اخبار و مطالب

چگونه نهایت استفاده را از قابلیت دستگاه فرز سی ان سی ببریم؟

موارد مهمی که قبل از فرزکاری پلاستیک باید بدانید - چگونه نهایت استفاده را از قابلیت دستگاه فرز سی ان سی ببریم؟

احتمالاً شما به عنوان صاحب کارگاه می خواهید از قابلیت دستگاه فرز سی ان سی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و مطمئن شوید که هزینه های صورت گرفته برای کار شما پاسخ مناسبی می دهد. اگرچه توانایی ها و ظرفیت های دستگاه های سی ان سی غیر قابل چشم‌پوشی است، اما تا حدود زیادی مهارت تکنسین دستگاه و در کنار آن انتخاب شرایط مناسب برای کار با دستگاه روی کیفیت نهایی کار آنها تاثیر گذار است.

در این مطلب با توجه به سابقه و تجربه فنی خود در کار با دستگاه های پیشرفته، به شما خواهیم گفت که چگونه نهایت بهره را از قابلیت دستگاه فرز سی ان سی ببرید و آن را به عنوان مهم‌ترین دستگاه کسب درآمد خود به کار ببرید.

آشنایی با قابلیت دستگاه فرز سی ان سی

وقتی که شما می‌خواهید از یک دستگاه استفاده کنید، میزان شناخت شما مشخص می کند که تا چه اندازه می توانید نهایت ظرفیت آن را به کار ببرید. مسلماً توانایی شما در استفاده از یک گوشی هوشمند بسیار بیشتر از توانایی یک کودک خردسال است. حالا در این بین ممکن است یک نوجوان در طول روز زمان بیشتری نسبت به شما با گوشی‌های هوشمند کار کرده باشد و توانایی او نسبت به شما بیشتر باشد.

با این تفاسیر شما باید در وهله اول قابلیت دستگاه فرز سی ان سی را بشناسید و به عنوان تکنسین بهترین شرایط برای کار با آن را فراهم کنید. به عنوان مثال، شما باید این توانایی را داشته باشید که ابزار برشی مناسب را متناسب با متریال های مختلف انتخاب کنید. در ضمن، اینکه شما سرعت گردش اسپیندل و جهت فید را به چه شکلی انتخاب کنید و در کنار آن مسائل دیگری مانند تکنیک های برشکاری را در نظر بگیرید، این یعنی تاثیر بسزایی روی کیفیت نهایی کار شما خواهد داشت.

طراحی متناسب با توانایی فنی فرز سی ان سی

توانایی فنی فرز سی ان سی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها قدرت الکتروموتور، سرعت گردش اسپیندل و تعداد محورهای دستگاه هستند. این ویژگی ها مشخص می کنند که نهایت ظرفیت و قابلیت دستگاه فرز سی ان سی به چه صورت است و می‌تواند در برش های دو بعدی و سه بعدی به چه شکلی عمل کند.

حالا به عنوان تکنسین دستگاه سی ان سی باید این توانایی را داشته باشید که طرحی متناسب با قابلیت دستگاه پیاده کنید. مثلاً اگر دستگاه شما در برش کاری و ماشینکاری طرح های پیچیده توانایی چندانی نداشته باشد، عملاً طراحی سه بعدی برای آن معنی خاصی ندارد. از طرف دیگر ماجرا هم به همین صورت است و اگر قابلیت دستگاه فرز سی ان سی بالاتر از طراحی شما باشد، یعنی از همه ظرفیت دستگاه استفاده نمی کنید و این یعنی ضربه زدن به میزان بازدهی دستگاه.

انتخاب نوع ابزار برشی متناسب با متریال قطعه کار

یکی از مهم‌ترین مواردی که بازدهی کار با دستگاه سی ان سی را تحت تاثیر قرار می دهد، متناسب بودن نوع ابزار برشی با متریال و ماده اولیه قطعه کار است. به عنوان مثال، اینکه متریال شما از جنس چوب یا از جنس سنگ یا حتی از جنس فلز باشد در انتخاب مته فرز سی ان سی تاثیر گذار است. اما در برخی موارد ما با فلزات مواجه هستیم که می توانیم آنها را به فلزات آهنی و غیر آهنی یا حتی فلزات گرانبها تقسیم‌بندی کنیم.

اما موضوع دیگری که برای دستگاه سی ان سی فلزات وجود دارد این است که آلیاژهای متنوعی با درجه سختی متفاوتی وجود دارد. طبیعتا انتخاب نوع ابزار برشی برای هر کدام از این آلیاژها بر مبنای مشخصات فنی و ویژگی های مکانیکی آنها صورت می گیرد. پس لازم است که ابزار برشی را به عنوان بخشی از قابلیت دستگاه فرز سی ان سی در نظر بگیریم و این قسمت را متناسب با متریال قطعه کار انتخاب کنیم.

به هنگام انتخاب فرزکاری کدام یک را انتخاب کنیم؟

انتخاب تکنیک برشی مناسب

تکنیک برشکاری و ماشینکاری برای بالا بردن بازدهی دستگاه سی ان سی بسیار مهم است. در حقیقت استفاده از یک سبک خاص در فرزکاری مواد مختلف این اجازه را به ما می‌دهد که طول عمر ابزار برشی خود را افزایش دهیم و از طرف دیگر کیفیت برش فرز سی ان سی را هم تحت تاثیر قرار دهیم.

بنابراین اگر تصمیم دارید که در کارگاه خود از نهایت قابلیت دستگاه فرز سی ان سی بهره ببرید، تکنیک برش را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. به عنوان مثال انتخاب تکنیک فرزکاری صعودی به معنی ایجاد تراشه‌های با عرض ضخیم است که در همان نگاه اول حرارت ناشی از ماشینکاری را به خود جذب کرده و کیفیت برش افزایش می یابد. اما در ماشینکاری معمولی شروع برشکاری با ضخامت نزدیک به صفر بوده و در انتها افزایش می یابد. پس طبیعی است که حرارت تولید شده در این فرایند بالاتر خواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که روش ماشینکاری و تکنیک برش روی قابلیت دستگاه فرز سی ان سی تاثیر می‌گذارد، نحوه تماس مته فرز سی ان سی با قطعه کار است. در برخی موارد شما از دستگاه برای سوراخ کاری و حفاری استفاده می‌کنید که در این وضعیت استفاده از قسمت پیشانی مته قابل توجیه است. اما اگر شما به فکر فرزکاری بهینه باشید بهتر است که از تمام بدنه مته برای فرز کاری و حکاکی استفاده کنید تا از این طریق حرارت در بدنه آن به شکل مناسب توزیع شده و طول عمر ابزار برشی افزایش یابد.

فرزکاری صعودی به عنوان یک روش مدرن و بهینه

استفاده از خنک کننده برای بالا بردن قابلیت دستگاه فرز سی ان سی

یکی از موارد مهمی که روی قابلیت دستگاه فرز سی ان سی در کار با مواد مختلف تاثیر گذار است، استفاده از کولانت دستگاه سی ان سی و در کنار آن سیستم مناسب برای تحویل ماده خنک کننده است. ماده خنک کننده دستگاه سی ان سی دو نقش متفاوت دارد. این ماده در وهله اول برای جذب حرارت ماشینکاری ضروری است و در کنار آن وظیفه دارد که تراشه های تولید شده در جریان ماشینکاری را با سرعت بالا از محل کار دور کند.

اما سیستم تحویل ماده خنک کننده هم می‌تواند قابلیت دستگاه فرز سی ان سی را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، استفاده از یک سیستم پاششی با فشار بالا منجر به فشار بیش از حد به مته فرز سی ان سی می‌شود و این ممکن است در نهایت با شکسته شدن مته یا کج شدن آن همراه باشد. در برخی موارد از یک مته ضخیم تر استفاده میشود و دور کردن تراشه ها در اولویت است که در اینجا سیستم پاششی انتخاب بهتری است.

ایجاد شرایط ایده آل و بهینه برای کار با دستگاه

یک تکنسین دستگاه سی ان سی علاوه بر اینکه باید ظرفیت ها و قابلیت های دستگاه خود را بشناسد، لازم است که شرایط بهینه و ایده آل برای کار با دستگاه را هم بداند. به عنوان مثال بالا رفتن درجه حرارت در محیط کار می‌تواند منجر به انتقال آن به سطح قطعه کار و ابزار برشی شده و بازدهی دستگاه را پایین بیاورد. همین وضعیت در مورد رطوبت محیطی و آلاینده های محیطی هم مطرح است.

بنابراین اگر شما به فکر استفاده بهینه از قابلیت دستگاه فرز سی ان سی هستید باید بدانید که شرایط ایده آل و بهینه برای کار با دستگاه به چه صورت است. معمولاً شرکت های سازنده در کاتالوگ دستگاه ذکر می‌کند که شرایط محیطی به چه صورت باشد و مواردی مانند منبع تغذیه و اتصال سیم ارت به چه شکلی انجام شود. اگر در کاتالوگ چنین چیزی نباشد یا شما هم به آن آشنایی نداشته باشید توصیه ما این است که از یک فرد باتجربه کمک بگیرید تا احتمال آسیب دیدن دستگاه هم به حداقل برسد.

خوشحال می‌شویم که شما هم در بحث ما شرکت کنید و در مورد قابلیت دستگاه فرز سی ان سی صحبت کنید. اگر هم به فکر خرید دستگاه فرز سی ان سی هستید یا می خواهید از دستگاه تراش سی ان سی در کارگاه خود بهره ببرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالعه مطالب زیر هم به درک شما از این مسئله کمک می کند:

منبع: harveyperformance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =