اخبار و مطالب

کاربرد دستگاه cnc در صنایع مختلف و تبدیل آن به ابزار تولید

مطمئن شوید که رطوبت محیط برای نصب و راه اندازی دستگاه CNC مناسب است - کاربرد دستگاه cnc در صنایع مختلف و تبدیل آن به ابزار تولید

با توجه به تنوعی که برای دستگاه های سی ان سی در نظر گرفته شده و با در نظر گرفتن قابلیت های متنوع آن، مطمئناً کاربرد دستگاه cnc در صنایع مختلف به عنوان یک عامل محرک در راه‌اندازی مشاغل مختلف شناخته می شود. فرض بگیرید شما صاحب یک دستگاه با توانایی برش و حکاکی فوق العاده دقیق هستید که روی مواد مختلف کار می کند و محدودیتی در طراحی الگو های دو بعدی و سه بعدی ندارد.

بنابراین عملاً کاربرد دستگاه cnc در صنایع این امکان را به ما می‌دهد که تولیدات پیچیده و خلاقانه ای داشته باشیم و مشتریان را به خرید وسوسه کنیم.

اهمیت کاربرد دستگاه cnc در صنایع

وقتی که در مورد استفاده از یک دستگاه سی ان سی در صنایع مختلف صحبت می کنیم، منظور ما یک دستگاه پیشرفته است که بخش های مختلف آن به صورت هماهنگ برای یک هدف خاص طراحی شده است. بنابراین طبیعی است که در انجام وظیفه خود بسیار دقیق و حساب شده عمل کند. اما دلایل کاربرد دستگاه cnc به موارد زیر محدود می شود:

  • تحت کنترل یک نرم افزار پیشرفته و هوشمند است که دستگاه را به خوبی کنترل می کند
  • دخالت انسانی را به حداقل می رساند و مانع از خطاهای انسانی می شود
  • سرعت تولید را افزایش می دهد و قطعات تولیدی نیاز به اصلاح ندارند
  • روند تولید را از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می کنند
  • برای کار روی متریال های مختلف اختصاصی شده و می‌تواند حوزه فعالیت ما را تقویت کند
  • از لحاظ ایمنی در سطح بالایی است و امکان بروز مشکل برای تکنسین وجود ندارد.

بازاریابی کارگاه CNC به صورت مستقیم - راه اندازی کسب و کار با دستگاه cnc در 9 مرحله - اهمیت کاربرد دستگاه cnc در صنایع

 توصیفات گفته شده بیشتر موارد کلی و نقاط قوت دستگاه سی ان سی هستند. اما اگر بخواهیم به کاربرد دستگاه cnc در صنایع  اشاره کنیم، با توجه به نوع دستگاه می توانیم گزینه های زیر را معرفی کنیم:

دستگاه تراش سی ان سی

این دستگاه ها برای تراشکاری و به طور ویژه برای شکل دهی یک قطعه کار تحت کنترل دو محور به کار گرفته می شوند و معمولاً روند حکاکی سطح یک نمونه را به خوبی انجام می‌دهند. اگر ما در یک صنعت خاص نیاز به تراش دادن سطح قطعه کار و جداسازی قسمت‌هایی از آن را داشته باشیم، دستگاه تراش سی ان سی بهترین انتخاب ممکن است.

 دستگاه فرز سی ان سی

به کارگیری دستگاه فرز سی ان سی در صنایع مختلف می‌تواند شامل برش کاری و همچنین سوراخکاری سطح قطعه کار باشد. در این دستگاه ها معمولاً قطعه کار ثابت بوده و این ابزار برشی است که به کمک اسپیندل در اطراف آن می‌چرخد و امکان برش کاری نمونه های چند بعدی را به ما می‌دهد. نکته جالبی که در مورد دستگاه فرز سی ان سی وجود دارد این است که از تعداد محور های متنوع برخوردار بوده و این توانایی کاربرد دستگاه cnc در صنایع مختلف را تقویت می کند. حتما این مطلب ما را در مورد مقایسه دستگاه فرز سی ان سی سه محور با دستگاه چهار محور و پنج محور مطالعه کنید.

دستگاه سی ان سی فلزات

این دستگاه ها به طور اختصاصی برای کار روی فلزات آهنی و غیر آهنی طراحی شده اند و به عنوان محبوب ترین و پرکاربردترین دستگاه سی ان سی در صنعت شناخته می شود. از تولید قطعات در صنعت خودروسازی گرفته تا تولید جواهرات و زیورآلات زینتی، همگی نمونه هایی از کاربرد دستگاه cnc فلزات در صنعت هستند. امروزه بسیاری از کارگاههای تراشکاری معمولی در سطح شهر از این دستگاه ها بهره می برند و به عنوان اصلی‌ترین ابزار کسب درآمد آنها شناخته می شود.

دستگاه سی ان سی چوب

مراحل بکارگیری دستگاه سی ان سی در مبلمان سازی را در مطالب قبلی توضیح داد. با توجه به اینکه بخش اصلی و مهم صنعت مبلمان با استفاده از دستگاه سی ان سی چوب انجام میشود، از لحاظ کاربرد در سطح مطلوبی بوده و امکان استفاده از آنها در کارگاههای بزرگ و کوچک وجود دارد. در یک کارگاه کوچک و خانگی می‌توان از یک دستگاه سی ان سی رومیزی استفاده کرد، اما کاربرد دستگاه cnc در صنایع بزرگ تر نیاز به یک دستگاه پیشرفته تر دارد. مطلب مربوط به دستگاه سی ان سی چوب و انواع مته پر کاربرد آن ها را بخوانید تا درک بیشتری از این موضوع داشته باشید.

دستگاه سی ان سی سنگ

اگر بخواهیم به اصلی ترین تولیدات دستگاه سی ان سی سنگ اشاره کنیم، کارگاه های تولید سنگ قبر و کارگاه های مجسمه سازی اصلی‌ترین کاربرد این دستگاه را به خود اختصاص می دهند. البته امروزه کارگاه های سنگبری و تولید سنگ ساختمانی هم می توانند از این دستگاه ها برای حکاکی روی سنگ و آماده‌سازی سنگ نوشته استفاده کنند که معمولاً از لحاظ هنری طرفدار زیادی دارند. در حقیقت کاربرد دستگاه cnc سنگ در صنعت بیشتر مربوط به حوزه دکوراسیون داخلی در ساختمان است.

دستگاه cnc شیشه

اگرچه کاربرد دستگاه cnc در صنایع شیشه کمتر و محدودتر است، اما باز هم انتخاب خوبی برای کسب درآمد و بهبود وضعیت کارگاه محسوب می شود. تولید قطعات تزیینی در صنعت خودروسازی و همچنین تولید آینه ها و شیشه ها برای نماکاری ساختمان اصلی ترین حوزه های کاربرد این دستگاه ها محسوب می شود. البته یک کارگاه کوچک خانگی می تواند از یک دستگاه سی ان سی کوچک به عنوان ابزار تولید خود استفاده کرده و از آن برای کسب درآمد کمک بگیرد.

 دستگاه cnc لیزر

لیزر به عنوان پرقدرت‌ترین ابزار برشی شناخته می‌شود که می‌توان از آن برای کار روی متریال های مختلف استفاده کرد. دستگاه سی ان سی لیزر در حقیقت همان دستگاه معمولی است که برای ابزار برشی آن از اشعه لیزر استفاده شده است. این ویژگی جالب توجه و منحصر به فرد به صنعت اجازه می دهد که قطعات بسیار دقیق و حساس مانند قطعات کامپیوتری و تجهیزات پزشکی را تولید کنند. البته امکان اختصاصی کردن لیزر برای متریال های مختلف مانند سنگ و فلز و شیشه وجود دارد که در انتخاب دستگاه باید به این موارد توجه کنید.

دستگاه فرز VeVertical Machining Center EMCO mit EMCOTRONIC TMO 2 VMC 200

دستگاه سی ان سی کوچک در مشاغل خانگی

محدود بودن سرمایه اولیه برخی از افراد و تازه کار بودن آنها باعث شده که امکان انتخاب دستگاه های سی ان سی پیشرفته مانند دستگاه تراش چند کاره را نداشته باشند. تولید کنندگان دستگاه های سی ان سی به نیاز این کارگاه ها توجه داشته اند و معتقدند که برای این افراد هم امکان بکارگیری دستگاه های هوشمند وجود دارد. باید این حقیقت را بپذیریم که در مشاغل خانگی و در کارگاه‌های کوچک امکان استفاده از یک دستگاه پیشرفته نیست.

پیشنهاد شرکت های تولیدی و فروشنده های دستگاه سی ان سی به این افراد، به کارگیری دستگاه سی ان سی کوچک یا دستگاه سی ان سی رومیزی است. این دستگاه ها اگر چه از لحاظ اندازه یا برش روی متریال های پیشرفته محدود هستند، اما برای کاربردهای کوچکتر و برای صنایع کوچک انتخاب های خوبی محسوب شده و در عین حال می‌توان از آنها به عنوان دستگاه سی ان سی ارزان استفاده کرد.

کاربرد دستگاه cnc در صنایع محدودیت چندانی ندارد، اما اینکه برای یک کارگاه چه گزینه ای مناسب است و شرایط نصب و راه اندازی دستگاه سی ان سی به چه صورت باشد، تا حدود زیادی کاربرد دستگاه را تحت تاثیر قرار می دهد. کارشناسان ما در کنار شما هستند تا به سوالات و ابهامات احتمالی شما پاسخ دهند و در صورت نیاز گزینه مناسب را به شما پیشنهاد دهند.

در ضمن مطالعه مطالب زیر به درک بیشتر این موضوع کمک می کند:

منبع: MAZAK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هفت =