اخبار و مطالب

دستگاه پرس هیدرولیک برقی را بشناسیم و معرفی بخش‌های مختلف آن

دستگاه پرس هیدرولیک برقی را بشناسیم و معرفی بخش‌های مختلف آن

یکی از دستگاه‌هایی که در حوزه‌های مختلف صنعتی می‌تواند به راحتی بیشتر اپراتورها کمک کند و بازدهی بالایی نصیب کارفرما کند، دستگاه پرس هیدرولیک برقی است که از جریان الکتریسیته به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کند. اصولاً دستگاههای پرس هیدرولیکی در دو مدل دستی و برقی به بازار عرضه می‌شوند که از لحاظ فنی و توانایی با یکدیگر متفاوت هستند. هر کدام از این دستگاه‌ها کاربرد خاصی در صنعت دارند و صاحب این صنایع انتخاب خود را به کاربرد دستگاه وابسته می‌کنند.

در مطالب قبل در مورد دستگاه پرس هیدرولیک دستی صحبت کردیم، اما در این مطلب می‌خواهیم دستگاه پرس هیدرولیک برقی را معرفی کنیم و ضمن معرفی بخشهای مختلف آن، نحوه عملکرد کلی دستگاه را هم توضیح دهیم.

دستگاه پرس هیدرولیک برقی چیست؟

دستگاه پرس هیدرولیک برقی یک دستگاه پرس هیدرولیکی معمولی است که از جریان الکتریسیته به عنوان عامل اصلی تولید نیروی هیدرولیک استفاده می‌کند. بر خلاف دستگاه‌های دستی، در این دستگاه‌ها یک الکتروموتور به کار گرفته شده که به کمک جریان الکتریسیته به حرکت در می‌آید و منبع اصلی نیروی هیدرولیکی محدود می‌شود. بنابراین نیروی تولید شده در این قسمت به سیال هیدرولیک در دستگاه انتقال داده شده و در نهایت باعث پرسکاری و خمکاری قطعه کار می‌شود.

تأثیر جریان الکتریسیته در دستگاه پرس هیدرولیک برقی بسیار مهم و چشمگیر است. در دستگاه‌های دستی حرکت یک اهرم باعث ایجاد نیرو شده که در نهایت تبدیل به نیروی دستگاه می‌شد. این در حالی است که دستگاه‌های برقی تحت تأثیر جریان الکتریسیته قرار دارند و امکان تولید نیروی بیشتر را به دستگاه می‌دهد. بنابراین اگر چه در دستگاه‌های پرس هیدرولیکی امکان تنظیم نیرو وجود دارد و دستگاه‌هایی با ابعاد مختلف در صنعت تولید می‌شود، اما عموماً دستگاه‌های برقی توانایی تولید نیروی بیشتری نسبت به دستگاههای دستی دارد.

دستگاه پرس هیدرولیک برقی چیست؟

بخش‌های مختلف دستگاه‌های برقی

وقتی که دستگاه‌های پرس هیدرولیکی را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد و همه این دستگاهها از قانون پاسکال تبعیت می‌کنند. اما نکته جالب توجهی که در مدل‌های مختلف وجود دارد، منبع اصلی تولید نیرو است که طبیعتاً تنوع بیشتری به این محصولات می‌بخشد. این یکی از عوامل اصلی تفاوت بین دستگاه پرس هیدرولیک برقی با دستگاه پرس هیدرولیکی دستی است. از جمله قطعات به کار رفته در این دستگاه‌ها شامل موارد زیر هستند:

منبع تغذیه

منبع تغذیه به عنوان اصلی‌ترین بخش شروع فعالیت دستگاه شناخته می‌شود. این دستگاه‌ها به دو گروه جریان مستقیم و جریان متناوب تقسیم‌بندی می‌شوند که برای دستگاه‌های جریان مستقیم امکان استفاده از باتری هم وجود دارد. البته با توجه به اندازه دستگاه و تلاش آنها، ممکن است در برخی مدل‌ها امکان استفاده از برق تک فاز یا برق سه فاز در دستگاه وجود داشته باشد که از این معیار هم به عنوان دسته بندی دستگاه پرس هیدرولیک برقی استفاده می‌شود.

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک به منبع تغذیه وصل می‌شود و از این طریق فعال می‌شود. این پمپ به دکمه روشن و خاموش دستگاه متصل است. عملکرد و توانایی پمپ هیدرولیک مستقیماً می‌تواند توانایی و نیروی دستگاه را مشخص کند. به همین دلیل هنگام خرید دستگاه پرس هیدرولیکی باید توجه ویژه‌ای به عملکرد پمپ هیدرولیک و توانایی آن را داشته باشید.

سیلندر و پیستون

سیلندر و پیستون به عنوان عوامل اصلی ایجاد فشار روی قطعه کار شناخته می‌شوند. سیلندر محفظه‌ای است که از مایع هیدرولیک پر می‌شود و در داخل پیستون قرار می‌گیرد. اندازه هماهنگ پیستون و سیلندر در عملکرد بهینه دستگاه نقش مستقیم دارد. اندازه پیستون تابعی از نیروی دستگاه است و ممکن است با توجه به دستگاه‌های رومیزی یا دستگاه‌های صنعتی، اندازه این بخش از دستگاه تغییر کند.

ستون دستگاه و استروک (Stroke)

این بخش از دستگاه پرس هیدرولیکی محدوده اصلی حرکتی آن را مشخص می‌کند و به نوعی به ما به عنوان اپراتور نشان می‌دهد که امکان پرسکاری قطعات کار با چه اندازه‌ای را داریم. استروک یا کورس دستگاه به اندازه ستون دستگاه بستگی دارد. ۲۹ دستگاه به این قسمت وصل شده است و حرکت آن کاملاً تحت تأثیر اندازه این قسمت قرار دارد. در برخی از دستگاه‌ها ممکن است از سیستم‌های دنده‌ای استفاده شده باشد که امکان نگهداری پیستون در نقاط مختلف ستون دستگاه وجود دارد. اما در برخی مدلها حرکت پیستون ثابت بوده و فقط در نقطه آغاز و پایان امکان نگهداری آن وجود دارد.

میز دستگاه

میز دستگاه به عنوان اصلی‌ترین قسمت نگهداری قطعه کار شناخته می‌شود. اندازه میز دستگاه تأثیر چندانی در توانایی دستگاه ندارد و بیشتر به عنوان یک قسمت نگهدارنده عمل می‌کند. به عنوان مثال، در یک دستگاه پرس هیدرولیک سی فریم ممکن است اندازه میز دستگاه چندان بزرگ نباشد، اما توانایی و تناژ دستگاه تابع حرکت پیستون و فشار تولید شده در پمپ هیدرولیک است.

بخش‌های مختلف دستگاه‌های برقی

نحوه عملکرد دستگاه پرس هیدرولیک برقی

دستگاه پرس هیدرولیک برقی دو قسمت کنترل دارد. قسمت اول آن مربوط به استفاده از منبع تغذیه است که به کمک آن اصطلاحاً دستگاه روشن می‌شود. ابتدا باید قطعه کار روی میز دستگاه قرار داده شده و پیستون متناسب با آن قرار گیرد. در گام بعد، با اتصال جریان برق، پمپ هیدرولیک دستگاه شروع به فعالیت می‌کند و فشار لازم را تولید می‌کند. این فشار با استفاده از یک دستگاه فشار سنج اندازه گیری می‌شود و نباید فشار تولید شده در دستگاه از ظرفیت آن بیشتر شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در نقاط مختلف و با توجه به نیاز خود تنظیم کنید. در نهایت شما می‌توانید از کنترلر دستگاه کمک بگیرید و پیستون را روی قطعه کار قرار داده و فشار مورد نظر را وارد کنید. در نهایت پس از اتمام کار، با استفاده از اهرم می‌توانید فشار هیدرولیک را تخلیه کنید و پیستون را از روی قطعه کار بردارید.

کاربرد دستگاه پرس هیدرولیکی برقی

با توجه به توضیحاتی که در مورد ساختار و قسمتهای مختلف دستگاه داده شد، این دستگاه‌ها امکان استفاده در حوزه‌های مختلف را دارند. در حقیقت بیشتر کاربرد دستگاه پرس هیدرولیک به تناژ آنها بستگی دارد. دستگاه‌های کوچک با ظرفیت محدود امکان استفاده در کارگاه‌های کوچک به عنوان یک دستگاه رومیزی و همچنین کارگاه‌هایی مانند تولید دارو سایر حوزه‌های مشابه کاربرد دارند.

این در حالی است که دستگاه پرس هیدرولیک برقی صنعتی در حوزه‌های مختلف صنعت کاربرد دارند و با تناژ مختلف بین ۲۰ تن تا ۲۰۰ تن در بازار موجود هستند. بنابراین دامنه انتخاب ما برای حوزه‌های مختلف صنعتی بسیار وسیع‌تر است و به راحتی می‌توان از دستگاه در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که دستگاه‌های پرس هیدرولیکی چه در قالب دستی و چه در قالب برقی، از لحاظ ایمنی و ظرفیت تولید نیرو گزینه‌های مطلوب برای صنایع مختلف محسوب می‌شوند. اما در هر صورت استفاده از جریان الکتریسیته قدرت مانور بیشتری به اپراتورها و تکنسین‌های صنعتی می‌دهد و به راحتی می‌توانند روی نمونه‌های مختلف کار کنند. اگر احساس می‌کنید که این اطلاعات در زمینه دستگاه پرس هیدرولیک برقی برای شما کافی نیست و نیاز به اطلاعات کامل‌تری دارید، با ما در گروه تهران CNC تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

مطالعه مطالب زیر می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند:

منبع: specac

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 18 =