اخبار و مطالب

چرا دستگاه CNC چند کاره بهترین انتخاب برای کسب درآمد است؟

فاکتورهای مهم در انتخاب دستگاه فرز cnc چینی - سفارش برش cnc باید شامل چه اطلاعاتی باشد؟ - چرا دستگاه CNC چند کاره بهترین انتخاب برای کسب درآمد است؟

بسیاری از کارگاه ها امکان استفاده از چند دستگاه به صورت همزمان در فضای کارگاهی خود ندارند و مجبور هستند که از گزینه هایی مانند دستگاه CNC چند کاره استفاده کنند. اما می توانیم این موضوع را یک توفیق اجباری برای آن‌ها در نظر بگیریم که از چند جهت روند تولید آنها را بهبود می بخشد. در واقع این دستگاه مانند یک چاقوی همه کاره است که شما از ظرفیت آن برای اهداف مختلف استفاده می کنید.

در مطالب قبلی گفتیم که دستگاه تراش چند کاره چیست اما در این مطلب می خواهیم ببینیم که چرا استفاده از یک دستگاه CNC چند کاره با مزایای متعددی همراه است.

دستگاه CNC چند کاره امکان ماشینکاری یک قطعه پیچیده در یک مکان را فراهم می‌کند

فرض بگیرید که شما یک کارگاه سی ان سی دارید و از طرف یک شرکت بزرگ تولید قطعه خودرو سفارش بزرگی به شما رسیده تا قطعات پیچیده و ساده آنها را تولید کنید. در این صورت شما برای ماشینکاری قطعات پیچیده باید از دستگاه فرز سی ان سی و دستگاه تراش سی ان سی به صورت همزمان استفاده کنید تا بتوانید به شکل مناسب به سفارش آنها پاسخ دهید.

اما به کارگیری دستگاه CNC چند کاره این فرصت را به شما می دهد که قطعه کار را بدون جابجایی و با استفاده از همان دستگاه برش دهید. در حقیقت تعداد محور دستگاه و شرایط الکتروموتور آن به شکلی است که می‌تواند به خوبی دستگاه را کنترل کرده و برش های دو بعدی و سه بعدی را انجام دهد. در مطالب قبلی دستگاه فرز سی ان سی سه محور را با دستگاه چهار محور و پنج محور مقایسه کردیم. یک دستگاه چند کاره می تواند وظایف این دستگاه ها را به صورت کامل و ایده‌آل انجام دهد.

دستگاه فرز 4 axis vertical machining center Saeilo Contur KV 1000

هزینه کمتر به دلیل استفاده از نیروی کار کمتر

نیروی کار لازم برای یک کارگاه با سه دستگاه سی ان سی بسیار بیشتر از نیروی لازم برای یک کارگاه با یک دستگاه CNC چند کاره است. به طور کلی نقش تکنسین در دستگاه سی ان سی بسیار کم است و به عنوان یک ناظر است، اما این به این معنی نیست که ما چند دستگاه را به طور همزمان به یک تکنسین واگذار کنیم و انتظار بازدهی بالایی را داشته باشیم.

بنابراین عملاً خرید دستگاه CNC چند کاره ما را صاحب یک دستگاه میکند که امکان کنترل کردن آن با استفاده از یک تکنسین ماهر وجود دارد. البته باید این حقیقت را هم بپذیریم که برنامه نویسی و کیفیت اجرای کار با دستگاه در این دستگاه‌ها بسیار پیچیده‌تر است و به همین دلیل اپراتور باید با اصول اولیه کار با آنها آشنایی کامل داشته باشد.

نیاز به تنظیمات کمتر و کاهش خطا به معنی بهبود کیفیت قطعات

برنامه نویسی دستگاه سی ان سی با زبان برنامه نویسی G-Code موضوع پیچیده ای است که نیاز به تخصص و تسلط به اصول برنامه نویسی دارد. بنابراین عملا تکنسین دستگاه باید توانایی استفاده از این کدها را داشته باشد و بتواند این کد ها را به شکلی به کار ببرد که دستگاه دستور مورد نظر را اجرا کرده و برشی عالی انجام دهد.

بنابراین طبیعی است که برنامه نویسی دستگاه CNC چند کاره راحت تر از برنامه نویسی سه دستگاه سی ان سی معمولی است. در ضمن احتمال بروز خطا در برنامه نویسی چندین دستگاه به صورت همزمان وجود دارد و این می‌تواند کیفیت قطعات و بازدهی کارگاه را تحت تاثیر قرار دهد. با این وجود عملاً تکنسین دستگاه می تواند برنامه نویسی دستگاه را با کمترین خطای ممکن و به بهترین شکل انجام دهد و خطای انسانی را به حداقل برساند.

استفاده از یک دستگاه CNC چند کاره به جای چند ماشین همزمان

به نظر شما داشتن یک دستگاه با قابلیت انجام چند کار به صورت همزمان بهتر است یا داشتن چند دستگاه برای چند هدف متفاوت؟ امروزه نمونه های مختلفی از چاپگر های چند کاره در بازار وجود دارد که معمولاً ۴ یا ۶ کار را به صورت همزمان انجام می دهند و نیاز ما را به داشتن چندین دستگاه از بین می‌برند.

بکارگیری دستگاه CNC چند کاره در کارگاه هم همین شرایط را به وجود می‌آورد و ما به عنوان صاحب کارگاه می‌توانیم از این طریق در سرمایه اولیه خود صرفه جویی کنیم. البته هنوز هم برخی از افراد فعال در صنعت نسبت به کارایی این دستگاه ها مردد هستند و فکر می کنند که دستگاه ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد. اما تجربه نشان داده که توانایی این دستگاه ها بسیار بیشتر از سطح تصور ماست و می تواند نیاز یک کارگاه را به خوبی برطرف کند.

دستگاه فرز HATFORD VMC 1000 MACHINING CENTRE HATFORD VMC 1000

استفاده بهتر و بهینه از فضای کارگاه

بسیاری از کارگاههای کوچک به دلیل محدودیت در سرمایه اولیه مجبور هستند که به سراغ دستگاه تراش سی ان سی کوچک یا رومیزی بروند و از طرف دیگر از یک فضای کارگاهی کوچک مانند انباری منزل استفاده کنند. حالا این افراد اگر به فکر توسعه کسب و کار خود باشند و درآمد خود را افزایش دهند، یا باید چند دستگاه به صورت همزمان داشته باشند یا به سراغ دستگاه CNC چند کاره بروند.

توصیه ما به این افراد استفاده از دستگاه‌های چند کاره است. در حقیقت داشتن این دستگاه ها از لحاظ قیمت و هزینه مقرون به صرفه بوده و در کنار آن در فضای کارگاهی هم صرفه‌جویی صورت می‌گیرد. بنابراین صاحب کارگاه بدون اینکه نیازی به اجاره یک کارگاه بزرگتر داشته باشد یا به فکر خرید دستگاه سی ان سی جدید باشد، همه قابلیت های مورد نیاز خود را در یک دستگاه چند کاره خواهد داشت و تمرکز خود را روی افزایش درآمد با این دستگاه قرار می دهد.

بالا رفتن بازدهی کارگاه به دلیل جلوگیری از انتقال قطعه بین چند دستگاه

گفتیم که برنامه نویسی دستگاه سی ان سی پیچیده است و در مطالب قبلی نمونه برنامه نویسی دستگاه سی ان سی را آوردیم. این نمونه به شما نشان می دهد که برنامه نویسی دستگاهی پروژه زمان بر است و برای هر قطعه لازم است که بخش‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار گیرند. حالا فرض بگیرید که شما قرار است چندین قطعه را برای یک شرکت برش دهید و برای هر کدام از آنها برنامه نویسی جداگانه انجام دهید.

مسلماً این روال بسیار زمان برتر نسبت به برش قطعات و ماشین کاری آنها با استفاده از دستگاه CNC چند کاره است. در حقیقت شما برای هر گروه از قطعات یک برنامه نویسی خاص انجام می دهید و آنها را در حافظه دستگاه ذخیره می کنید. در این صورت بدون اینکه نیاز به جابجایی قطعه بین چند دستگاه داشته باشید و مرتباً برنامه نویسی آن را انجام دهید، سفارش مشتری خود را در زمان کمتری انجام می‌دهید و بازدهی کارگاه افزایش می یابد.

کاهش زمان تولید قطعه و عدم نیاز به اصلاح مجدد در دستگاه CNC چند کاره

از دیگر مزایای جالب توجه داشتن دستگاه CNC چند کاره در کارگاه این است که زمان تولید قطعه به حداقل می رسد و نیازی به اصلاح مجدد آن ها نیست. قطعات خارج شده از این دستگاه شرایط نرمال و طبیعی مورد نیاز شرکت سفارش دهنده را دارند و نیازی به تغییر در آنها نیست. بنابراین شما هم بلافاصله می توانید این قطعات را بسته بندی کنید و به بازار ارائه دهید.

البته در این مورد مهارت بالای اپراتور دستگاه مهم است و همانطور که در مطلب تکنسین دستگاه تراش سی ان سی اشاره کردیم، باید آموزش های لازم برای آنها در نظر گرفته شود کارگاه توانایی پاسخ دهی به سفارشات پیچیده و متنوع را داشته باشد و نهایت بهره را از یک دستگاه چند منظوره ببرند.

امیدواریم مطالب گفته شده در اینجا شما را به سمت استفاده از یک دستگاه CNC چند کاره ببرد تا به کمک آن درآمد کارگاه سی ان سی خود را افزایش دهید و در پیشرفت آن گام برداریم. از مطالب زیر هم به عنوان مطالب تکمیلی کمک بگیرید تا گام به گام پیش برویم:

منبع: gosiger

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + دو =