اخبار و مطالب

چند دیدگاه اشتباه در مورد کار با دستگاه cnc و اصلاح آن ها

اگر به دنبال یک کارگاه کوچک یا خانگی هستید- چند دیدگاه اشتباه در مورد کار با دستگاه cnc و اصلاح آن ها

متاسفانه دیدگاه های اشتباه در رابطه با کار با دستگاه cnc کم نیستند و بیشتر این دیدگاه ها ناشی از عدم شناخت ما نسبت به توانایی دستگاه است. استفاده از یک نرم افزار هوشمند و توانایی دستگاه در کار بر روی مواد مختلف باعث شده که سطح انتظار از آنها بسیار زیاد باشد و در برخی مواقع توقع غیر واقعی از آنها داشته باشیم. از طرف دیگر در برخی موارد عدم توانایی ما در کار با دستگاه به عنوان نقطه ضعف آنها شناخته می شود.

اما در این مطلب به عنوان یک گروه تخصصی به شما خواهیم گفت که چه دیدگاههای اشتباهی در رابطه با کار با دستگاه cnc وجود دارد و آنها را اصلاح کنیم.

کار با دستگاه cnc بسیار راحت است و نیاز به آموزش ندارد

در بسیاری از منابع و به طور ویژه در وبسایت های فارسی دیده‌ایم که کار با دستگاه cnc بسیار راحت است و فرد با آموزش های ابتدایی می تواند از این دستگاه برای اهداف مختلف استفاده کند.

اما حقیقتاً این یک دیدگاه اشتباه است و به کارگیری نرم افزار هوشمند در این دستگاه ها به معنی راحت بودن کار با آنها نیست. اتفاقاً دستگاه سی ان سی یک دستگاه پیشرفته و پیچیده مدرن است که باید با اصول اولیه کار با آن آشنایی کامل داشته باشید. همانطور که در مطالب قبل گفتیم تکنسین دستگاه تراش سی ان سی باید هم توانایی برنامه نویسی دستگاه را داشته باشد و هم این توانایی را داشته باشد که در صورت بروز خطا آن را برطرف کند. ضمن اینکه سرویس و نگهداری دستگاه هم نیاز به برخی الزامات اولیه دارد که کار با دستگاه cnc را پیچیده‌تر می‌کند.

راه اندازی کارگاه cnc با کدام دستگاه توصیه می شود؟

دستگاه سی ان سی نیاز به نظارت ندارد و می توان آن را رها کرد

اینکه روند کار دستگاه سی ان سی را از قبل میتوان برنامه نویسی کرده و تمام دستورات از قبل به آن داده می‌شود باعث شده که این دیدگاه اشتباه برای کارگاه داران به وجود بیاید و بیشتر پرسنل خود را در معرض خطر قرار دهند.

اما به خاطر داشته باشید که برنامه نویسی دستگاه سی ان سی برای هدایت آن به انجام کارهای مختلف است. اگرچه نرم افزار دستگاه به طور کامل روند انجام کارهای آن را کنترل می‌کند، اما باید تکنسین به طور مداوم در کنار آن حضور داشته باشد تا از خطاهای احتمالی و موارد غیر پیش‌بینی شده را تشخیص دهد و در صورت لزوم دستگاه را از مدار خارج کند. متاسفانه کار این دستگاه ها روی برخی موادی که ناخالصی دارند و غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد.

میتوان یک تکنسین را برای چند دستگاه سی ان سی استخدام کرد

یکی دیگر از اشتباهاتی که هنگام کار با دستگاه cnc انجام می شود این است که در استخدام تکنسین کوتاهی صورت می‌گیرد و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها سعی می کند که از یک نفر برای چند دستگاه استفاده کنند.

این یک روند کاملاً اشتباه است که در وهله اول کارایی دستگاهها را پایین می‌آورد و در کنار آن احتمال بروز خطر برای تکنسین وجود دارد. یک اپراتور دستگاه سی ان سی به هر اندازه ای که مهارت داشته باشد و سرعت عمل در کار با دستگاه بالا باشد، بازهم توانایی مدیریت چند دستگاه به صورت همزمان را ندارد و بهتر است که برای هر دستگاه یک تکنسین استخدام شود. در ضمن شرایط دستگاه سی ان سی فلزات با دستگاه سی ان سی سنگ و دستگاه سی ان سی چوب متفاوت است و هر کدام از آنها الزامات خاص خود را دارند.

برنامه نویسی دستگاه سی ان سی بسیار پیچیده است و هر کسی نمی‌تواند آن را یاد بگیرد

پیچیده بودن و استفاده از رمز برای کنترل دستگاه سی ان سی و برنامه نویسی آن باعث شده که برخی از صاحب کارگاه ها آن را به عنوان یک موضوع بسیار پیچیده معرفی کنند و زمینه را برای سوء استفاده تکنسین ها و دریافت حقوق بیشتر فراهم کنند.

اما اگر تحلیل نمونه برنامه نویسی دستگاه سی ان سی را در مطالب قبلی ما دیده باشید تنها مانند قطعات پازل است که باید به شکل مناسب در کنار یکدیگر چیده شوند. زبان برنامه نویسی جی کد همانند هر زبان دیگری از حروف خاص خود برخوردار است که هر کدام از آنها معنی خاص خود را دارد. بنابراین وقتی که یک فرد به دنبال یادگیری کار با دستگاه cnc باشد فقط کافی است که هر کدام از این رمز ها را یاد بگیرد و آنها را برای انجام اهداف مختلف در کنار یکدیگر قرار دهد. البته نباید فراموش کنیم که کارکرد نرم افزارهای طراحی مانند کورل دراو و تری دی مکس هم در نتیجه کار دستگاه تاثیر مستقیم دارد.

نصب دستگاه سی ان سی و الزامات اولیه برای شروع به کار آن - تحلیلی بر کیفیت دستگاه تراش cnc دست دوم

استفاده از ابزار برشی یکسان برای آلیاژ ها و خانواده های یک متریال

متاسفانه در برخی از کارگاهها شاهد بروز چنین اشتباهی هم هستیم که برای کار روی یک گروه از مواد از یک ابزار برشی استفاده می شود و به هنگام به تغییر آلیاژی و تغییر نوع متریال تغییری در ابزار برشی ایجاد نمی شود.

در مطالب قبلی هم در مورد استفاده از دستگاه سی ان سی فلزات برای آلیاژهای آهنی و هم برای آلیاژهای غیر آهنی صحبت کردیم که نشان می‌داد با توجه به درجه سختی و آنها باید ابزار برشی و متر را تغییر داد. حتی اگر توجه کرده باشید در مورد دستگاه سی ان سی چوب هم به انواع مته پرکاربرد اشاره کردیم تا نشان دهیم که برای هر گروه از متریال ها امکان تغییر در ویژگی های فیزیکی وجود دارد. بنابراین به هنگام کار با دستگاه cnc حتماً به نوع متریال و متناسب بودن ابزار برشی توجه داشته باشید تا احتمال بروز حادثه و افت کیفیت به حداقل برسد.

بکارگیری آب صابون به جای خنک کننده دستگاه سی ان سی

شاید دیده باشید که در برخی موارد برای قلاویز کاری و حدیده کاری از آب صابون برای خنک کردن ابزار برشی استفاده می شود. اما متاسفانه در مورد دستگاه تراش سی ان سی و دستگاه فرز سی ان سی هم از این روش استفاده می شود.

خنک کننده دستگاه سی ان سی یا کولانت دستگاه سی ان سی یک نوع ماده شیمیایی روانکار و خنک کننده است که با توجه به شرایط کار دستگاه آماده شده است. حتی نحوه انتقال ماده خنک کننده به ابزار برشی هم در دستگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت است. معمولاً در هنگام خرید دستگاه به شما گفته می‌شود که برای کولانت دستگاه سی ان سی از چه موادی استفاده کنید. اما در عین حال ما هم یک مطلب کامل در رابطه با خنک کننده دستگاه cnc و انواع کولانت دستگاه cnc داریم که می تواند به عنوان یک راهنما به شما کمک کند.

هدف از بکارگیری خنک کننده دستگاه cnc یا کولانت دستگاه cnc

برای کار با دستگاه cnc محل نصب دستگاه اهمیت ندارد

متاسفانه برای برخی افراد هم اینکه یک کارگاه داشته باشند و فضای کافی برای نصب و راه اندازی دستگاه سی ان سی داشته باشد کفایت می‌کند و توجه چندانی به شرایط محیطی و فاکتورهای تاثیرگذار در عملکرد دستگاه ندارند.

اما نصب و راه اندازی دستگاه سی ان سی الزامات خاص خود را دارد که اتفاقاً به طور مستقیم در عملکرد دستگاه تاثیر گذار هستند. در وهله اول محل نصب دستگاه باید توانایی تحمل وزن دستگاه را داشته باشد. مثلاً اگر شما از یک دستگاه تراش سی ان سی رومیزی استفاده می کنید باید مطمئن شوید که هم تحمل وزن آن را دارد و هم میزان حرکت آن بسیار کم و محدود است. از طرف دیگر وجود رطوبت محیطی و گرد و خاک می‌تواند به مرور زمان روی قطعات داخلی دستگاه تاثیر گذاشته و منجر به خوردگی و خراب شدن آنها شود.

در نهایت باید این حقیقت را هم بپذیریم که دمای کارگاه می تواند سرعت تبخیر ماده خنک کننده را بالا ببرد و دمای اصطکاک در محل برشکاری را هم افزایش دهد. پس طبیعی است که برای کار با دستگاه cnc به صورت استاندارد باید اصول اولیه در نصب دستگاه سی ان سی رعایت شود.

استفاده از دستگاه اصلی کارگاه برای آموزش افراد تازه کار

برخی از صاحبین کارگاه‌ها می‌دانند که برای استخدام یک تکنسین ماهر باید هزینه بالایی بپردازند که ممکن است از حقوق معمولی کارگران بیشتر باشد. به همین دلیل سعی می کند که از همان دستگاه های کارگاه برای آموزش نیروهای تازه کار استفاده کنند.

اما تجربه ما نشان می‌دهد که انجام این کار می‌تواند هزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به آموزش در خارج از کارگاه برای شما به دنبال داشته باشد و مجبور شوید که دستگاه خود را به طور کامل تعمیر و بررسی کنید. اصولا امکان آموزش کار با دستگاه cnc در بسیاری از آموزشگاه ها وجود دارد. به همین دلیل به جای استخدام تکنسین می توانید نیروی تازه کار خود را به این آموزشگاه ها بفرستید و از دستگاه حرفه‌ای خود برای آموزش استفاده نکنید.

در نهایت اگر شما هم پیشنهادی یا تجربه شخصی در کار با دستگاه cnc دارید خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات بنویسید و از مطالب زیر هم به عنوان راهنما کمک بگیرید:

منبع: industr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − یازده =