اخبار و مطالب

۷ سوالی که هنگام انتخاب دستگاه cnc جدید باید از خودتان بپرسید

نقش دستگاه CNC در جواهرسازی با توجه به کار روی فلزات مختلف - ۷ سوالی که هنگام انتخاب دستگاه cnc جدید باید از خودتان بپرسید

به فکر خرید دستگاه cnc جدید برای کارگاه خودتان هستید؟ احساس می کنید که با یک نسخه جدید تر می توانید درآمد بیشتری داشته باشید؟ توانایی و بازدهی دستگاه حال حاضر به اندازه سفارش‌های کارگاه شما نیست؟ نیاز به سیستم نرم افزاری جدیدتر و پیشرفته‌تری برای کارگاه خود دارید؟

خوشبختانه این صرفاً یک مشکل شخصی برای شما نیست و درصد بالایی از کارگاه داران با این مشکل مواجه می‌شوند. اما نکته ناامید کننده این است که بیشتر آنها در مورد انتخاب دستگاه cnc جدید اطلاعاتی ندارند و مبنای مقایسه و اطلاعات آنها همان دستگاه قدیمی است. اما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که برای انتخاب یک ماشین سی ان سی جدید باید چه کارهایی انجام دهید؟

چرا به دستگاه cnc جدید احتیاج دارید؟

ممکن است شما به یک دستگاه جدید نیاز داشته باشید تا آن را با تجهیزات موجود جایگزین کنید و ظرفیت کارگاه خود را افزایش دهید. اما گروه دیگر ممکن است به دنبال یک فناوری جدید تر برای تولیدات بهتر هستند. برخی هم احساس می‌کند که دستگاه cnc جدید آنها را در تولید قطعات بهتر کمک می‌کند و به نوعی پاسخ بهتری به سفارش مشتریان خود می‌دهند.

دلیل شما هر چیزی که باشد باید به طور واضح مشخص کنید که به دنبال چه هدفی هستید. این هدف‌گذاری از این جهت اهمیت دارد که شما دستگاهی متناسب با برنامه ریزی خود انتخاب می کنید و در کوتاه مدت نیاز به تعویض مجدد آن ندارید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که اگر قرار است از برخی ویژگی های دستگاه های پیشرفته استفاده نکنید، چه بهتر که هزینه بیشتری به خودتان تحمیل نکنید.

دستگاه فرز Machining centre vertical Tajmac-ZPS, a.s. VMC 840/24

قرار است روی چه موادی ماشین کاری کنید؟

اگر دستگاه سی ان سی فعلی شما منحصراً روی مواد و آلیاژهای سبک تر مانند آلومینیوم کار می کند، به احتمال زیاد به فکر یک دستگاه cnc جدید برای کار روی قطعات پیشرفته‌تر هستید. از طرف دیگر اگر ابزار ماشینکاری دستگاه برای کار روی مواد سخت مانند تیتانیوم یا استنلس استیل آماده شده باشد، برای پایداری بیشتر نیاز به یک دستگاه بزرگتر دارد و حتی باید یک اسپیندل با سرعت گردش بالاتر و یک الکتروموتور با قدرت بیشتر انتخاب شود.

همه این موارد در انتخاب دستگاه سی ان سی تاثیر گذار هستند و نشان می‌دهد که نوع موادی که قرار است روی آنها کار کنید با توانایی دستگاه ارتباط مستقیم دارد. در برخی موارد ممکن است شما برای گام‌های بعدی خود به فکر کار روی متریال های جدید باشید. اگر فرصت خرید یک دستگاه cnc جدید برای شما فراهم شده بهتر است همین الان روی استراتژی های بعدی خود متمرکز شوید و بهترین دستگاه را بر مبنای آن انتخاب کنید. مطلب دستگاه سی ان سی فلزات برای کار روی آلیاژهای آهنی را مطالعه کنید.

دستگاه سی ان سی مورد نظر باید چه مقدار استحکام داشته باشد

استفاده از دستگاه های سی ان سی کوچک و رومیزی برای کارگاه‌های صنعتی نه تنها انتخاب مناسبی نیست، بلکه به مرور زمان مجبور می شوید که آن را با یک دستگاه بزرگتر جایگزین کنید. هر کدام از دستگاه های سی ان سی دارای قدرت و طراحی ساختاری متناسب با هدف اولیه خود هستند. این طراحی همچنین می تواند روی بازدهی و تغییرات دمای ابزار برشی تاثیرگذار باشد و دقت کلی دستگاه را تغییر دهد. بنابراین در انتخاب دستگاه cnc جدید به این موضوع توجه داشته باشید که قرار است دستگاه شما چه تلرانسی را تجربه کند و بر مبنای آن کدام دستگاه مناسب تر است.

قرار است که چه مقدار از قطعه کار را برش دهید؟

مجدداً باید این نکته را ذکر کنیم که به کار بردن دستگاه های سبک و کوچک برای اهداف سنگین می تواند به بهای تمام طول عمر آنها تمام شود. اگر یک دستگاه برای کار روی آلومینیوم یا برنج طراحی شده باشند، انتخاب خوبی برای کار روی فلزات محکم تر مانند استنلس استیل و آلیاژهای تیتانیوم نیست. حالا در برخی موارد ممکن است شما به دنبال برش سطحی از یک قطعه کار باشید و در برخی موارد به دنبال و برش عمقی و حفاری باشید.

هر کدام از این فاکتورها روی دامنه حرکتی دستگاه و سرعت گردش اسپیندل و توان الکتروموتور دستگاه سی ان سی تأثیرگذار است. به همین دلیل در انتخاب به دستگاه cnc جدید خود به این هدف گذاری توجه داشته باشید و دستگاه را به شکلی انتخاب کنید که بتواند هدف شما را برآورده کند.

دستگاه سی ان سی تک کاره یا دستگاه سی ان سی چند کاره؟

تولیدکنندگانی که به دنبال تولید قطعات با حجم زیاد هستند و از لحاظ فضای کارگاهی و نیروی کار محدودیت دارند، برای کاهش زمان تولید و جلوگیری از خرابی دستگاه و همچنین تولید سریعتر برای سفارش های مختلف بهتر است به سراغ دستگاه سی ان سی چند کاره بروند. دستگاه های سی ان سی چند کاره به خوبی می‌توانند اهداف یک کارگاه کوچک در کسب درآمد بیشتر را فراهم کنند و امکان توسعه کارگاه را به وجود بیاورند.

اما اگر در یک کارگاه صنعتی بزرگ هستید و چندین دستگاه برای تراشکاری و فرزکاری دارید، بهتر است از دستگاه های تک کاره به عنوان دستگاه cnc جدید خود استفاده کنید که یادگیری کار با آن برای تکنسین دستگاه راحت‌تر است و سرعت تولید یک قطعه را افزایش می دهد.

دستگاه تراش CNC lathe Traub TNA 700 NEW

قطعاتی که تولید می کنید تا چه اندازه پیچیده هستند؟

قطعات پیشرفته تر و چند وجهی مانند تیغه های توربین، پروانه ها و پخش کننده های هوا نیاز به تعداد بیشتری عملیات نسبت به قطعات ساده تر دارند. اگرچه ممکن است شما با استفاده از چندین دستگاه ماشین CNC قادر به تولید این قطعات باشید، اما اغلب انجام هرچه بیشتر عملیات در یک دستگاه واحد مانند یک تراش چند منظوره یا مرکز ماشینکاری عمودی (VMC) بسیار کارآمدتر است.

به طور کلی هرچه تعداد محور های استفاده شده در یک دستگاه بیشتر باشد، محدودیت های حرکتی آن کمتر است و به همین دلیل می توان الگوهای پیچیده تر را به کمک آن برش داد. به همین دلیل اگر شما امکان استفاده از یک دستگاه چند محوره به عنوان دستگاه cnc جدید خود ندارید، می توانید از دستگاه های چند کاره کمک بگیرید. مقایسه دستگاه فرز سی ان سی سه محور با دستگاه های چهار محور و پنج محور را ببینید.

قرار است چه کسانی روی دستگاه کار کنند؟

هرچه یک دستگاه از سیستم‌های کنترلی پیچیده‌تر و از برنامه‌های سخت تر استفاده کند، کار کردن با آن برای اپراتورها سخت تر است و به همین دلیل شما باید یک اپراتور حرفه ای پیدا کنید. این در حالی است که کاهش زمان تنظیم و مدیریت برنامه‌های تولید می‌تواند به سرعت تولید یک کارگاه را افزایش دهد و در بلندمدت منجر به افزایش درآمد آنها شود.

اگر در کارگاه شما تکنسین یا اپراتور حرفه‌ای و آموزش‌دیده وجود دارد، در مورد انتخاب دستگاه cnc جدید پیشرفته و حرفه ای نگران نباشید و تنها به این موضوع فکر کنید که دستگاه می تواند شما را به بسیاری از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برساند. اما اگر قرار است در یک کارگاه کوچک خانگی مشغول به کار شوید توصیه ما خرید دستگاه سی ان سی کوچک یا رومیزی است که هزینه کمتری دارد و نیاز به مهارت آن کمتر است.

البته سوالات بیشتری وجود دارد که در هنگام خرید دستگاه cnc جدید باید بپرسید و پاسخ های بیشتری را هم در نظر بگیرید. اما متخصصان گروه تهران CNC برای کمک به شما در یافتن بهترین راه حل در مورد نیاز های منحصر به فرد خودتان در کنار شما هستند و سوالات خود را با آنها مطرح کنید.

مطالب زیر هم در انتخاب یک دستگاه مناسب به شما کمک می کند:

منبع: gosiger

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سیزده =