت همراه است. بنابراین در وهله اول نوع پلاستیک و نوع دستگاه فرز سی ان سی باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند و شرایط خنک کاری و همچنین شرایط نگهداری پلاستیک مساعد باشد.

دقت در عملکرد دستگاه در جریان فرزکاری پلاستیک حرف اول را می‌زند و اگرچه برش دادن پلاستیک آسان است، اما دقت بالا و دقت در اندازه گیری یک اصل غیر قابل انکار است. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که محصول نهایی شما ممکن است با توجه به شرایط برشکاری تغییراتی داشته باشد و باید یک مرحله بازبینی برای آن در نظر بگیرید تا از لحاظ کیفیت محصول هم دچار مشکل نشوید.

امیدواریم که به ابهامات شما در این زمینه پاسخ داده باشیم و برای پاسخ به سوالات دیگر می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. ضمن اینکه مطالعه مطالب زیر به درک شما از این مسئله کمک می کند:

منبع: markforged

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پانزده =