اخبار و مطالب

برای کار با دستگاه تراش cnc به چه مهارت هایی نیاز داریم؟قيمت تراش cnc

آموزش اپراتوری دستگاه تراش cnc - برای کار با دستگاه تراش cnc به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

با توجه به اینکه محدودیتی در کسب درآمد با دستگاه سی ان سی وجود ندارد، داشتن مهارت کار با دستگاه تراش cnc می تواند به عنوان نقطه قوت یک کارگاه یا یک تکنسین شناخته می شود. البته در مطالب قبلی گفتیم که دستگاه سی ان سی ظرفیت‌های زیادی دارد و طبیعتاً پوشش دادن این ظرفیت‌ها با مهارت محدود امکان پذیر نیست. اما تجربه نشان داده که یک تکنسین دستگاه تراش سی ان سی می تواند به خوبی از این ابزار برای کسب درآمد استفاده کند.

با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب قصد داریم مهارت های مهم در کار با دستگاه تراش cnc را معرفی کنیم تا شما هم به دنبال یادگیری و آموزش آنها باشید.

موارد مهم در کار با دستگاه تراش cnc

قبل از اینکه وارد کار با دستگاه های سی ان سی و راه اندازی کارگاه شوید باید چند نکته مهم را بخاطر داشته باشید که به طور مستقیم در کیفیت کار و در نهایت روی میزان کسب درآمد شما تاثیرگذار است:

  • هرچه توانایی شما در کارهای گرافیکی بیشتر باشد درآمد بیشتری دارید
  • هرچه در برنامه نویسی دستگاه سی ان سی تبحر بیشتری داشته باشید درآمد بیشتری دارید
  • هر چه خلاقیت بیشتر در تولید داشته باشید فروش بیشتری دارید
  • هرچه در بازاریابی کارگاه سی ان سی موفق تر باشید درآمد بیشتری دارید
  • هرچه در مراقبت و نگهداری از دستگاه تراش سی ان سی موفق تر باشید هزینه کمتری خواهید داشت.
  • هرچه آشنایی شما با بخش‌های مختلف دستگاه سی ان سی بیشتر باشد بازدهی بیشتری دارید
  • هرچه نسبت به آموزش کار با دستگاه سی ان سی حساس تر باشید تسلط بیشتری دارید

حالا با در نظر گرفتن این موارد در ادامه به شما خواهیم گفت که مهارت کار با دستگاه تراش cnc شامل چه مواردی می شود و به چه شکلی در کارگاه به شما کمک می کند.

ابزار برشی - موارد مهم در کار با دستگاه تراش cnc

آشنایی با قطعات اصلی دستگاه تراش و وظیفه آنها

وقتی که قرار است به عنوان اپراتور دستگاه سی ان سی فعالیت کنید باید همه قطعات دستگاه را بشناسید و وظیفه آنها را بدانید. در بدترین حالت ممکن اطلاع از عملکرد قطعاتی مانند محورها، اسپیندل، الکتروموتور و ابزار برشی در اولویت است و به طور مستقیم کار دستگاه را تحت تاثیر قرار می دهند.

در نهایت اگر قطعات دستگاه را به خوبی بشناسید یعنی در کار با دستگاه تراش cnc مشکلی ندارید و در صورت بروز خطا و ایراد خودتان می توانید برای رفع آنها اقدام کنید. حتی برای موارد جزئی‌تر هم می‌توانید تعمیر دستگاه سی ان سی را انجام دهید.

آشنایی با اصول طراحی و نرم افزارهای گرافیکی

دستگاه سی ان سی یک دستگاه هوشمند است که وظیفه آن برش دادن و تراشکاری الگوهای گرافیکی آماده شده است. حالا اگر شما با اصول طراحی اولیه در نرم افزارهای گرافیکی مانند تری دی مکس و کورل دراو آشنایی داشته باشید، میتوانید طراحی های فوق‌العاده و متناسب با توانایی دستگاه خود انجام دهید و بیشترین بازدهی را از آن دریافت کنید.

پس دومین توصیه ما در کار با دستگاه تراش cnc این است که شما حتماً در دوره های آموزش نرم افزارهای گرافیکی شرکت کنید و حتی به صورت مقدماتی هم که شده آنها را یاد بگیرید.

توانایی برنامه نویسی دستگاه سی ان سی

در مطالب قبلی تحلیل یک نمونه برنامه نویسی دستگاه سی ان سی را برای شما آورده ایم تا با اصول اولیه کار با این دستگاه ها آشنا شوید. اگرچه با استفاده از نرم افزار های هوشمند امکان تبدیل طرح های گرافیکی به برنامه نویسی وجود دارد، اما انتظار از یک اپراتور و تکنسین بسیار بالاست و باید این توانایی را داشته باشند که در صورت نیاز در کد های موردنظر تغییراتی ایجاد کنند.

بنابراین در وهله اول زبان برنامه نویسی جی کد را یاد بگیرید و مطمئن شوید که دستور های آن را به طور کامل می شناسید. سعی کنید بارها و بارها این کدها را در هنگام کار با دستگاه تراش cnc به کار ببرید تا به صورت ماهرانه و خلاقانه از دستگاه کمک بگیرید.

توانایی انتخاب ابزار برشی با توجه به متریال

دستگاه های سی ان سی با توجه به نوع ابزار برشی برای کار روی متریال های مختلف اختصاصی شده اند و این نشان می‌دهد که مهارت شما در شناخت ویژگی‌های مواد مختلف می تواند تضمین کننده موفقیت شما باشد. طبیعتا نوع ابزار برشی انتخاب شده برای کار روی چوب با ابزار انتخاب شده برای کار روی فلزات متفاوت است و روی عملکرد دستگاه هم تاثیر گذار است.

حالا شما به عنوان کسی که به فکر کار با دستگاه تراش cnc است اول باید همه متریال های قابل کاربرد با دستگاه را بشناسید و این توانایی را داشته باشید که ابزار برشی را متناسب با آن ها انتخاب کنید. البته ممکن است یک ابزار به صورت چند کاره قابل استفاده باشد که معمولاً استثنا هستند.

آشنایی با شرایط نصب و راه اندازی دستگاه تراش cnc

دستگاه تراش سی ان سی یک دستگاه گرانقیمت است و کوتاهی در نصب و راه اندازی آن می‌تواند هزینه‌های هنگفت به دنبال داشته باشد. نصب یک دستگاه شامل آماده سازی کارگاه از لحاظ محل نصب و همچنین اقدامات الکتریکی و شرایط مناسب است. در کنار آن تأمین جریان الکتریکی لازم برای چرخش الکتروموتور و همچنین شرایط مناسب برای سرویس دستگاه هم ضروری است.

اگرچه این وظایف بر عهده صاحب کارگاه و خریدار دستگاه است، اما برای شما به عنوان کسی که به فکر کار با دستگاه تراش cnc است می‌تواند یک امتیاز بزرگ محسوب شده و روی نحوه عملکرد شما تاثیر مثبت بگذارد.

آموزش بخش نرم افزاری دستگاه تراش

شناخت نکات ریز بهبود کار با دستگاه تراش cnc

در مطالب قبلی در مورد راهکارهای افزایش سرعت دستگاه سی ان سی صحبت کردیم و نشان دادیم که تغییر دادن قطعات دستگاه یا تغییر برخی از موارد جزئی می تواند بازدهی دستگاه را بالا ببرد. معمولاً کسانی که برای مدت زمان طولانی تجربه کار با دستگاه سی ان سی را دارند خیلی راحت‌تر تکنیک ها و ریزه کاری ها را یاد می گیرند و از آنها برای افزایش سرعت کار دستگاه کمک می‌گیرند.

اگر شما خودتان تجربه بالایی در کار با دستگاه تراش cnc ندارید سعی کنید این موارد را از افراد باتجربه تر بپرسید یا حتی در وبلاگ های اینترنتی به دنبال تکنیک های خاص بگردید. این می تواند کیفیت کار شما را با دستگاه‌های مختلف بهبود ببخشد.

آشنایی با اصول ایمنی کارگاه

در نهایت رعایت اصول اولیه در حفظ ایمنی کارگاه بر عهده همه افراد حاضر در کارگاه بوده و طبیعتا شما هم به عنوان اپراتور دستگاه تراش سی ان سی وظیفه خاص خود را دارید. این که از مواد خنک کننده و مواد روانکار به چه شکلی استفاده کنید و اینکه شرایط بهینه برای کار دستگاه به چه صورت باشد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

البته هنگام خرید دستگاه سی ان سی شرکتهای فروشنده کاتالوگ هایی را در اختیار شما قرار می دهند که اصول ایمنی کار با دستگاه تراش cnc هم در آن آورده شده است. سعی کنید که این اصول ایمنی را یاد بگیرید و در هر شرایطی از آنها استفاده کنید.

مواردی که گفته شد به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی بازدهی و نحوه عملکرد دستگاه تاثیر گذار است. در عین حال شما هم با توجه به تجربه ای که در کار با این دستگاه ها به دست آورده اید می توانید تغییرات جزئی در آنها به وجود بیاورید. اگر هم پیشنهادی دارید خوشحال می شویم که در بخش نظرات این مطلب مطرح کنید و از مطالب زیر به عنوان مطلب تکمیلی کمک بگیرید:

منبع: HASS

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − سه =