اخبار و مطالب

قطعات دستگاه تراش را بیشتر بشناسیم

قطعات دستگاه تراش

آشنایی با قطعات دستگاه تراش می‌تواند یکی از اصلی‌ترین و مهمترین وظایف تکنسین دستگاه باشد. امروزه تراشکاری می‌تواند منبع کسب درآمد خوبی باشد و به همین دلیل در اغلب کارخانه‌ها شاهد استفاده از این دستگاه‌ها هستیم. این دستگاه‌ها می‌توانند جزئی‌ترین قطعات تا پیشرفته‌تری قطعات را با بهترین کیفیت ممکن تراش دهند. به همین دلیل است که شرکت‌های فعال در حوزه تراشکاری مهمترین فاکتور را استخدام تکنسین و اپراتور دستگاه تراش می‌دانند.

حالا اگر شما یک تکنسین هستید یا می‌خواهید به عنوان اپراتور فعالیت کنید، یا حتی به فکر خرید قطعات دستگاه تراش هستید، با ما همراه باشید تا در این مطلب قطعات مختلف آن‌ها را معرفی کنیم و در مورد وظیفه هر کدام از آنها صحبت کنیم.

الکتروموتور به عنوان یکی از مهمترین قطعات دستگاه تراش

انجام هر کاری، نیاز به یک نیروی محرکه دارد و در مورد دستگاه‌های تراش هم این نیرو توسط الکتروموتور تأمین می‌شود. در حقیقت از الکتروموتورها به عنوان عامل اصلی حرکت دورانی سه نظام یاد می‌شود و در این دستگاه‌ها از موتورهای سه فاز استفاده می‌شود. سیستم‌های مختلفی برای انتقال حرکت الکتروموتور به سایر قطعات دستگاه تراش وجود دارد، اما رایج‌ترین آنها در بازار مکانیزم چرخ تسمه به داخل جعبه دنده اصلی است.

الکتروموتور به عنوان یکی از مهمترین قطعات دستگاه تراش

جعبه دنده اصلی

حرکت دورانی تولید شده در الکتروموتور باید با توجه به نوع مواد برشی و قطعه کار کنترل شود و با سرعت‌های مختلفی بچرخد. به عنوان مثال، سرعت مورد نیاز برای برش آلومینیوم بسیار متفاوت از سرعت مورد نیاز برای تراش دادن استنلس استیل یا فولاد کربن است. جعبه دنده یا گیربکس وظیفه کنترل سرعت الکتروموتور قبل از رسیدن آن به سایر قطعات دستگاه تراش را برعهده دارد. شما می‌توانید با توجه به جنس قطعه کار، تعداد چرخ دنده‌های متفاوتی از این گیربکس را درگیر کنید و در نتیجه سرعت چرخش دستگاه را هم مشخص کنید.

محور اصلی دستگاه تراش

سرعت و نیرو محرکه تولید شده در الکتروموتور را به یک گیربکس هدایت کردیم و در آنجا مشخص شد که ما به چه سرعتی نیاز داریم. حالا این سرعت باید توسط یک محور انتقال داده شود. محور به عنوان پل ارتباطی بین جعبه دنده اصلی و قسمت ۳ نظام شناخته می‌شود. البته ما در این جا صرفاً از سه نظام نام می‌بریم، اما نمونه‌های چهار نظام و حتی صفحه نظام هم داریم که از مهمترین قطعات دستگاه تراش برای نگهداری نمونه کار و چرخاندن آن است.

*نکته بسیار مهم: در دستگاه تراش، قطعه کار چرخش داده می‌شود و این ابزار برشی است که در اطراف آن حرکت کرده و امکان برش‌های مختلف را به وجود می‌آورد. این در حالی است که در دستگاه‌های فرز سی ان سی، قطعه کار ثابت باقی می‌ماند و این ابزار برشی است که می‌چرخد.

قطعات نگهدارنده نمونه کار

قطعات نگهدارنده نمونه کار یا سه نظام و چهارنظام، از جمله تجهیزاتی هستند که وظیفه آنها نگه داشتن قطعه کار و چرخاندن آن است. نظام بر روی محور اصلی قرار می‌گیرد و قطعه کار را کامل هم مرکز با محور اصلی نگه می‌دارد. باز و بسته شدن سه نظام با استفاده از آچار مخصوص انجام می‌شود، اما در دستگاه‌های مدرن امروزی این آثار از بین رفته و سیستم‌های دستی و کامپیوتری جدیدتری جایگزین آن شدند. ذکر این نکته ضروری است که وجود سه نظام برای کار سایر قطعات دستگاه تراش ضروری است.

قطعات نگهدارنده نمونه کار

قطعات دستگاه تراش – قوطی حرکت (نگهدارنده ساپورت)

شاید استفاده از لفظ قوطی حرکت یا نگهدارنده ساپورت برای قسمتی با این حجم چندان جذاب نباشد، اما تا حدود زیادی حرکات طولی و عرضی ابزار را کنترل می‌کنند. قوطی حرکت در دستگاه‌های قدیمی به صورت دستی کنترل می‌شود، اما امروزه در دستگاه‌های پیشرفته و مدرن مانند دستگاه تراش CNC، از سیستم‌های کنترلی استفاده می‌شود که نقش مهمی در کیفیت کار دستگاه دارند. شما در قوطی حرکت با ابزارهایی مانند سوپرت طولی، سوپرت عرضی، سوپرت فوقانی و ابزار گیر مواجه هستید.

در این مجموعه از سوپرت طولی برای حرکت ابزار کار در راستای طول زین دستگاه استفاده می‌شود. این در حالی است که سوپرت عرضی برای حرکت ابزار در عرض دستگاه و از ابزار گیر برای بستن ابزار تراشکاری استفاده می‌شود

قسمت مرغک

قسمت مرغک یک ابزار و قطعه حرکتی در سمت راست دستگاه تراش است که محل قرار گیری آن روی راهنماهای منشوری و تخته این دستگاه است. این دستگاه کاملاً با مرکز سه نظام در یک راستا قرار می‌گیرد و کاربرد اصلی آن برای تراشکاری قطعات بلند و همچنین سوراخکاری روی قطعات است.

قسمت مرغک قطعات دستگاه تراش

سیستم خنک کننده

کار دستگاههای تراشکاری بر مبنای برش دادن نمونه با استفاده از سرعت زیاد است. سرعت زیاد و تماس ابزار برشی با نمونه کار باعث می‌شود که دمای بسیار زیادی به وجود بیاید. این دما اگر کنترل نشود، بدون شک به قطعات دستگاه تراش صدمه میزند. به همین دلیل برای این دستگاه‌ها از سیستم خنک کننده استفاده می‌شود که در آن یک مخزن و یک پمپ استفاده شده است. معمولاً در این مخزن‌ها از آب صابون به عنوان سیستم خنک کننده استفاده می‌شود که بعد از ریخته شدن روی ابزار به داخل سینی ریخته شده و مجدداً به داخل مخزن برمیگردد.

 نکته مهم: یکی از اصلی‌ترین وظایف شما به هنگام روشن کردن دستگاه تراش و شروع کار با آن این است که وضعیت محلول خنک کننده را بررسی کنید و سطح آن را ببینید.

قطعات دستگاه تراش – تابلو برق

همانطور که دیدید قطعات دستگاه تراش شامل تجهیزات الکتریکی هستند که طبیعتاً برای آنها نیاز به استفاده از فیوز و کنتاکتور است. تابلو برق یک سیستم الکتریکی است که در پشت جعبه دنده اصلی قرار می‌گیرند و وظیفه آن کنترل همه فیوزها و شرایط الکتریکی دستگاه است.

 صفحه کنترل

صفحه کنترل دستگاه تراش یک تابلو چند قسمتی است که در آن چندین دکمه و چند چراغ به کار گرفته شده است. وجود دکمه خاموش و روشن در دو حالت صفر و یک برای قطع و وصل برق، سیستم‌های تنظیم کننده سرعت، سیستم‌های هشدار دهنده، سیستم‌های فعال کننده پمپ مایع خنک کننده، سیستم توقف اضطراری الکتروموتور از جمله مهمترین قسمت‌های صفحه کنترل هستند.

* نکته مهم: اگر شما از دستگاه فرز سی ان سی استفاده می‌کنید این نکته را به خاطر داشته باشید که صفحه کنترل احتمالاً پیچیده‌تر بوده و دکمه‌های بیشتری بر روی آن وجود دارد تا شما کنترل بهتری بر روی نرم افزار دستگاه داشته باشید. راستی مروری کلی بر قیمت دستگاه فرز CNC در سایت خود داریم که توصیه می‌کنم حتماً این مطلب را مطالعه کنید.

اهرم کلاچ یا اهرم راه انداز

همانطور که شما در یک خودرو برای کنترل سرعت و همچنین کنترل راه اندازی خودرو نیاز به کلاچ دارید، در بین قطعات دستگاه تراش هم یک ابزار تحت عنوان اهرم کلاچ یا اهرم راه انداز وجود دارد. زمانی که شما الکتروموتور را روشن می‌کنید، کلاچ دستگاه در حالت خلاص قرار دارد و درگیر نیست. برای راه اندازی نیاز دارید که کلاچ دستگاه را درگیر کنید تا دستگاه به آرامی حرکت کند. این ابزار تاثیری در سرعت چرخش دستگاه ندارد و سرعت آن توسط گیربکس مشخص می‌شود. اما فعال یا غیر فعال کردن دستگاه به ابزار اهرم کلاچ بستگی دارد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که هر کدام از قطعات دستگاه تراش وظیفه مشخص و از پیش تعیین شده دارد که نحوه نگهداری از آنها تا حدود زیادی می‌تواند کیفیت کار دستگاه را مشخص کند. در این دستگاه‌ها قطعات مختلفی مانند مخزن روغن قوطی حرکت یا مخزن روغن جعبه دنده پیشروی وجود دارد که شما قبل از راه اندازی دستگاه باید وضعیت آنها را کنترل کنید. به همین دلیل توجه داشتن به جز به جز قطعات می‌تواند طول عمر دستگاه شما را بالا ببرند و از طرف دیگر کیفیت تراشکاری شما را هم بهبود ببخشد.

هدف ما در گروه تهران CNC این است که بتوانیم شما را به عنوان خریدار دستگاه تراش به مطلوب‌ترین گزینه برسانیم و شما هم بیشتر با این دستگاه‌ها آشنا شوید. اگر در هر کدام از این زمینه‌ها مشکل دارید، سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید یا مستقیماً از ما بپرسید.

منبع: topreviewedten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + شش =