اخبار و مطالب

چگونه با دستگاه سی ان سی کار کنیم؟

قطعات نگهدارنده نمونه کار چگونه با دستگاه سی ان سی کار کنیم؟

به هر منبعی که مراجعه کنید و از هر کسی بپرسید، بدون شک دستگاه سی ان سی را به عنوان یکی از قوی ترین دستگاه ها برای کارگاه های صنعتی معرفی می کنند. این قابلیت و این اعتماد به دستگاه به خاطر استفاده از یک نرم افزار هوشمند و همچنین تنوع بالا در طراحی قسمتهای مختلف دستگاه است. اگر محصولات ما را دیده باشید یا مطالب قبلی وبلاگ را دنبال کرده باشید، در آن ها به مدل های مختلف اشاره کرده ایم.

اما برای کسانی که به فکر راه اندازی کارگاه هستند و نمی دانند که این دستگاه ها دقیقا به چه شکلی عمل می کنند، در این مطلب برخی از الزامات اولیه برای کار با دستگاه سی ان سی را آورده ایم تا از آن به عنوان یک الگو استفاده کنند.

دستگاه سی ان سی چیست؟

دستگاه سی ان سی ماشین صنعتی پیچیده در اندازه های مختلف است که برای فرزکاری و تراشکاری به کار گرفته می شود و روی آن یک نرم افزار هوشمند به کار گرفته شده است. استفاده از لفظ CNC به معنی استفاده از کنترل عددی کامپیوتری در نرم افزار این دستگاه‌ها. در حقیقت سی ان سی مخفف Computer Numerical Control است. این نشان می‌دهد که کار دستگاه توسط یک نرم افزار کنترل می شود و اپراتور بیشتر به عنوان یک ناظر در کنار آن قرار دارد.

برای درک بهتر از دستگاه CNC، دستگاه فرز معمولی را در نظر بگیرید. دستگاه فرز می تواند کارهای مختلفی را انجام دهد. حال اگر این دستگاه در اختیار یک ربات قرار گیرد و ربات بتواند در جهت های مختلف آن را حرکت دهد، به راحتی می‌توان از قبل روند کار دستگاه را برنامه‌ریزی کرد و انتظار یک کار دقیق و با کیفیت از آن داشت. به همین دلیل دستگاه سی ان سی به عنوان دقیق ترین و با کیفیت ترین دستگاه های صنعتی شناخته می‌شوند.

فرز cnc عمودی - آشنایی با دستگاه فرز سی ان سی عمودی و عملکرد آن

دستگاه CNC چگونه کار می کند؟

برای درک بهتر نحوه عملکرد دستگاه CNC، آن را به دو قسمت تقسیم می کنیم:

  • بخش مکانیکی دستگاه
  • بخش نرم افزاری و هوشمند دستگاه

معرفی عملکرد دستگاه را با بخش مکانیکی شروع می کنیم که سابقه بیشتری دارد. دستگاه سی ان سی دارای یک الکتروموتور است که به عنوان قلب حرکتی و محرک اصلی آن عمل می کند. روشن شدن دستگاه به معنی فعال شدن الکتروموتور و در نتیجه به حرکت درآمدن اسپیندل آن است. اسپیندل به محورهای دستگاه وصل است. بنابراین حرکت اسپیندل تابع حرکت محورهای دستگاه است. وجود محورها از این جهت اهمیت دارد که حرکت ابزار برشی کاملاً تحت تاثیر محور قرار دارد.

* هرچه تعداد محور در یک دستگاه سی ان سی بیشتر باشد توانایی آن برای حرکت در جهت های مختلف و انجام برش های پیچیده تر بیشتر است. (مقایسه دستگاه فرز cnc سه محور با دستگاه ۴ محور و ۵ محور را ببینید).

نتیجه ارتباط بین الکتروموتور، اسپیندل و محورها، حرکت کردن ابزار برشی در جهت های مختلف است. این بخش از دستگاه در حقیقت یک دستگاه مکانیکی است که صرفاً کیفیت قطعات استفاده شده در آنها می تواند طول عمر دستگاه را بالا ببرد.

بخش دوم از عملکرد دستگاه سی ان سی مربوط به نرم افزار آن است. این نرم افزار امکان وارد کردن اطلاعات و مختصات برش را به اپراتور می دهد. بنابراین اپراتور با توجه به طرحی که قبلاً آماده کرده، می تواند از صفحه کنترل دستگاه کمک گرفته و اطلاعات دلخواه خود را در آن وارد کند و دستگاه را روشن کند. بنابراین، بخش مکانیکی دستگاه تحت کنترل بخش هوشمند دستگاه حرکت کرده و فرآیند ماشینکاری را انجام می دهد.

* نرم افزار دستگاه CNC ممکن است از یک برند به برند دیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی همه آنها بر مبنای کنترل عددی طراحی شده اند.

برای کار با دستگاه نیاز به چه مهارت هایی داریم؟

شما چه بخواهید به عنوان تکنسین دستگاه سی ان سی (تکنسین دستگاه تراش cnc) عمل کنید اخیراً یک دستگاه خریده باشید و به فکر کار کردن با آن باشید، نیاز دارید که در برخی حوزه های خاص مهارت داشته باشید تا بتوانید دستگاه را به خوبی کنترل کنید. مهارت کار با این دستگاه ها شامل سه بخش می شود:

مهارت کار با نرم افزار های گرافیکی

زمانی که شما بخواهید یک الگوی خاص را برش دهید، ابتدا باید این الگو را در یک نرم افزار گرافیکی آماده کنید. نرم افزارهای مختلفی در این حوزه قابل استفاده هستند، اما بهترین نرم افزارها تری دی مکس و اتوکد محسوب می شود. شما باید حداقل مهارت لازم برای طراحی دو بعدی و سه بعدی با این نرم افزارها را داشته باشید. البته در برخی موارد می توانید به سراغ گوگل بروید و طرح دلخواه خود را از وب سایت های اینترنتی آماده بگیرید. اما این نکته را فراموش نکنید که طرح نهایی شما تکراری و کپی برداری است.

مهارت کار با نرم افزار Artcam

به عنوان اپراتور دستگاه سی ان سی بدون داشتن مهارت کار با نرم افزار آرتکم نمی توانید با دستگاه کار کنید. در حقیقت هوشمند بودن دستگاه و دقت بالای آن به دلیل وجود این نرم‌افزار است. پس شما نیاز دارید که مهارت کافی در کار با این نرم افزار را داشته باشید و بتوانید با استفاده از صفحه کنترل، اطلاعات و مختصات مورد نظر خود را به نرم افزار بدهید. این تواند سخت‌ترین بخش آموزش شما در کار با دستگاه cnc باشد.

آشنایی با زبان برنامه نویسی G-Code

زبان برنامه نویسی استفاده شده در نرم افزار این دستگاه‌ها از نوع G-Code است و برای اینکه بتوانید از نرم افزار استفاده کنید، باید به این زبان تسلط داشته باشید. نرم افزار اتوکد و تری دی مکس امکان آماده سازی و ذخیره سازی الگوها بر مبنای این زبان برنامه نویسی را دارند. اما در هر صورت اگر شما هم به آن تسلط داشته باشید، کیفیت کار نهایی شما بسیار بالا خواهد بود و راحت تر می توانید در حوزه های مختلف فعالیت کنید.

آشنایی کامل با قطعات دستگاه تراش سی ان سی

خرید دستگاه سی ان سی چقدر هزینه دارد؟

یکی از مشکلاتی که افراد فعال در حوزه صنعت با آن مواجه هستند، بحث بالا بودن قیمت دستگاه CNC است. این یک واقعیت در حوزه صنعت است که قیمت دستگاههای سی ان سی بالاتر از دستگاه‌های معمولی است. اما این دلیل نمی‌شود که ما به دلیل کمبود بودجه از خرید آنها منصرف شویم. اصولاً دستگاههای کوچک و رومیزی به عنوان دستگاه های ارزان شناخته می شوند (دستگاه فرز cnc کوچک را به مانند یک متخصص انتخاب کنید). پس شما میتوانید با خرید یک دستگاه کوچک تر، فعالیت خود را در سطح کوچکتری آغاز کنید و سپس به سراغ گام های پیشرفته تر بروید.

راهکار دوم رفتن به سراغ دستگاه های اقساطی است. این دستگاه ها اگرچه قیمت بالاتری دارند، اما برای شروع کار مناسب هستند و شما می توانید کار خود را با هزینه اولیه کمتری شروع کنید. در نهایت در گام های بعدی می توانید به سراغ دستگاه های پیشرفته تر و قوی تر بروید تا امکان کسب درآمد بیشتر برای شما فراهم شود.

در چه حوزه هایی می توانیم کار کنیم؟

با وجود اینکه دستگاه سی ان سی به عنوان یک دستگاه همه کاره شناخته می‌شود، اما نمونه های تخصصی زیادی از آنها در بازار وجود دارد که می توان حوزه های مختلفی را هدف قرار داد. به عنوان مثال:

  • این دستگاه ها در اندازه های کوچک، رومیزی و صنعتی تولید شده اند
  • امکان استفاده از آنها به صورت تخصصی برای برش فلز، برش چوب، برش سنگ و برش شیشه وجود دارد
  • تعداد محور های استفاده شده در هر دستگاه مشخص می کند که برای حوزه های ساده یا پیچیده قابل استفاده هستند
  • توانایی الکتروموتور و سرعت گردش اسپیندل هم می تواند کاربرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

با این تفاسیر، هدف ما از خرید دستگاه CNC، فعالیت در هر حوزه‌ای باشد، امکان استفاده از دستگاه تخصصی مربوط به آن حوزه فراهم است. به همین دلیل اگر استعداد ما در زمینه منبت کاری باشد، می توانیم در حوزه چوب به کسب درآمد بپردازیم. اما اگر در سنگ تراشی استعداد داشته باشیم، با یک دستگاه cnc سنگ می توانیم کسب درآمد کنیم.

الزامات اولیه برای کار با دستگاه

قبل از اینکه دستگاه را انتخاب کنیم و به شکل قطعی برای خرید آن اقدام کنیم، باید برخی از اقدامات اولیه برای آن فراهم باشد تا کار با دستگاه راحت تر شود. این الزامات هم از لحاظ فضای کارگاه و هم از لحاظ منبع تامین جریان و شرایط کارگاه اهمیت دارند. در واقع، اندازه کارگاه و شرایط آن مشخص می‌کند که ما می‌توانیم یک دستگاه سی ان سی رومیزی را به کار ببریم یا امکان استفاده از یک دستگاه صنعتی را داریم.

اما الزامات اولیه به همین موارد محدود نمی‌شود. اگر مطلب قبلی ما را در مورد ایمنی دستگاه فرز CNC مطالعه کرده باشید، به خوبی متوجه شده‌اید که مهارت در کار با دستگاه و رعایت نکات ایمنی می‌تواند طول عمر دستگاه را بالا ببرد و بازدهی کار ما را هم افزایش دهد.

موارد گفته شده در این جا برای کار با دستگاه سی ان سی ضروری هستند، اما می توانید اطلاعات تکمیلی بیشتر را در مطالب زیر هم پیدا کنید:

منبع: hwacheonasia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پانزده =