اخبار و مطالب

پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک و کاربرد آنها را بشناسید

پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک و کاربرد آنها را بشناسید

آشنایی با پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک به شما کمک می‌کند که به هنگام خرید دستگاه به سراغ گزینه هایی بروید که افراد دیگر تمایل زیادی به استفاده از آنها دارند. این یک واقعیت در حوزه صنعت است که بیشتر آنها فرایندهای مشابهی را دارند و از دستگاه های مشابه استفاده می کنند. بنابراین، به عنوان یک قانون کلی، می توانیم نتیجه بگیریم که اگر یک دستگاه توسط طیف وسیعی از صنایع مختلف به کار گرفته شود، به احتمال زیاد از لحاظ کیفیت و کارایی هم در سطح مطلوبی قرار دارد.

در مطالب قبل (دستگاه پرس هیدرولیک چیست و چگونه عمل می‌کند)، معرفی کاملی از انواع دستگاه های پرس هیدرولیک داشتیم. اما در این مطلب به طور ویژه و خاص به سراغ معرفی پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک می‌رویم تا ببینیم که کدام مدل از این دستگاه ها بیشتر استفاده می شود.

انتظاراتی که از پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک می رود؟

وقتی که از لفظ پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک استفاده می کنیم، مطمئناً منظور ما دستگاه‌هایی هستند که بتوانیم در شرایط مختلف صنعتی و غیر صنعتی از آنها استفاده کنیم و تنوع در اندازه و شکل ظاهری آنها حفظ شده باشد. دستگاههای پرس هیدرولیک بر مبنای قانون پاسکال طراحی شدند. این دستگاه ها برای انتقال نیرو از توان سیالات استفاده می کنند و معمولاً سه بخش مهم در آنها وجود دارد. بدنه اصلی دستگاه، منبع تغذیه یا نیرو و واحد کنترل هیدرولیک. پرس های هیدرولیک از یک یا چند پمپ روغن به عنوان مکانیزم قدرت استفاده می کنند.

این دستگاه ها از پمپ های دنده ای برای ایجاد برنامه های کم فشار تا حدود 2.5 مگا پاسکال، از پمپ‌های تیغه ای برای برنامه‌های با فشار متوسط تا حدود 6.3 مگا پاسکال و از پمپهای پلانگر (Plunger) برای فشارهای بالا تا حدود ۳۲ مگاپاسکال استفاده می شود. این دستگاه‌ها هزینه تولید قطعات صنعتی را کاهش داده و باعث افزایش کیفیت آنها می‌شوند. به همین دلیل پیدا کردن پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک می‌تواند به عملکرد ما هم کمک کند.

پرس های هیدرولیک کاربرد های بیشماری در زندگی روزمره ما دارند که می توان از آنها برای صاف کردن، خم کردن، شکل دادن، علامت گذاری، نشان‌گذاری و موارد مشابه استفاده کرد. غیر ممکن است که از یک دستگاه پرس هیدرولیک و خاص برای انجام همه این برنامه ها استفاده کرد. بنابراین، برای دستیابی به این اهداف، پرس های هیدرولیک جداگانه ای در صنعت وجود دارد که هر کدام از آنها برای یک حوزه خاص مناسب هستند. به همین دلیل پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک شامل یک مدل خاص نمی شود و چهار مدل از آن‌ها در ادامه معرفی شده است:

دستگاه پرس هیدرولیک چهار ستون

دستگاه پرس هیدرولیک چهار ستون (Four-Column Hydraulic Press) برای کاربرد ها و برنامه های مرتبط با تجهیزات ابزار دقیق به کار گرفته می شود. البته از این دستگاهها نمونه‌های ۴ پرتو، سه پرتو و دو پرتو در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها در دسته های مختلفی قرار می گیرند. این دستگاه ها برای برنامه هایی که فشار قابل توجهی نیاز دارند بهترین گزینه ممکن هستند. دستگاه پرس هیدرولیک چهار ستونی می‌تواند توزیع فشار مساوی را در همه ستون ها فراهم کند.

ویژگی های دیگری مانند انعطاف پذیری، تطبیق پذیری و سازگاری، انتقال صاف و نرم پیستون، سهولت کار، تنظیم سریع، تعمیر و نگهداری کم هزینه و موارد مشابه دیگر از جمله مزایای پرس هیدرولیک چهار ستونی محسوب می شود و به همین دلیل یکی از پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک در بازار محسوب می شود.

دستگاه پرس هیدرولیک چهار ستون

دستگاه پرس هیدرولیک تک ستونی یا دستگاه پرس هیدرولیک سی فریم

پرسهای هیدرولیک تک ستونی همچنین به عنوان پرس هیدرولیک C-frame شناخته می شوند. دلیل انتخاب این نام گذاری برای این دستگاه‌ها، طراحی خاص فریم دستگاه است که با مانند حرف C انجام گرفته است. میزان استحکام عالی، عملکرد فوق العاده و برجسته، سرعت و دقت بالا از مزایای استفاده از پرس هیدرولیک تک ستونی است. این دستگاه ها در صنایع خودروسازی، صنایع تولید تجهیزات الکترونیک، صنایع تولید لوازم خانگی و همچنین صنایع تولید لوازم پزشکی به کار گرفته می‌شوند و از لحاظ کارایی یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار هستند.

دستگاه پرس هیدرولیک C فریم یک گزینه مناسب برای کاربردهایی مانند تشکیل ورق فلزی، ساخت ورق پلاستیکی، خمکاری و ایجاد عمق بر روی نمونه کارهای مختلف محسوب می شود. دستگاه های پرس تک ستونی به دلیل کم بودن امکانات، اندازه بسیار کوچک و متوسط ای دارد و به عنوان یک گزینه ارزان قیمت در بازار شناخته می شود.

دستگاه پرس هیدرولیک تک ستونی یا دستگاه پرس هیدرولیک سی فریم

دستگاه پرس هیدرولیک افقی

یکی دیگر از پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک در حوزه صنعت، دستگاه های افقی هستند که برای کاربردهایی مانند تولید خطوط ریل راه آهن، صاف کردن صفحات پلاستیکی و فولادی، پانچ کردن قطعه کار و صاف کردن سازه ها و محوطه سازی به کار گرفته می شوند. این دستگاه از جمله دستگاه های چند منظوره در بازار شناخته می شود و امکان تغییر دادن قطعات آنها، جدا کردن برخی از آنها و یا حتی با استفاده از قطعات با اندازه کوچک هم برای آنها وجود دارد. برای دستگاه پرس هیدرولیک افقی امکان اضافه کردن برخی ابزارها وجود دارد. در ضمن برای ساخت بدنه آنها از چدن سنگین استفاده شده که طول عمر آنها را بالا می برد و همچنین بسته به راحتی کارگران ممکن است ارتفاع میز دستگاه تغییر کند.

به خاطر داشته باشید که، دستگاه پرس هیدرولیک افقی به دلیل حرکت رفت و برگشتی پیستون خود به صورت افقی کاربرد متفاوتی نسبت به سایر مدل های گفته شده در بند های قبلی دارد. اما در عین حال هنوز هم یک گزینه محبوب نسبت به دستگاه های ساده تر محسوب می شود.

دستگاه پرس هیدرولیک افقی

دستگاه پرس هیدرولیک دو ستون

دستگاه های پرس هیدرولیک دو ستونی (Two Pillar Hydraulic Press) را می توان با توجه به نوع مایع مورد استفاده برای انتقال نیرو به دو دسته دستگاه پرس روغنی و دستگاه پرس آب تقسیم‌بندی کرد. دستگاه های پرس دوستونی مبتنی بر آب معمولاً برای پانچ کردن و همچنین نشانه گذاری بر روی قطعه کار استفاده می شوند. طول عمر بالا، سهولت در نگهداری و بهره برداری و همچنین هزینه پایین از مهم ترین ویژگی این دستگاه ها محسوب می شود. همچنین دستگاه پرس هیدرولیک دو ستونی مبتنی بر آب با توجه به نیاز کارگران ممکن است تغییراتی ببینند و در حوزه های مختلف به کار گرفته شود.

شاید اصلی ترین و مهم ترین دلیل محبوبیت دستگاه پرس هیدرولیک دو ستون به عنوان پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک باشد. البته ویژگی ها و مشخصات دستگاه های روغنی نسبت به دستگاه های آبی تفاوت دارد و نحوه استفاده و نگهداری آنها هم متغیر است.

در اینجا به ۴ دستگاه پرس هیدرولیک به عنوان دستگاه های محبوب و پرکاربرد اشاره کردیم، اما اگر محصولات ما را در گروه تهران CNC دیده باشید یا حتی روند مطالب ما را دنبال کرده باشید، متوجه شده اید که مدل‌های مختلفی از این دستگاه‌ها وجود دارد که برخی از آنها به صورت تخصصی در یک حوزه صنعتی خاص استفاده می شوند. بنابراین کار شما برای پیدا کردن پرکاربردترین دستگاه پرس هیدرولیک چندان سخت نیست و فقط کافی است که کارگاه های موجود در بازار را کنترل و رصد کنید تا بهترین محصول آنها را پیدا کنید.

البته می توانید سوالات و ابهامات خود را در بخش نظرات همین مطلب بنویسید تا کارشناسان ما پاسخ دهند. مطالعه مطالب زیر به شما در این زمینه کمک می‌کند:

منبع: whyps

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هفت =