اخبار و مطالب

ضروری ترین اطلاعاتی که برای کار با فرز cnc باید بدانیم

دستگاه cnc فلزات برای راه اندازی کارگاه cnc - ماشینکاری cnc - ضروری ترین اطلاعاتی که برای کار با فرز cnc باید بدانیم

معمولاً در بین بیشتر ایده های مطرح شده برای شروع کسب و کار، ایده استفاده از دستگاه سی ان سی در صدر فهرست قرار می‌گیرد و به همین دلیل کار با فرز cnc می تواند بهانه خوبی برای آغاز یک کارگاه باشد. دستگاه های سی ان سی علی‌رغم بهره بردن از یک نرم افزار پیشرفته و توانایی حرکتی فوق العاده، به یک تکنسین آموزش‌دیده نیاز دارند تا در شرایط مختلف تغییراتی در آنها ایجاد کند و بهترین کارایی را از دستگاه بگیرد.

حالا اگر شما برای کار با فرز cnc برنامه‌ریزی کرده‌اید قبل از هر چیزی ادامه این مطلب را ببینید تا متوجه شوید که برای راه اندازی کارگاه به چه اطلاعاتی نیاز دارید.

آشنایی با اصول ایمنی کار با فرز cnc

این موضوعی است که شما در هنگام کار با همه دستگاه های پیشرفته از جمله دستگاه سی ان سی باید به آن پایبند باشید. در حقیقت شما به فکر راه اندازی کارگاه هستید تا از درآمد آن به گذران زندگی خود بپردازید. اما بی توجهی در اصول ایمنی کار با فرز cnc شما را در معرض خطر های مختلف قرار می دهد.

بنابراین به عنوان قانون اولیه در مورد فاکتورهای موثر و تاثیرگذار در ایمنی کارگاه تحقیق کنید و مطمئن شوید که برای کار با چنین دستگاه پیشرفته ای آمادگی دارید. خبر خوب در این رابطه این است که در هنگام خرید دستگاه فرز سی ان سی یک کاتالوگ در اختیار شما قرار می گیرد که هم راهنمای کار با فرز cnc است و هم اصول ایمنی اولیه به شما گفته شده است. بنابراین قبل از شروع به کار با دستگاه و راه اندازی کارگاه حتماً با این موارد آشنایی کافی داشته باشید.

مهارت در راه اندازی و سرویس دستگاه

شاید ادعا کنید که شرکتهای فروشنده روند نصب و راه اندازی دستگاه را انجام می دهند و در ضمن گارانتی و خدمات پس از فروش هم برای محصولات خود در نظر گرفته اند. اما تجربه ما نشان داده که مهارت در راه اندازی و سرویس دستگاه یک اولویت مهم برای کار با فرز cnc است.

در حقیقت شما باید همه قسمتهای مختلف دستگاه را بشناسید تا به شکل بهتری آن را کنترل کنید. بنابراین اطلاعات اولیه شما در مورد راه اندازی و سرویس دستگاه باعث می شود که طول عمر دستگاه را بالا ببرید و بازدهی کارگاه خود را هم افزایش دهید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که راه اندازی اولیه دستگاه سی ان سی بهتر است توسط شرکت فروشنده انجام شود تا هم از کیفیت کار دستگاه مطمئن شوید و هم استانداردهای نصب و راه اندازی دستگاه رعایت شود.

آشنایی با اصول برنامه نویسی فرز سی ان سی

برای شروع به کار با فرز cnc و راه اندازی آن لازم است که برنامه مشخصی برای برش کاری به آن بدهید. دستگاه های سی ان سی دارای یک نرم افزار پیشرفته هستند که کنترل دستگاه را در اختیار دارد و با توجه به دستور داده شده به آن کار برش را انجام میدهد. این نرم افزار در دستگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و اصول برنامه نویسی همه آنها یکسان است.

ما در مطالب قبلی تحلیل نمونه برنامه نویسی دستگاه سی ان سی را آورده ایم تا شما با زبان برنامه نویسی دستگاه و نحوه استفاده از آن برای شروع کار آشنا شوید. نکته امیدوار کننده در این بحث این است که معمولا شرکت ها چند نمونه برنامه نویسی به شما می دهند و در حافظه دستگاه ذخیره می کند تا همه کارهای خود را به کمک آن انجام دهید. اما خبر نگران کننده این است که شما برای کار با فرز cnc باید مهارت برنامه نویسی را یاد بگیرید و به همین دلیل آن را برای شروع به کار خود نیاز دارید.

مهارت در انتخاب ابزار مناسب برای کار با فرز cnc

اهمیت ابزار برشی در دستگاه های سی ان سی بسیار زیاد است و در حقیقت این ابزار برشی است که نتیجه فعالیت دستگاه را مشخص می‌کند. مثلاً وقتی که شما کاربرد دستگاه سی ان سی فلزات را در مورد آلیاژهای غیر آهنی در نظر می گیرید یعنی ابزار برشی آن باید بتواند این آلیاژها را به خوبی برش دهد. همین وضعیت در مورد سایر دستگاهها و توانایی آنها در بازار وجود دارد.

در مطالب قبلی معرفی دستگاه سی ان سی چوب و انواع مته پر کاربرد در آنها پرداختیم که الگوی خوبی برای درک این موضوع است. معمولا شرکتهای فروشنده برخی استاندارد ها در انتخاب ابزار برشی در اختیار شما می گذارد تا با توجه به تغییر متریال به آنها استناد کنید. اما شما هم به عنوان تکنسین فقط به این اطلاعات بسنده نکنید و به شکلهای مختلف در مورد متریال های مختلف و ابزارهای برش مناسب آن ها تحقیق کنید تا بازدهی دستگاه شما در بهترین سطح ممکن باشد.

تراشکاری cnc و حقایقی که باید در مورد آن بدانید

آشنایی با مواد اولیه و شرایط بهینه در کار روی آنها

همان طور که انتخاب ابزار برشی مناسب با توجه به نوع دستگاه و کاربرد آن اهمیت دارد، انتخاب متریال مناسب و تنظیمات دستگاه با توجه به خصوصیات این متریال هم فاکتور بسیار مهمی است. به عنوان مثال تنظیماتی که شما برای کار بر روی چوب انجام می‌دهید تفاوت چشمگیری با تنظیمات در نظر گرفته شده برای کار روی قطعه کار های فلزی دارد.

این یعنی مهارت شما در کار با فرز cnc فقط محدود به برنامه نویسی و اصول کار با آن نیست. بلکه شما باید این توانایی را داشته باشید که ابزار برشی مناسب برای متریال های مختلف انتخاب کنید و با توجه به ویژگی های هر کدام از این متریال ها تغییراتی در دستگاه خود به وجود بیاورید. به عنوان مثال، ممکن است شما سرعت برش دستگاه و سرعت حرکت آن را با توجه به نوع ماده اولیه تغییر دهید.

آشنایی با شیوه ها و روش های بهبود کارایی دستگاه

بخش مهمی از بازدهی و کارایی دستگاه فرز سی ان سی به شیوه ها و تکنیک هایی که شما به کار میبریم بستگی دارد. در مطالب قبلی ما در مورد راهکار های افزایش سرعت دستگاه سی ان سی صحبت کردیم و در آن نشان دادیم که با تغییر برخی از مشخصات فنی دستگاه میتوان سرعت عمل آن را به شکل چشمگیری افزایش داد.

شما هم احتمالاً قبلاً به عنوان شاگرد یک کارگاه سی ان سی فعالیت کرده‌اید یا حتی ممکن است در یکی از کارگاههای آموزشی نحوه کار با فرز cnc را یاد گرفته باشید. در این آموزش ها به شما گفته شده که چه شیوه ها و روش هایی به افزایش کارایی دستگاه کمک می کند آنها را اجرا کنید یا در غیر این صورت خودتان به مرور زمان موارد مختلف را تجربه می کنید و آنها را در کارگاه به کار می برید.

آشنایی با قطعات مختلف دستگاه و وظیفه هرکدام از آنها

قطعات فرز سی ان سی برای بدنه آن مانند اندام های انسان در بدن هستند. پس اگر هر کدام از این قطعات به شکل مناسب کار نکند می‌تواند روند کلی کار دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد. در مطالب قبلی کولانت دستگاه سی ان سی یا همان خنک کننده دستگاه سی ان سی را معرفی کردیم که برای فعالیت و طول عمر ابزار برشی ضروری است و کیفیت کار آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قسمت های مهم دیگری در این دستگاه‌ها وجود دارد که می‌توان به اسپیندل، محورهای دستگاه، صفحه کنترل و همچنین سه نظام یا چهار نظام اشاره کرد. هر کدام از این قطعات ممکن است به دلیل افزایش عمر یا به دلیل عدم مهارت ما دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر داشته باشد. بنابراین اگر مهارت کار با فرز cnc را داشته باشید می توانید نسبت به هر کدام از این مشکلات عکس العمل مناسبی نشان دهید و خودتان تعمیر دستگاه سی ان سی را بر عهده بگیرید.

شناخت روشهای کسب درآمد در کار با فرز cnc

به هر اندازه که در کار با دستگاه فرز سی ان سی مهارت داشته باشید، باز هم باید شیوه های کسب درآمد با این دستگاه را بشناسید تا بتوانید به شکل هدفمند کار کنید. طبیعتاً راه اندازی یک کارگاه بزرگ با یک دستگاه پیشرفته در یک منطقه کوچک توجیه اقتصادی ندارد و نمی تواند راه کسب درآمد خوبی باشد.

این در حالی است که شما برای یک کارگاه کوچک یا یک کارگاه خانگی می توانید دستگاه سی ان سی رومیزی یا دستگاه سی ان سی کوچک را انتخاب کنید و از توانایی این دستگاه بهره ببرید. بنابراین در وهله اول بدانید که کدام حوزه‌ها در منطقه شما اقتصادی است و می تواند روش خوبی برای کسب درآمد باشد.

امیدواریم این اطلاعات به بهانه خوبی باشد تا در کار با فرز cnc از آنها استفاده کنید و دستگاه را به یک منبع کسب درآمد پایدار تبدیل کنید. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مطالب زیر هم به عنوان راهنما کمک بگیرید:

منبع: theengineerspost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 10 =